خطیب جمعه ی موقت تهران | فضای انتخاباتی در شأن نظام اسلامی باشد

خانه / مطالب و رویدادها / خطیب جمعه ی موقت تهران | فضای انتخاباتی در شأن نظام اسلامی باشد

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اسلام تأکیدات فراوانی بر کاشت درخت های میوه ای کرده است، افزود:‌ در گذشته در مسیر راه رهگذرها درخت توت و خرما و بادام می کاشتند تا مردم از آن استفاده کنند بنابراین اصرارتان تنها بر امر درختکاری نباشد و بر این مسئله هم تأکید کنید.

حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری،در روزجمعه  ۱۳ اسفندماه، در خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به فرارسیدن ایام عزاداریشهادت حضرت زهرا سلام الله علیها از مردم شریف تهران برای حریم نگه داشتن حضرت فاطمه سلام الله علیها تشکر کرد وافزود:‌ شما مردم اجر رسالت را به جا آوردید.
وی با اشاره به فرارسیدن سالگرد تأسیس کمیته امداد امام خمینی رحمة الله علیها اظهار کرد: کمیته امداد از اولین نهادهایی است که با پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت و امام رحمة الله علیها به شدت به این نهاد عشق می ورزید.
خطیب جمعه تهران افزود: از فردا روز احسان و نیکوکاری آغاز می شود و از فردا تا عید نوروز به جایگاه احسان و خدمت نسبت به محرومان اهمیت بدهید؛ شادی هایمان را تقسیم کنیم و نگوییم بچه من و بستگان من؛ بچه های یتیم دیگران هم بچه های شما هستند و بگذاریم آنها نیز نوروز را احساس کنند.
خاتمی با اشاره به فرارسیدن ۱۵ اسفند، روز درختکاری نیز گفت: اسلام رهنمودهای زیادی در رابطه با درختکاری دارد؛ امیرالمؤمنین علیه السلام درختکار بزرگ مدینه بودند و صدهزار درخت خرما در مدینه کاشتند و وقف عموم مردم کردند.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اسلام تأکیدات فراوانی بر کاشت درخت های میوه ای کرده است، افزود:‌ در گذشته در مسیر راه رهگذرها درخت توت و خرما و بادام می کاشتند تا مردم از آن استفاده کنند بنابراین اصرارتان تنها بر امر درختکاری نباشد و بر این مسئله هم تأکید کنید.
وی در بخش دیگری از سخنانش به ورود کشور به فضای انتخاباتی اشاره کرد و گفت: کلید انتخابات شوراها و دوازدهمین دوره ریاست جمهوری زده شد؛ فضای انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران باید متفاوت با فضای انتخاباتی غرب و در شأن نظام اسلامی باشد.
امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه اولویت اصلی ما انتخابات است، اظهار کرد: صرف نظر از اینکه چه کسی رأی می آورد و کدام حزب و گروه پیروز می شوند، تلاش همه نظارتی ها، اجرایی ها، جناح ها و رسانه ها برگزاری باشکوه انتخابات باشد.
وی با بیان اینکه دشمن در پی تشنج آفرینی در عرصه انتخابات است، گفت: دشمنان زخم خورده ملت ایران در پی آن هستند که فضا انتخابات فضای آرام نباشد؛ بنابراین تشنج آفرینی در انتخابات از طرف هر گروه و جناحی که باشد محکوم است.
خاتمی تصریح کرد: نباید فضای انتخابات فضای عقده گشایی نسبت به ارزش های اسلامی باشد؛ نباید به بهانه نطق های انتخاباتی نه کاندیداها و نه هوادارنشان به نظام اسلامی جفا کنند و خدمات ۳۸ ساله را زیر سؤال ببرند.
وی همچنین اظهار کرد: کسانی که وارد میدان انتخابات می شوند فرهنگ تسلیم بودن در برابر رأی مردم را باید باور کنند؛ رأی بیاورند یا نیاورند، اگر در برابر رأی مردم تسلیم نشوند خروجی اش می شود فتنه ۸۸.
خطیب جمعه تهران با تأکید بر اینکه اهانت به دیگر کاندیداها در شأن نظام اسلامی نیست، گفت: فضای انتخاباتی نباید فضای تفرقه باشد؛ کاندیداها و هوادارانشان نانشان را در تفرقه نبینند؛ به خصوص اینکه نباید از برخی ملیت ها حمایت کنند و دیگران را تحریک کنند و بخواهند با تفرقه رأی بیاورند؛ این مسئله ارزشی ندارد.
وی ادامه داد: باید مراقبت کرد چرا که رسانه های بیگانه از حالا خیز گرفتند و چند شبکه ایجاد کردند تا همان بازی فتنه ۸۸ را دنبال کنند.
خاتمی با اشاره به فرارسیدن ایام پایانی سال و فصل خرید گفت: این روزها مردم عزیز روانه بازار و خرید می شوند؛ از شما می خواهم بر روی تولید داخلی متمرکز بشوید؛ تا جنس تولید داخل است به دنبال اجناس خارجی نباشید؛ اقتصاد مقاومتی بدون حمایت از تولید ملی شکل نمی گیرد بنابراین سهم خودتان را در اقتصاد مقاومتی ادا کنید و به کالای خارجی «نه» بگویید و به تولید داخلی «آری» بگویید.
وی با بیان اینکه هر واژه ای باری دارد و سیاسیون باید در به کار بردن واژه ها دقت داشته باشند، اظهار کرد: کیست که از آشتی بدش بیاید اما آشتی ملی یک بار دارد و به این معناست که در این مملکت دعوای ملی وجود دارد در حالی که چنین چیزی نیست؛ امسال در راهپیمایی ده ها میلیونی دیدیم که در بین مردم در عرصه دفاع از اصل انقلاب هیچ مخالفتی نیست.
خطیب جمعه تهران ادامه داد: البته از اول پیروزی انقلاب اختلاف سلیقه بوده و هست و این لازمه جامعه آزاد است؛ این یک بحران نیست بلکه فرصت است و باید درست هدایت شود تا به تفرقه منجر نشود؛ همچنین در فتنه ۸۸ اقلیتی در برابر اکثریت وفادار به این ملت ایستادند و فتنه فرصت سوز و تفرقه افکن ۸۸ را آفریدند و این اکثریت دلشان از این اندک آدم های اینچنینی خون است.
وی با بیان اینکه ۸ ماه فتنه از ۸ سال جنگ برای ما سخت تر گذشت، اظهار کرد: این ملت از این جماعت دل پرخونی دارد و تا توبه نکنند با آنها آشتی نخواهند کرد.
خاتمی در بخش پایانی سخنانش به ترویج ایران هراسی طی روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: برخی کشورها دم از ایران هراسی می زنند به خصوص بعد از سر کارآمدن رئیس جمهور تازه کار آمریکا؛ شاه جلاد سعودی به مالزی سفر کرده و علیه ایران بیانیه صادر می کند.
وی با تأکید بر اینکه ایران هراسی عبارت الاخرای اقتدار صلح جویانه ایران اسلامی است، گفت: اگر شما همسایگان خوبی باشید اقتدار ایران اسلامی در مسیر ثبات کشورهای شماست در حالی که آمریکا به دنبال تجزیه کشورهای شماست و اگر قدرت پیدا کنند در پی تجزیه کشورهای شما هستند.
خطیب جمعه تهران با بیان اینکه اگر ایران نبود داعش در برخی کشورها دولت تشکیل داده بود، اظهار کرد: ایران اسلامی برادر قدرتمند شماست و شما باید قدر این برادر را بدانید و به آن طرف آبی ها اعتماد نکنید؛ آنها مثل صدام از شما استفاده می کنند و وقتی مدتتان تمام شد شما را مچاله می کنند و بیرون می کنند.
وی افزود: می خواهند در سوریه منطقه آزاد تشکیل بدهند و موضوع پرواز ممنوع را مطرح می کنند که این مسئله بهانه ای برای جا دادن به تروریست ها و مقدمه تجزیه سوریه است.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد:‌ ایران اسلامی هم ایستاده و منطقش این است که وحدت کشورهای مشروع باید حفظ شود.
بنابراین گزارش، حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در خطبه اول نماز جمعه تهران ضمن توصیه نمازگزاران به رعایت تقوا و تسلیت فرارسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها گفت: حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها سه دوره زندگی دارد؛ دوره اول خردسالی، دوره دوم زندگی خانوادگی و دوره سوم ۷۵ یا ۹۵ روز پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم؛ در این ۷۵ یا ۹۵ روز به دفاع از امام علی علیه السلام گذشت یعنی اگر بگوییم فاطمه شهیده راه ولایت شد، سخنی به گزاف نگفته ایم.
وی با اشاره به ۴ استنباط از سیره حضرت فاطمه سلام الله علیها گفت: مطلب اول این است که مسئله ولایت هم جزو اصول اعتقادی دین ماست و هم از فروع دینی ماست؛ از مجموعه کلماتی که در روایات و قرآن کریم ذکر شده این مسئله معلوم می شود که ولایت جلوه عملی توحید است.
خطیب جمعه تهران با بیان اینکه در راه ولایت باید تا آخرین نفر، آخرین نفس و تا آخرین قطره خون ایستاد، گفت: این سیره را حضرت زهرا سلام الله علیها یادمان داد؛ سرانجام را پیش بینی می کرد که آسیب می بیند اما دید مولایش تنها شده است و باید وارد عرصه شود؛ ولایت مسئله ای نیست که انسان بنشیند و احتمال عدم تأثیر و امن از ضرر بدهد؛ جایی است که اگر در معرض خطر باشد، دین در معرض خطر قرار می گیرد.
وی همچنین تأکید کرد: انسان باید مراقب باشد که در مسیر درست قرار گیرد و از کثرت یاران باطل نترسد؛ وقتی راهتان راه درستی است به تعداد هواداران باطل کاری نباید داشته باشید و نباید تحت تأثیر موج باطل قرار گرفت و دست از ولایت کشید.
خاتمی گفت: حضرت فاطمه سلام الله علیها زمانی که خطبه فدکیه را می خواندند هم پهلو شکسته بودند، هم داغ دیده بودند و مصائب دیگری دیده بودند اما از حوزه استدلال و منطق بیرون نرفت؛ خطبه فدکیه که قله خطبه های معصومین است تماماً استدلال و برهان است.
خطیب جمعه تهران در پایان اظهار کرد: حضرت فاطمه سلام الله علیها خسته نشد؛ چهل شب از انصار طلب یاری کرد، می گفتند می آییم اما نیامدند و دست کشیدند. در مسیر حق گردنه ها و سختی هاست و نباید سست شد و باید هزینه های مقاومت در راه حق را پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *