حجت الاسلام علیرضا پناهیان | برخی هیئت‌ها در حال سکولار شدن هستند

خانه / علما وسخنرانان / حجت الاسلام علیرضا پناهیان | برخی هیئت‌ها در حال سکولار شدن هستند

حجت الاسلام پناهیان گفت: امام خمینی نگران سکولاریزه شدن کشور بودند، برخی هیئت‌ها اکنون در حال سکولار شدن هستند و انگار داستان کربلا یک تراژدی درام است تا یک حماسه بزرگ و این به علت سکولاریزه شدن هیئت‌های مذهبی است.

حجت الاسلام علیرضا پناهیان، عصر دیروز در نشست افتتاحیه طرح مطالعاتی اندیشه امام در اصفهان با موضوع کودتای سازش و نرمش در دهه چهارم انقلاب اسلامی، با بیان اینکه برداشت از مبانی دینی کار ساده‌ای نیست و نیازمند فهم و علم لازم و کافی است، گفت: باید ارتباط معانی و مفاهیم آیات و روایات در یک شبکه منسجم قرار بگیرد تا بتوان از آن استفاده کرد، تنها اشراف و ژرف نگری در متن قرآن کریم در صورت اشراف کافی می‌تواند مورد استفاده شخص در تفسیر آن مورد استفاده قرار بگیرد.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به امکان برداشت‌های شخصی در مفاهیم دینی، این مسأله را یکی از عوامل ماندگاری دین دانست و تصریح کرد: امکان نداردمطلبی از دین استخراج شود ولی عمیق و ژرف نباشد، بلکه زمانی که دین سطحی و ساده نباشد طبیعتا برداشت سطحی و غلط از دین ممکن می‌شود و زمانی که چنین امکانی فراهم آمد انسان باید به سراغ برداشت‌های عمیق و نگاه‌های جامع برود تا نیازهای امروز و آینده بشر را بتواند برآورده کند و این کار هرکسی نیست.

امام خمینی یک اسلام شناس واقعی بود

وی در ادامه افزود: یکی از ویژگی‌های مهم شخصیتی امام خمینی اسلام شناسی به معنای واقعی کلمه است و خیلی‌ها مانند حضرت امام اسلام را نمی‌شناختند و نتوانستند شناخت درستی از اسلام داشته باشند، در ساخت ساختمان اگر ترکیب و مقدار مصالح را به درستی رعایت نکنیم قطعا ساختمان دچار ریزش و نابود خواهد شد، امام خمینی به درستی اندازه‌ها را در مسائل دینی در دست داشتند.

استاد حوزه و دانشگاه نگاه درست به دین را یکی از مهمترین ویژگی‌های امام خمینی توصیف کرد و گفت: در مقام نظر مهمترین ویژگی امام خمینی اسلام شناسی است، اگرچه ایشان کتاب اسلام شناسی ننوشتند و علت آن نداشتن فراغت بود ولی در خلال بیانات ایشان یک نگاه نو، جامع، عمیق و صحیح نسبت به دین جریان دارد، قدری تعمق و تأمل لازم است تا اشخاص بتوانند از سخنرانی‌های امام برداشت‌های دقیق و صحیح راجع به اسلام را داشته باشند.

حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: توده‌های مختلف مذهبی و اکثریت جامعه برداشت امام خمینی از دین را ندارند، افراد امام را به خوبی قبول دارند اما از برداشت‌ها و اندازه گیری‌های ایشان بی‌بهره هستند. علت اینکه امام خمینی با دیگر خوبان جامعه این همه فاصله دارند و جلوتر هستند قطعا یکی از دلایل آن عظمت روحی ایشان و دلیل دیگر ژرفای نگاه و سلامت نظر و جامعیت در تفسیر حضرت امام خمینی نسبت به معارف دین و مفاهیم دینی است و این فاصله هنوز در میان بسیاری از مردم پر نشده است، اگرچه شخصیتی نظیر رهبر معظم انقلاب بسیار دقیق این نگاه را دنبال کردند.

نگاه امام خمینی به دین با نگاه ما به دین تفاوت بسیاری دارد

وی با بیان اینکه هنوز جامعه نیاز دارد نگاه امام خمینی را به خوبی بشناسد، اظهار کرد: باید همه برگردیم و امام خمینی را بشناسیم و با صدای بلند اعلام کنیم ایشان نگاهی متفاوت نسبت به ما به دین داشتند، امام خمینی نگاهی متفاوت نسبت به حوزه و دانشگاه به دین داشتند، بحث زهد و ایمان و عقیده و معنویت نیست چرا که اینها ممکن است در دیگران نیز وجود داشته باشد اما نگاه ژرف ایشان ماورای اینها است، به همین دلیل لازم است که این نگاه شناخته شود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نظر امام پیرامون تعطیلی حوزه علمیه در زمان انتخابات به منظور روشنگری در جامعه، تصریح کرد: متأسفانه اکنون برخی حوزه‌های علمیه مخالف حضور طلاب در جامعه به منظور روشنگری سیاسی هستند. نمی‌توان گفت آنچه در انقلاب رخ داد صرفا ثمره حوزه علمیه بود چرا که ایشان یک تافته جدا بافته در حوزه علمیه بودند و تفاوت آشکاری با حوزه علمیه داشتند و شاگردان ایشان هم اغلب به همین نحو بودند.

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: هنوز بسیاری در جامعه دچار کنجکاوی و واکاوی نسبت به مسائل نشده‌اند و از سر جست‌وجو برای رسیدن به حقیقت به سراغ صحیفه امام خمینی نرفتند درحالی که صحیفه امام خمینی بسیار سرگرم کننده و مستندی جذاب است که به شدت تحریک کننده کنجکاوی انسان است ولی ما نظیر کسی که دورانش تمام شده است با امام خمینی برخورد می‌کنیم.

وی با تأکید بر لزوم شناخت دیدگاه‌های امام خمینی پیرامون مسائل مختلف، اظهار کرد: از ویژگی‌های امام خمینی این بود که مقدار بدی بدها و مقدار خوبی خوب‌ها را هم بیان می‌کردند، زمانی که توصیفات امام خمینی نسبت به برخی مذهبی‌های غیرانقلابی را می‌بینیم متوجه می‌شویم ایشان اندازه‌ها را به درستی در دست داشتند و اطلاق خوب یا بد نسبت به چیزی نمی‌کردند بلکه مقدارها را مشخص می‌کردند.

استاد حوزه و دانشگاه بر لزوم شناخت اندازه‌ها در مسائل مختلف اشاره کرد و افزود: اینکه امام خمینی اندازه‌ها را به درستی می‌شناختند موجب شد تا بتوانند انقلاب را به ثمر برسانند و نظام دینی را برپا کنند، شناخت اندازه‌ها موجب شده بود ایشان از برخی بدی‌ها بگذرند و با برخی بدی‌ها به شدت برخورد کنند.

امام خمینی به شدت با سکولاریسم مخالف بودند و نسبت به این مسأله حساسیت داشتند

حجت الاسلام پناهیان بر لزوم معرفی تفاوت‌های امام خمینی به صورت آشکار تأکید کرد و گفت: خیلی از ما مذهبی‌ها از ترس دیگر مذهبی‌ها مواضع خود را به درستی و با شجاعت بیان نمی‌کنیم در صورتی که امام خمینی به این صورت نبودند، ایشان به شدت با جدایی دین از سیاست مخالف بوده و مبارزه می‌کردند، امام خمینی در هنگام نقل خاطره‌ای از شخصی که به آیت الله کاشانی خواسته بود ایشان از مسیر سیاست خارج شوند به شدت از گفته آن شخص مغضوب بودند و این به علت حساسیت ایشان در این زمینه است.

وی با بیان اینکه امام خمینی در بحث کفر هم اندازه گیری و مقدارها را به درستی مشخص کرده است، عنوان کرد: در کلاس‌های عقیدتی تنها اثبات مسائل مورد توجه است ولی مقدار بیان نمی‌شود، علت این موضوع آشنا نبودن با امام خمینی است، نزدیک به 230 هزار شهید دادیم تا یک مقدار امام را توضیح دهیم و توصیف کنیم، شهدا معلمانی بودند که در وصیتنامه‌های خود امام را معرفی می‌کردند و در تمام کشور گسترده شدند.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به سانسور فرمایشات پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در صدر اسلام و نشر روایات و احادیث جعلی در جامعه اسلامی، تصریح کرد: در صدر اسلام پس از رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) هجمه سنگینی علیه فرمایشات ایشان و احادیث شکل گرفت ولی خوشبختانه پس از امام خمینی این موضوع رخ نداد و کسی به ادعاهای حرف‌های درگوشی با امام خمینی توجه نکرد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مردم به خوبی با صحیفه امام ارتباط ندارند و باید با صدای بلند فرمایشات امام را به گوش مردم رسانید، اظهار کرد: امام خمینی در مورد آینده انقلاب اسلامی فوق العاده دقیق صحبت کردند و ما باید به خوبی به این فرمایشات ایشان دقت داشته باشیم، امام خمینی خطاب به شورای نگهبان هشدار می‌دهند می‌ترسم انجمن حجتیه تمام کشور را بگیرد، این یعنی امام ترس سکولاریزه شدن کشور را داشتند، هیأت‌ها اکنون در حال سکولار شدن هستند و انگار داستان کربلا یک تراژدی درام است تا یک حماسه بزرگ واین به علت سکولاریزه شدن هیأت‌های مذهبی است.

امام خمینی پیش بینی‌های دقیقی از آینده انقلاب اسلامی داشتند

وی ضمن هشدار نسبت به احساسی شدن و عدم دقت به مسائل مهم حماسی و دینی در روضه خوانی و هیأت‌های مذهبی، افزود: متأسفانه برخی افراد آنقدر به معنویت احترام می‌گذارند که می‌خواهند آن را از سیاست جدا کنند و این دیدگاه اشتباه موجب رشد سکولاریسم می‌شود.

حجت الاسلام پناهیان در ادامه تصریح کرد: حقانیت مسیر امام خمینی به خوبی مشخص شده است و بسیاری از پیش بینی‌ها ایشان محقق شده است و ایشان همواره پیش بینی‌های دقیقی نسبت به آینده انقلاب اسلامی داشتند، به همین دلیل است که امروزه لازم می‌آید به خوبی فرمایشات امام خمینی مورد تبیین و بررسی قرار بگیرد، درک ایشان نسبت به دیگران دارای فاصله بسیاری است که ما توانایی درک آن را نداریم ولی باید تلاش کنیم تا این فاصله را به خوبی پر کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه مثبت نگری را از ویژگی‌های امام خمینی برشمرد و خاطرنشان کرد: امام خمینی بسیار بر سر اصول سخت‌گیر بودند و بر سر فروع بسیار سهل گیر بودند، ایشان در مسأله حجاب بی حجابی را در ادارات دولتی برنمی‌تابیدند ولی حجاب را تا این حد سخت نمی‌گرفتند که تبدیل به موضوع اول فرهنگی کشور باشد و باید در این زمینه به خوبی به دیدگاه امام خمینی دقت داشت.

منبع: حلقه وصل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *