حجت الاسلام ماندگاری|رسالت مشترک ائمه(علیهم السلام)آماده سازی مردم برای عصر غیبت

خانه / علما وسخنرانان / حجت الاسلام ماندگاری|رسالت مشترک ائمه(علیهم السلام)آماده سازی مردم برای عصر غیبت

شیعیان از لحاظ معنوی تقویت شوند بنیه ی معنوی خودشان را تقویت کنند لذا توصیه هایی که از امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری علیهم السلام می بینید بیش از همه به خودسازی شیعیان پرداخته اند.

آماده کردن شیعیان برای عصر غیبت بوسیله توصیه به تقوا

رسالت مشترک ائمه علیهم السلام آماده سازی مردم برای عصر غیبت است از طریق سه راه زیر:

1- تحمل عصر غیبت

2- تشخیص وظایف در عصر غیبت

3- آماده شدن برای ظهور آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

چون تقریبا بر معصومین علیهم السلام شرایط موجود واضح بود وعده الهی در زمان آنها محقق نخواهد شد. لذا از امام جواد علیه السلام تا امام عسکری علیه السلام به دنبال این سه هدف بودند:

شیعیان از لحاظ معنوی تقویت شوند. بنیه ی معنوی خودشان را تقویت کنند لذا توصیه هایی که از امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری علیهم السلام می بینید بیش از همه به خودسازی شیعیان پرداخته اند. چون اگر بنیه معنوی شیعیان تقویت نشود در عصر غیبت از بین می روند. قرار است در عصر غیبت شیعیان اهل استقامت، اهل تقویت بنیه معنوی و اخلاقی باشند. شیعیان باید خودشان را بسازند تا کادری برای حکومت موعود شوند.

ترجیع بند سفارشات اهل بیت علیهم السلام مخصوصا این سه امام بزرگوار سفارش به تقوا و حفظ علائم شیعه است. امام عسکری علیه السلام شاخص هایی برای شیعیان بیان کرده اند: روزی 50 آیه قران بخوانید، زیارت اربعین بخوانید، بسم الله الرحمن الرحیم را بلند بگویید، 51 رکعتن نماز در شبانه روز خواندن، انگشتر عقیق به دست راست کردن از علائم شیعه است.

امام حسن عسکری علیه السلام در یک مکتوبی به شیعیان نوشتند: أُوصيكُمْ بِتَقْوَى اللّهِ 1 ؛

تقوا رابطه و قرارداد دوطرفه بین ما و خداست. در دنیا توصیه بر این است که قوانین رعایت بشود می دانید قصه را برای ظهور آماده می کند؟ همه شنیده اید که وقتی امام زمان عجحل الله تعالی فرجه الشریف بیایند مردمان مسیحی و اروپایی سریع به او گرایش پیدا می کند. چون یکی از ویژگی هایی این مردم این است که روز به روز قانون پذیری شان بیشتر می شود.

شما که قانون دست ساز بشر را رعایت می کنید نمی خواهید قانون خدا را رعایت کنید؟ ائمه علیهم السلام برای تقویت روحیه معنوی ما توصیه به رعایت تقوا کرده اند، به عنوان مثال هر دانش آموزی که بیشتر قوانین آموزشگاه را رعایت کند معلمان بیشتر هوای او را دارند، روایات و قرآن می فرماید: هر کس بیشتر قوانین الهی را رعایت کند خدا هم بیشتر هوای او را خواهد داشت.

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا 2؛ در عصر غیبت امام معصوم علیه السلام نداریم، علما را داریم، مسیر شما هم مثل میدان مین است تا تقوا پیشه نکنید جاده شناس نمی شوید و راه را از بیراهه تشخیص نمی دهید، فرقان یعنی وسیله تشخیص حق از باطل. اهل بیت علیهم السلام برای ما غصه می خوردند، می ترسند در عصر غیبت در میدان شهوت، قدرت و ثروت زمین بخوریم.

اگر تقوا پیشه کنیم می فهمیم ثروت ارزش ندارد انسان وابسته اش شود، بالاترین ارزش پول این است که در دستمان باشد، ارزش پول این نیست که به دل ما برود القلب حرم الله؛ حیف است به قلبمان پول برود. در دستمان باشد یعنی آچارمان باشد و پول وسیله است اگر تقوا داشته باشید وسیله کار خوب می شود و هیئت، حسینیه و مسجد و … می سازید. اگر پول به قلب برود سرطان می شود. تقوا که پیشه کنید باطن پست و مقام و شهرت و تقوا را می فهمید.

 انسان باور کند تقوا رمز سلامت و عاقبت به خیری است.

untitled-14

پاسخ به یک شبهه

همه ی مشکلات ما ناشی از بی تقوایی است، هر جا قوانین خدا را رعایت نکردیم چوب خوردیم. می گویند: چرا بعضی اروپایی ها و آمریکایی ها که قوانین خدا را رعایت نمی کنند چوب نمی خورند؟ معلمان کسی را تنبیه می کنند که در مدرسه باشد با بچه بیرون از مدرسه کاری ندارند ما گفتیم: اشهدان لااله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله. ما در این مدرسه (اسلام) ثبت نام کرده ایم و قبول کرده ایم اگر قوانین را رعایت نکنیم چوب بخوریم لذا قوانین را رعایت نمی کنیم و خدا آسمان و زمینش را قفل می کند.

می پرسند چرا برای کافرها خوب باران می بارد؟ چون آنها در مدرسه ثبت نام نکردند. هر کس می خواهد حساب آنها را بداند این آیه را بخواند:

فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّي إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ 3 ؛ هر کس پشت به خدا کند خدا تمام دنیا را به او می دهد تا مست مست شوند (ناگاه آنهارابگرفتیم ، پس آنگاه ایشان فرو مانده وخاموش گشتند).

ولی خدا با کسانی که در مدرسه هستند چه قراری گذاشته؟ اگر می خواهید برکت به شما دهم باید هم انگیزه ها و هم تقوایتان را درست کنید: وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُري‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ 4 ؛

سفارش به انسجام و تشکیل امت در عصر غیبت

سفارش دوم اهل بیت علهیم السلام در عصر غیبت این است که شیعیان باید تشکُل داشته باشند و به هم پیوسته باشند تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی 5؛ برای این تشکل باید چند نکته اساسی در نظر داشت.

جمع شوید و امت شوید، در مسجد و هیئت جمع شوید و امت شوید. مثلا تشییع جنازه شهید که می شود امت حزب الله جمع می شود و همه احساس می کنند چه جمعی هستند لذا در روایات می بینید که فرموده اند هر وقت احساس غربت و تنهایی کردید سریع به آن امت بروید و تعداد شما کم نیست.

حال اگر امت در نماز جمعه، دعای کمیل، حج، اعتکاف، اربعین و در حرم ها جمع شوند ممکن است احساس غربت کنند؟ پس ضمن سفارش به تقوا به تشکیل امت سفارش کرده اند. چرا ملت مظلوم افغانستان تو سری خور هستند؟ چون مثل ما و به انسجام ما امام نداشتند، چون این ملت با محوریت امامت و عنصر وحدت منسجم هستند. خیلی سفارش به وحدت کرده اند و فرموده اند نگذارید ابلیس های زمان بین شما اختلاف بیاندازند.

لزوم رعایت وحدت

اگر دو برادر در منزل با هم دعوا کنند و غریبه ای وارد شود دعوا را تمام می کنند و می گویند آبروی پدرمان در خطر است. ما و اهل سنت هم در یک سری مسائل اختلاف نظر داریم اما خیلی از عبادات و قبله و پیغمبرمان یکسان است اما امروز غریبه ها به ما مسلمانان نگاه می کنند اگر دعوا را ادامه دهیم آبروی پیغمبر صلی الله علیه و آله می رود، مناظره، مباحثه کنید اما دعوا نداشته باشید تا امت متلاشی نشود.

سفارش دیگر اهل بیت علیهم السلام در عصر غیبت این است که امام داشته باشید در هر چیزی، و در هر کاری و در محله تان امام داشته باشد و هدفتان هم برّ باشد، پیغمبر صلی الله علیه و آله در کارهای نیک یک چیز را از همه بالاتر برده اند و آن شهادت است. حضرت فرمود: هیچ برّی بالاتر از شهادت نیست.

شهادت یعنی جنست را یک طوری بیاور که خدا از تو بخرد. بهترین مشتری عالم خداست حال نیاز به همت بالا دارد تا علم، عمر و اخلاقمان طوری باشد که خدا از ما بخرد لذا سفارش به همت بالا کرده اند. إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ … تا آنجا که می فرماید: التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ 6؛ یعنی اینهایی است که باید در زندگی رعایت کنی و همه اینها شدنی است و غیر ممکن نیست. اگر مالمان را خدا بخرد عمرو جانمان را خدا می خرد.

آخرین عنصر تعاون رعایت تقوا و حدود الهی در همتتان است یعنی باید حدود الهی را در همت هم رعایت کرد، لذا بعضی ها همتشان زیاد است اما چون در حدود نمی دوند ارزشی ندارد.

امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مامور به باطن بود

توصیه دیگر اهل بیت علیهم السلام در عصر غیبت این است که کاری کنید تا قابلیت استفاده شدن در رکاب امام زمان علیه السلام را داشته باشید. ائمه علیهم السلام برای استفاده از افراد به دنبال کیفیت آنها بودند نه کمیت.

آمار هیئت و حسینیه و کارهای خیر زیاد است اما مهم است که انسان دنبال کاسبی کردن نباشد. امام صادق علیه السلام به ابومسلم فرمود: تو آدم ما نیستی. امام حسین علیه السلام به حبیب بن مظاهر نامه نوشت که مضمون آن این بود: من الغریب الی الحبیب. کسی فرمانده سپاه و لشکری باشد اما امام زمانش به او بگوید تو به درد من نمی خوری. همه اهل بیت علیهم السلام فرموده اند: کاری کنید که پول هایتان، علمتان و … به درد امام زمانتان بخورد.

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مامور به باطن هستند و به هر کس بفرماید به درد من نمی خوری یعنی باطنش مشکل دارد. امیرالمومنین علیه السلام می دانست ابن مجلم می خواهند ایشان را بکشند ولی در ظاهر ابن ملجم کاری نکرده بود لذا ایشان هم کاری نکردند. لذا برای این امام باید خیلی خودمان را بسازیم.

منبع:وارث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *