خاطره پزشک بخش کرونایی‌ها از زندگی و عشق

خانه / مطالب و رویدادها / مصاحبه و گفتگو / خاطره پزشک بخش کرونایی‌ها از زندگی و عشق

رئیس بیمارستان پیامبر اعظم شهرستان گنبدکاووس گفت: در زمان آغاز شیوع ویروس کرونا تهیه دستگاه ونتیلاتور خیلی مهم و اساسی بود و تجهیز و تامین یک‌ تخت آی‌سی‌یو به این‌دستگاه حدود یک میلیارد تومان برای دولت هزینه داشت.

خاطره پزشک بخش کرونایی‌ها از زندگی و عشق

هیاتبیش از ۱۸ ماه از شیوع بیماری کرونا در کشور ایران اسلامی می‌گذرد. در این ماه‌ها کادر پزشکی و درمان بیشتر از همه نیروها، مدیران دستگاه‌های اجرایی و دیگر نهادها و ارگان درگیر این بیماری بوده و روزهای سختی را پشت سر گذراندند.

پزشکان، پرستاران و کارکنان بیمارستان‌ها در سراسر کشور در این روزها و ماه‌ها شاهد اتفاقات تلخ و شیرینی بوده که گاه‌ها این اتفاقات تلخ در روحیه و زندگی شخصی آنها تاثیر گذاشته و سبب شده تا با انگیزه و اراده‌ی قوی‌تر برای‌مقابله با این بیماری تلاش کنند.

فرید عابدی رئیس بیمارستان پیامبراعظم صلی الله علیه و آله وسلم و رزمنده هشت سال دفاع شهرستان گنبدکاووس که هم در جبهه جنگ و هم جبهه مبارزه با بیماری کرونا حضور داشته و علاوه بر درمان بیماران در جذب تجهیزات و امکانات پزشکی و بیمارستانی در این دوره تلاش‌های بسیاری کرده تا بتواند جان هموطنان خود را نجات دهد.

خاطره پزشک بخش کرونایی‌ها از زندگی و عشق

 به پاس تلاش‌های خالصانه و صادقانه وی و به به منظور گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت‌وگویی را با وی می‌خوانیم:

فارس: از زمان شیوع کرونا تاکنون اتفاقات تلخ و شیرین زیادی در مسیر درمان بیماران کرونایی رخ داده، با توجه به اینکه از زمان شیوع کرونا تاکنون شما در میدان مبارزه با این بیماری از خاطرات خود برای خوانندگان بفرمایید؟
عابدی: همانطور که می‌دانید شیوع کرونا از استان قم آغاز شد و سپس به مازندران رسید، در آن زمان همه کادر پزشکی و درمان مطلع بودند که دیر یا زود این بیماری به استان‌های کشور و همچنین‌گلستان شیوع پیدا خواهد کرد، با توجه به امکانات محدود پزشکی برای مقابله با این بیماری بسیار نگران بودم و یقین داشتم امکانات دولتی پاسخگو این‌حجم از شیوع بیماری نخواهد بود.

با توجه به اینکه در جوانی در‌ جبهه‌های جنگ‌ حضور داشتم و در آن مقطع در چنین وضعیت‌هایی به لحاظ کمبود امکانات قرار‌ گرفته بودیم تصمیم گرفتم با همفکری و همکاری دوستان بتوانیم راهکاری در این حوزه پیدا کنیم.

با هم‌اندیشی و جلسات دورهمی که با پزشکان و مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد تصمیم گرفتیم مانند دیگر شرایط بحرانی و حوادث غیرمترقبه از وجود خیرین در استان به ویژه شهرستان گنبدکاووس بهره بگیریم.

در آن شرایط اگر منتظر کمک‌های دولتی بودیم مطمئنا شیوع بیماری کرونا زودتر از امکانات دولتی می‌رسید و جان بسیاری از هموطنان عزیز را می‌گرفت، برای مبارزه با این بیماری لازم بود خیلی سریع اقدام شود و در حد ممکن امکانات و تجهیزات بیمارستانی تهیه کنیم.

در آن‌ زمان  تهیه دستگاه ونتیلاتور خیلی مهم و اساسی بود و تجهیز و تامین یک‌ تخت آی‌سی‌یو به این‌دستگاه حدود یک میلیارد تومان برای دولت هزینه داشت.

قبل از جلسه با خیرین بزرگوار در ذهن خودم این برآورد را داشتم که بتوانیم با کمک خیرین حدود پنج تا ۶ دستگاه ونتیلاتور تهیه کنیم.

خوب به خاطر دارم در اتاق بازرگانی استان جلسه‌ای با حضور خیرین برگزار شد و بعد از باز کردن‌ موضوع و بیان نگرانی‌ها از شیوع این بیماری در کمتر از یک ساعت خیرین  برای تهیه ۴۰ دستگاه ونتیلاتور اعلام آمادگی کردند و این بهترین خاطره در ذهنم باقی مانده که همیشه کمک‌های خیرین برای خدمت به مردم بیشتر از آن چیزی است که در ذهن می‌گذرد.

* کمک خیرخواهانه نیکوکاران گلستانی در اوائل شیوع کرونا همچون نیروی کمکی به لشکر بدون آذوقه و مهمات در محاصره دشمن دوران جنگ بود

با کمک خیرین و حدود ۷۲ ساعت توانستیم در مجموع ۵۵ دستگاه ونتیلاتور برای استان خرید و بیمارستان‌ها را به این امکانات تجهیز کنیم.

این کمک خیرخواهانه نیکوکاران گلستانی به مثابه لشکری بود که بدون آذوقه و مهمات در محاصره دشمن قرار گرفته و در آخرین لحظات که امیدی به زنده بودن و نجات ندارند نیروهای کمکی از راه می‌رسند.

فارس: با توجه به اینکه در این مدت شما همیشه در دل شیوع بیماری کرونا بودید، خاطرات تلخی که شما را تحت تاثیر قرار دهد بیاد دارید؟
عابدی: در این مدت شاهد فوت‌بسیاری از هموطنان بودیم که واقعا برای همه کادر درمان متاثرکننده بود، زمانی که با کمبود تجهیزات پزشکی مواجه بودیم یا زمانی که بیماری دیر متوجه بیماری خود شده بود و کادر درمان و بیمارستان با وجود‌ تلاش‌های شبانه‌روزی نمی‌توانست کاری کند، واقعا شرایط تکان‌دهنده و غم‌انگیزی بود.

یکی از مواردی که تو ذهنم است و من‌ خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم، بیمار جوانی بود که وقتی مراجعه کرد حال خوبی نداشت و کادر درمان تلاش بسیاری برای بهبودی این جوان انجام دهد.

مطلع شدیم که این جوان یک فرزند ۶ ساله دارد و کادر درمان برای افزایش روحیه این بیمار و انگیزه وی برای‌ مبارزه با این بیماری، نقاشی پسرش بالای تخت این بیمار قرار دادند و با مکالمات و ارتباطات تلفنی وی با پسرش خوشبختانه حال عمومی وی رو به بهبودی رفت و امیدوار بودیم که بتوانیم این جوان را از بیماری نجات دهیم.

در طول درمان یک دوره از وی قطع امید کردیم ولی به انگیزه پسرش بهبودی مقطعی حاصل شد اما یک روز صبح که به بیماران بیمارستان سر زدم دیدم تخت وی خالی شده و پرستاران اعلام کردند که این بیمار فوت شده که این خبر بنده را تحت تاثیر قرار داد و متاثر شدم، هنوز نقاشی پسرش و آن لحظات در ذهنم مرور می‌شود.

* تا سرنگونی و ریشه‌کنی کامل بیماری مردم عزیز باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند

خاطره پزشک بخش کرونایی‌ها از زندگی و عشق

 همراهی مردم در کاهش بیماری کرونا چقدر تاثیرگذار است؟

عابدی: از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون، در پیک‌های مختلف مشخص شده که همراهی مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند زدن ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور در تجمعات و مراسمات در کاهش شیوع بیماری کرونا بسیار تاثیرگذار بوده است.

نکته مهم این است که بیماری‌هایی مانند آنفلونزا و کرونا که یک‌ بیماری ویروسی شناخته شدند به مرور زمان دستخوش تغییرات ژنتیکی شده و به شکل‌های‌ مختلف بروز کرده و بشر را غافلگیر می‌کند، پس تا سرنگونی و ریشه‌کنی کامل بیماری مردم عزیز باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

 از تاثیر  تلاش های شبانه روزی کادر درمان در مقابله با این بیماری توضیحاتی دهید؟

عابدی: یکی از جلوه‌های بارز، درخشان و روشن عصر کرونا، تلاش‌های بی‌وقفه، شبانه‌روزی، خالصانه و فداکارانه کادر درمان بوده که در دل بحران با فداکاری و گذشت از جان خود برای‌ نجات جان هموطنان تلاش می‌کنند که در این مسیر آسیب‌هایی دیده و یا به شهادت رسیدند.

کادر درمان با وجود‌ محاصره بیماری کرونا شجاعانه ایستاده و مبارزه می‌کنند و با وجود فرسوده و خسته بودن از تلاش دست برنداشتند.

در روزهای اخیر شاهد طرح بسته تشویقی از سوی وزیر محترم‌ بهداشت درمان و آموزش پزشکی بودیم که امید داریم با تصویب آن مرهمی بر زخم‌های این کادر در این دوران باشد.

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *