حضرت فاطمه ، الگوی بی همتای زنان در آفرینش

خانه / قرآن و عترت / عترت / ستارگان هدایت / حضرت زهرا (سلام الله علیها) / حضرت فاطمه ، الگوی بی همتای زنان در آفرینش

گذری بر بیکران دعای افتتاح – حضرت فاطمه ، الگوی بی همتای زنان در آفرینش – قسمت دوازدهم

و صَلِّ عَلَی الصِّدِّیقَهِ الطَّاهِرَهِ فَاطِمَهَ سَیِّدَهِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ.

خدایا! درودت را بر بانوی راستین، پاک، حضرت فاطمه، سرور زنان هستی ارزانی دار.

نکته ها

     پاداش صلوات بر حضرت فاطمه زهرا علیها السّلام آمرزش الهی و هم نشینی با پیغمبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلم در بهشت است؛ چراکه حضرت صدّیقه طاهره علیها السّلام نقل کرده که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلم به ایشان فرمود: «یَا فَاطِمَهُ مَنْ صَلَّی عَلَیْک غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ أَلْحَقَهُ بِی حَیْثُ کنْتُ مِنَ الْجَنَّه» ای فاطمه! هرکه بر تو درود فرستد، خدا او رامی آمرزد و در هرجا از بهشت که باشد، او را به من ملحق می کند.

     «صدّیقه» به کسی می گویند که راستی در باور و گفتارش ریشه دوانده و او آن را با کردارِ درستش ثابت کرده باشد. حضرت زهرا علیها السّلام را از آن جهت که با تمام وجود، اسلام را تصدیق کرد و در عمل نیز به آن پایبند بود، صدّیقه می گویند.

     لقب «صدیقه» ابتدا از سوی رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم به حضرت فاطمه زهرا علیها السّلام داده شد. در روایتی پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم به حضرت علی علیه السّلام فرمود: «به تو سه چیز داده شده که به هیچ کس، حتّی من، داده نشده است. اول این که به تو پدر زنی مثل من داده شده، دوم این که همسرِ صدیقه ای مثل دختر من داری و سوم این که دو پسر مثل حسن و حسین فرزندان تو هستند».

     پس از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم امامان معصوم علیهم السّلام نیز حضرت زهرا علیها السّلام را به این لقب خوانده اند. برای مثال، در حدیثی، امام صادق علیه السّلام درباره آن حضرت می فرماید: «…وَ هِیَ الصِّدِّیقَهُ الْکبْرَی؛ حضرت فاطمه، صدیقه کبری است» و نیز امام کاظم علیه السّلام می فرماید: «إِنَّ فَاطِمَهَ صِدِّیقَهٌ شَهِیدَهٌ» به درستی که حضرت فاطمه، صدیقه ای است که شهید شد.

     «طاهره»یعنی بانویی که هم پاکی ظاهری دارد و هم پاکی باطنی و اخلاقی. در حدیثی از امام باقر علیه السّلام علت نام گذاری حضرت فاطمه علیها السّلام به طاهره چنین بیان شده است: «إِنَّمَا سُمِّیَتْ فَاطِمَهُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ الطَّاهِرَهَ لِطَهَارَتِهَا مِنْ کلِّ دَنَسٍ وَ طَهَارَتِهَا مِنْ کلِّ رَفَثٍ وَ مَا رَأَتْ قَطُّ یَوْماً حُمْرَهً وَ لَا نِفَاسا» به تحقیق که حضرت فاطمه، دختر حضرت محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم، طاهره نامیده شد، برای این که از هر ناپاکیِ رفتاری و اعتقادی به دور، و از هرگونه آلودگیِ ظاهری پاک بود. آن حضرت هرگز آلوده به حیض و نفاس نشد».

     این مطلب را آیه تطهیر _ که در شأن پنج تن آل عبا نازل شد _ تأیید می کند؛ «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» چراکه بر اساس این آیه نورانی، اراده تکوینی خدا بر طهارت و دوری اهل بیت علیهم السّلام از هرگونه آلودگی ظاهری و باطنی تعلق گرفته است.

     در بیان علت نام گذاریِ دختر رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم به «فاطمه» روایات متعددی وارد شده، که یکی از آن ها از این قرار است: «عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ علیهم السّلام قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله یَقُولُ : سُمِّیَتْ فَاطِمَهَ لِأَنَّ اللَّهَ فَطَمَهَا وَ ذُرِّیَّتَهَا مِنَ النَّارِ مَنْ لَقِیَ اللَّهَ مِنْهُمْ بِالتَّوْحِیدِ وَ الْإِیمَانِ بِمَا جِئْتُ بِه» امام رضا علیه السّلام از پدران بزرگوارش نقل می کند که حضرت علی علیه السّلام از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلم شنید که می فرمود: از این جهت نام «فاطمه» بر دخترم نهاده شد که خداوند، او و هریک از دودمانش را که خدا را با توحید و ایمان به آن چه من آورده ام، ملاقات کند، از آتش دوزخ جدا و دور کرده است. «سیده» به معنی بانویی است که نسبت به دیگر بانوان فضیلت داشته و در خیر و خوبی، سرآمد آن ها است. از امام صادق علیه السّلام سؤال شد که آیا منظور رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلم درباره «سَیِّدَهُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّهِ» بودن حضرت زهرا علیها السّلام این است که ایشان نسبت به بانوانِ زمان خودش برتر است؟ حضرت در پاسخ فرمودند: «ذَاک مَرْیَمُ وَ فَاطِمَهُ سَیِّدَهُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّهِ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ؛ آن بانویی که برترینِ بانوانِ عصر خودش بود، حضرت مریم است؛ ولی حضرت فاطمه برترینِ بانوان بهشتی از ابتدا تا انتها است».

پیام ها

1- بر اساس حدیث پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و امامان معصوم علیهم السّلام حضرت فاطمه زهرا علیها السّلام «صدیقه» است و هیچ گونه ناروایی از او صادر نمی شود؛ پس در صورتی که میان او و شخص دیگری اختلافی پدید آید، آن چه ایشان می گوید، راست، و آن چه مخالف ایشان می گوید، دروغ است. (وصَلِّ عَلَی الصِّدِّیقَهِ)

2- کسی که از هرگونه آلودگی ظاهری و باطنی دور است، معصوم محسوب می شود؛ چراکه معنی عصمت، پاکی از پلیدی ها است. پس حضرت فاطمه زهرا علیها السّلام _ که بر اساس آیه تطهیر، از هرگونه خطا، اشتباه و گناهی که سبب آلودگی شود دور است _ جزو معصومین به حساب می آید. (وصَلِّ عَلَی… الطَّاهِرَهِ)

3- کسی که در حقیقت امر، صدیقه و طاهره باشد، برترینِ بانوان (سیدة النساء) خواهد بود. (الصِّدِّیقَهِ الطَّاهِرَهِ، فَاطِمَهَ سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ)

پایگاه اطّلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *