خاطرات دیدار رهبرانقلاب و همسر امام(ره)

خانه / مطالب و رویدادها / خاطرات دیدار رهبرانقلاب و همسر امام(ره)

این کتاب حاضر به کوشش موسسه‌ پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در ششمین سالگرد درگذشت بانو ثقفی، همسر امام(ره) با حضور جمعی از مسئولین در سالن اجلاس سران در تاریخ ۲۳ فروردین‌ماه رونمایی می‌شود. آنچه در این کتاب مختصر و کم حجم جمع‌آوری و به علاقمندان رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی قدّس سرّه‌الشرّیف، تقدیم می‌شود نمونه‌هایی است از بیانات و گفتگوهای حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی (مدّظلّه‌العالی) در دیدار با همسر مکرّمه‌ حضرت امام(ره) به علاقمندان اسلام ناب محمّدی و پیروان راه امام راحل(ره) تقدیم می‌کند. آنچه در این دیدارها بیان شده نمایانگر حقائقی نورانی از شخصیت الهی امام عزیز رضوان‌‌الله‌علیه و حاکی از اعتقاد و ارادت ویژه‌ی رهبر معظّم انقلاب دام‌ظلّه به امام بزرگوار قدّس سرّه و علل این باور و عشق و نیز حاوی نکته‌ها و درسهای فراوان برای پیروان راه آن امام راحل قدّس سرّه است.

امکان تهیه‌ کتاب “یاد و یادگار” به زودی فعال می‌شود.

در مقدمه کتاب آمده است:

آنچه در این کتاب مختصر و کم حجم جمع آوری و به علاقمندان رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(قدس سره الشریف) تقدیم می شود نمونه هایی است از بیانات و گفتگوهای حضرت ایت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلای(مدظله العالی) در دیدار با همسر مکرمه حضرت امام(ره) که موسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی به مناسبت برگزاری همایش بزرگداشت مرحومه بانو ثقفی تهرانی، همسر مکرمه حضرت امام(ره) به علاقه مندان اسلام ناب محمدی و پیروان راه امام راحل (ره) تقدیم می کند.

پس از ارتحال جانسوز حضرت امام (ره) در خرداد ۱۳۶۸، مقام معظم رهبری(دام ظله) هر ساله برای احوالپرسی، عیادت و زیارت همسر گرامی امام عظیم الشان قدس سره الشریف دیدار یا دیدارهایی با ایشان داشته اند. همه دیدارها بجز دیدار آخر در بهمن ۱۳۸۷ که در بیمارستان و برای عیادت از ایشان صورت گرفت در بیت حضرت امام(ره) در جماران و تا سال ۱۳۷۳ و فقدان جانسوز حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی(رحمت الله علیه) با حضور ایشان صورت پذیرفته است.

آنچه در این دیدارها بیان شده نمایانگر حقائقی نورانی از شخصیت الهی امام عزیز (رضوان الله علیه) و حاکی از اعتقاغد و ارادت ویژه رهبر معظم انقلاب(دام ظله) به امام بزرگوار (قدس سره) و علل این باور و عشق و نیز حاوی نکته ها و درس های فراوان برای پیروان راه آن امام راحل(قدس سره) است. معظم له در اولین روزهای پس از ارتحال امام(ره) فرمودند:

امروز بزرگترین وظیفه ما ملت ایران که مریدان قدیم و اولین یاران امام خمینی(ره) بودیم، این است که درس های آن امام بزرگوار را مرور کنیم، شخصیت عظیم رهبر کبیر انقلاب و جوهر درخشانی که همه دنیا را تحت تاثیر قرار داد، در درس ها و بیانات و رهنمودهای او آشکار شده است. البته همه ما با شناخت کامل آن شخصیت عظیم خیلی فاصله داریم و بدون مبالغه و اغراق باید گفت که هنوز ابعاد بسیاری از شخصیت آن روح ملکوتی و انسان بزر و والا برای ما شناخته شده نیست. ۱۳۶۸.۴.۱۵

آنچه از ملاحظه و دقت در همین چند یاد و خاطره برای خواننده بصیر حاصل می شود نکاتی ارزشمند و راهگشا در سیر تکاملی انسان مومن انقلابی برای زندگی به سبک اسلامی و پیام هایی مهم برای فعالان و دغدغه مندان فکری و فرهنگی است که در ذیل به چند نمونه از آن اشاره می شود:

۱.نگاه الهی به حوادث و وقایع و تحلیل کلی از شرایط، از ورای حوادث تلخ و شیرین روزگار به حکمت الهی نگریستن و در نتیجه شاکر دائمی بودن بر مشیت الهی، (صفحات ۱، ۲)

۲.ارادت عمیق، قلبی و خالصانه و واقعی به حضرت امام(ره) و تصریح به عشق ورزیدن به آن مراد ورای تمامی شئون استادی و حتی رهبری انقلاب عظیم اسلامی، که نشانه ها و نتایج این عشق الهی در جای جای این کتاب و در انبوه بیانات معظم له در طول سالهای قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون آشکار است. (صفحات ۳، ۱۵، ۱۶، ۲۹)

۳.تشخیص و تمیز ویژگی ها و خصوصیات اعتقادی و رفتاری امام راحل(قدس سره) و سبک زندگی شخصی، اجتماعی و سیاسی – فرهنگی آن حضرت و تاکید و توصیه به شناخت آن به عنوان الگویی برای همه نسل ها در همه اعصار مخصوصا برای نسل جوان؛ خصوصیاتی همچون اعتقاد راسخ به انقلاب و نظام اسلام عبادت و تهجد شبانه، عدم هراس و ترس از دشمن، که این ویژگی ها امام را به اسوه ای برای همه مردم خصوصا جوانان و اهل علم و تحقیق تبدیل می کند.

امام فقید عظیم الشان رضوان الله تعالی علیه که حقا از همه جهت اسوه بودند- این کلمه «همه جهت» را من با توجه عرض می کنم- واقعا از هر بعدی انسان نگاه می کند، می بیند جا دارد که انسان ها و طلاب علم و رواد طریق هدایت مردم، به ایشان اقتدا کنند. ۱۳۶۹.۱۰.۴ (صفحات۱۳، ۲۳، ۳۳، ۳۶، ۳۹، ۴۲، ۵۲، ۵۳، ۶۳، ۶۴)

۴.تجلی تقوا در تمامی ابعاد زندگی شخصی، سیاسی – اجتماعی و عبادی که مهمترین عامل موفقیت امام راحل(ره) بوده است. مقام معظم رهبری درباره این خصوصیت حضرت امام(ره) می فرمایند:

تقوا در زندگی امام بزرگوار ِ ما صرفا به معنای انجام کارهای عبادی نبود؛ تقوا در همه امور بود. تقوا یعنی مراقب درستی ِ کار و عمل؛ بخصوص در آنجایی که به مسائل مهم ارتباط می یابد. درس و معاشرت و حضور در مرکز تحصیلی و حضور در میان جامعه و خانواده و محیط های زندگی هم مظهر تقواست. در همه اینها شما به عنوان یک جوان برگزیده – که برای یکی از مهمترین کارهای این کشور انتخاب و پذیرفته شده اید- باید آن را در مقابل خودتان قرار دهید. تقوا یعنیمراقبت از رفتار و گفتارتان، با همان روحیه نوآوری و ابتکار و فعال بودن و نشاط جوانی، وقتی تقوا با روحیه جوانی و به کار بردن استعدادهایی که در شما وجود دارد، همراه شود، معجزه ها خواهد آفرید. ۱۳۷۸.۲.۲۹

۵.تاکید بر اهمیت خانواده توجه به وجود نعمت همسر همراه، فداکار، صبور، ایثارگر و مستحکم؛ و تکریم همسر. (صفحات ۹، ۱۰، ۲۷، ۳۱، ۶۹، ۷۰)

۶.توجه به نعمت زندگی در دوران حیات حضرت امام(ره) و آثار این هم عصری و فواید آن برای بهره مندان از این فرصت بی نظیر الهی! (صفحات ۳۱-۳۲)

۷.توصیه به اهمیت تشکیل خانواده در اولین و بهترین فرصت و شرایط بر اساس الگوی زندگی اسلامی. (صفحات ۴۹، ۶۷)

۸.اهمیت حفظ، اشاعه، ترویج و انتشار ابعاد زندگی سیاسی – اجتماعی – فرهنگی و خانوادگی امام راحل(ره) و بیان زیبایی های الهی در حیات آن امام(ره) که بهترین سرمشق و الگو برای همه انسانها مخصوصا مسلمانان عصر حاضر و نسل های بعدی است ان شاءالله. (صفحات ۱۷، ۱۹، ۴۳)

در کتاب حاضر، بیاناات بدون لحاظ ترتیب تاریخی دیدارها و بر اساس تناسب محتوایی در کنار یکدیگر آماده است. بیانات رهبر انقلاب(دام ظله) و نیز عناوینی که عینا از بیانات ایشان انتخاب شده به رنگ سبز و بیانات همسر مکرمه امام ر حمت الله علیهما و دیگر حاضران به رنگ سیاه درج شده و در موارد محدودی که به علت کیفیت نامطلوب صوت و فیلم گوینده نامشخص است، دایره سیاه گذاشته شده است. برای زیباسازی متن توضیحات لازم در پرانتز با اندازه حروف کوچکتر در بین بیانات آورده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *