حضرت زهرا (سلام الله علیها) زائر قبر عمویشان حمزه بودند| وهابیت از آثار قبر ایشان ترس داشت

خانه / مطالب و رویدادها / حضرت زهرا (سلام الله علیها) زائر قبر عمویشان حمزه بودند| وهابیت از آثار قبر ایشان ترس داشت

حضرت زهرا (سلام الله علیها ) در روایات داریم که دوشنبه ها و پنجشنبه ها با پای پیاده به مزار حضرت حمزه می رفتند. بعد هم داریم، که بعد از وفات رسول الله، به طور منظم می رفتند. حالا با اون ضربات و صدماتی که حضرت داشتند اما هفته ای دو مرتبه با پای پیاده می رفتند.

15 شوال سال سوم هجری شرایط جنگ برای مسلمانان در غزوه احد به حدی سخت و ناگوار شد که در این جنگ امیرالمؤمنین به همراه تعداد اندکی از یاران رسول خدا(صلی اله علیه وآله) در حمایت و حفاظت از پیامبر اکرم(صلی اله علیه وآله) جان خویش را در طبق اخلاص گذاشتند.

با اینکه سپاه اسلام در گام اول نبرد با سپاهیان کفر پیروز شدند، عده‌ای از آن‌ها برای به دست آوردن غنایم جنگی گردنه احد را رها کردند و این رها ساختن تنگه مهم و سوق الجیشی احد سبب شد که وضع جنگ به گونه‌ای دیگر رقم بخورد، در این هنگام بود که سپاه دشمن از پشت به سپاه اسلام حمله کرد و عده بسیاری از مسلمانان را به شهادت رساندند، از جمله آن‌ها حضرت حمزه سیدالشهدا(علیه السلام) بود.
این یار صدیق و با وفای نبی که شجاعتش زبانزد خاص و عام بود، ناجوانمردانه از سوی غلام «هند جگرخوار» مورد حمله قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد، به منظور پاسداشت و گرامیداشت این شهید بزرگوار گفتگویی را با حجت الاسلام موسوی مطلق ترتیب داده ایم که در ادامه می‌آید:

حضرت حمزه سیدالشهدا(علیه السلام) در قرآن ذیل این آیه “مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا” در این آیه شریفه یکی از مصادیقش که این عنوان مطرح شده، حضرت حمزه سیدالشهدا می باشد. البته چندین آیه می باشد که حضرت حمزه(علیه السلام) در آن آیات اشاره شده است. و اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) فرموده اند: در آیه هجرت هم هستند، زیرا حضرت حمزه جزو مهاجرین هستند که با پیامبر عظیم الشان اسلام هجرت کردند و بعد از هجرت هم آثار خوبی را به جای گذاشتند.

علی ای حال در زیارتنامه آن بزرگوار مطالب بسیاری آمده است ، که اگر کسی دنبال فضائل، مقامات و مناقب حضرت سیدالشهدا باشد، شاید همین زیارتنامه حضرت حمزه، گویای مطالبی باشد که همه را ارجاع به آن زیارتنامه که مرحوم شیخ عباس قمی(ره) در مفاتیح آورده است.

یکی از ویژگی های ایشان این است که ایشان را عم رسول خدا(صلی اله علیه وآله) نامیده اند. یکی از آن ویژگی ها، خیرالشهداء آمده است و در روایات داریم که سیدالشهداء هم آمده است. اسدالله و اسدالرسول آمده است، در کل این نکته را درباره حضرت حمزه عرض کنیم که اهل بیت(علیهم السلام) به بردن نام حضرت حمزه افتخار می کردند و استناد می کردند که حمزه سیدالشهدا از ماست. یک لفظ مرتبی پیدا کنیم که مادون شان امام نباشد. بیاناتی امیرالمومنین علی علیه السلام دارند در دفاع از بردن نام حمزه سیدالشهدا و اهل بیت ( علیهم السلام ) دیگر هم همینطور.

در آن خطبه معروف، از حضرت سجاد علیه السلام در مسجد اموی، حضرت می فرمایند: ” ايها الناس! اعطينا ستا و فضلنا بسبع: اعطينا العلم و الحلم و السماحة و الفصاحة و الشجاعة و المحبة في قلوب المؤمنين، و فضلنا بان منا النبي المختار محمدا و منا الصديق و منا الطيار و منا اسد الله و اسد رسوله و منا سبطا هذه الامة.من عرفني فقد عرفني و من لم يعرفني انبأته بحسبي و نسبي.”

” ای مردم!خدا به ما چند چیز عطا کرده، در هفت چیز به شما برتری داده  است: پیغمبر از ماست، امیرالمومنین از ماست، جعفر طیار از ماست، می فرماید که شیر خدا و شیر رسول خدا از ماست، حسن و حسین از ماست” بعد استناد به غیر معصومین که افتخار بکنند حضرت سیدالشهدا و حضرت جعفر طیار است.

مردم آن روز حضرت سلمان(ره) را قبول نداشتند، که اهل بیت علیهم السلام بخواهند از حضرت سلمان مایه بگذارند.

حضرت سیدالشهدا مقام شهادت را هم شامل می شوند. خیرالشهدا هست، سیدالشهدا هم هست. نمی خواهم احتیاط کنم که کدام بالاتر هستند ولی حضرت زهرا سلام الله علیها در روایات داریم که دوشنبه ها و پنجشنبه ها با پای پیاده به مزار حضرت حمزه می رفتند. بعد هم داریم، که بعد از وفات رسول الله، به طور منظم می رفتند. حالا با اون ضربات و صدماتی که حضرت داشتند اما هفته ای دو مرتبه با پای پیاده می رفتند.

قریب به این مضامین داریم که وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها در گفتگوی با عمویشان فرمودند که: عمو جان! اگر تو بودی به ما اینقدر ظلم نمی شد. چون ما یک سلسله افراد داریم که اهل بیت علیهم السلام تحت عناوینی از اینها یاد می کنند. مثلا یکی از آن عناوین این است که اگر شماها می بودید این اتفاقات می افتاد، یعنی چون شما نبودید این اتفاقات افتاد. تو بحث سقیفه چندین نفر را داریم که فرمودند، که یک از انها حضرت حمزه سیدالشهدامی باشد.

بعد نفس زیارت کردن قبر حضرت حمزه موضوعیت داشت اولا خود رفتن زیارت امری است که مورد توجه رسول الله صلوات الله علیه و آله بود و در منابع شیعه و سنی هم وجود دارد. این وهابیت که زیارت قبر را انکار می کنند برای این است که مسلط به تاریخ واقعی نیستند نه در آثار خودشان و نه در آثار شیعه و می ترسند از آثار شیعه دسترسی پیدا کنند. در حالی که شیعه چنین ترسی ندارد و به تمام جوانان و علمای شیعه سفارش می کنند بروند تمام منابع اهل سنت را بخوانید یعنی این تقاضا را دارند در حالیکه آنها نه! خوفی دارند نسبت به این موضوع. و این در آثارشان موجود می باشد.

بعد در روایات شیخ مفید(ره) دارد که ” كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله أَمَرَ فِي حَيَاتِهِ بِزِيَارَةِ قَبْرِ حَمْزَةَ عليه السلام” پیامبر در زمان حیات خودشان امر می کردند که به زیارت قبر حمزه سیدالشهدا علیه السلام بروند و حضرت زهرا سلام الله علیها به دستور پدر عمل کرده اند.

قابل توجه اینکه حضرت حمزه جایگاهی در بین مردم داشتند، حرم قابل توجهی هم داشتند که توسط وهابیت خبیث نابود شد. حرم ایشان هم منهدم شدم و الان تل خاکی است و دیواری دور شهدای احد کشیده شده و اصلا از قبرشان هم ترس داشتند.

یکی از ویژگی های مهم حضرت حمزه سیدالشهدا(علیه السلام) شجاعت و حریت حضرت حمزه سیدالشهدا بود که خیلی از آن می ترسیدند، تا جایی که معاویه بن سفیان لعنت الله علیه دستور داد، به بهانه حفر چاه، جسد حضرت حمزه را بیرون بیاورند چون مورد توجه مردم بوده است و ترس داشتند. همیشه ابلیسیان و شیاطین جنی و انسی از مومنین می ترسند چه در زمان حیاتشان و چه بعد از مرگشان. در زمان حیاتشان از خودشان می ترسند و در زمان مرگ هم از آثار قبرشان. الان هم همینطور است، هرجا قبر مومنی باشد و تجمعی جمع می شود از آن می ترسند. معاویه هم همین کار را می خواست بکند و توطئه معاویه برملا شد و نشد که این کار را انجام دهند. و باز از ویژگی های حضرت حمزه چون برادر رضایی پیامبر هم هستند، یعنی هم عموی پیامبر هست و هم برادر رضایی ایشان.

چون هردوی آنها از زنی به نام صوبیه شیر خوردند. مادرش هم که وهب، دختر عموی حضرت آمنه بوده است و بعد آنچه مورخین نکته جالبی نوشته اند اینست که اسلام آوردنش موجب سرافرازی اسلام شد. الان هم کسانی که زندگی حضرت حمزه را می نویسند چاره ای ندارند جز اینکه این حرف را تایید کنند. با اینکه اسلام باعث سرافرازی همه شده است ولی در اون فضا و آن روز اسلام آوردن حضرت حمزه باعث افتخار شد و شکوه و عظمتی بود که ترس را در دل دشمنان اسلام انداخت.

در جنگ ها هم کنار پیغمبر بود در دو غزوه ابوا و ذات العشیره هم پرچم دار لشگر اسلام بوده است. اینها از ویژگی هایی است که برای حضرت حمزه سیدالشهدا برشمردند که امیدواریم ما هم از این شجاعت و بزرگمردی ایشان درس بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *