خاطرات مبارز انقلابی در کتاب «سفیر هفت هزار روزه»

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / انقلاب اسلامی / خاطرات مبارز انقلابی در کتاب «سفیر هفت هزار روزه»

کتاب «سفیر 7 هزار روزه» مربوط به خاطرات یکی از مبارزان نهضت انقلاب اسلامی در سال‌های قبل از انقلاب است که در آن شرح مبارزات و نامه‌های امام خمینی(قدس سره الشریف) به علما و مبارزان و بالعکس ارائه شده است. این خاطرات توسط حسین روحانی صدر تدوین و برای اولین بار به وسیله سوره مهر در سال 90 منتشر شده است.

حسین روحانی صدر تدوین‌کننده کتاب درباره این اثر گفت: «سفیر ۷ هزار روزه» مربوط به خاطرات سید تقی درچه‌ای از مبارزین پیش از انقلاب است. مقام معظم رهبری در سال‌های 69 و70 از مبارزان انقلاب و دوستانشان خواستند که خاطرات خود را ثبت و ضبط کنند. بنابراین پس از سخنان رهبری آقای درچه‌ای قبول کردند که خاطرات خودشان را بیان کنند.

این نویسنده ادامه داد: ناگفته نماند که آقای درچه‌ای چه در مدرسه خان و مدرسه فیضیه و چه در زندان، با مقام معظم رهبری همراه بوده‌اند و اگر امام خامنه‌ای برای کاری به تهران می‌آمدند، مامن و پناهگاه ایشان منزل آقای درچه‌ای بود و اگر آقای درچه‌ای به مشهد می‌رفتند، منزل رهبری را به عنوان پناهگاه انتخاب می کردند.

روحانی صدر گفت: البته قبل از ثبت این خاطرات ایشان بخش‌هایی از خاطرات خودشان را در محافل مختلف بیان کرده بودند، ولی مطالب بیان شده به صورت مدون نبود. تا اینکه در دورانی که او سرطان داشت، خاطراتش توسط دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری ثبت و ضبط شد. آقای فخرزاده مسئول دفتر تاریخ شفاهی، تدوین این خاطرات را به من پیشنهاد کرد و من به دلیل بکر بودن این خاطرات قبول کردم این کار را انجام دهم.

وی افزود: بنابراین از سال 83 تدوین این خاطرات را شروع کردم و در این مدت هم با ایشان معاشرت داشتم و هر بار که اشکال یا سوالی پیش می‌آمد به دیدننمی‌رفتم و آن‌ها را اصلاح می‌کردم. در سال 85 تدوین خاطرات آقای درچه‌ای تمام شد، ولی در سال‌های بعد هر بار که مورد تازه‌ای پیدا می کردم به این خاطرات می‌افزودم.

این نویسنده در مورد عنوان کتاب گفت: وقتی شروع به تدوین خاطرات آقای درچه‌ای کردم، دیدم هرچه می‌گوید با مجموعه «هفت هزار روز تاریخ ایران و انقلاب اسلامی» شباهت دارد، بنابراین بهترین عنوانی که به ذهنم رسید همین عنوان «سفیر 7 هزار روزه» بود.

روحانی صدر همچنین اضافه کرد: البته باید بگویم که ایشان از 17 سالگی یعنی از سال 1336 تا پیروزی انقلاب اسلامی نامه های امام خمینی به علما، مبارزین و بر عکس را منتقل می‌کردند. لذا ایشان به عنوان معتمد امام، علما و مبارزین انقلاب مطرح بودند.

کتاب «سفیر هفت هزار روزه» خاطرات سید تقی موسوی درچه ای، تولید دفتر ادبیات انقلاب اسلامی است که انتشارات سوره مهر، آن را در 708 صفحه، قطع رقعی و در تیراژ 2 هزار و 500 نسخه توسط سوره مهر منتشر شده است.

منبع: حلقه وصل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *