حمایت واشنگتن و آل سعود از روند مسلمان کشی در نیجریه

خانه / مطالب و رویدادها / حمایت واشنگتن و آل سعود از روند مسلمان کشی در نیجریه

مثلث شوم وهابی، صهیونی و نظام سلطه با این کشتارها شاید به دنبال سوق دادن شیعیان نیجریه به سمت‌وسوی اقدامات مسلحانه هستند اما شیعیان و دیگر گروه‌های مسلمان و مسیحی به‌درستی به این مطلب واقف هستند

نیجریه پهناورترین و پرجمعیت‌ترین کشور آفریقایی است که در غرب این قاره قرارگرفته است. این کشور در قرن نوزدهم مستعمره انگلستان و در سال 1339 به استقلال رسید. جمعیت این کشور بیش از 170 میلیون است که حدود 60 درصد مسلمان و مابقی آن مسیحی هستند. جمعیت شیعیان این کشور در آمارهای غیررسمی حدود 20 میلیون نفر بیان‌شده است که چیزی در حد 10 درصد کل جمعیت این کشور است. شیعیان این کشور دوازده‌امامی هستند و بیش از 95 درصد آنان، پیش‌تر مذهب یا دین دیگری داشته‌اند که در سه دهه اخیر به تشیع گرویده‌اند. این گروه از شیعیان را به‌اصطلاح «مستبصرین» می‌گویند. به‌جز شیعیان بومی، شماری مهاجر لبنانی نیز در نیجریه زندگی می‌کنند. شیعیان نیجریه پرجمعیت‌ترین گروه شیعی در قاره آفریقا هستند. «جنبش اسلامی نیجریه» متعلق به شیعیان این کشور است که رهبری آن را «شیخ ابراهیم زاکزاکی» بر عهده دارد. شیعیان نیجریه در شهرهای لاگوس، زاریا و کانو سکونت دارند که کانون فعالیت آن‌ها در «حسینیه بقیة‌الله» شهر زاریا است.

 شیعیان نیجریه متأثر از امواج بیداری و انقلاب اسلامی مردم ایران هستند. جریان تشیع در این کشور با پیروزی انقلاب اسلامی آغازشده و هرسال گسترده‌تر از قبل خودنمایی می‌کند. شیعیان نیجریه پس از ایران و عراق سومین جامعه بزرگ شیعیان جهان و نخستین جامعه بزرگ قاره آفریقا محسوب می‌گردند. در طول سه دهه اخیر به اهتمام شیخ زاکزاکی و جنبش اسلامی نیجریه مذهب تشیع مورد اقبال مردم نیجریه قرارگرفته و گسترش قابل‌توجهی یافته است. تا آنجا که تاکنون به‌رغم تبلیغات منفی و بدرفتاری‌های جریان وهابی ضد شیعی، تعداد زیادی از مردم این کشور و از آن جمله سایر فرقه‌های اسلامی به این مذهب گرویده‌اند.

شکل‌گیری و رشد قابل‌توجه شیعیان در نیجریه در کنار شکوفایی امیدها و آرزوهای حق‌طلبان و مستضعفان، موجب بروز و تشدید حساسیت نظام سلطه و رژیم‌های صهیونیستی و سعودی شده است. بررسی دقیق حجم گسترده اقدامات علیه شیعیان نیجریه از همکاری پنهان و پیچیده نظام سلطه جهانی با دو جریان تکفیری سعودی و صهیونیستی در قالب حرکت‌های تروریستی علیه شیعیان حکایت دارد. این اقدامات عمدتاً با طراحی موساد و سازمان سیا و مشارکت مالی و تبلیغی آل سعود و با نقش پیاده‌نظام گروهک‌های تروریستی چون «بوکوحرام» و نیروهای امنیتی و ارتش نیجریه عملیاتی شده است.

به‌عنوان نمونه می‌توان به طرح ترور ناکام شیخ زکزاکی رهبر شیعیان این کشور در شهریور 1388 اشاره کرد. این نقشه قرار بود با انفجار بمب در محل اسکان شیخ زکزاکی در زاریا اجرا شود اما به دلایلی این عملیات لو رفت و خود شیخ زاکزاکی در خطبه‌های نماز جمعه 20 شهریور همان سال آن را برای مردم افشا نمود. افشای جزییات این نقشه نشان ‏داد علاوه بر دخالت آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی، این برنامه با پشتیبانی رژیم خبیث سعودی همراه بوده است. آل سعود طی سالیان اخیر با پرداخت پول به برخی مبلغان، آن‏ها را به سرتاسر کشور گسیل داشته تا علیه رهبر شیعیان و جنبش اسلامی این کشور تبلیغ کنند.

 بااین‌وجود تبلیغات وهابیت مانع گرایش روزافزون مردم به تشیع نشده است. مثلث شوم واشنگتن، وهابیت و صهیونیسم برخلاف روند 14 سال گذشته در نیجریه و یک دهه اخیر در دیگر کشورهای منطقه که عمدتاً برای کشتار و ایجاد ارعاب و وحشت و قتل و غارت از گروه‌های تروریستی استفاده می‌کنند، این بار از نیروهای امنیتی و ارتش این کشور برای کشتار جنایتکارانه علیه شیعیان و رهبری آن استفاده کردند. در جریان اقدام جنایت‌بار سال گذشته نیروهای امنیتی و ارتش نیجریه به شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه در منطقه «گیسلو» در شهر «زاریا» در ایالت «کادونا» و حسینیه بقیه‌الله علاوه برزخمی شدن رهبر شیعیان این کشور و همسرشان زینب ابراهیم سه تن از پسران شیخ زاکزاکی و بیش از 500 نفر از مریدان و هواداران شیخ هدف گلوله‌های مزدوران صهیونیستی و سعودی قرار گرفتند و متأسفانه علیرغم گذشت یک سال از آن فاجعه هولناک و وحشیانه هنوز از سوی مجامع بین‌المللی به‌اصطلاح حقوق بشری اقدام قابل‌توجهی انجام‌نشده و سران دولت‌ها و کشورهای اسلامی نیز در یک سکوت مرگبار فرورفته‌اند.

 کشتار شیعیان نیجریه که بزرگ‌ترین جریان سازمان‌دهی شده مذهبی و دینی مؤثر در این کشور است تنها به حذف فیزیکی رهبر بلندپایه آن شیخ زاکزاکی منجر نمی‌شود بلکه مثلث شوم در فاز بعدی این برنامه درازمدت، شناسایی و شهادت علما و فعالان جنبش شیعی و طراحی یک فتنه بزرگ را در دستور کار خود قراردادند. فتنه‌ای که ممکن است عراق، سودان و یا سوریه‌ای جدید در غرب آفریقا ایجاد کند.

هدف آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها سایش توان و ظرفیت و تجزیه کشورهای بزرگ اسلامی است که متأسفانه حکام سرسپرده آل سعود نیز با آن‌ها همراهی و مشارکت کامل دارد. پلیس ایالت کادونا در گزارشی به دولت مرکزی صراحتاً اذعان نمود که سفارت آمریکا خواستار یک اقدام قاطع بر ضد شیعیان نیجریه شده است. ملک سلمان، رئیس رژیم سعودی نیز که هم‌اکنون در حال کشتار مسلمانان در یمن، سوریه، عراق و بحرین است، با محمد بوهاری، رئیس‌جمهوری نیجریه تماس تلفنی می‌گیرد و از متهم کردن شیعیان این کشور به اقدامات تروریستی از اقدام ارتش این کشور در کشتار غیرانسانی ارتش نیجریه حمایت می‌کند! نگرانی سفارت آمریکا در نیجریه و سرکرده رژیم سعودی از یک جنس است و آن‌هم ترس از روند گسترش تشیع و اسلام حقیقی و ناب و سازش‌ناپذیر در نیجریه و تأثیرات آن بر دیگر ملت‌های آفریقایی می‌باشد.

اتهام پادشاه سعودی به شیعیان نیجریه در حالی است که شیعیان این کشور علیرغم اینکه در طول 14 سالی که از حیات سیاسی گروهک تروریستی وهابی بوکوحرام در این کشور می‌گذرد بارها هدف اقدامات تروریستی آن قرارگرفته و یا اینکه در سال گذشته هدف تهاجم وحشیانه نظامیان و پلیس این کشور قرارگرفته‌اند و بیش از پانصد شهید از فعالان خود اعم از زن و مرد و جوان و کودک تقدیم نهضت اسلامی کرده‌اند اما برای مقابله با این جنایت‌ها و نیز برای دفاع از خود هیچ‌گاه به دست اسلحه نبرده‌اند.

 مثلث شوم وهابی، صهیونی و نظام سلطه با این کشتارها شاید به دنبال سوق دادن شیعیان نیجریه به سمت‌وسوی اقدامات مسلحانه هستند اما شیعیان و دیگر گروه‌های مسلمان و مسیحی به‌درستی به این مطلب واقف هستند که این اقدامات بخشی از طراحی یک فتنه بزرگ‌تر و آن جنگ خانگی و مسلمان و مسیحی کشی است که نتیجه‌ای جز کشتار مردم و هرج‌ومرج اجتماعی ندارد. اتهام پادشاه سعودی به شیعیان بی‌پناه و مظلوم نیجریه در شرایطی است که وهابیت سعودی خود به‌عنوان شجره خبیثه ملعونه منشاء حجم عظیمی از فساد درروی زمین شده و امروز نقش جنایت‌بار حکام آل سعود در جنگ خانگی یمن، سوریه، عراق، لبنان و بحرین بر همه مسلمان و جهانیان آشکار است. آل سعود مادر تروریسم بومی است که در توافقی راهبردی با آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها نه‌تنها در نیجریه که در بسیاری از کشورهای اسلامی از افغانستان و پاکستان گرفته تا منطقه شامات و مصر و لیبی به مسلمان کشی روی آورده است. طغیان آن‌ها علیه مسلمانان طغیان علیه خداوند تبارک‌وتعالی است و سرانجام این طغیان نابودی طراحان و عاملان آن است.

نوشته: مسعود کتابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *