داستان های امام علی علیه السلام| روزی ارزشمند و شخصیتی عظیم (روز غدیر)

داستان های امام علی علیه السلام| روزی ارزشمند و شخصیتی عظیم (روز غدیر)

خانه / قرآن و عترت / عترت / ستارگان هدایت / امام علی (علیه السلام) / داستان های امام علی علیه السلام| روزی ارزشمند و شخصیتی عظیم (روز غدیر)

مرحوم محمّد بن يعقوب كلينى، فرات بن ابراهيم كوفى و علاّمه امينى و ديگر بزرگان از شيعه و سنّى در كتاب هاى خود مطالب و رواياتى را به سندهاى مختلف، پيرامون عيد سعيد غدير خم آورده اند، از آن جمله: حسن بن راشد و در روايتى ديگر فرات بن أحنف حكايت كند:

داستان های امام علی علیه السلام| روزی ارزشمند و شخصیتی عظیم (روز غدیر)

مرحوم محمّد بن يعقوب كلينى، فرات بن ابراهيم كوفى و علاّمه امينى و ديگر بزرگان از شيعه و سنّى در كتاب هاى خود مطالب و رواياتى را به سندهاى مختلف، پيرامون عيد سعيد غدير خم آورده اند، از آن جمله: حسن بن راشد و در روايتى ديگر فرات بن أحنف حكايت كند:

روزى محضر مبارك امام جعفر صادق صلوات اللّه عليه شرفياب شدم و عرضه داشتم : ياابن رسول اللّه ! فدايت گردم ! آيا براى مسلمان ها عيدى بافضيلت تر از عيد فطر، قربان ، جمعه و روز عرفه وجود دارد؟
فرمود: بلى، روزى است كه از همه آن ها در نزد خداوند متعال شريف تر و عظيم تر و بافضيلت تر خواهد بود؛ و آن روزى است كه خداى متعال دين مبين اسلام را در روز آن كامل نمود و اين آيه قرآن را بر پيغمبر نازل نمود: (اَلْيَوْم أ كْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أ تَمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتى وَ رَضيتُ لَكُمُ الاْ سْلامَ ديناً )(1) .
يعنى؛ امروز (با معرّفى علىّ بن أبى طالب عليه السلام به عنوان امام و خليفه رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله، دين خود را بر شما مسلمان ها كامل نمودم و براى شما دين اسلام را برگزيدم.
از آن حضرت سؤ ال كردم : آن روز، كدام روزى مى باشد كه مولاى متّقيان، علىّ عليه السلام به امامت و خلافت منصوب گرديد؟
در پاسخش چنين فرمود: هر يك از پيغمبران الهى براى خود وصىّ و جانشين تعيين كرده اند و آن روز معيّن را به عنوان عيد برگزيده اند.
و سپس افزود: آن روزى كه بر تمامى ايّام شرافت و برترى دارد، روزى است كه رسول گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و آله از طرف خداوند متعال ، حضرت علىّ عليه السلام را به عنوان امام و خليفه خود به مردم معرّفى نمود. و در آن روز آيات الهى نازل شد و دين مبين اسلام تكميل گرديد و حجّت خداوند بر همگان ثابت گشت.
سؤ ال كردم : ياابن رسول اللّه ! در آن روز چه اعمال و عباداتى بهتر است ، كه انجام دهيم ؟

حضرت در پاسخ فرمود:

خوشحال نمودن مؤمنين ،

فرستادن صلوات بر حضرت محمّد و اهل بيتش ؛

و برائت و بيزارى جستن از دشمنان و ظالمين به آن ها.

و ديگر آن كه چون خداوند، اين روز يعنى؛ هيجدهم ذى الحجّة را روز تثبيت ولايت بر مؤمنين قرار داد، بهتر است روزه بگيريد و روزه گرفتن در آن موجب كفّاره شصت سال گناه خواهد بود(2)​

پی نوشت ها:

1-سوره مائده : آيه 4.

2- كافى : ج 4، ص 148، تفسير فرات : ص 12 و ديگر كتب با اختلاف در تعابير، همچنين بحارالانوار: ج 37، ص 108 تا ص 253
منبع:چهل داستان و چهل حدیث از امام علی علیه السلام، حجه الاسلام و المسلمین عبدالله صالحی
پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *