خدا هراس و عذاب قیامت را از این افراد برمی دارد!

خانه / مطالب و رویدادها / خدا هراس و عذاب قیامت را از این افراد برمی دارد!

امام صادق(ع) فرمودند: «هرکسی متولی امور مردم باشد و عدالت پیشه کند… بر خدا است او را در روز قیامت از هراس و عذاب و ایمن کند و وی را به بهشت در آورد.»

عدالت نیاز هر جامعه و مایه نشاط و شادابی مردم

خدا هراس و عذاب قیامت را از این افراد برمی دارد!

است و جامعه بی عدالت، پیشرفت و توسعه ندارد، عدالت در فرهنگ اسلام و تشیع ارزش و اهمیت والایی دارد. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «سه چیز مورد نیاز همه مردم است: امنیت، عدالت و حاصلخیزی(فراوانی و ارزانی).»
عدالت حاکمان
عدالت رهبران جامعه اهمیت ویژه ای دارد، زیرا مردم نیز در عدالت پیشگی به آنان تاسی می کنند. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «بافضیلت ترین حاکمان و رهبران کسانی اند که ویژگی مهربانی، سخاوت و عدالت به آنان عطا شده باشد.»
بر پایه حدیثی از امیرمومنان امام علی(علیه السلام)، تسلط بر خود، عامل شکوفایی عدالت در انسان و گرایش دیگران به انسان عدالت پیشه است. آن حضرت(علیه السلام) می فرمایند: «زمانی که حکم تو بر خودت نافذ شد (و عدالت را درباره خود اجرا کردی) توده مردم به سبب عدالت پیشگی ات به تو روی می آورند.»
پیامبر(صلی الله علیه و اله و سلم) یکی از نشانه های عدالت را چنین می شناساند که انسان هرچه را برای خود نمی پسندد برای دیگران هم بد می شمارد و هر چیزی را برای خود می پسندد برای دیگران هم دوست بدارد. در این صورت در دادگری عادل و در عدل، اهل قسط خواهد بود.
سفارش به عدالت
امیرالمومنین(علیه السلام) امام علی(علیه السلام) فرمودند: «در داوری عدالت پیشه کنید.» امیرمومنان علی (علیه السلام) همچنین می فرمایند: «آن که به داوری می پردازد، باید در اشاره و نگاه به طرفین دعوا و جایگاه نشستن آنان مواسات و عدالت را رعایت کند.»
رسول خدا(صلی الله علیه و اله و سلم) فرمودند: «چه بد قومی اند آنان که برای خدا عدالت و قسط را برپا نمی دارند.» ایشان نگاه های خود را میان اصحاب عادلانه قسمت می کردند و در مجلس، مساوی به روی آنان می نگریستند.
آثار عدالت
ورود به بهشت: امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «هرکسی متولی امور مردم باشد و عدالت پیشه کند… بر خدا است او را در روز قیامت از هراس و عذاب و ایمن کند و وی را به بهشت در آورد.»
پیروزی بر دشمن: رسول خدا(صلی الله علیه و اله و سلم) می فرمایند: «هر زمامداری که دادگستری اش در جامعه فراگیر شود، پیروزی بر دشمن نصیب او می شود. امیرمومنان می فرماید: عدالت را بر سختگیری و انتقام مقدم بدار تا به دوستی دست یابی.»
نکته: تقدیم عدل بر سخت گیری، از قبیل ترجیح خوب تر بر خوب نیست، بلکه از سنخ تقدیم حق بر باطل است، مگر آنکه بطش و سخت گیری که در اجرای حدود الهی است که آن نیز عدل و حق است.
سپر محکم: در حدیثی عدالت، سپر نگهدار و بهشت ماندگار شناسانده شده است.
نجات دهنده از آتش: در حدیثی دیگر عدالت در شمار عوامل نجات دهنده از عذاب الهی آمده است. امام یاقر(علیه السلام) می فرماید: … یکی از سه نجات بخش، سخن عادلانه در حال خشنودی و غضب است.
کیفر ترک عدالت
حسرت در قیامت: امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «ولایت ما جز با عمل به دست نمی آید و به راستی شدیدترین حسرت در روز قیامت از آن مردی است که از عدالت سخن بگوید ولی در عمل بر خلاف آن رفتار کند.»
بدگمانی در جامعه: در جامعه ای که عدالت در آن برقرار است بدگمانی و سوء ظن معنا ندارد و خوب است در همه چیز حمل به صحت شود مگر اینکه خلاف آن ثابت شده باشد.
امام هادی(علیه السلام) می فرمایند: «در دوران غلبه عدالت پیشگی بر ستمگری، بدگمانی به دیگران نارواست و در زمان چیرگی ستمگری بر عدالت، اعتماد و خوشبینی به دیگران خطاست، مگر آنکه به بدی یا خوبی کسی علم داشته باشی.»
برگرفته از مفاتیح الحیات
منبع: شبستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *