حضور زن در عرصه هاى اجتماعى و اقتصادى

خانه / پیروان عترت / حضور زن در عرصه هاى اجتماعى و اقتصادى

چه حكمتى داشته كه اسلام رعايت جانب زن را در مسائل مالى كرده و مرد را به صورت خدمتكار بى مزد و اجرت براى زن و خانواده، درآورده است؟ شكّى نيست كه اسلام نخواسته به نفع زن عليه مرد و يا به عكس عمل كند، بلكه مطابق فطرت، طبيعت و قانون آفرينش، سعادت مرد و زن و فرزندان آنها را كه بايد در دامن زن پرورش يابند درنظر گرفته است. اين قانون آفرينش و جريان طبيعى ميان همه جانداران است، كه به دست توانا و تدبير حكيمانه آفرينش انجام گرفته است.

اگر سهم مرد و زن را در زندگى مورد توجّه قرار دهيم، خواهيم يافت كه سهم زن در شكل گيرى نهاد خانواده و رنج او براى تدبير درونى آن بيش از مرد است، چرا كه زن دوران باردارى، درد زايمان و عوارض آن، فصل شيرخوارگى فرزند و پرستارى از او را تحمّل مى كند، از نيروى بدنى او كاسته مى شود، توانايى وى در كار و توليد كاهش مى يابد، با اين شرايط آيا منصفانه است كه تأمين هزينه زندگى را نيز برعهده داشته باشد!

خداوند زن را مايه آسايش و آرامش روح مرد قرار داده است. (وجعل منها زوجها ليسكن اليها) (اعراف / 189) دريافته است كه هراندازه موجبات آسايش و فراغ خاطر همسر خود را فراهم كند، غيرمستقيم به سعادت خود خدمت كرده است و كانون خانوده خود را رونق بخشيده است. دريافته است كه از دو همسر، لازم است لااقل يكى مغلوب تلاش ها و خستگى ها نباشد تا بتواند آرامش دهنده روح ديگرى باشد و در اين تقسيم كار، آن كه بهتر است در معركه زندگى وارد نبرد شود، مرد است، و آن كه بهتر مى تواند آرامش دهنده روح ديگرى باشد زن است. (1)

شكّى نيست كه با الغاى نفقه، خسارات روحى، معنوى و عاطفى بسيارى بر نهاد خانواده وارد مى شود، و به قول استاد مطهرى:
اى كاش افرادى كه تيشه برداشته كوركورانه بنيان استوار كانون مقدّس خانوادگى ما را كه براساس قوانين مقدّس آسمانى بنا شده است خراب مى كنند، مى توانستند به عواقب كار بينديشند و شعاع دورترى را ببينند. (2)

  1. مطهری، مرتضی، نظام حقوق زن در اسلام، ص 235
  2. همان، ص 238

 

انتهای مطلب/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *