خیزران مادر امام جواد علیه السلام

خانه / پیروان عترت / خیزران مادر امام جواد علیه السلام

نام مادر امام جواد علیه السلام (سبیکه) بود و امام رضا علیه السلام او را خیزران نامید. سبیکه از خاندان ماریه قبطیه مادر ابراهیم پسر پیامبر اسلام بود و از برترین زنان آن عصر به شمار میرفت. پیامبر اسلام در سخنان خود اشاره به سبیکه کرده بود با اینکه هنوز خبری از این رویدادها نبود. حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام هم اشاره به این بانو کرده بود با اینکه این بانو هنوز به مدینه آورده نشوده بود و در آفریقا زندگی میکرد. امام موسی بن جعفر به یزید بن سلیط فرمود: اگر آن بانو را دیدی سلام مرا به او برسان و همین در عظمت مقام او کافی است که امام موسی الکاظم علیه السلام به او سلام برساند.
منتهی الامال، ج ۲، ص ۵۷۱، چاپ هجرت.

علامه مجلسی در بحار الانوار، ج ۵۰ ص ۱ آورده است: مادر امام جواد کنیزی بود به نام سبیکه و برخی نام او را خیزران گفته‏اند و روایت شده که او از خاندان ماریه قبطیه است. علامه مجلسی این مطلب را از اصول کافی آورده است. علامه مجلسی به نقل از مناقب آورده است که مادر امام جواد علیه السلام برده‏ای بود که (دُرّه) نامیده میشد و امام رضا علیه‏السلام او را خیزران نامید و برخی گفته‏اند نام او سبیکه بود و بعضی هم گفته‏اند: نام او ریحانه و کنیه‏اش ام الحسن بود.

بحار الانوار، ج ۵۰، ص ۷ ح ۸٫/

سبیکه مادر امام جواد از روستایی در مصر به نام مِریسه بود.

همان ص ۷٫/

بر این اساس میتوان گفت: که نام مادر امام جواد سبیکه و خیزران است و از اهل مصر و از روستای مِریسه میباشد او را ریحانه و دُره هم گفته‏اند. درباره مادر امام جواد علیه السلام گزارش‏های مفصل داده نشده است. علامه در بحار الانوار و شیخ عباس قمی در منتهی آلامال درباره مادر امام جواد علیه السلام روایات زیادی ذکر نکرده‏اند و درایت دو کتاب حتی نسبت به قبر سبیکه مطلبی نیاورده‏اند و بر اساس شواهد، قبر سبیکه مادر امام جواد علیه السلام در مدینه است و امام رضا علیه السلام وقتی که از مدینه رفتند، همسر و اولاد خود را نبردند. بلکه آنان در مدینه ماندند. هرچند که کمبود منابع مانع قطعیت در این موضوع است. در کتاب منتخب التواریخ هم درباره قبر سبیکه چیزی ذکر نکرده است.

انتهای مطلب/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *