در سالی که گذشت چه کردیم؟ الان چه کنیم؟! | آقامجتبی تهرانی

خانه / پیشنهاد ویژه / در سالی که گذشت چه کردیم؟ الان چه کنیم؟! | آقامجتبی تهرانی

مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی می‌گوید: امیرالمومنین در روایتی برای روش تفکر و محاسبه نسبت به گذشته دستورالعملی دارند که می‌فرماید: به خود بگو: در این روزی که گذشت ، چه کردی؟

در سالی که گذشت چه کردیم؟ الان چه کنیم؟! | آقامجتبی تهرانی

هیاتمرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی، استاد اخلاق در یکی از سخنرانی‌هایش به مناسبت آغاز سال جدید می‌گوید: علی علیه السلام بعد از آنکه چند چیز برای روش تفکر و محاسبه نسبت به گذشته آموخت. فرمود: «مَا الَّذِی صَنَعْتِ فِیهِ»؛ به خود بگو: ای فلانی! در این روزی که گذشت و به عبارت دیگر قسمتی از وجود و هستی‌ات در این عالم که از دست رفت چه کردی؟

وی ادامه داد: در این روایت داریم «فَیَذْکُرُ مَا کَانَ مِنْهُ»؛ پس گذشته را یادآور شود، «فَإِنْ ذَکَرَ أَنَّهُ جَرَى مِنْهُ خَیْرٌ»؛ اگر به گذشته مراجعه کرد و دید آنچه که بر او گذشته خیر بوده است، «حَمِدَ اللَّهَ وَ کَبَّرَهُ عَلَى تَوْفِیقِهِ»؛ حمد خدا را به جا آورد و بگوید: «الحمد لله» و نسبت به این موفقیتی که خدا به او عنایت فرموده بگوید: «الله اکبر» و بداند این توفیق هم از خدا بوده است.

این استاد اخلاق گفت: در ادامه روایت داریم «وَ إِنْ ذَکَرَ مَعْصِیَةً أَوْ تَقْصِیراً»، و اگر دید گناهی انجام داده و خطایی از او سر زده، «اسْتَغْفَرَ اللَّهَ»، از خدایش پوزش بخواهد و استغفار کند، «وَ عَزَمَ عَلَى تَرْکِ مُعَاوَدَتِهِ»؛ و تصمیم بگیرد که دیگر به آن گناه بازنگردد و آن را تکرار نکند.

فیلم این سخنرانی را اینجا ببینید:

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *