حفظ آبروی مومن مانند حفظ جان و مالش واجب است

خانه / پیشنهاد ویژه / حفظ آبروی مومن مانند حفظ جان و مالش واجب است

مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: :حفظ آبروی مومن بسیار اساسی وکلیدی است و مانند حفظ و جان و مالش واجب است و پرسنل نیروی انتظامی که امنیت جامعه را بر عهده دارند باید به این مسئله اهتمام جدی داشته باشند.

حفظ آبروی مومن مانند حفظ جان و مالش واجب است

هیات:حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی نیا، در جمع  پرسنل انتظامی استان قزوین گفت: تجسس، یک موضوع حساس و دارای ۲ بعد کلیدی و اساسی است که یک بعد از آن به حرمت و بعد دیگر آن منتهی به ضرورت می شود.

وی با بیان اینکه از بعد ضرورت، گاهی می توان به حکم تکلیفی وجوب هم رسید، تصریح کرد:  این مهم بدان معنی است که با پدیده ای رو به رو هستیم که باید در مسیری حرکت کنیم که ۲ طرف آن شاید کراهت و استحباب نباشد، بلکه وجوب و حرمت باشد و اگر انسان بلغزد ترک واجب کرده یا حرام انجام داده است.

 مدیر حوزه علمیه قزوین بیان کرد: چندین روایت در این زمینه وجود دارد که وقتی انسان با خواندن آن از ترس به خود می لرزد که نکند دچار فعل حرام شود و یک عقاب بسیار بد شامل او شود.

حجت الاسلام والمسلمین  سبحانی نیا  عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید: ای کسانی که ادعای مسلمانی دارید مذمت و بدگویی مسلمانان نکنید و عیوب آنها را دنبال نکنید.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود  اظهار کرد: عیوب به دو نوع آشکار و پنهان تقسیم می شود و تجسس در عیوب آشکار، جستجو به حساب نمی آید اما عیوب پنهان را نباید تجسس کرد ،چرا که هر کس عیوب مردم را دنبال کند، خدا عیوب آن را برملاء  می کند و هر کس عیوبش را خدا دنبال کند آن فرد آبرویش می رود حتی اگر در خانه خود آن اشتباه را انجام داده باشد.

مدیر حوزه علمیه قزوین بیان کرد: حفظ آبروی مومن بسیار اساسی و کلیدی است و مانند حفظ جان ومالش واجب است و پرسنل نیروی انتظامی که امنیت جامعه را بر عهده دارند باید به این مسئله اهتمام جدی داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا تصریح کرد:  پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم در حدیثی می فرماید که بدترین مردم بدگمانان هستند، بدترین بدگمان ها تجسس کنندگان هستد ، بدترین تجسس کنندگان آنهایی هستند که این عیوب را برای دیگران فاش می کنند و بدترین این افراد، کسانی هستند که هتاک هستند.

وی ادامه داد:  البته تجسس در چند مورد، نه تنها بد نیست، بلکه لازم نیزهست، یکی از آنها کسانی هستند که از انجام عمل گناه، شر و فساد در ملا ء عام ابایی ندارند و یا به فتنه گری متهم هستند.

مدیر حوزه علمیه قزوین بیان کرد: گاهی اوقات کسانی هستند که امنیت اجتماعی را به خطر می اندازند یا متهم هستند که اهل به خطر انداختن هستند که در برابر این افراد می توان تجسس کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا ادامه داد: تجسس یک مرحله قبل از آبروریزی است و تجسس ضرورت است ولی حفظ آبرو هم ضرورت است و باید هدف از تجسس مشخص شود.

حفظ آبروی مومن مانند حفظ جان و مالش واجب است

وی ادامه داد: هر انسانی معمولاً نقاط ضعف پنهانی دارد که اگر بنا شود این عیوب اظهار گردد، روح بدبینی بر سراسر جامعه سایه می‌افکند، و همکاری افراد جامعه را با  یکدیگر مشکل می‌سازد؛ از این رو، خداوند که خود ستار العیوب است، دوست ندارد افراد بشر پرده‌دری کنند و عیوب مردم را فاش و آبروی آنها را ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا اظهار کرد: آبروی یک فرد محصول یک عمر زندگی، تلاش و سختی است که ممکن است در یک لحظه از دست برود، بنابراین گناهی نیز بالاتر و بزرگ‌تر از ریختن آبروی مسلمان وجود ندارد.

مدیر حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: در اسلام با هر کاری که فضای جامعه را آلوده کند به شدت مبارزه شده است و به همین دلیل در اسلام گناهانی مانند  شراب خواری وتعرض به نوامیس حرام شمرده شده که باید با این نوع مسائل در جامعه بر خورد شود.

 وی به بیان روایتی از حضرت رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) در رابطه با حفظ آبروی مومن مسلمان اشاره کرد و گفت: روزی آن حضرت به کعبه نگاه کردند و فرمودند: «ای کعبه! خوشا به حال تو، خداوند چقدر تو را بزرگ و حرمتت را گرامی داشته است! به خدا قسم حرمت مؤمن از تو بیشتر است، زیرا خداوند تنها یک چیز را از تو حرام کرده، ولی از مؤمن سه چیز راحرام کرده است: مال، جان و آبرو تا کسی به او گمان بد نبرد.

منبع: خبرگزاری حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *