حجت الاسلام پناهیان| مهمترین ویژگی یک سیاست مدار؛ شجاعت است

خانه / علما وسخنرانان / حجت الاسلام پناهیان| مهمترین ویژگی یک سیاست مدار؛ شجاعت است

همه نوشته اند پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله هنگامی که می خواستند اقوام خودشان را دعوت کنند، فرمودند: من پیغمبر خدا هستم، رئیس عالم می شوم، با من بیایید عالم را سروری و سیادت می کنید، هر کس هم اول به من ایمان بیاورد او را جانشین خودم می کنم.

شخصیت سیاسی و پرنفوذ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم

پیامبر صلی الله علیه و آله وقتی قوم بنی ربیعه را خطاب قرار دادند فرمودند: من به ایمان و عقاید شما کاری ندارم با من قرارداد می بندید یا نه؟ وقتی شخصی از قوم بنی ربیعه اخلاق و چهره پیامبر صلی الله علیه و آله را دید گفت: این آقا عجب شخصیت پر نفوذ سیاسی است(با پیامبری اش کاری نداشت) با این آقا می شود عرب را خورد!

رسول خدا صلی الله علیه و آله صددرصد یک شخصیت سیاسی بود، وقتی پا به بعثت نبوی گذاشت شروع به جنگ با او کردند چون می فهمیدند او رای می آورد و قدرت پیدا می کند. چون حضرت حرف که می زد یک قاطعیتی در حرفش بود همه می پذیرفتند، طنین راه رفتنش طوری بود که امیرالمومنین علیه السلام با آن عظمت می فرمود: من وقتی در جنگها کم می آوردم به پیامبر پناه می آوردم. اصلا کار پیامبر صلی الله علیه و آله کوه نوردی بود و مرتب به غار حرا می رفت!

می دانید پیامبر صلی الله علیه و آله هیچ وقت گردن مبارکشان را نمی پیچاندند، برای اینکه بخواهند به کسی نگاه کنند، کسی که در گردنش پیچیده از عضلات باشد چطور برمیگردد ونگاه می کند؟ حضرت با تمام شانه برمیگشت. یک وقت پیامبر صلی الله علیه و آله را نزد ما نرم و کوچک نشان ندهند.

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله، به امیرالمومنین علیه السلام تمرین نظامی داده است. خود حضرت می فرماید: من علی را بار آوردم. همانطور که علی علیه السلام حسنین و عباس علیهماالسلام را بار آورده است. پیامبر صلی الله علیه و آله شخصیت بسیار نافذی داشتند، حرکت که می کرد، امر که میکرد جامعه را تکان می داد.

بعضی حرفها به بعضی ها می آید، به رسول خدا صلی الله علیه و آله هم می آمد این حرف ها را بزنند. همه نوشته اند پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله هنگامی که می خواستند اقوام خودشان را دعوت کنند، فرمودند: من پیغمبر خدا هستم، رئیس عالم می شوم، با من بیایید عالم را سروری و سیادت می کنید، هر کس هم اول به من ایمان بیاورد او را جانشین خودم می کنم. هیچ کس جواب نداد و همه همینطور مانده بودند! حضرت علی علیه السلام حدود 10 سال سن داشتند بلند شدند و فرمودند: من به تو ایمان می آورم. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: علی جانشین من! افراد دیگر هم شروع به مسخره کردن نمودند. افرادی که کم می آورند شروع به مسخره کردن می کنند. در مناظره ها دیدید!

پیامبر صلی الله علیه و آله یک شخصیت سیاسی! با نفوذ و مهربان و قاطع و ترکیبی از اضداد فضائل بود. حال منظور امام حسین علیه السلام از جمله أشبهُ النّاس خَلقاً وخُلقاً ومَنطِقاً برسولك؛ که در مورد حضرت علی اکبر علیه السلام گفت، چه بود؟

دیدگاه دشمن درباره حضرت علی اکبر علیه السلام

معاویه در جلسه ای همراه اطرافیانش نشسته بود. به آنها گفت: یک نوجوان در قریش مثال بزنید که شایستگی رهبری جهان اسلام(از آسیای میانه تا آفریقا، از جنوب اروپا تا یمن) را داشته باشد. یک نفر گفت: یزید. معاویه گفت: چاپلوسی نکنید تنها کسی که من در جوانان می بینم لیاقت سیادت و ریاست سیاسی این جهان با عظمت را دارد علی اکبر اباعبدالله الحسین(علیه السلام) است.

قدر این نعمت محبت خودتان را به حضرت علی اکبر علیه السلام بدانید. من تصور می کنم حضرت علی اکبر علیه السلام اشبه الناس به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله است، راه رفتنشان، عضلات گردنشان، نگاه نافذش، چهره ی او، چرا حضرت علی اکبر علیه السلام در میدان هرچه جنگید کسی نتوانست به مقابلش بیاید؟ انگار رسول الله الاعظم نازل شده!

آمد صدا زد: بابا! اینها ضعیف تر از آن هستند که به جنگ من بیایند! لااقل آب! آخر علی اکبر تو یک شخص دیگری هستی! توفرشته ی با عظمت الهی هستی! تو کپی با اصل نسبت به رسول خدا صلی الله علیه و آله هستی!

هر شهیدی روی زمین می افتاد امام حسین علیه السلام مثل عقاب که به سمت صید می رود، به سمت آنها می رفت و آن شهید را در حال احتضار نجات میداد تا سرش را از بدنش جدا نکنند. لذا وقتی حضرت علی اکبر علیه السلام حرکت کرد یاد عظمت پیغمبر صلی الله علیه و آله افتاد و به تمام صورت اشک ریخت و زود رو به خدا کرد و فرمود: من ناراحت نیستم که قربانی می دهم، تو می دانی او کیست، أشبهُ النّاس خَلقاً وخُلقاً ومَنطِقاً برسولك؛ حضرت علی اکبر علیه السلام جهان را، به اعتراف دشمن خودش با انگشت کوچک اداره می کرد.

مهم ترین ویژگی یک سیاست مدار

مهم ترین ویژگی که یک سیاست مدار باید داشته باشد چیست؟ من یک ویژگی بگویم. مهم ترین ویژگی حضرت امام در بیان امام خامنه ای در این 25 سال (پس از رحلت ایشان) چیست؟ مهم ترین ویژگی ای که یک سیاست مدار باید داشته باشد شجاعت است! سیاست مدارهای ما که محکم مقابل آمریکایی نمی ایستند و بگویند: ترامپ غلط کرده ما را تهدید کند، بدبخت هستند! ملت خودشان را بیچاره می کنند.

آمریکا کره شمالی را تهدید کرد، کره شمالی جوابش را داد: با 3 تا بمب هیدروژنی می زنم داغونت می کنم! ترامپ چکار کرد؟ اخیرا گفته: افتخار است برای من با رهبر کره شمالی دیدار داشته باشم! آن وقت چنین آدمی ما را تهدید می کند. آمریکایی ها رفتند به کره شمالی تا رزمایشی نظامی انجام دهند، کره شمالی یک موشک وسط رزمایش آنها امتحان کرد. آمریکایی ها جمع کردند و رفتند! سخنگوی کاخ سفید حتی یک جمله هم اشاره نکرد، خبرنگار پرسید: اینها موشک وسط رزمایش شما پرتاب کردند و شما فرار کردید یک نظری بدهید! گفت: خب قبلا گفته ایم کار بدی کردند! این آمریکاست! کدخدای بعضی هاست!

می دانید چرا بعضی سیاست مدارهای ما تدبیرو صداقت ندارند؟ چون شجاعت ندارند! شجاعت یک ویژگی بی نظیر است. در میان کاندیدهای ما هستند کسانی که شجاعت دارند و چون شجاعت دارند نمی گویند: آقای فلانی پرونده ی شما زیردست من بوده! آدم شجاع نمی زند!

حال اینها چه ربطی به شجاعت دارد؟ امام حسین علیه السلام چشم باز کرد و فرمود: انالله و انا الیه راجعون. حضرت علی اکبر علیه السلام پرسید: پدر چرا استرجاع می خوانید: فرمود: منادی ندا داد که مرگ دنبال این کاروان است. جواب و شجاعت ایشان را ببینید! حضرت علی اکبر علیه السلام فرمود:اولسنا علی الحق؟ إذاً لَانُبالي بِالْمَوتِ2؛ ما بر حق هستیم؟ پس بی خیال مرگ!

                                            

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *