خلاصه ای از زندگی نامه مرحوم آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی رحمة الله علیه

خلاصه ای از زندگی نامه مرحوم آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی رحمة الله علیه

خانه / پیشنهاد ویژه / خلاصه ای از زندگی نامه مرحوم آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی رحمة الله علیه

ایشان در اوایل انقلاب با معرفی امام خمینی ره جلسه‌ای برای مسئولین درجه دو مملکت اعم از وزرا و معاونین تشکیل داد و به توضیح و شرح عهدنامه مالک اشتر برایشان پرداخت. در این جلسه بیش از شصت نفر از مسئولین وقت جمهوری اسلامی شرکت می‌کردند

خلاصه ای از زندگی نامه مرحوم آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی رحمة الله علیه 

معرفی

حضرت آیت الله حاج شیخ مرتضی تهرانی معروف به حاج آقامرتضی (در جوانی مشهور به انصاری) فرزند ارشد آیت الله میرزا عبدالعلی تهرانی و برادر آیت الله حاج شیخ مجتبی تهرانی ومهدی کلهر است. او در دوران نوجوانی مدتی به همراه خانواده در مشهد ساکن بود و پس از مدتی که خانواده به تهران آمدند برای تحصیل به قم رفت.

پدرش از شاگردان آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی بود و به جلسات آیت الله میرزا جوادآقا ملکی تبریزی می‌رفت و از دوستان صمیمی آیت الله شیخ مرتضی زاهد بود.

سابقه علمی و سیاسی

مرتضی تهرانی از شاگردان مبرز سید روح‌الله خمینی بود. همچنین در دروس خارج فقه سید حسین طباطبایی بروجردیشرکت می‌کرد. او در دومین دوره تدریس اسفار توسط علامه طباطبایی نیز شرکت داشته‌است. وی قبل از انقلاب ۵۷ از فعالین و یاران نزدیک امام خمینی ره محسوب می‌شد و حتی بعد از تبعید امام به نجف، به آنجا رفت؛ و از معدود کسانی بود که در درس‌های ولایت فقیه امام در نجف شرکت کرد.

از دوستان زمان تحصیل وی می‌توان به افراد مجتهد زیر اشاره کرد:

  1. شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
  2. آیت الله لطف‌الله صافی گلپایگانی
  3. آیت الله سید محمد خامنه‌ای
  4. مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی
  5. آیت الله جوادی آملی
  6. آیت الله مصباح یزدی
  7. آیت الله ابراهیم امینی
  8. آیت الله محمد یزدی
  9. حجه الاسلام و المسلمین مرحوم سید مهدی طباطبایی
  10. حجه الاسلام و المسلمین مرحوم سید محمدحسین حسینی طهرانی
  11. آیت الله مرحوم سید عبدالکریم موسوی اردبیلی
  12. حجه الاسلام و المسلمین رضا استادی

فعالیت‌ها

ایشان در اوایل انقلاب با معرفی امام خمینی ره جلسه‌ای برای مسئولین درجه دو مملکت اعم از وزرا و معاونین تشکیل داد و به توضیح و شرح عهدنامه مالک اشتر برایشان پرداخت. در این جلسه بیش از شصت نفر از مسئولین وقت جمهوری اسلامی شرکت می‌کردند.

آن استاد فقید،  امام جماعت مسجد میرزا موسی (واقع در بازار تهران) می‌باشد. علاوه بر تدریس دروس خارج فقه و اصول به تعداد شاگردان بسیار محدودش، در آن مسجد پس از نماز ظهر و عصر به سخنرانی اخلاقی برای بازاریان می‌پردازد. همچنین جلسات عمومی هفتگی نیز شبهای جمعه در زیرزمین منزل مسکونی اش که به صورت حسینیه دایمی درآمده‌است برگزار می‌کند که ماهیت این جلسات تفسیر قرآن با رویکرد تربیتی، اعتقادی و اخلاقی است.

نظر کم سابقه ی وی درباره ی رهبرانقلاب امام خامنه ای حفظه الله:

آثاری که به عنوان برکات الهیه از آقا به جا مانده، خیلی بیش از زمان امام خمینی است. نه اینکه امام نمی‌توانستند. خدای متعال از آن بزرگوار آنچه خواسته ایشان عمل کرده، از این بزرگوار هم آنچه خواسته دارند عمل می‌کنند. ما الان زیر آسمان نداریم انسانی را که مثل آقا در مسائل سیاسی به صورت ریز، این مطالعات و این نظرات تصدیقی اعم از اثباتی و نفی‌ را داشته باشد. این مقدار توفیق را که خدای متعال به ایشان داده به خاطر این است که شایستگی اش را داشته است. هر کسی که دلش بخواهد که به این  نمی‌رسد.

آنچه که بنده در این عرایضم به عنوان محور دارم، مسئله اخلاص است. ایشان مرتب دارد زحمت می‌کشد که این اخلاص را بیشتر، پررنگ‌تر، لطیف‌تر و حساس‌تر کند. اگر شما بگویید فقط دارم حرفش را می‌زنم، عرض می‌کنم من همه بحث اخلاص «محجه البیضا»ی مرحوم فیض کاشانی را در کنار همه بحث‌های اخلاص مطالعه کرده‌ام وبه طور خصوصی برای60 ، 70 فارغ التحصیل خارج یک سال تمام بحث اخلاص را تدریس کرده‌ام.

آن مقداری که شریعت، برای تبعیت از شخص شرط دانسته است، خدا بیش از آن به این بزرگوار عطا کرده است. فقه، اصول و سایر علومی که به آن ارتباط و بستگی دارد. آگاهی‌های جنبی‌ای که خدای متعال به ایشان داده است، بنده گمان ندارم که تا کنون کسی این مقدار آگاهی‌های ریز داشته باشد، به‌خصوص در دشمن‌شناسی.

آثار

تمام آثاری که از حضرت آیت الله وجود دارد متن پیاده شده سخنرانی‌های ایشان است که به صورت کتاب یا جزوه چاپ شده‌است مانند:

کتاب «معرفت در زیارت علی بن موسی الرضا علیه السلام» که تلخیصی بیانات ایشان و برگرفته از بیست جلسه ی  سخنرانی مشهد در نوروز سالهای ۸۳، ۸۴، ۸۸، ۸۹ می‌باشد.کتاب «توسل در دنیا بذر شفاعت در آخرت» که تلخیصی از بیانات ایشان در محرم سال ۷۲ می‌باشد.

کتاب «مباحث توحیدی ۱»
کتاب «خدا شناختنی ۱ و ۲»

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *