دخالت نظامی عربستان در یمن

خانه / مطالب و رویدادها / دخالت نظامی عربستان در یمن

در حالی که تعداد زیادی از نیروهای نظامی عربستان در مرز مشترک با یمن مستقر شده اند، این سوال مطرح است که آیا ریاض خود را برای جنگ در یمن آماده می کند؟

به نقل از پایگاه خبری یمن، فرماندهی نظامی عربستان با مستقر کردن تعداد زیادی نیروی نظامی مجهز به جدیدترین سلاح‌ها آنان را در مرز مشترک با یمن و به عبارت بهتر در نزدیکی استان صعده و منطقه جازان مستقر کرده است.

نکته جالب اینکه تعداد زیاد این نیروها و مسلح کردن آنان نشان می‌دهد که هدف از استقرار آنان فقط مانور و آموزش نظامی نیست، بلکه به نظر می‌رسد این نیروها در واقع عازم جنگ هستند.

اخبار رسانه‌های عربستان

برخی روزنامه‌های عربستان نیز از استقرار تعداد زیادی نیروهای نظامی مجهز به جدیدترین سلاح‌ها و تجهیزات نظامی در مرزهای جنوبی خبر داده و هدف از آن را دخالت آنان در هرگونه جنگ احتمالی در آینده عنوان کردند. به نوشته این منابع بیشتر این نیروها در نزدیکی استان صعده یمن که مرکز تحرک حوثی‌ها است و مدت‌ها صحنه درگیری بین آنان و ارتش عربستان بود  مستقر شده‌اند.

احتمال دخالت نظامی عربستان در یمن

در این میان ناظران سیاسی بر این باورند: عربستان که یمن را به مثابه حیاط خلوت خود حساب می‌کرده است ،ممکن است به منظور تغییرات اخیر در این کشور به یمن حمله کند به ویژه اینکه عربستان معتقد است که این گروه از کنترل خارج شده و روند امور در صنعاء آنطور که ریاض می‌خواهد پیش نمی‌رود، هرچند که ریاض در روزهای نخست آغاز اعراض‌های مردمی در صنعا، اعلام کرد که اوضاع یمن قابل درک است. به هر حال استقرار نیروهای نظامی در مرزهای مشترک با یمن در حالی صورت گرفته است که ریاض که از سقوط صنعا به دست مبارزان حوثی شوکه شده بود در صدد بازنگری در ائتلاف خود با تعدادی از بزرگان قبیله حاشد و سایر قبایل یمنی برآمده است.

حمله نظامی عربستان علیه حوثی‌ها

این تحولات در حالی رخ داده است که ناظران بعید نمی‌دانند عربستان به  منظور کنترل حوثی‌ها در یمن که به مثابه حیاط خلوت آن است، به حمله نظامی علیه  آنان دست بزند.

اما نگرانی عربستان از شرایط جدید یمن در اظهارات تهدید آمیز سعود الفیصل وزیر خارجه این کشور نمود یافت.

الفیصل گفت: « تردیدی نیست که دایره خشونت و تنش در یمن، گسترده شده و  امنیت منطقه‌ای و بین المللی را در معرض تهدید قرار می‌دهد و جه بسا به جایی برسد که هرچه تلاش شود دیگر فرونشاندن آن امکان پذیر نباشد».

شکست نقشه عربستان

اما دلیل نگرانی عربستان از اوضاع ناآرام یمن این است که ریاض برای نخستین بار در تاریخ معاصر نفوذ و تاثیر خود در این کشور را از دست داده است، از همین رو محافل تصمیم گیری در عربستان به دنبال برنامه‌ای هستند تا با استفاده از آن شکست خود در یمن را جبران کرده و بخشی از نفوذ از دست رفته خود را بازیابند. اما نگرانی روزافزون ریاض در قبال اوضاع جاری یمن ناشی از سیاستی است که در آغاز بحران در یمن اتخاذ کرد؛ زیرا در آن زمان بر این باور بود که سناریوی کشمکش نظامی بین حوثی‌ها و حزب الاصلاح، سناریوی مناسبی است که موجب فرسایش دو طرف شده و به نفع متحدان ریاض در یمن تمام می‌شود، زیرا به عقیده آن هر یک از طرفین که در این کشمکش پیروز می‌شد، صرف نظر از هویت آن در اثر درگیری ها تضعیف شده و ناچار بود به عربستان پناه برده و شروط سیاسی آن را بپذیرد. اما خودداری حزب الاصلاح و قبایل حامی آن از ورود به جنگ علیه حوثی‌ها، نقشه ریاض را با شکست روبه رو کرده. در پی این ناکامی عربستان در تکاپوی کاهش زیان‌های خود برآمده و تلاش کرد با بازنگری در ائتلاف‌های سیاسی و نیز استقرار نیروهای نظامی در مرزهای جنوبی اوضاع را بهبود بخشیده و برای هرگونه احتمالی آماده باشد به ویژه اینکه دریافته بود که راهبرد این کشور در یمن ناکام مانده است.

وقتی عربستان در یمن بی گُدار به آب زد

نکته دیگر اینکه راهبر جدید عربستان در جنگ علیه جنبش های اسلامگرای سیاسی به ویژه اخوان المسلمین در تمام کشورهای عربی سخت شکست خورد به ویژه اینکه این راهبرد با ماجراجویی های خطرناک و حساب نشدهای همراه بود. از جمله اینکه ریاض قصد داشت با روبروی هم قرار دادن حوثی‌های و جنبش اخوان المسلمین در یمن با آنها تسویه حساب و آنها را تضعیف کند. در حالی که اخوانی ها توانستند خود را از این سناریو در امان نگاه دارند در نتیجه دولت یمن و عربستان بزرگترین بازنده این ماجراجویی حساب نشده هستند. این وضعیت برای عربستان و به طور کلی کشورهای عربی خلیج فارس نتایج وخیمی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *