خدا از اول شب جمعه رمضان تا طلوع فجر پذیرای توبه بندگان است | آقامجتبی تهرانی

خانه / پیشنهاد ویژه / خدا از اول شب جمعه رمضان تا طلوع فجر پذیرای توبه بندگان است | آقامجتبی تهرانی

مرحوم آقامجتبی تهرانی می‌گوید: خدای متعال از اول شب جمعه ماه مبارک رمضان تا طلوع فجر بنده‌اش را ندا می‌دهد؛ آیا بنده مؤمنی هست که رو به سوی من بیاورد و توبه کند، تا من توبه‌‎اش را بپذیرم؟

خدا از اول شب جمعه رمضان تا طلوع فجر پذیرای توبه بندگان است | آقامجتبی تهرانی

هیاتمرحوم آیت‌الله آقامجتبی تهرانی، استاد اخلاق در یکی از سخنرانی‌هایش به مناسبت شب‌های ماه رمضان می‌گوید: امشب، شب جمعه ماه مبارک رمضان است. در روایت است که خودِ شب‎‌های ماه مبارک رمضان، در اجابت دعا مؤثر است. در این رابطه در روایتی از پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم آمده است: «یَقُولُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى فِی کُلِّ لَیْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ»؛ خداوند در هر شب از شب‎ های ماه مبارک رمضان سه بار می ‎فرماید: «هَلْ مِنْ سَائِلٍ فَأُعْطِیَهُ سُؤْلَهُ»؛ آیا درخواست کننده ‎ای هست که از من چیزی درخواست کند تا من آن را به او بدهم؟! «هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَیْهِ»؛ آیا کسی هست که امشب توبه کند و من توبه او را بپذیرم؟ «هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَه»؛ آیا کسی هست که از من پوزش بطلبد و من پوزش او را بپذیرم؟

امام باقرعلیه السلام فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ تبارک و تَعَالَى لَیُنَادِی کُلَّ لَیْلَةِ جُمُعَةٍ مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ»؛ خداوند هر شب جمعه از فوق عرشش ندا می‌‎کند: «مِنْ أَوَّلِ اللَّیْلِ إِلَى آخِرِهِ»؛ از اوّل شب تا آخر شب! «أَ لَا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ یَدْعُونِی لِدِینِهِ أَوْ دُنْیَاهُ قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ فَأُجِیبَه»؛ آیا بنده مؤمنی هست که قبل از طلوع فجر من را صدا بزند، دعا کند و حاجات معنوی و مادّی‎‌اش را از من درخواست کند، تا من خود جواب او را بدهم؟ «أَ لَا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ یَتُوبُ إِلَیَّ مِنْ ذُنُوبِهِ قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ فَأَتُوبَ عَلَیْه»؛ آیا بنده مؤمنی هست که رو به سوی من بیاورد و توبه کند، تا من توبه‌‎اش را بپذیرم؟ «فَلا یَزَالُ یُنَادِی بِهَذَا حتی یَطْلُعَ الْفَجْرُ»(۲). خدای متعال از اول شب جمعه ماه مبارک رمضان تا طلوع فجر بنده اش را ندا می‌دهد.

فیلم این سخنرانی را اینجا مشاهده کنید:

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *