qiam-qom-masoomeh

حضرت معصومه، الگوی قیام و نصرت امام

خانه / آموزش / حضرت معصومه، الگوی قیام و نصرت امام

انگیزه حضرت معصومه علیه السلام، نصرت امام بود. خدا حرم این بانو را محور شهری قرار داد که اهلش قرار است قیام کنند مقاومت کنند امامشان را نصرت دهند. در زمان حضرت معصومه ، قیام های زیادی از سوی برخی سادات برای دفاع از اهلبیت صورت می گرفت ولی بیشتر آن قیام ها دعوت به سوی خود بود. حضرت معصومه با این سفر بر ولایت مداری تاکید کردند و خواستند نشان بدهند که مسیر درست، مسیری است که امام رضا علیه السلام در برابر جریان ظالم طی می کند. حضرت معصومه اهل قیام بود . قیام برای نصرت امام در راستای مبارزه با ظلم.

حضرت معصومه علیها السلام، الگوی قیام و نصرت امام

اهل قیام بودن؛ مهم ترین ویژگی حضرت معصومه سلام الله علیها

تناسب حضور حضرت معصومه سلام الله علیها در قم با نقش آخرالزمانی شهر قم

مسأله اصلی سخنرانی این است که چه رابطه ای بین حضور حضرت معصومه سلام الله علیها در قم و نقش محوری قم در قیام امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف وجود دارد؟ در پاسخ به این پرسش ابتدا به نقش محوری قم در قیام امام زمان اشاره می شود که امام صادق علیه السلام سه خصلت را وجه تسمیه قم بیان کردند؛

  1. اهل قیام بودن.
  2. اهل مقاومت بودن
  3. اهل نصرت امام بودن

در ادامه اولین صفت برجسته اهل قم، یعنی اهل قیام بودن توضیح داده می شود. و ویژگی کسانی که اهل قیام هستند. سپس در ادامه، نقطه مقابل اهل قیام بودن، یعنی اهل قعود بودن و صفت برجسته اهل قعود بودن یعنی عدم مبارزه با دشمن شرح داده می شود. بعد از این تبیین اهل قیام و قعود و اینکه اهل قیام بودن صفت برجسته اهل قم هست، به این پرسش پاسخ داده می شود که چرا حضرت معصومه در طراحی خدا برای مردم آخرالزمان انتخاب می شود؟ مهم ترین صفت حضرت معصومه اهل قیام برای نصرت امام بودن ایشان هست. مثل حضرت زهرا سلام الله علیها که او هم اهل قیام برای نصرت امام بود. این انگیزه سیاسی نصرت امام در زمانی که امام رضا علیه السلام غریب بود هرچند قیام هایی هم رخ می داد اما خالی از این معنا بود موجب شد که خدا، شخصیت محوری و الگوی اهل قم که اهل قیام هستند را بانویی قرار دهد که خودش اهل قیام برای نصرت امام بود.

جایگاه شهر قم در قیام آخر الزمان

ما برای اینکه درک کنیم کمی، بلکه نمی از دریای وجود حضرت معصومه سلام الله علیها اول باید نگاه کنیم به طراحی خدا در نقش دهی محوری به شهر قم در آخرالزمان؛

شما اساسا نمی توانی درکی درست و دقیق از حضور حضرت معصومه سلام الله علیها در قم پیدا کنی بدون نگاه به اینکه خدا چگونه شهر قم را محور کانونی قرار داده است.

آنچه که از انبوه اخباری که از جنس آخرالزمانی و آینده انگاری به ما رسیده است به این نتیجه می رسیم که در طراحی خدا، به شهر قم و اهل قم، کلیدی ترین ماموریت های آخرالزمانی سپرده شده است.

اصلا اساس نامگذاری شهر قم، در اوج تناسب با موضوع مهدویت و قیام برای آن امام قیام کننده در بیان ائمه معرفی شده است. راوی می گوید امام صادق از من پرسید آیا می دانی چرا به شهر قم، قم گفته می شود؟ گفتم خدا و پیغمبر و شما بهتر می دانید. حضرت فرمود به این جهت قم نامیده شده که اهل این شهر دور

قیام کننده آل محمد اجتماع می کنند بعد فرمودند اینها سه ویژگی دارند؛

  1. با حضرت قیام می کنند.
  2. با حضرت استقامت می کنند.
  3. به حضرت نصرت می دهند.

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قالَ: قالَ لِی أَ تَدْرِی لِمَ سُمِّیَ قمَّ؟ قلْتُ اللهُ و رَسُولُهُ و أَنْتَ أَعْلَمُ. قالَ إِنَّمَا سُمِّیَ قمَّ لِأَنَّ أَهْلَهُ یَجْتَمِعونَ مَعَ قائِمِ آل مُحَمَّدٍ صَلَوَات اللهِ عَلَیْهِ یَقُومُونَ معَهُ و یَسْتَقِیمُونَ عَلَیْهِ و یَنْصُرُونَهُ. (بحار الانوار،ج 75 ،ص 212)

آنهایی که قیامت می کنند.

آنهایی که استقامت می کنند.

آنهایی که آخرین امام را نصرت می هند.

آنها اهل قم هستند.

البته اهل بیت علیهم السلام، اهل قم را فقط ساکنین شهر قم معرفی نکردند؛ ای چه بسا از شهر ری به محضر حضرت می رسیدند و می گفتند آقا ما اهل ری هستیم. حضرت می فرمود خوش آمدید اهل قم. یعنی جغرافیای فرهنگی شهر قم، منحصر در قم نیست؛ بلکه کل ایران را شامل می شود. اما قطعا نقطه کانونی این اجتماع، شهر قم هست.

حضرت معصومه، الگوی قیام و نصرت امام
حضرت معصومه، الگوی قیام و نصرت امام

قم شهر قیام، مسئولیت های بزرگ بر دوش اهل قم!

رفقا، ما قمی ها خیلی ماموریت های بزرگی را خدا بر دوش ما گذاشته. اگر قم ساکن باشیم و غافل از ماموریت های بزرگ، اهل قم نخواهیم بود.

اصلا زندگی در قم با شهرهای دیگه متفاوت هست. قم اصلا شهری برای زندگی کردن نیست. یک زندگی بدون دغدغه های مهدوی. بدون احساس مسئولیت نسبت به ولی و امام. شما می خواهی بی دغدغه زندگی کنی برو یک شهر دیگر زندگی کن. اما اگر قمی هستی؛ قمی اهل قیام است. قمی اهل تنبلی نیست. اهل کسالت و خمودگی و بی حالی و بی عاری نیست. درس خواندن در قم، خیلی باید با جاهای دیگه فرق کند. کار کردن در قم با خیلی جاهای دیگه فرق می کند. کار کردن، درس خواندن باید نسبتش با آن قیام آخرالزمانی مشخص شود.

اهل قیام چگونه درس می خوانند؟

چمران، استادی داشت که آن استاد عادت نداشت به شاگردانش بیشتر از نمره 18 بدهد. اما وقتی در پایان ترم، نمرات را ثبت کردند دیدند در مقابل نام چمران نمره 22 ثبت شده است. گفتند شاید اشتباه شده چون ما نمره 22 نداریم ! از استاد پرس و جو کردند. اوگفته بود می خواهم درتاریخ این دانشگاه ثبت شود. حالا این چمران چطور درس می خواند؟ چمران برای آن درس می خواند؛ می گفت درس می خوانم به این دلیل که نمی خواهم یک مسلمان از نظر علمی زیر دست یک کافر باشد.

بی خود نبود امام می فرمود بگویید چمران بیاید؛ دلم برای چمران تنگ شده است یا می فرمود: « مثل چمران بمیرید » اول تیر 1360

چمران می شود اهل قم؛ چرا؟ چون اهل قیام هست. در درس خواندن منفعلانه درس نمی خواند.

اهل قیام بودن اولین صفت برجسته اهل قم هست. که امام صادق فرمودند آنها اهل قیام هستند.

« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ » نساء-135

نمی فرماید مومنین! شما عدالت و قسط را رعایت کنید. نه بالاتر می فرماید. می فرماید اقامه قسط کنید. یعنی نگذارید ظلمی رخ دهد. اقامه قسط با اینکه خودم قسط و عدل را رعایت کنم زمین تا آسمان فرق می کند.

در هدف انبیاء هم چنین تعبیه شده که مردم قیام به قسط کنند. انبیاء نیامدند خودشان اقامه سط کنند. نه! شما باید اقامه قسط کنید. جمع شما؛ جامعۀ شما.

«لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» حدید-25

من شما اگر بخواهیم اهل قم باشیم، اهل قمی که امام صادق فرمود: «سلام خدا بر اهل قم» ماموریت های بزرگی بر دوش مان هست. اولین ماموریت، اولین صفت برجسته، اهل قیام بودن هست. قیام برای نجات عالم! نجات مظلومان عالم. الان در آمریکا مردم علیه ظلم قیام کردند. ما که اهل قم هستیم یعنی ایرانی ها؛ چقدر احساس مسئولیت کردیم هم صدا بشویم با این مظلومان آیا ما هم قیام کردیم علیه ظلم و دفاع کردیم از مظلوم؟ اگر چنین حسی نداشتیم. پس معلوم نیست واقعاً اهل قم باشیم. چون امام صادق فرمود قمی یعنی اهل قیام.

امام اهل قم بود

امام رحمه الله به معنای واقعی کلمه اهل قم بودند. همان طور که موسی بن جعفر فرمود مردی از قم قیام خواهد کرد. وقتی امام رحمه الله سال 42 قیامش را شروع کرد این آیه را که تک موعظه خداست انتخاب کرد. اگر قرآن کتاب موعظه است همه مواعظش در یک آیه جمع شده است. آن آیه چیست؟ قیام برای خدا؛ « قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَ فُرَادَى» سبأ-46

نقطه مقابل قیام و ایستادن، قعود است. با ادبیات قرآن بیشتر آشنا بشویم. قاعدین چه کسانی هستند؟ قاعدین همان ها هستند که کمر انبیاء شکستند. موسی که پیامبر انقلابی بود چقدر اذیت کشید از دست قومش. بعد از نجات دادن از دست فرعون وقتی که حضرت موسی به قومش فرمود علیه ظلم قیام کنید می دانید چه گفتند؟ برو خودت و خدایت بجنگند. ما اینجا نشستیم. « قَالُوا يَا مُوسَى إِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا أَبَدًا مَا دَامُوا فِيهَا فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ» مائده-24

موسى! تا آنان در آنجایند، ما هرگز وارد آنجا نخواهیم شد، پس تو و پروردگارت بروید با آنان بجنگید که ما در همین جا نشسته ایم.

مهم ترین ویژگی اهل قعود در قرآن

اهل قعود اولین ویژگی و مهم ترین ویژگی شان این است که اهل مبارزه با دشمن نیستند. من می خواهم شخصیتی را به شما معرفی کنم که امیرالمومنین به او لقب سامری امت را داد. او داشت پای منبر امیرالمومنین سخنرانی حضرت را می نوشت. حضرت به او فرمود حسن بصری چه می کنی؟ گفت آقا دارم سخنرانی شما را می نویسم برای آیندگان بازگو کنم. حضرت هم نه گذاشت نه برداشت فرمود : هر امتی سامری دارد این آقا سامری امت پیغمبر هست. بعد فرمود این سامری امت پیغمبر نشانه دارد. شعار او این است که می گوید لا قتال جنگ نه جنگ نه.

عَنْ یَحْیَى الْوَاسِطِیِّ قالَ: لَمَّا افْتَتَحَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ اجْتَمَعَ النَّاسُ عَلَیْهِ فِیهِمُ الْحَسَنُ الْبَصْرِی مَعَهُ الْأَلْوَاحُ فَکَانَ کُلَّمَا لَفَظَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ بِکَلِمَۀٍ کَتَبَهَا فَقَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ بِأَعْلَى صَوْتِهِ مَا تَصْنَعُ؟ فَقَالَ نَکْتُبُ آثَارَکُمْ لِنُحَدِّثَ بِهَا بَعْدَکُمْ فَقَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ أَمَا إِنَّ لِکُلِّ قوْمٍ سَامِرِیٌّ. هَذَا سَامِرِیُّ هَذِهِ الْأُمَّۀِ أَمَا إِنَّهُ لَا یَقُولُ لا مِساسَ لَکِنْ یَقُولُ لَا قِتَال. (الاحتجاج، ج 1، ص 152)

جریان سامری امت پیغمبر امروز هم ادامه دارد ، جریانی که می خواهد جهاد و مبارزه را از دین حذف کند می گوید دوران این مسائل گذشته است. همه ی مشکلات را با گفتگو می شود حل کرد . آیا می شود بدون مبارزه با دشمن، مشکلات ما حل شود ؟ بعضی ها می گویند برویم با آمریکا مذاکره کنیم مشکلات حل می شود. مگر ما مذاکره با آمریکا نکردیم؟ چقدر امتیاز دادیم؛ چقدر امتیاز نگرفتیم؟ آمار رسمی خسارات و بدبختی های مذاکره با آمریکا هست؛ بروید مراجعه کنید.

آن زمان می گفتند که ما مشکلات سوریه را می توانیم با گفتگو حل کنیم. آیا گفتمان گفتگو سوریه را نجات داد یا گفتمان مقاومت مقابل دشمن؟! اهل قعود ، ترس خود را تئوریزه می کنند. با ا بیا عقلانیت منافع ملی. ر حالی که هیچ ملتی نتوانست منافع خود را حفظ کند جز با مقاومت.

نقطه مقابل قیام

خدا رسما خط کشی می کند بین قاعدین و قیام کنندگان؛ می فرماید:

لَا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ ۚ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً ۚ وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَىٰ ۚ وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا؛

آن گروه از مؤمنانى که بدون بیمارى جسمى و نقص مالى و عذر دیگر، از رفتن به جهاد خودارى کردند، و در خانه نشستند، با مجاهدانى که در راه خدا با اموال و جان هایشان به جهاد برخاستند، یکسان نیستند. خدا کسانى را که با اموال و جان هایشان جهاد می کنند به مقام و مرتبه اى بزرگ بر خانه نشینان برترى بخشیده است. هر یک از این گروه را به خاطر ایمان عمل صالحشان وعده ی پاداش نیک داده و جهادکنندگان را بر خانه نشینانِ – بی عُذر- به پاداشى بزرگ برترى داده است. نساء-95

مسئولی که اهل قیام نباشد، دنبال قعود در مقابل دشمن باشد، اهل قیام نباشد تا مشکلات اقتصادی کشور را حل کند، او نمی تواند با امام قیام کننده همراهی کند.

خدا می داند اهل قعود ، چقدر ظهور را تاخیر انداختند.

حضرت معصومه، الگوی قیام و نصرت امام
حضرت معصومه، الگوی قیام و نصرت امام

طراحی خدا برای شهر قم

تا اینجا چه گفتیم؟ قم قرار است محور قیام در آخرالزمان باشد. حول آن امام قیام کننده.

نقش محوری حضرت معصومه سلام الله علیها در طراحی خدا برای قم

اما اینجا در این شهر ما یک محور می خواهیم یک شخصیت محوری که به واسطه او دل های شیعیان یک دله شود و لشکر صاحب الزمان شکل و شمایلی بگیرد.

چه کسی از همه نورانی ترست؟ او محور این ماجرای بزرگ آخرالزمان هست؟ این شأن حضرت معصومه سلام الله علیها هست. شان شکل گیری محور قیام آخرالزمانی برای صاحب الزمان حول حرم این بانو. لذا در زیارت نامه حضرت معصومه علیهاالسلام چنین می خوانیم؛ أَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ یُرِیَنَا فِیکُمُ السُّرُورَ و الْفَرَج. از خدا درحرم این بانو چه می خواهیم؟ سرور و فرج را.

تازه شما این کلام امام صادق علیه السلام را می فهمی که قبل از ولادت امام کاظم علیه السلام این طراحی را بیان فرمودند. اول حرم ها را ترسیم کردند. فرمودند خدا حرمی دارد آن مکه است؛ پیامبر حرمی دارد آن مدینه هست؛ امیرالمؤمنین حرمی دارد آن کوفه هست؛ برای همۀ ما اهل بیت حرمی هست وآن قم است. دقت کنید حضرت نمی فرماید درآنجا که حرم ما هست؛ یکی از ما اهل بیت یعنی معصومین دفن شده ایم. بلکه می فرماید آنجا دختری از دختران من به نام فاطمه دفن شده است. در واقع حضرت می خواهد بفرماید محور حرم ما اهل بیت حرم آن بانو یعنی حضرت معصومه سلام الله علیها است.

عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَهْلِ الرَّیِّ أَنَّهُمْ دخَلُوا عَلَى أَبِی عَبْدِ اللهِ قالُوا نَحْنُ مِنْ أَهْلِ الرَّیِّ فَقَالَ مَرْحَباً بِإِخْوَانِنَا مِنْ أَهْلِ قُمَّ فَقَالُوا نَحْنُ مِنْ أَهْلِ الرَّیِّ فَأَعَاد الْکَلَامَ قالُوا ذَلِکَ مِرَاراً و أَجَابَهُمْ بِمِثْلِ مَا أَجَابَ بِهِ أَوّلاً فَقَالَ إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً هُوَ مَکَّۀُ إِنَّ لِلرَّسُولِ حَرَماً هُوَ الْمَدِینَۀُ إِنَّ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً هُوَ الْکُوفَه إِنَّ لَنَا حَرَماً هُوَ بَلْدَةُ قُمَّ سَتُدْفَنُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَولَادی تُسَمَّى فَاطِمَۀَ فَمَنْ زَارَهَا وجَبَتْ لَهُ الْجَنَّۀُ قالَ الرَّاوی و کَانَ هَذَا الْکَلَامُ مِنْهُ قبْلَ أَنْ یُولَدَ الْکَاظِمُ عَلَیْهِ السَّلَامُ. مستدرک الوسائل،ج 11 ، ص 321

ما در قم تقریبا 471 امامزاده داریم که بعضی از این امامزادگان از فقهاء هستند. در عظمت بزرگی چیزی کم و کسر ندارند. عالمان مجاهد، عالمان شهید.

ولی در بین این ستارگان، خورشید با عظمت وجود مقدس حضرت معصومه علیها السلام آنقدر درخشندگی و تلالو دارد که با وجود این بزرگان، چهار امام، شیعیان رو به سوی مزار حضرت معصومه راهنمایی کردند. این خیلی معنا دارد هست. مگر ما چند امامزاده داریم که امام معصوم، زیارت نامه مخصوص، انشاء فرموده باشند. ما در معرض چنین نور با عظمتی قرار داریم.

حضرت معصومه علیها السلام در بین امامزادگان، امتیازاتی دارند که اصلا قابل قیاس با بقیه امامزادگان نیست؛ ساده انگاری و سطحی نگری است اگر کسی فکر کند حضرت معصومه یکی مثل بقیه امامزادگان هستند. نه اصلا این طور نیست. شأن حضرت معصومه خیلی بالاتر از این حرف هاست. مگر در زیارت نامه ایشان نمی خوانیم شما در پیش خدا شأنی داری. امشب می خواهیم کمی بیشتر با شأن حضرت معصومه آشنا بشویم باید شان را شناخت و پاس داشت. حضرت معصومه سلام الله علیها یکی مثل بقیه امام زادگان نیستند.

چرا ائمه هدی با وجود این همه بزرگان باید ایشان را محور توجهات قرار دهند؟ مگر حضرت معصومه چقدر بزرگند که بزرگان دیگر در سایه ایشان قرار می گیرند؟ آیا نمی توانستند، ما را به بزرگان دیگری راهنمایی کنند؛ چرا اهل بیت روی زیارت حضرت معصومه دست گذاشتند؟

با وجود بیش از چهارصد امامزاده، به ما فرمودند با صدای بلند هم به ما فرمودند بروید به زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها؛ این همه تاکید چه معنایی داره؟

مگر نور وجود حضرت معصومه چقدر تلالو داره که بر نور بقیه امام زادگان سایه انداخته و محوریت پیدا کرده به هدایت چهار امام معصوم علیهم السلام؟

چرا خدا به حضرت معصومه  این همه خیرات و برکات عنایت کرده است؟

حالا چرا حضرت معصومه محور قیام آخرالزمان در شهر قم انتخاب شده است؟ نمی دانم ولی شاید یه جهتش این است که حرکت او از مدینه تا طوس به انگیزه سیاسی بوده است. وگرنه انگیزه فردی این همه امتیازات به همراه ندارد. آن انگیزه سیاسی حضرت معصومه که موجب شد حرمش در شهر محوری قیام آخرالزمانی قرار بگیرد، انگیزه نصرت امام بود. مثل حضرت زهرا که به انگیزه نصرت امام آمدند پشت در.

اگر معیار این است که «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» حجرات -13 هرکی باتقواتر بالاتر. بالاترین تقوا تقوای قلب هست تقوای قلب تعظیم شعائر الهی است؛ «وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» حج-32 چه شعائری بالاتر از امام که تعظیم شود نصرت امام.

بله امام زادگان دیگه هم شهید شدند ولی چه نیتی پشت سر این انگیزه حضرت معصومه بود یعنی خدا انگیزه نصرت امام را یه جور دیگری از حضرت قبول کرد.

شباهت حضرت معصومه با حضرت زهرا سلام الله علیهما

اگر مادرش پشت در آمد برای نصرت امام او هم تا طوس رهسپار شد برای نصرت امام. بی خود نیست امام آن عارف بالله وقتی شعر می گویند که برخاسته از شعور امام است، حضرت معصومه  را به حضرت زهرا  تشبیه می کنند. (لم یلدم بسته لب وگرنه بگفتم ، دخت خدایند این دو نور مطهر)

اینها منطقش است خوابی هم که پدر آیه الله مرعشی نجفی دید هم مؤیّد این مطلب است که وقتی پدر ایشان اصرار می کرد که برای یافتن قبر مخفی مادر، به او فرمودند هر آنچه که قرار است به تو از ناحیه قبر مادر عنایت بشود همه اش در زیارت حضرت معصومه قرار داده شده. بعضی ها این حرف را جدی نگرفتند. حضرت معصومه را دست کم گرفتند خب خودشان را محروم کردند آنهایی که می فهمیدند هر روز به زیارت این بانو می آمدند.

فرق قیام های زمان حضرت معصومه با قیام حضرت معصومه

انگیزه حضرت معصومه علیه السلام، نصرت امام بود. خدا حرم این بانو را محور شهری قرار داد که اهلش قرار است قیام کنند مقاومت کنند امامشان را نصرت دهند. در زمان حضرت معصومه ، قیام های زیادی از سوی برخی سادات برای دفاع از اهلبیت صورت می گرفت ولی بیشتر آن قیام ها دعوت به سوی خود بود. حضرت معصومه با این سفر بر ولایت مداری تاکید کردند و خواستند نشان بدهند که مسیر درست، مسیری است که امام رضا علیه السلام در برابر جریان ظالم طی می کند. حضرت معصومه اهل قیام بود . قیام برای نصرت امام در راستای مبارزه با ظلم.

دشمن از حرکت حضرت معصومه احساس خطر کرد. مسیرهایی که حضرت معصومه سلام الله علیها جهت سفر انتخاب کردند آن مسیرهایی بود که امام رضا علیه السلام از آنها ممنوع شده بودند. در نهایت فاطمه معصومه سلام الله علیها را به قم که مرکز تجمع مخالفان دولت عباسی بود آمدند. حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها با دقت و زیرکی خاص (سیاسی) از این مسیرهای ممنوع شده سفر کردند.

خاندان او در مسیر، به شهادت رسیدند. بعد حضرت سراغ از قم که شهری انقلابی است گرفت. حضرت فاطمه معصومه علیها السلام بر اثر مسمومیت و شدت غم و اندوه در شهر ساوه بیمار گردید و فرمود: مرا به شهر قم ببرید؛ زیرا از پدرم شنیدم که می فرمود : شهر قم مرکز شیعیان ماست.

دشمن نگذاشت دست این بانو، به دست امامش برسد. اما خدا ورق را برگرداند؛ او شد محور شهر انقلابی به نام قم که از دامن او سید روح الله پرورش یافت که انقلاب او ، کلید فرج را زد. کسانی که قرار است امامشون را نصرت بدهند دور مزاری جمع شده اند که او آمده به انگیزه نصرت امامش. مثل زهرای مرضیه علیهما السلام.

عشق است این انگیزه سیاسی حضرت معصومه که او را شبیه مادرش حضرت زهرا کرده است. چقدر ایشون را پرواز می ده. خیلی بیشتر از دیگران.

به حق، پدرش حضرت موسی بن جعفر علیهم السلام خطاب به دخترش حضرت معصومه فرمود: «فداها ابوها» پدر فدای این دختر! مثل رسول الله که بارها به دخترشان فرمودند: «فداها ابوها».

امشب به تعجب و انگشت به دهان تا آخر در شأن حضرت معصومه مات و مبهوت ماندیم. عیبی نداره! شأنی شبیه شأن حضرت زهرا در قیام و نصرت امام. اهل قیام بودن؛ مهم ترین ویژگی حضرت معصومه است. اقدام برای نصرت امام.

در واقع امام رضا وقتی نامه نوشتند وحضرت را دعوت کردند برای حرکت و اقدام؛ یعنی شیعیان اگر می خواهید امامتان یعنی امام رضا را از غربت در بیاورید باید مثل خواهرم معصومه اهل قیام باشید. هجرت کنید. جهاد کنید. این الگوی بی نظیر قیام برای نصرت امام را خدا تا قیامت پیش روی ما گذاشته که هر کسی اهل قیام است به او تأسّی کند به اقدام او اقتدا کند برای رفع غربت از امام زمانش.

کانال حکمت بیان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *