حق پیامبر بر مردم

حق پیامبر علیه بر مردم

همه انسان‌ها مدیون رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم هستند. او واسطه فیض الهی و سعادت بخش سرنوشت نهایی بشر در این عالم است و در این راه بیشترین سختی‌ها و مصائب را تحمل کرد.

حق پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم بر مردم

هیات: کسی به اندازه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به بشر خدمت نکرده است. چه خدمتی بالاتر از این‌که راه هدایت را به روی بشرِ گمراه گشوده است. انسان‌ها را از تاریکی و ضلالت نجات بخشیده و پیامبر کامل‌ترین و آخرین دین الهی شد. تا قیام قیامت که اسلام بر تمام جهان حکم‌فرما می‌شود، همه انسان‌ها مدیون رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم هستند. او واسطه فیض الهی و سعادت بخش سرنوشت نهایی بشر در این عالم است و در این راه بیشترین سختی‌ها و مصائب را تحمل کرد. خیرخواه مردم بود اما آن‌ها نه تنها حقش را ادا نکردند، بلکه بدترین رفتار را در حقش روا داشته‌اند.

مگر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم از مردم چه درخواستی داشت؟! به آن‌ها می‌گفت: به خدای عالم ایمان بیاورید، معاد را باور کنید، بهشت را برای شما می‌خواهم به جهنم نروید، با یکدیگر مهربان باشید و به هم رحم کنید، ربا نخورید، زنا نکنید، بد‌خواه یکدیگر نباشید! در مقابل، عده‌ای جواب این خیر‌خواهی را با شکمبه شتر می‌دادند، خاکستر بر سر مبارکش می‌ریختند و او را به تمسخر می‌گرفتند.

حق پیامبر بر مردم
حق پیامبر بر مردم

رعایت حق پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم به این است که حرمت دین او نگه داریم، حدود الهی را رعایت کنیم و مسلمان زندگی کنیم. با کتاب خدا بیگانه نباشیم، مبادا! روز قیامت قرآن از ما شکایت کند و علیه ما شهادت دهد که ارتباطمان را با آن قطع و مهجورش کردیم؛ مبادا! روز قیامت در برابر دیدگان اهل محشر، وقتی پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم از ما بپرسد: «آیا حق مرا ادا کرده‌ای؟»پاسخی برای گفتن نداشته باشیم، شرمساری تمام وجود ما را بگیرد که این سرافکندگی و خجالت از عذاب جهنم دردناک‌تر است.

اگر حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام از ما بپرسد: «من در راه حفظ دین خدا چنان کرده‌ام، شما چه کاری کرده‌اید؟» در جواب چه خواهیم گفت؟! اگر این سوال را شهدای انقلاب و دفاع مقدس از ما بپرسند، چطور؟ به ما بگویند:«ای مردم! ما برای حفظ دین شما، عظمت شما و حفظ مملکتتان از تمام دنیایمان گذشتیم، از پدرو مادر، همسر و فرزند و از تمام تعلقاتمان دل کندیم و در این راه ایثار جان کردیم. آیا شما حرمت خون ما را حفظ کردید؟ شما برای دین و انقلابتان چه کرده اید؟» امام خمینی رحمه الله علیه فرمود: بعضی ها ننشینند بگویند، انقلاب برای ما چه کار کرده، شما برای انقلاب چه کرده اید؟

منبع:عرفان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *