حدیث کساء از منظر آیت الله بهجت رضوان الله علیه

خانه / پیشنهاد ویژه / حدیث کساء از منظر آیت الله بهجت رضوان الله علیه

حدیث کساء از منظر آیت الله بهجت رضوان الله علیه

     حدیث شریف کساء، روایتی است از عظمت پنج‌تن آل عبا، روایتی جالب و جاذب از پنج بزرگواری که محور عالم هستی هستند؛ فاطمه و پدرش و شوهرش و فرزندانش. سلام الله علیهم اجمعین.

     حضرت آیت‌الله بهجت‌قدّس‌سرّه مانند دیگر عالمان بزرگ شیعه توجّه ویژه‌ای به این حدیث داشت. شاید چشم‌گیرترین امری که در این‌باره از ایشان مشهود بود، قرائت دائمی حدیث کساء بود. ایشان شب‌ها این حدیث را قرائت می‌کرد و حتی در سالیانی دورتر، افراد خانواده را گرد هم می‌آورد و به همراه ایشان حدیث کساء می‌خواند. گاهی هم در لابه‌لای کلامش به فرازهای آن روایت اشاره می‌کرد و گاهی هم صراحتاً درباره حدیث کساء سخن می‌گفت. باور ایشان این بود که امام عصر‌عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف به مجالس حدیث کساء توجّه ویژه‌ای دارند. گاهی هم در پاسخ به شبهاتی که درباره سند این روایت مطرح می‌شد، مطالب روشن‌گری بیان می‌فرمودند؛ به‌عنوان مثال حضرت آیت‌الله بهجت‌ معتقد بودند کسانی که اهل تعقّل و درایت باشند و با دقّت در عجایب این حدیث بنگرند، صحّت این روایت را می‌یابند و دیگر نیازی به سند آن ندارند.

     می‌فرمودند: «عجائب و غرایبی در حدیث کساءست. خدا می‌داند کسی بشمارد که چقدر معجزه در آن است، خیلی کار بزرگی کرده است». این فرمایش از آن عالم بزرگ، کلیدی است برای باز کردن باب تفکّر و تدبّر در این حدیث.

     در آغاز آنچه نظر خواننده این حدیث را به خود جلب می‌کند این است که راوی آن، که خبر از غیب آسمان‌ها می‌دهد، وجود مقّدس فاطمه ی زهرا سلام‌الله‌علیها است. ایشان سخن از نزول فرشته وحی می‌دهد و آنچه را که خداوند متعال به آن فرشته فرموده بیان می‌کند. سرچشمه ی علم او،‌ علم لایزال خداوند تبارک و تعالی است.

     از سلمان فارسی روایت شده: «عمّاربن‌یاسر به من گفت: آیا مى‏ خواهى چیز عجیبى را برایت نقل کنم؟ گفتم: نقل کن اى عمّار! گفت: آرى، من شاهد بودم که روزى على بن ابى‌طالب بر فاطمه داخل شد، هنگامى که‏ چشمان فاطمه بر او افتاد، گفت: نزدیک بیا تا به تو بگویم که در جهان هستى چه بوده، چه هست، و تا روز قیامت چه خواهد شد. عمّار گفت: در این حال دیدم که على بازگشت، پس من هم به دنبال او بازگشتم تا اینکه به حضور پیامبر رسید، پس پیامبر به او گفت: اى ابوالحسن! نزدیک‌تر بیا، پس على نزدیک‌تر رفت و در کنار او نشست و پیامبر به وى فرمود: حال تو مى‏ گویى یا من بگویم؟ على فرمود: شما بگویید بهتر است. پس رسول خدا فرمود: مثل اینکه فاطمه به تو چنین و چنان گفته است و تو نزد من آمده‏ اى تا درباره آن جویا شوى. على پرسید: آیا نور فاطمه از نور ماست؟ پیامبر فرمود: آیا تردید دارى؟ البتّه که چنین است و على سجده شکر نمود».بحارالانوار،‌ ج۴٣، ص٨.

     حضرت آیت‌الله بهجت‌قدّس‌سرّه می‌فرمود: «کسی که حدیث کساء را از روی دقّت ببیند [متوجّه می‌شود که] خود حضرت [زهرا] خبر می‌دهد جبرئیل آمد پهلوی ما. نمی‌گوید پدر من گفت که جبرئیل آمد. خودش به الهام الهی فهمیده بود چنین سؤال کرد، چنین تقاضا کرد از خدا؛ هیچ نمی‌گوید که پدر من گفت که جبرئیل تقاضا کرد از خدا، خدا اجازه داد که پایین بیاید».

حدیث کساء ، بیان شأن نزول آیۀ تطهیر

     این حدیث، بیان شأن نزول آیه تطهیر است. آیه‌ای که یکی از مهم‌ترین براهین شیعه برای اثبات عصمت اهل‌بیت علیهم‌السّلام است. چراکه در کتب شیعه و سنّی بیان شده که مقصود از اهل‌بیت در آیه «إنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ، أهلَ‌ البَیتِ …»، همین پنج وجود مقدّس هستند. اینها کسانی‌اند که خدا ایشان را از رجس و پلیدی پاک کرده است. اهمّیت اثبات عصمت نیز بر کسی پوشیده نیست. چراکه اگر بدانیم کسی از جانب خدا از هرگونه زشتی پاک شده، می‌توانیم با آرامش خاطر، تمام وجودمان را به او بسپاریم و از او تبعیت نماییم.

     یکی از نکات قابل تأمّلی که در حدیث کساء نمایان است، عبارات سرشار از محبّت و احترامی است که وجود مقدّس زهرای اطهر در مواجهه با همسر و فرزندانش به‌کار می‌برد. این عبارات بازگو‌کننده عظمت مقام این خانواده و ادب، معرفت و محبّت شگرف فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها نسبت به ایشان است. آنجا که به فرزندانش می‌فرماید: «السّلام علیک یا ولدی و یا قرّة عینی و ثمرة فؤادی» و نیز آنجا که همسر بزرگوار خود را این‌گونه خطاب می‌کند: «و علیک السّلام یا اباالحسن و یا امیرالمؤمنین».

     آیت‌الله بهجت‌رحمه‌الله می‌فرمود: «چند معجزه در حدیث کساء است. به امام حسن‌ علیه‌السّلام می‌فرماید: صاحب حوض هستی. آیا تا به حال گفته بود تو صاحب حوض من هستی؟! به امام حسین‌ علیه‌السّلام می‌گوید: تو شافع امّت من هستی».

     شاید بتوان گفت سفره ی عام لطف و مغفرت الهی، در هیچ درگاهی چون درگاه امام حسین‌ علیه‌السّلام گسترده نیست. ثواب‌های عظیمی که خداوند متعال برای عزاداران و گریه‌کنندگان بر سیّدالشّهدا علیه‌السّلام قرار داده، پاداش‌های فوق‌العاده‌ای که بر زیارت آن حضرت شمرده شده و موارد مشابه، همه گویای مقام شفاعت حضرت اباعبدالله‌ علیه‌السّلام است. امام صادق‌ علیه‌السّلام می‌فرماید: «مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ لَا يُرِيدُ بِهِ إِلَّا وَجْهَ اللَّهِ تَعَالَى غُفِرَ لَهُ جَمِيعُ ذُنُوبِهِ وَ لَوْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ فَاسْتَكْثِرُوا مِنْ زِيَارَتِهِ يَغْفِرِ اللَّهُ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ» کسی که مزار حسین‌بن‌علی را زیارت کند و از آن زیارت نیّتی جز جلب رضای الهی نداشته باشد، تمام گناهانش آمرزیده می‌شود، هرچند به اندازه ی کف‌هایی باشد که در روی آب دریا پدیدار می‌شود. پس زیاد به زیارت او بروید تا خدا گناهانتان را بیامرزد.

     خاکساری در درگاه سیّدالشّهدا‌ علیه‌السّلام موجب رضای الهی است تا آنجا که در روز عرفه خدای متعال ابتدا به زوّار آن حضرت توجّه می‌کند و سپس به کسانی که در صحرای عرفات هستند. آیت‌الله بهجت‌قدّس‌سرّه می‌فرماید: «همان وقتی که زائرین عرفه در کربلا هستند، روایت معتبر دارد به اینکه خدا اوّل نظر رحمت به زوّار حسین در کربلا می‌کند، ثانیاً به زوّار عرفات؛ به این علّت که کاری کرد که نکرده بود من مضی، و نخواهد کرد من یأتی».

     در فرازی دیگر از حدیث کساء آمده است: «یا عَلِیُّ وَالَّذی بَعَثَنی بِالْحَقِّ نَبِیّاً، وَاصْطَفانی بِالرِّسالَةِ نَجِیّاً، ما ذُکِرَ خَبَرُنا هذا فی مَحْفِلٍ مِنْ مَحافِلِ اَهْلِ الْأَرْضِ، وَفیهِ جَمْعٌ مِنْ شیعَتِنا وَ مُحِبّینا، وَفیهِمْ مَهْمُومٌ اِلاَّ وَ فَرَّجَ اللَّهُ هَمَّهُ، وَلا مَغْمُومٌ اِلاَّ وَ کَشَفَ اللَّهُ غَمَّهُ، وَلا طالِبُ حاجَةٍ اِلاَّ وَ قَضَی اللّهُ حاجَتَهُ»

     «اى على سوگند بدان‌كه مرا به حق به نبوت برانگيخت و به رسالت و نجات دادن [خلق] برگزيد ذكر نشود اين خبر ما در انجمن و محفلى از محافل مردم زمين كه در آن گروهى از شيعيان و دوستان ما باشند و در ميان آنها اندوهناكى باشد، جز آنكه خدا اندوهش را برطرف كند؛ و نه غمناكى جز آنكه خدا غمش را بگشايد؛ و نه حاجتمندی باشد جز آنكه خدا حاجتش را برآورد».

     شاید همین تصریحی که در حدیث کساء درباره برطرف شدن مشکلات است موجب شده بود که حضرت‌ آیت‌الله‌ بهجت‌قدّس‌سرّه برای رفع گرفتاری‌ها و شفای بیماران، به قرائت این حدیث توصیه کند و به قرائت جمعی آن، توجّه خاصی داشته باشد.

 

پایگاه اطّلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *