حفظ و آموزش مفاهیم قرآن به صورت پیامکی

خانه / قرآن و عترت / قرآن / مطالب قرآنی / حفظ و آموزش مفاهیم قرآن به صورت پیامکی

حفظ و آموزش مفاهیم قرآن به صورت پیامکی

بسم الله الرحمن الرحیم

طرح حفظ و آموزش مفاهیم قرآن کریم به صورت پیامکی

مقدّمه

     خداوند متعال برای هدایت انسان ها، پیامبران الهی را به سوی مردم رهسپار نمود تا آنان با بهره گیری از سخنان و رهنمودهای انبیاء به هدایت الهی نایل آیند و مراحل سعادت را بپیمایند.

     پیامبر اسلام نیز به عنوان آخرین پیامبر الهی مبعوث گردید،اما این بار آخرین نبی از جانب خداوند بود و خداوند برای هدایت انسان ها تا آخر الزمان قرآن صامت را نازل نمود تا انسان ها از این کتاب به عنوان هادی بهره گیرند و قوانین کتاب را در زندگی خود پیاده کنند.

     اینک این کتاب پیش رو ماست و ما برای رسیدن به سعادت و کمال و تشخیص طریق حق از طرق باطل به آن نیازمندیم و باید در طول زندگی به عنوان سرمشق زندگانی به آن مراجعه نماییم.

     ما در این طرح بر آنیم تا با ایجاد فرصت و برنامه ای مناسب، یادگیری عزیزان از این وحی و سخن الهی را افزایش دهیم و زمینه حفظ این کتاب عزیز را فراهم آوریم؛ چنانچه رهبر معظّم انقلاب فرمود:« اگر قرآن در جامعه رواج پیدا کند، رونق پیدا کند، حفظ قرآن رایج بشود، انس با قرآن در بین اقشار مختلف جامعه رواج پیدا بکند، جامعه براى عمل به قرآن نزدیک میشود؛ ما این را میخواهیم.»

     این طرح براساس یادگیری کلمات و جملاتی است که اطفال در ابتدای طفولیت با شنیدن و تکرار آنها توسط اطرافیان یاد می گیرند، بدون اینکه از قواعد دستوری کوچک ترین اطلاعی داشته باشند و حتّی قبل از اینکه بتوانند کلمات و جملات را بیان کنند درک کافی از معانی آنها خواهند داشت. لذا برای کسانی که در این طرح شرکت می کنند آگاهی از دستور زبان عربی و دانستن صرف افعال و باب های مختلف آن ، ضروری نیست اگر چه برای کسانی که مختصر آشنایی با زبان عربی داشته باشند (مانند دروس عربی دوره راهنمایی و متوسطه) بهره وری بیشتری خواهد داشت.

اهداف طرح

  • انس بیشتر با قرآن کریم
  • یادگیری مفاهیم و معانی آیاتی از قرآن
  • حفظ متن و ترجمه آیات
  • امکان استفاده کاربردی از آیات در موضوعات مختلف زندگانی چراکه آیات بر اساس سیر مشخص موضوعی انتخاب شده که شیرینی یادگیری را دو چندان می کند.
  • بهره برداری از زمان های خالی، زیرا این آیات به صورت پیامکی ارسال می شود و فرد می تواند به راحتی در زمانی که امکان فعالیتی نیست با موبایل خود این آیات را مرور کند و به خاط بسپارد و بعد از دوماه سیری منظم از آیات را به خاطر سپرده است.

مراحل اجرا

  1. دو روز در هفته، هر بار آیه ای را به همراه آدرس آیه، برای شرکت کنندگان در طرح به صورت یک پیامک ارسال می شود؛
  2. آنان باید ترجمه آیه را تا پایان آن روز ارسال کنند و همین طور متن و ترجمه آیه را به خاطر بسپارند؛ بدیهی است افراد هنگام رجوع به قرآن ، با آیه های قبل و بعد هم برخورد کرده و فهم بهتری از آیات خواهند داشت.
  3. پایان هفته ، چند کلمه از آیات انتخاب و برای شرکت کنندگان ارسال می شود و آنان ترجمه آن را به عنوان پاسخ ارسال می کنند؛

          در هر ماه، چهار آزمون برگزار خواهد شد(هر هفته یک آزمون)، همچنین پایان هر ماه، از کل آیاتی که در طول چهار هفته ارسال گردیده، آزمون گرفته خواهد شد. پس هر ماه پنج امتحان برگزار می گردد.

  1. نهایت در پایان دوره که به صورت سه ماهه بوده، مسابقه نهایی برگزار می شود و سه نفر منتخب خواهند شد که به آنان به عنوان یادبود جوایزی اهداء خواهد شد.

محتوای آیات

     آیات ارسالی، در قالب یک سیر موضوعی خواهند بود. برای مثال فصل اوّل، آیات پیرامون موضوع سبک زندگی ارسال می گردد.

     پایان هفته، ترجمه آیات از قرآن با ترجمه خواندنی استاد علی ملکی ارسال می گردد.

شرکت در طرح

علاقه مندان برای شرکت در طرح، کافی است عدد 1 را به سامانه 6600099750 ارسال نمایند.

پایگاه اطّلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *