خدیجه(سلام الله علیها) بانوی بی نظیر

خانه / پیروان عترت / مقالات پیروان / خدیجه(سلام الله علیها) بانوی بی نظیر

خدیجه(سلام الله علیها) بانوی بی نظیر

حضرت خدیجه(سلام الله علیها) پاکی و صفای روح خود را تنها در زهد و گوشه نشینی به دست نیاورد او بانویی است که در امور اقتصادی فعالیت های کلان داشت و در اجتماع بسیار رفت و آمد می کرد. با همه ی این اوصاف ایشان همرنگ جماعت آن روزهای مدینه نشد و دنباله روی نور هدایتی بود که در دلشان روشن شده بود. وی به قدری به اوضاع و شرایط سیاسی- اجتماعی و فرهنگی جامعه مسلّط بود که به راحتی قدرت تشخیص حق از باطل را داشت. این موضوع نشان می دهد که بینش سیاسی و اجتماعیِ درست از اوضاع جامعه که یک زن داراست؛ تا چه اندازه می تواند در محیط پیرامون او و تربیت فرزاندانش نقش داشته باشد. گذشته از این ها سواد سیاسی و فرهنگی می تواند در بزنگاه های مهم اجتماعی، از یک زن مبلّغی آگاه بسازد که می تواند نجات بخش قسمت عمده ای از اجتماع باشد.

همپای همسر

حضرت خدیجه(سلام الله علیها) در لحظات سخت و دشواری که بسیاری از مردان حاضر به همراهی پیامبر اسلام(صلی ا… علیه وآله وسلّم) نبودند، در کنار ایشان حضور داشت و همواره بر اعتقادات خود ایستادگی می کرد. تحمل سختی ها تا حدی که در تاریخ آمده، برای زنان مسلمان درس بزرگی است تا بتوانند و تلاش داشته باشند که در روزهای حساس زندگی؛ کانون خانواده را همچنان گرم و با محبّت حفظ کنند.

در مسیر ایمان و اعتقاد

حضرت خدیجه(سلام الله علیها) اولین بانوی مسلمان است که بالافاصله در همان شب آغاز رسالت پیامبر اکرم(صلی ا… علیه وآله وسلّم) اظهار اسلام کرد و پیش از آن نیز هرگز کافر نبود بلکه به دین حنیف معتقد بود. (السنن الکبری ج6 ص 367)

در روزهایی که شبه جزیره عربستان از اشرافی گری و جاهلّیت مملو بود، زنی مانند حضرت خدیجه(سلام الله علیها) وجود دارد که نه تنها سرمایه ی مادی خود، که آرامشش را نیز با تمام وجود خرج پیامبر اسلام می کند تا به معارف مهمی که سنگ بنای اسلام است دست بیابد و آن معارف مهم را با صرف همه ی دارایی اش در راه تبلیغ اسلام، به مردم آن زمان نیز برساند. ایستادگی در مسیر ایمان و اعتقاد، نقطه عطف دیگری برای زنان مؤمن جوامع اسلامی تا آخر تاریخ است.

یک مادر بی نظیر

حضرت خدیجه(سلام الله علیها) فقط یار و همراه پیامبر(صلی ا… علیه وآله وسلّم) نبود، او آنقدر در مسیر خودسازی و پاکی رشد کرده بود که توانست پرورش دهنده فاطمه(سلام الله علیها) شود و بعد از ایشان نسل پیامبر(صلی ا… علیه وآله وسلّم) به واسطه حضرت زهرا(سلام الله علیها) ادامه یابد. شاید این بُعد وجودی ایشان برای دختران و زنان این روزها پررنگتر از سایر ابعاد زندگی شان باشد. چرا که مادری کردن با همه امکانات و راه حل های جدید باز هم در بخش تربیتی کاری خطیر است که جز با آگاهی و الگوبرداری از بزرگانی همچون حضرت خدیجه(سلام الله علیها) ما را به آنچه که میخواهیم نزدیک نمی کند.

ازدواج با پیامبر اکرم(صلی ا… علیه وآله وسلّم)

او که به دلیل پاکی و عفّت در دوران جاهلیت، به طاهره و سیده قریش شهره است، (السیره الحلبیه ج1 ص 224) خواستگاران بسیاری از بزرگان قریش داشت که با هیچ کدام ازدواج نکرد و برای ازدواج، خود، رسول خدا را انتخاب کرد.

ازدواج ایشان در حالی بود که هم پیامبر(صلی ا… علیه وآله وسلّم) و هم حضرت خدیجه(سلام الله علیها) هر دو در سن بیست و پنج سالگی بودند. (دلائل النبوه ج 2 ص 71 و المستدرک ج3 ص 182)

همچنین نه پیامبر و نه حضرت خدیجه(سلام الله علیها) تا آن زمان هرگز ازدواج نکرده بودند. (مناقب آل ابی طالب ج 1 ص 138) و اقوالی که پیرامون ازدواج قبلی حضرت خدیجه(سلام الله علیها) است حداقل دارای چهارده تناقض آشکار و غیر قابل قبول است.

مهریه ازدواج حضرت خدیجه(سلام الله علیها) معادل پانصد درهم نقره بود که همان را هم خود حضرت خدیجه(سلام الله علیها) به عهده گرفت. (عوالی اللئالی ج 3 ص 229)

شهادت حضرت خدیجه(سلام الله علیها)

در شهادت حضرت خدیجه(سلام الله علیها) برای اسلام، پیامبر(صلی ا… علیه وآله وسلّم) اقرار به ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام و ابراز برائت از تیم و عدی(اولی و دومی) را شرط کردند که ایشان بدان اقرار کرد و همزمان با اسلام دو رکن ولایت و برائت را پذیرفت. (بحارالانوار ج 18 ص 223)

حضرت خدیجه(سلام الله علیها) نه تنها با مال خود که حتی با به خطر انداختن جان و سلامتی خود همواره و در طول حیات مبارک خود، از پیامبر اکرم(صلی ا… علیه وآله وسلّم) دفاع نمود.

در اثر حصر در شعب ابی طالب تمام اموال حضرت خدیجه(سلام الله علیها) صرف تهیه آذوقه برای مسلمانان محصور شد و خود ایشان نیز در اثر رنج فراوان آن سه سال و بنابر تحلیلی در اثر سم دشمنان از دنیا رفت (به شهادت رسید)

نکاتی که باید درباره ی حضرت خدیجه بدانیم:

حضرت خدیجه(سلام الله علیها) در میان زنان پیامبر صاحب امتیازاتی منحصر به فرد است:

تنها همسر پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلّم) که از ابتدا به آیین یکتاپرستی بود ایشان است و سایر همسران دورانی را در شرک و کفر گذرانده اند.

شدّت علاقه ی پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلّم) به ایشان به حدی بود که تا سالها بعد از وفات ایشان همواره یاد و حرمت وی را پاس داشته و گوشزد میکردند.

تنها همسر پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلّم) است که صاحب فرزند شد و سایر زنان پیامبر یا در سن فرزند آوری نبودند یا عقیم و نازا بودند.

تنها همسر پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلّم) است که در آیات قرآن همواره مورد مدح و تمجید بوده و هرگز هیچ آیه ای در مذمت وی نازل نشده است. نه آیات خانه نشینی، نه آیات نهی از فحشاء نه آیه افک.

تنها همسر پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلّم) است که در قیامت هم ردیف پیامبر و معصومین(علیهم السلام) بر اعراف و پل صراط مجوز ورود به بهشت می دهد.

پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *