داستان عجیب و جالب سید جمال در مصر

داستان عجیب و جالب سید جمال در مصر

خانه / پیشنهاد ویژه / داستان عجیب و جالب سید جمال در مصر

داستان عجیب و جالب سید جمال در مصر

 

در این قسمت نیز قسمتی از کتاب جالب «دکتر و پیر» مطلبی را انتخاب نموده و تقدیم شما عزیزان می نمائیم”

فشرده آن داستان چنین است:

در سال 1300 هجري، يعني درست 98 سال پیش که کشورهای اسلامی همگي در تحت حمایت مستقیم دولت های خونخوار اروما به سر برده، و دست تجاوز و ستم آنان حلقوم ضعيف ملل مسلمان را به سخن مي فشرد، يك نفر مسلمان بیدار و غیور و يك نفر روحاني و دانشمند عالي قدر مذهبی به نام (( سید جمال الدین اسد آبادی )) پس از یك مسافرت کوتاه به ممالك اسلامي و دیدن وضع رفت بار مسلمانان، آنان را برای رهایی از زیر بار آن همه ذلت و تیره بختی، به نهضت و قیام مردانه دعوت کرد، اما در سراسر کشور های اسلامی تنها شد ، (محمد عبده) مفتي دیار مصر دعوت سید را پذیرفت و به اتفاق او به اروپا سفر کرد . آن دو دانشمند آزادیخواه در پاریس مجله ای به نام (( عروه الوثقي )) منتشر ساختند، و به وسيله مقالاتی آتشین که در مجله نشر داده و آن را برای ممالك عربی و اسلامي مي فرستادند، مسلمانان را برای بیداری از آن خواب مرک آسا و حالت رکود و خمودی دعوت مي نمودند.

 

اما قدرت هاي استبداد پیشه استعمارگر بود به این مطلب توجه پیدا کردند، و بلافاصله با زیر با نهادن ابتدایی ترین حقوق انسانها، دستور جلوگیری از ورود محله (عروه الونفي) را به ممالك مستعمره انگلیسی و فرانسه، مانند مصر وامثال آن صادر کردند، و بدین وسیله اولین قدمي که (سید) برای نجات ممالک اسلامی برداشته بود با شکست مواجه گردید. اما این عدم موفقیت هرگز موجب یاس (سید) نگردید، به همین جهت بلافاصله به اتفاق (شیخ محمد عبده) از پاريس حرکت کرد و وارد مصر گردیدند، و در آن جا جمعیتی به نام (انجمن وطني) تشکیل داده و مردم مصر را برای عضویت در آن دعوت کردند.

اما چون بدلیل اینکه دزد و فحاش در انجمن راه نداشت، منافق و دو رو در آن جا یافت نمی شد وانجمنی بود که بر خلاف تمامي احزاب سیاسی روز برای رسیدن به وکالت و وزارت تأسيس نشده بود، به همین جهت در سراسر مصر تنها چهل نفر (به تمام معني فداكار) عضويت أن انجمن را پذیرفتند .

بارالها ! گفته تو راست است که فرمودی :

پروردگارا، سخن تو حق است و این انجمن مقدس به نام تو و برای یاری دین تو تشكل یافته است. (سورة عنکبوت آیه 69 ) آنگاه خطاب به اعضای انجمن فرمود: آقایان گرامی! دستور مقدس که نشانه حقانیت دین اسلام تا روز قيامت و ضامن سعادت بشریت می باشد. قرآن شريف است

آه آه، چسان این قرآن مقدس در اثر غفلت مسلمانان مهجور شده است! همان قرأن مقدس که در پرتو شعاع نورایی دنیای دیروز و امروز را با آن انحطاط به این درجه از تمدن رسانید .

آه، أه چسان بهره برداري از قرآن امروز منحصر به امور ذيل گرديده است

*به تلاوت بر بالالي قبرها در شب هاي جمعه

*به زباله مساجد .

*به کفاره گناه

 *به بازیچه مکتب خانه هاء

* به جلوگیری از چشم زخم،

 به وسیله قسم دروغ،

به وسیله گدایی کنار کوچه ها

به زینت قنداق بچه ها .

به سينه بند عروس

به بازو بند نانواها .

به گردنبد بچه ها، ،

 به حمایل مسافرین

به سلاح جن زده ها

  • به زینت چراغاني

 به نمایش طاق نصرت

 به مقدمه انتقال اسباب منزل

به حرز زورخانه ها

به سرمایه کتاب فروش ها

 آه که این کتاب مقدس آسماني امروز از يك ديوان حافظ و مثنوی مولوی وگلستان سعدي کمتر محل اعتنا دارد؟

اگر یکی از اشعار دیوان های مزبور خوانده شود، حاضرین در مجمع، نفس ها را از ته دل کشیده، چشم ها و گوش ها و دهان ها برای آن باز مي شود، سپس افزود:

پروردگار، ما تو را فراموش کردیم و تو هم آينه دل های ما را از انعکاس حقایق کتاب مقدس خود محروم نمودی!

(سوره حشر آیه 19)

ما به صورت دل های خود را از اطاعت مقدس تو برگردانیدیم و نو هم سعادت و شرافت ما را به ذلت و نکبت تبدیل ساختي

(سوره رعد آيه 11)

سرانجام در ((سید حمال)) از كرسي خطابه به زیر آمد، در حالي که یك سوم از اعضای انجمن

با شنیدن سخنان او از بسیاری گریه غش کرده و بقیه هم در حال گریه بودند!

مرحوم (سید) هم به گره درآمد، و در حالی که بارها این جمله را مي گفت که: «ات، وحف اللهم نسبا يك قسيسا الغسيا، تا آن که غش کرد و بر روی زمین افتاد!!

مدت سه ساعت در آن انجم حالت غش و شیون حکم فرما بود، تا سر انجام با دخالت پزشک و دارو ، (سید) و دیگر اعضای انجمن به حال عادی برگشتند و جلسه رسمیت یافت

سپس شروع  به مذاکره نمودند و همگی به اتفاق آرا گفتند: تنها راه علاج این بدبختی ها همانا عمل به فرامین و دستورات سعادت بخش اسلام مي باشد

به همین جهت بلافاصله با برنامه برای عمل – نه برای تشریفات که دارای هفده ماده بوده در همان جلسه ترتیب داده شد و همه اعضای انجمن با کمال جدیت و مراقبت تصمیم به اجرای آن برنامه و عمل به آن به شرح ذیل گرفتند؟

1 هر يك از اعضای انجمن در هر شبانه روز حداقل يك جرب از قران مجید را با دقت و تفکر بخواند

2- نمازهای واجب خود را با جماعت بخوانند

3- امر به معروف و نهی از منکر را ترك نكنند

  1. مردم غیر مسلمان را دعوت به اسلام نمایند.

– با مبلغان نصارا به بهترین وجه مباحثه و مناظره نمایند.

– نسبت به فقیران و محرومان در حدود امکان احسان کنند

7- هر کس انجام هر عمل مشروعي را از آن ها خواستار شد انجام دهید و یا اگر آن ها خود اطلاع از احتیاج کسی برای انجام عمل پیدا کنید، بدون درخواست آن کس اقدام به آن عمل نمایید

8- صله رحم و سرکشی به خویشاوندان و نزدیکان خود را از یاد نبرند، و انجام دهند.

9- از مریض ها عیادت کنند.

10- اگر مسلمانی در بازار و با مسجد دیده نشده از حال او جويا شوند و علت غیبت او را جست و جو نمایند تا اگر غیبت او برای پیش آمد بوده، در رفع ان مشکل بکوشند.

  1. کسانی که از مسافرت مشروع برگشتند، به زیارت و دیدار آن ها بروند…

12- حقوق واجب مالي خود را به مستحقان بپردازند.

13- از رهنمایی افراد ناآشنا به قوانین دین، و یا شئون سعادت بخش دیگر کوتاهی نمایند.

14- صفات رذیله به ویژه کبر و خودخواهی و خود پسندی و رهبری طلبی را از خویشتن دور نمایند.

15- از لغزش ها و خطاهای برادران مسلمان خود بگذرند.

16- با مردم، تندخو و غضبناك نباشند

17- از انجام عمل و گفتن سخنی که نفعي مادی یا معنوی برای آنان و یا دیگر مسلمانان ندارد خودداری کنند.

در ضمن هر يك از اعضای انجمن یك دفتر کوچک هم با خود داشته و به هر يك از مواد هفده گانه بالا که عمل نمودند، بلافاصله در آن دفتر یادداشت کرده تا در دفتر کل انجمن ثبت نمایند

در ضمن چون اجرای بعضی از این موارد، احتیاج داشتن بودجه مالي داشت، به همین جهت آن چهل نفر در مرحله اول تصمیم گرفتند که بدون تجملات زندگی به سر برند و همچنین در شبانه روز به ساده ترین خوراك ها فناع کرده، و بقيه در آمد مالي خود را به انضمام بول هایی که از راه فروش تجملات زندگی، بدست مي آيد، آن قسمت از برنامه که احتیاج به بوله دارد، معطل نماند!

بيلان و عملكرد يك ماهه انجمن وطني مصر

اعضای انجمن وطني مصر تحت رهبری (سید)، با مراقبت شدید فقط برای مدت يك ماه به این مواد هفده گانه عمل کردند که نتیجه کار و بیلان عملکرد آنان در مدت يك ماه به شرح ذیل بود؛

  • از هزار و پانصد بیمار عیادت نمودند. “
  • از دو هزار و هفتصد نفر از مسافران دیدن کردند.
  • از حال پانصد نفر از مسلمانان – که از مجامع عمومي غيبت کرده بودید به جویا شدند.
  • دوازده هزار مورد از موارد نیازمندان را بر آورده کردند.
  • هشتصد نفر معتاد به مشروبات الکلی را توبه دادند.
  • هزار و سیصد نفر از مسلماناني را که نماز نمی گذاردند، وادار به خواندن نماز کردند.
  • چهار صد نفر از زنان فواحش و منحرف را وادار به توبه نمودند.
  • هشتاد نفر از مستخدمات ادارات انگلیسی را وادار به استعفا از خدمت به آن حیله گر نمودند
  • پانصد نفر از رجال و ثروتمندان مصر را واداشتند تا از خرید کالا و اشباه لوکس و تجملات زندگي، که از ممالك بیگانه و به ویژه از انگلستان وارد مي شود، خود داری کنند.
  • به هفتاد و پنج نفر ورشکسته سرمایه دادند.
  • دویست و شش نفر ار فقراي حقيقي را براي مدت يك سال هزینه زندگي دادند و آنان را تامین کردند
  • سی و پنج نصراني و پانزده یهودی و هفتاد نفر بت پرست را مسلمان کردند.
  • چهل و چهار مجلس بحث ما مبلغان نصرا – که در تحت حمایت دولت انگلیس در مصر مشغول به فعالیت بودند. برقرار نمودید، وصد و بیست اشکال و ایراد به آنها وارد ساختند که از داد جواب آن عاجر ماندند.

این بود بیان فشرده عمليات يك ماهه يك انجمي که اعضای آن فقط چهل نفر بودند

 عکس العمل عجیب در برابر فعالیت يك ماهه انجمن

پس از فعاليت یك ماهه انجمن وطني مصر، ((لرد گرومر)) مستشار مالی انگلیس در مصر دید که یك دفعة 45% از نفوذ دولت انگلیس در مصر کاسته شد و تجارت انگلستان سی و پنج در صد تنزل نمود !  هشتاد نفر از مستخدمان کار کرده و با تجربه مسلمان از شعل خود استعفا نمودند و دیگر هم کسی حاضر نیست در ادارات انگلیسی مشغول كار گردد!

نمایندگان کمپانی های انگلیسی و به ویژه نمایندگان اشیاء و کالاها تجملی و لوکس از عدم مراجعه مشتریان فریادشان بلند است و می گویند: ما دست روی دسته گداشته و به اندازه مخارج مغازه و حقوق کارکنان آن هم فروش نمی کنیم. و از طرفی آن عده از ماموران دولت مصر که مامور وصول مالیات مشروبات الكلى و زنان فاحشة و سینماها و تاترها بودند، از شغل خود استعفا دادند.

فعالیت های سی و پنج ساله مبلغان نصارا در مصر، نسبت به عمليات يك ماهه انجمن وطني مصر نسبت یک به شانزده است! خلاصه ((لرد کرومر)) با دیدن این عکس العمل سخت و شدید یک ماهه انجمن وطني مصر، أن چنان دچار  وحشت گردید که بلافاصله گزارشات تکان دهنده  وحشتناکی به لندن مخابره کرد

گزارشات مستشار مالي انگلیس

 ( لرد کرومر) در یکی ار گزارشات خود به لندن چنين مي نويسد:

 بدین وسیله به زمامداران انگلستان اعلام خطر می کنم که اگر یک سال انجمن وطنی مصر تحت رهبری ((سجد جمال الدين اسد آبادی)) ادامه پیدا کند، نه تنها سیاسی و تجارت دولت انگلیس در آسیا و آفریقا نابود خواهد شد، بلکه ترس آن است که نفوذ کشورهای اروپایی به یک باری در سراسر جهان به خطر افتد!

او در گرایش دوم خود مي نويسد: انجمن وطنی مصر بدترین صاعقه ای است که برایا پیشرفت ما تصور شود، و بايد با کمال سرعت و عجله از برای تفرق آنان دستور صادر شود؟

و بار نامبرده در گزارش سوم خود می نویسد:

 انجمن وطني مصر بهترین شاهد است در استیلای محیر العقول مسلمان در سیزده قرن قبل که در مدت کوتاهی بر ثلث کشورهای جهان تسلط یافتند. یکی از مبلغان مسیحی در گزارشی که به کلیسای (سی پی) که بزرگترین کلیسای آن عصر بود مي دهد، چنین می نویسد :

هیچ امری عجیب تر از این واقعه نیست که هفتصد میلیون مسیحی و اولاد انحیل در مقابل چهل نفر مسلمان که در واقع روح یك سید روحانی در کالبد ان ها بیش نیست. این گونه مقهور گردند .

باز یكي از دکترهاي خارجي بيمارستان پورت سعید در کتاب خود به نام (فلسفه مجامع) که در همان روزها نگارش یافته بود، چنین مي نويسد: عملیات محیر العقول انجمن وطني مصر اگر برای بیست سال دیگر ادامه پیدا کند، طولي نخواهد کشید که صفحه پشت و روی کره زمین جولانگاه ان ها خواند بود .

سرانجام از تراکم این گزارشات وحشتناك دولت انگلیس مشاهده نمود که اگر این انجمن با داشتن چنین برنامه عمل به قوانین اسلام، برای چند سال ادامه پیدا کند دیگر هیچ نيرویي نمی تواند در برابر قدرت خارق العاده و معجزه آسای آنان مقاومت نماید. به همین جهت بیدرنگ دستور متفرق کردن انجمن وطني مصر و مجازات شدید اعضای آن از لندن برای دولت مصر صادر گردید، و در نتیجه پس از اعلام حکومت نظامی در مصر، مرحوم (سید) را از آنجا تبعید کردند، و ( شیخ) را به سه سال زندان محکوم نمودند و در باره بقیه اعضای انجمن هم رفتار و حشیانه ای معمول داشتند که موجب ننگ تاریخ انسانیت می باشد، و خلاصه این ستاره  که فقط برای مدت يك ماه در افق مسلمانان طلوع کرده بود، دوباره افول نموده و دولت خونخوار انگلستان با آسایش خاطر و بدون هیچ گونه مزاحمت به چپاولگری  و مکیدن خون  مسلمانان  بار دیگر مشغول گردید.

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *