در خطبه‌های نمازجمعه مطرح شد؛ آیت‌الله امامی‌کاشانی|محور کشورمان ولی‌فقیه است

خانه / علما وسخنرانان / در خطبه‌های نمازجمعه مطرح شد؛ آیت‌الله امامی‌کاشانی|محور کشورمان ولی‌فقیه است

آیت الله امامی کاشانی با اشاره به نامه 31 امیرالمؤمنین(علیه السلام) به امام حسن مجتبی(علیه السلام)، که در آن فرزند خود و امت اسلام را به صبر و یقین دعوت می کند،

آیت الله امامی کاشانی،خطیب موقت جمعه ی تهران در خطبه های نماز جمعه  (24دیماه95) که در محل مصلی امام خمینی(رحمة الله علیه) برگزار شد، با اشاره به رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی(رحمة الله علیه)، این واقعه را به حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، امام خامنه ای، مراجع تقلید، حوزه های علمیه، مردم و بیت ایشان تسلیت گفت و همچنین از حضور پرشور  و گسترده ی مردم ولایت مدار در مراسم تشییع پیکر وپیام ها و ابراز همدردی امام خامنه ای و مراجع عظام تقلید و دیگر مسئولان لشگری و کشوری تشکر کرد.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که ابعاد مختلف شخصیتی در مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی وجود داشت، به بعد فرهنگی شخصیت ایشان اشاره و خاطرنشان کرد: در سال 36 ایشان در مدرسه علمیه آیت الله حجت بود و بنده هم بودم؛ با هم قدم می زدیم که ایشان گفت باید فکر جوانان را روشن کرد که این کار با یک حرکت فرهنگی ممکن است؛ در ادامه از شهید باهنر نام برد؛ قرار گذاشتیم مجله ای به نام مکتب تشیع تأسیس کنیم؛ بیان این مسائل یعنی این که ایشان از همان روزها که 23 سال داشت، به این فکر بود که حقیقت اسلام، با یک کار فرهنگی، برای مردم و جوانان روشن شود.

وی با بیان این که همچنین ایشان توجه ویژه ای به قرآن و محتوای قرآن کریم داشتند، گفت: بر همین اساس بود که وقتی به زندان افتاد، در خاطرات خود می گوید که دیدیم اوضاع به گونه ای است که زندان من طولانی مدت خواهد بود، بنابراین بهتر است که به تفسیر قرآن بپردازم؛ اگرچه شکنجه داشتم، اما دلخوشی ام این بود که قرآن را تفسیر کنم؛ البته ایشان می گفت که قرآن و کاغذ به من ندادند و من در ذهنم این کار را کردم. ایشان در سخنان خود ادامه می دهند که وقتی من را به زندان اوین بردند، دیدم که آیت الله طالقانی، آیت الله مهدوی کنی و آیت الله انواری هم آن جا بودند؛ آن جا قرآن گرفتم و شروع به نوشتن کردم؛ این سه بزرگوار به من گفتند که اگر شما بنویسید از شما می گیرند، من هم این خطر را احساس کردم، و هر بار که همسرم برای ملاقات به زندان اوین می آمد، آن نوشته ها را به ایشان می دادم؛ بعد از انقلاب هم این نوشته ها را به عده ای طلاب خوش ذوق حوزه علمیه قم دادم تا این که این تفسیر راهنما به جای خوبی برسد؛ یعنی ایشان چنین تفکر فرهنگی مترقی داشتند.

آیت الله امامی کاشانی با اشاره به نامه 31 امیرالمؤمنین(علیه السلام) به امام حسن مجتبی(علیه السلام)، که در آن فرزند خود و امت اسلام را به صبر و یقین دعوت می کند، گفت: عاملی که باعث شد که آقای هاشمی زندان ها را تحمل کرده و با نترسی و شجاعت امام خمینی)(رحمة الله علیه) را یاری کند، باور قلبی و صبر قوی بود؛ این دو اصل بود که در میدان سیاست به آن عمل می کرد؛ همین دو عامل باعث می شد که در زندان به نوشتن تفسیر راهنما بپردازد و در میدان سیاست هم در مقابل ناملایمات صبر کند؛ ما هم باید از این دو عامل درس بگیریم.

وی تصریح کرد: مرحوم آیت الله هاشمی، اسلام، انقلاب، کشور، و رذیلت استعمار و استکبار را باور داشت و می دانست عزت کشور را از بین می برند؛ می دانست عزت در گرو اسلام است؛ آن حقیقت بود که در تمام عمر او جلوه کرد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی(رحمة الله علیه)، گفت: این تشییع نشان از وحدت ملی بود؛ سؤال این است که مردم برای تشییع پیکر آیت الله هاشمی 83 ساله آمده بودند؟ پاسخ هم این است که مردم حامی انقلاب و رکن انقلاب را تشییع کردند؛ بنابراین به انقلاب اسلامی ایران احترام کردند؛ درود بر شما مردم و امیدوارم خداوند همه شما را اجر دهد که این چنین قدر شناس و وقت شناس هستید.

وی افزود: حقیقت این است که تشییع پیکر آیت الله هاشمی(رحمة الله علیه)، احترام به علم، اسلام، امام خمینی(رحمة الله علیه) و احترام به انبیاء، اوصیا و اهل بیت(علیه السلام) و شهدا، و حمایت از آن هاست؛ تبلور خون شهدا بود؛ حقیقت و پشت پرده، این عقیده است که آدم را به تشییع جنازه پیکری می کشاند که می خواهد کنار امام(رحمة الله علیه) بخوابد؛ پیکر فردی که یار دیرین انقلاب است.

آیت الله امامی کاشانی گفت: بیاییم این وحدت را حفظ کنیم و به خناسان نگاه نکنیم؛ بدون شک در داخل کشور هستند کسانی که دشمن این انقلاب هستند و بیرون کشور هم که دور تا دور دشمنان هستند؛ این استکبار بود که تصریح کرد می خواهیم خاورمیانه جدید درست کنیم؛ یعنی عراق و سوریه را تجزیه کنیم؛ تمام این خواسته های دشمنان را، امت حزب الله به هم زدند و امیدواریم به فضل خدا، شهر موصل هم به زودی توسط ارتش و مردم عراق آزاد شود.

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنانش،‌با اشاره به نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی(رحمة الله علیه) در مدیریت جنگ، خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله هاشمی، به پیشنهاد امام خامنه ای به این جایگاه منصوب شدند و امام خمینی(رحمة الله علیه) هم در نامه خود گفتند که به پیشنهاد رئیس جمهور محترم شما را به فرماندهی جنگ منصوب می کنم تا به امور رسیدگی کنید؛ این مسائل نشان می دهد که آیت الله هاشمی(رحمة الله علیه) شخصیتی است که از ابتدا با امام و رهبری بود اما متأسفانه هستند خناسانی که بخواهند کشور را دچار تفرقه کنند.

آیت الله امامی کاشانی گفت: ما به همان وحدت موجود در تشییع جنازه آیت الله هاشمی(رحمة الله علیه) نیاز داریم، چون یأس دشمنان و پیشرفت کشور در گرو همین اصل است؛ وقتی دشمنان ببینند کشور ایران محورش، شخصی به نام ولی فقیه است، نا امید خواهند شد.

وی با بیان این که کشور محور نیاز دارد و امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز این محور را مشخص کرده است، گفت: شخصی که فقه را مجتهد است و جهان بین و دشمن شناس است و مصالح کشور را می داند و خود را فدای آن مصالح می کند، او باید محور باشد تا کشور بتواند عزت خود را ادامه دهد.

امام جمعه موقت تهران با تشکر از مردم شرکت کننده در تشییع پیکر آیت الله هاشمی و مراسم ترحیم ایشان در سراسر کشور، گفت: از مردم می خواهیم، وحدت خود را حفظ کنید و نگذارید خناسان در میان شما رخنه کنند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که اسلام دین محبت است و پیامبر اسلام(صلی الله علیه و اله و سلم) بارها مردم را به دوستی دعوت کرده است، اظهار داشت: متأسفانه اسلام را به خشونت نسبت می دهند وی می خواهند اسلام را با خشونت به مردم بباورانند در حالی که تمدن اسلام تمدن بزرگی است و خونریزی ها و جنایت ها همه از دشمنان اسلام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *