خدیجه(سلام الله علیها) مادر اسلام

خانه / پیروان عترت / خدیجه(سلام الله علیها) مادر اسلام

مردان بسیاری به کمال رسیدند اما از زنان چهار نفرند که عبارتند از: آسیه همسر فرعون، مریم دختر عمران، خدیجه دختر خویلد، و فاطمه دختر محمد(صلی الله علیه و آله وسلم). هر یک از این چهار بانوی نامدار و نمونه، حقّ بزرگی بر فرهنگ و تمدن بشریّت مخصوصاً تمدن اسلامی دارند، زیرا در استوار کردن راه سعادت و کمال بشر نقش سرنوشت سازی داشته اند. بدون شک کسی که به این مرحله از کمال رسیده باشد، در تاریخ زمان حال و آینده ی خود تأثیری شگرف خواهد گذاشت؛ چرا که تاریخ، زندگی و سیره ی آن ها را به عنوان الگوی مناسب به مردان و زنان دوران مختلف معرفی خواهد کرد.

در میان زنان تاریخ ساز، زندگی خدیجه (سلام الله علیها) به عنوان یک اسوه ی نمونه و تأثیر آن حضرت در تاریخ اسلام، از اهمیت خاصی برخوردار است. در اینکه از خدیجه(سلام الله علیها) می توان به عنوان یک زن نمونه و اسوه برای همه اعصار مخصوصاً زمان حال نام برد و جای هیچ شک و ابهامی نیست چرا که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بارها فرمودند: افضل نساء اهل الجنه خدیجه بنت خویلد، و فاطمه بنت محمد و مریم بنت عمران و آسیه بنت مزاحم امراه فرعون. برترین و پرفضیلت ترین زنان بهشت خدیجه دختر خویلد و فاطمه دختر محمد و مریم دختر عمران و آسیه دختر مزاحم، همسر فرعون می باشند.

خدیجه(سلام الله علیها)؛ در قبیله ی ثروتمند و نامدار قریشی متولد شد. پدرش « خویلدبن اسد »، و مادرش « فاطمه دختر زائده بن اصم » بود. وی در میان قبیله ی خود به عفّت و خرد، پاکدامنی و کثرت مال مشهور بود و در عصر خود تاجر معروفی بود که مردان زیادی با سرمایه او به تجارت می پرداختند و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نیز با پیشنهاد ابوطالب و با سرمایه خدیجه(سلام الله علیها) به تجارت پرداخت و همین امر زمینه ی ازدواج و پیوند این دو بزرگوار شد.

پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و خدیجه(سلام الله علیها)، در حالی زندگی مشترک خود را آغاز نمودند که زنان قریش، خدیجه(سلام الله علیها) را بخاطر این پیوند ترک نمودند. این فاصله، زمانی که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به رسالت مبعوث گردید، بیشتر شد و خدیجه(سلام الله علیها) اولین زن مسلمان بود که از هیچ فداکاری نسبت به پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) دریغ نمی کرد و دوشادوش ایشان به مبارزه ادامه می داد. او تمام ثروت خود را به پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) بخشید تا پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) هرگونه خود صلاح می داند، مصرف کند.

نقش و تأثیر خدیجه(سلام الله علیها) در تاریخ اسلام و رشد و نمو درخت توحید را از دو دیدگاه مادی و معنوی می توان بررسی کرد. تأثیر مادی آن حضرت(سلام الله علیها)، بر پیکره و شجره ی اسلام تا آنجاست که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: دین اسلام شکل نگرفت و مستحکم نگشت، مگر به شمشیر علی(علیه السلام) و ثروت خدیجه(سلام الله علیها).

درباره تأثیر معنوی آن بانوی بزرگ در پیشبُرد دین اسلام، همین بس که خداوند عزوجل از نسل و سلاله ی خدیجه (سلام الله علیها)، شجره ی طیبه ی اهل بیت(علیهم السلام)، را خلق نمود و خداوند هر روز در برابر ملائکه مقرب درگاهش به وجود پر برکت خدیجه مباهات می کند. «فان الله یباهی بک کرام ملائکته کل یوم مرارا»

خدیجه(سلام الله علیها) همواره یکی از حامیان بزرگ پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) بود. زمانی که مشرکان مسلمانان را محاصره اقتصادی نمودند، خدیجه(سلام الله علیها) با افتخار همراه پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به شعب ابیطالب وارد گردید و بیشترین ثروت او در این مکان خرج شد و هنگامی که این محاصره به اذن الهی شکست، درحالیکه ضعف و ناتوانی بر او مسلط گشته بود به همراه پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) از شعب خارج گردید و مدت زیادی از این زمان نگذشت که به دیدار باقی شتافت.

پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در فاصله کمی دو یار فداکار و صدیق خود را (ابوطالب و خدیجه) ازدست داد، و بقدری این مصائب برای حضرتش سخت بود که سال درگذشت ابوطالب(علیه السلام) و خدیجه(سلام الله علیها) را «عام الحزن» نامید.

پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) تا زمان حیات خدیجه(سلام الله علیها)، همسر دیگری اختیار ننمود و در تمام طول زندگی از ایشان به نیکی یاد می کرد.

انتهای مطلب/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *