حماسه هایی از جنس ایثار و پایداری

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / حماسه هایی از جنس ایثار و پایداری

طراحی و اجرای عملیات های بزرگ یادآور استقامت، دلاوری و درایت رزمندگان در جنگی تحمیلی است؛ آنهایی که با رشادت حماسه هایی جاودان را در تاریخ دفاع مقدس رقم زدند و نام خویش را برای همیشه جاودانه ساختند.

**عملیات والفجر 10 (حلبچه)
جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ گویی به بمباران و موشک باران مناطق مسکونی شهرها و احقاق حقوق خود در مجامع بین المللی، با تغییر منطقه عملیاتی از جنوب به غرب، درصدد برآمد تا قدرت رزمندگان اسلامی را بار دیگر به جهانیان نشان دهد. بدین منظور عملیات گسترده ای با همکاری ارتش و سپاه در غرب کشور در دشت های سلیمانیه عراق به نام والفجر 10، در بیست و پنجم اسفند 1366 هجری خورشیدی با رمز «یا محمد ابن عبدالله (صلی الله علیه و اله)» و در پنج مرحله به اجرا درآوردند.
آزاد سازی شهرهای حلبچه، خرمال، بیاره، طویله و نوسود منطقه ای به وسعت یک هزار و 200 کیلومتر مربع، کاهش خط پدافندی خودی، انهدام 270 تانک و نفربر، 60 توپ صحرایی، 20 ضدهوایی، 40 خمپاره انداز، 13 دستگاه مهندسی، 230 خودرو و 750 اسلحه انفرادی و آرپی جی هفت از جمله ی دستاوردهای مهم این عملیات بود.

دفاع مقدس 1

**عملیات والفجر 4
عملیات والفجر 4 در سه مرحله و با هدف آزادسازی بخشی از میهن اسلامی و ارتفاعات مهم منطقه، تصرف پیشرفتگی دشت شیلر، مسدود ساختن راه ورود گروهک های ضد انقلاب که از راه دشت شیلر انجام می شد، تصرف پادگان پنجوین وگرمک عراق و خارج ساختن مریوان از زیر دید و تیر دشمن، از روز بیست و هفتم مهر 1362 هجری خورشیدی با رمز یا الله به مدت 33 روز در منطقه ی جبهه ی شمالی سلیمانیه و پنجوین به مرحله اجرا درآمد.
سپاه و ارتش در این عملیات موفق شدند تا دشت شیلر، شهر و پادگان پنجوین را تصرف کنند و بر 13 شهر و روستای عراق تسلط یابند، شهر مریوان را از زیر تیررس دشمن خارج سازند. آنها همچنین با انهدام10 فروند هواپیما، یک فروند بالگرد، بیش از 90 دستگاه تانک و نفر برزرهی، 200 دستگاه خودرو و انبوهی از سلاح ومهمات، ضربه ای محکم را بر ماشین جنگی صدام وارد ساختند.
**عملیات کربلای 7
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی عملیات کربلای 7 را با رمز «یا مولای متقیان» از سیزدهم اسفند 1365 هجری خورشیدی طراحی و آغاز کرد.
رزمندگان اسلام در این عملیات توانستند تا ارتفاعات گردمند، تپه سرخی و یال کله اسبی را از وجود دشمن متجاوز پاکسازی کنند و همچنین ده ها قبضه سلاح از انواع سنگین، نیمه سنگین و شماری زاغه مهمات منهدم شد. تعداد 2 هزار و 485 تن از نیروهای دشمن کشته، زخمی و اسیر شدند.
** عملیات بیت المقدس 4
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات بیت المقدس 4 را با رمز «یا اباعبدالله(علیه السلام)» و با هدف فتح ارتفاع های مشرف بر سد دربندیخان عراق و تکمیل عملیات والفجر 10 در ششم فروردین 1367 هجری خورشیدی در منطقه ی عمومی دربندیخان آغاز کرد.
نیروهای عمل کننده توانست ارتفاع های مهم منطقه، مانند «شاخ شمیران»، «شاخ سومر»، قسمتی از دشت تولبی و ارتفاعات برددکان را تصرف کنند. در این عملیات بیش از 20 دستگاه تانک و نفربر،50 دستگاه خودروی سبک ، سنگین و تعدادی تجهیزات جنگی دشمن منهدم و 2 تیپ، 2 گردان تانک و یک گردان توپخانه ی دشمن از میان برداشته شد. تعداد کشته و زخمی های دشمن از مرز یک هزار و 500 تن گذشت و تعداد اسیران به 400 تن رسید.
**عملیات تحریرالقدس
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیست و یکم بهمن 1362 هجری خورشیدی با رمز «لبیک یا خمینی» از جنوب غربی شهر مرزی مریوان به طرف منطقه های کوهستانی دربندیخان عراق حمله ای را انجام دادند که عملیات تحریرالقدس نام گرفت. این عملیات در منطقه ای به وسعت 150 کیلومتر مربع به اجرا درآمد و در جریان آن بلندی های شیخ سومر، سوریز، شاخ شمیران و نزدیک به 110 کیلومتر مربع از خاک عراق به تصرف نیروهای ایرانی درآمد و بر راه ارتباطی سلیمانیه بغداد تسلط یافتند.

دفاع مقدس 3
** عملیات کربلای9
عملیات کربلای 9 با رمز «یامهدی(عج) ادرکنی» در بیستم فروردین 1366 هجری خورشیدی و با هدف عقب راندن دشمن از ارتفاعات قصر شیرین و کنترل منطقه، به وسیله ی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی اجرا شد.
در جریان این عملیات پاسگاه مرزی باباهادی در منطقه ی بیشگاه که مدت هفت سال در تصرف ارتش متجاوز صدام بود، آزاد شد. همچنین گردان های 1، 3 و4 از تیپ کماندویی سپاه دوم و گردان 4 نیروی مخصوص از تیپ 3 دشمن به طور کامل منهدم و یک هزار و 855 تن از نیروهای بعث عراق کشته، زخمی و اسیر شدند.
** عملیات بیت المقدس 6
نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات بیت المقدس 6 را با رمز «یا امیرالمومنین(علیه السلام)» در بیست و هفتم اردیبهشت 1367 هجری خورشیدی طراحی و اجرا کرد.
هدف از این عملیات پیشروی و استقرار مناسب نیروها در شمال منطقه ی سلیمانیه عراق و تکمیل عملیات انجام شده در منطقه عملیاتی ماووت و امکان خروج معارضان کرد عراق از منطقه های زیر هجوم ارتش عراق بود.
این عملیات در محورهای کوهستانی و برف پوش شمال شهر «ماووت» کردستان عراق و به طور مشخص بلندی های «شیخ محمد»، «آسوس» و «استروک» صورت گرفت که به آزادی این بلندی ها انجامید. با انجام موفقیت آمیز و کم تلفات این عملیات ، تمامی هدف های مورد نظر تامین شد.
** عملیات والفجر5
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 2 مرحله با هدف آزادسازی بلندی های منطقه ی چنگوله، عملیات والفجر 5 را در بیست و هفتم بهمن 1362 هجری خورشیدی، بارمز «یازهرا(سلام الله علیها)» درمنطقه ی کوهستانی «چنگوله» میان شهرهای مهران و دهلران به اجرا درآورد.
این عملیات علاوه بر تهدید بزرگراه بغداد- بصره، منطقه ای به گستردگی 110 کیلومترمربع شامل بلندی های «پیزولی»، «تنگه چنگوله»، «تونل»، «چغاعسکر»، «عباس عظیم»،پاسگاه های شمالی «عین عبد»، «طارق»، «الرباغی»، شهرک های «یک سایه»، «آل یاسین» و روستای شیخ احمد آزاد شد و 40 دستگاه تانک و نفربر، مقداری سلاح سبک ونیمه سنگین، 2 فروند چرخبال، ده ها دستگاه خودروی نظامی و10 انبار مهمات دشمن منهدم و ده ها دستگاه تانک و نفربر، شماری خودروی نظامی و انواع سلاح های سبک و نیمه سنگین به غنیمت رزمندگان سپاه پاسداران درآمد.
** عملیات نصر1
نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منظور کنترل راه ارتباطی «چوارتا- بسن» عراق در جبهه ی شمالی و غرب شهر «بانه» کردستان ایران، عملیات نصر 1 را با رمز «یا صاحب الزمان(عج) ادرکنی» در بیست و پنجم فروردین 1366 هجری خورشیدی آغاز کرد.
در این عملیات سربازان پیر جماران به آزادسازی100 کیلومتر مربع از زمین های اشغالی موفق شدند و تعداد 590 تن از نیروهای پیاده و کماندوی دشمن را کشته، زخمی و اسیر کردند.
** عملیات بیت المقدس 7
عملیات بیت المقدس 7 به وسیله ی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با رمز «یا ابا عبدالله الحسین(علیه السلام)» در بیست و سوم خرداد 1367 هجری خورشیدی آغاز شد.
این عملیات که با هدف پس زدن دشمن از خاک ایران و رویارویی با ترفند تجاوزهای دوباره ارتش عراق آغاز شده بود، علاوه برکشته، زخمی و اسیر کردن 20 هزار و 400 تن از نیروهای دشمن، یک فروند هواپیما را ساقط و 60 دستگاه تانک و نفربر زرهی، 40 قبضه توپ، 200 دستگاه خودروی نظامی و چندین زاغه مهمات دشمن را منهدم کردند.
** عملیات والفجر6
نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف از میان بردن توان جنگی نیروهای دشمن عملیات والفجر6 را در دوم اسفند 1362 هجری خورشیدی، بارمز «یازهرا(سلام الله علیها)» طرح ریزی کردند.
این عملیات علاوه بر تهدید جاده بغداد- العماره، به آزادسازی راه تدارکاتی مرزی منطقه ی چیلات، فتح 2 ارتفاع مشرف به شهرعلی غربی، از بین بردن شماری سلاح سبک، نیمه سنگین و به کشته و زخمی شدن صدها تن از نیروهای دشمن منجر شد.
** عملیات کربلای 10
سپاه پاسداران عملیات کربلای 10 را با هدف گشایش جبهه تازه فراروی دشمن در غرب و انتقال جبهه جنگ از جنوب به شمال و مقابله با تحرک های ضد انقلاب در منطقه ی کردستان در سی ام فروردین 1366 هجری خورشیدی با رمز «یا صاحب الزمان(عج)» در منطقه ای به وسعت 250 کیلومترمربع طراحی و اجرا کردند.
دستاوردهای ایران در این حمله عبارتند از: آزادسازی 50 روستای منطقه، ارتفاعات سرلگو، بردهوش، قشن، اسبیدار، کلان و چند ارتفاع دیگر و همچنین 20 کیلومتر از جاده ماووت – سلیمانیه به کنترل رزمندگان ایرانی درآمد. یک فروند چرخبال، ده ها دستگاه تانک و نفربر، چندین قبضه خمپاره انداز و مقداری سلاح سبک و نیمه سنگین نیز منهدم شد و تعداد کشته، زخمی ها و اسرای دشمن به چهار هزار و 235 تن رسید.
** عملیات خیبر
سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی عملیات خیبر را بارمز «یارسول الله (صلی الله علیه و اله)» و با هدف ضربه زدن به ماشین جنگی دشمن و به کارگیری ابتکار عمل و تهدید جاده بغداد بصره و تصرف جزایر مجنون و بخشی از هورالهویزه در سوم اسفند 1362 هجری خورشیدی طراحی و اجرا کردند.
عملیات خیبر به آزادسازی منطقه ای به وسعت 1000 کیلومترمربع در هور، 140 کیلومترمربع در جزایر مجنون و 40 کیلومترمربع در طلاییه انجامید، همچنین در این عملیات 15 هزار تن از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند و یک هزار و 140 تن به اسارت درآمدند، 150 تانک و نفربر و 200 خودرو نیز منهدم شد.

جنگ 1
** عملیات نصر 2
عملیات نصر 2 با هدف آزادسازی بلندی های مشرف بر خطوط ارتباطی دشمن در جبهه ی «میمک» واقع در منطقه ی میانی جنگ برنامه ریزی و طراحی شد.
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی این عملیات را با رمز «یا حسین مظلوم» و در سیزدهم خرداد 1366 هجری خورشیدی، در محور کوهستانی میمک آغاز کرد.
در این حمله بلندی های 404، 400، 396 و منطقه ی «خزر» و «هلاله» به تصرف رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد، همچنین 4 گردان کماندویی، توپخانه ، پیاده و یک گروهان تانک دشمن آسیب دید و مقداری سلاح و مهمات از دشمن به غنیمت گرفته شد و 800 تن از نیروهای عراقی کشته و زخمی و دهها تن دیگر نیز اسیر شدند.

** عملیات محرم
نیروی زمینی سپاه با پشتیبانی توپخانه ی ارتش، عملیات محرم را در دهم آبان 1361 هجری خورشیدی با رمز «یازینب(سلام الله علیها)» به اجرا درآورد.
این عملیات که با هدف آزادسازی ارتفاع های مرزی حمرین وتصرف جای پا برای تهدید منطقه العماره عراق آغاز شده بود، درنتیجه ی آن بیش از 550 کیلومترمربع از زمین های میهن اسلامی ایران آزاد شد و 300 کیلومتر مربع از خاک عراق در نوار مرزی به تصرف رزمندگان اسلام درآمد، آزادسازی تاسیسات نفتی شامل 70 حلقه چاه نفت و سازماندهی 14 تیپ عراقی در این نبرد آسیب دید و عراق در حالت انفعالی محض فرو رفت.
** عملیات والفجر 2
عملیات والفجر2 در منطقه ی پیرانشهر، با هدف از میان بردن نیروی دشمن، تجزیه ی آنها و فتح چندین ارتفاع مهم در منطقه و خارج ساختن شهرهای مرزی از زیر دید و آتش توپخانه ی عراق در بیست و نهم تیر 1362 هجری خورشیدی و با رمز «یاالله یاالله یاالله»آغاز شد.
این عملیات که به وسیله ی رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی به اجرا درآمده بود به آزادسازی 200 کیلومترمربع از خاک دشمن و تسلط بر قسمتی از ارتفاع های سرکوب منطقه منجر شد. مجموع کشته ها و زخمی های دشمن به بیش از 4 هزار تن رسید، 200 تن به اسارت گرفته شدند و نزدیک به 50 پایگاه دشمن منهدم وتصرف شد.

منبع : قدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *