حجت الاسلام و المسلمین رفیعی| امر به معروف و نهی از منکر باید به صورت قانونمند اجرا شود

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی| امر به معروف و نهی از منکر باید به صورت قانونمند اجرا شود

خانه / علما وسخنرانان / حجت الاسلام و المسلمین رفیعی| امر به معروف و نهی از منکر باید به صورت قانونمند اجرا شود

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی گفت: امربه‌معروف و نهی از منکر غیر از ایجاد مزاحمت برای افراد است، بلکه باید به‌صورت قانونمند انجام شود.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی| امر به معروف و نهی از منکر باید به صورت قانونمند اجرا شود

به نقل از حوزه؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در شبستان امام خمینی رحمة الله علیه حرم مطهر با اشاره به آیه 60 سوره احزاب اظهار داشت: خداوند در این آیه با فردی که مزاحمت برای نوامیس ایجاد می‌کند به‌شدت برخورد کرده است به‌ نوعی این آیه نشان اقتدار الهی است.

وی به وظایف انسان‌ها پیرامون دین‌داری اشاره کرد و افزود: اگر در جامعه با افراد بی‌حجاب مواجه شدیم حق ایجاد مزاحمت برای آنان را نداریم.

عضو هیئت‌ علمی جامعه المصطفی به شأن نزول آیه 60 سوره احزاب اشاره و عنوان کرد: برخی جوانان برای ایجاد مزاحمت در کوچه‌ پس‌ کوچه‌های مدینه می‌نشستند تا زنان را مورد آزار و اذیت قرار دهند، این آیه به‌ شدت در مقابل با منافقین ایستاد و خداوند نیز خطاب به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود اگر منافقین از این ایجاد مزاحمت دست برندارند ما تو را علیه آنان می‌شورانیم.

وی با تأکید بر اینکه آیه 60 سوره احزاب نماد اقتدار الهی است، ابراز کرد: خداوند خطاب به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید اگر منافقین این عمل مزاحمت را انجام دهند ما تو را علیه آنان می‌شورانیم، آنان را از مدینه بیرون می‌کنیم، همچنین مورد لعنت خداوند قرار می‌گیرد، در صورت ادامه دادن این عمل دستگیر خواهند شد و اگر این امر تبدیل به فساد در جامعه شد می‌توانید حکم قتل را برای آنان صادر کنید.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین رفیعی عنوان کرد: در ماده 618 قانون اساسی یکی از موارد که ذکرشده مزاحمت برای نوامیس است، طبق آمار ارائه‌ شده در سال‌های گذشته گزارش‌هایی را پیرامون این مسئله داشته‌ایم که ناخوشایند است، قرآن کریم این افراد را مریض می‌داند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های انسان دارا بودن میل شهوت است اما خداوند اجازه رفع آن را به هر نوعی نداده است.

عضو هیئت‌ علمی جامعه المصطفی بابیان اینکه افراد بی‌حجاب نباید مورد تعرض قرار گیرند، تأکید کرد: امنیت اجتماعی این است که وقتی یک زن بی‌حجاب از مکانی به مکانی دیگر می‌رود مورد تعرض قرار نگیرد، البته امر به‌ معروف و نهی از منکر غیر از مزاحمت است که باید به‌صورت قانونمند انجام شود.

وی شایعه‌ پراکنی را یکی از گناهان بسیار زشت و خطرناک دانست و ابراز کرد: ارجاف به معنای شایعه و دروغ و ایجاد اضطراب است، برخی در مدینه به شایعه‌ پراکنی می‌پرداختند به همین دلیل این آیه نازل‌شده است.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین رفیعی با اشاره به اینکه شایعه‌پراکنی حرام است، تصریح کرد: امروز برای برخی جریانات شایعه‌پراکنی‌های بسیاری صورت می‌گیرد، شایعه‌پراکنی پیرامون قوایی مانند قوه قضاییه که هر کاری کند باز 50 درصد مخالف در جامعه دارد زیاد است، بنابراین باید مواظب شایعه‌پراکنی‌ها باشیم.

وی بابیان اینکه گناه پخش کننده شایعه مانند گناه عامل شایعه است، عنوان کرد: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود جایز نیست که انسان با هر فردی هم‌نشین شود، هر چیزی را گوش دهد و هر چیزی را که شنید مطرح کند.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی ابراز کرد: انکار شایعه یکی از وظایف انسان مؤمن به شمار می‌رود.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *