حمله به موصل در دستور کار ارتش

خانه / مطالب و رویدادها / حمله به موصل در دستور کار ارتش

رئیس ستاد مشترک ارتش عراق با اشاره به تغییر و تحولات گسترده در مجموعه امنیتی عراق از حمله قریب الوقوع به مواضع تروریست‌ها در موصل خبر داد.

ژنرال “بابکر زیباری” رئیس ستاد مشترک ارتش عراق  در بغداد از ایجاد تغییر و تحولات گسترده در مجموعه امنیتی عراق خبر داد.

وی اظهار داشت: بازنگری در ساختار دفاعی و نظامی عراق پس از رخدادهای یک سال گذشته و حمله داعش و تصرف موصل ضروری و حیاتی است و این تغییرات از سوی فرمانده کل نیروهای مسلح آغاز شده است. رئیس ستاد مشترک ارتش عراق معتقد است تغییرات فعلی، ارتش و گارد امنیتی عراق را بسیار آزموده خواهد کرد و ابراز امیدواری کرد این تغییرات بتواند ارتش عراق را متحول کند. زیباری درباره وضعیت فعلی جنگ و توان نیروهای دفاعی عراق گفت: ارتش عراق پس از سقوط صدام تاکنون مدام در حال جنگ بوده است ، در این ١١ سال مدام ارتش و همه نیروهای دفاعی کشور در حال جنگ با گروه‌های تروریستی بوده‌اند؛  در مقطعی شاید این گروه‌های تروریستی بتوانند پیشروی کنند و غیرنظامیان را بکشند اما مطمئناً پیروزی برای عراق و ارتش عراق خواهد بود.

ژنرال زیباری بدون اشاره به زمان دقیق انجام حمله موصل و پاکسازی این شهر بزرگ از لوث وجود تروریست‌های داعش؛ تصریح کرد: موصل بخشی از عراق است و به‌زودی از وجود گروه‌های تروریستی پاکسازی خواهد شد. رئیس ستاد مشترک ارتش عراق که خود سالها پیش یکی از فرماندهان نیروهای پیشـمرگ کُرد بوده و سالیان متمادی علیه صدام جنگیده است معتقد است هنوز برخی در خیال بازگرداندن حکومت سابق عراق به سر می‌برند.

وی گفت: بسیاری از مشکلات امنیتی عراق ناشی از بازماندگان بعثی و هواداران گروه‌های تروریستی است؛ آنها عامل اصلی ناآرامی‌های عراق هستند. رئیس ستاد مشترک ارتش عراق ایجاد تغییرات بنیادی در ارتش عراق را جزو اختیارات نخست‌ وزیر دانست و افزود: با توجه به ماده ٣٨ قانون اساسی عراق نخست وزیر به‌عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح کشور حق ایجاد تغییر و تحول در ساختار امنیتی ــ دفاعی کشور را دارد.

زیباری حمله هوایی ائتلاف غربی علیه مواضع تروریست‌های داعش را خوب اما ناکافی توصیف کرد و گفت: این حملات خوب است و از یک سو جلوی پیشروی تروریست‌های داعش را می‌گیرد و از سوی دیگر به ما کمک می‌کند که ساختار ارتش را دوباره بازسازی کنیم، اما اگر بپرسید: آیا این حملات کافی است؟ می‌گویم خیر، هواپیماهای جنگی می‌تواند در مقیاس بیشتر و با دقت بهتری عمل کنند. ژنرال بابکر نقش کشورهای همسایه عراق در تحولات اخیر را بسیار حساس توصیف کرد و گفت: کشورهای همسایه باید دریابند که امنیت منطقه به هم وابسته است؛ اگر آنها فکر کنند با ناآرام شدن عراق کشور خودشان در آرامش خواهد بود سخت اشتباه خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *