در ستايش بانوي دو عالم | 10كتاب براي شناخت بيشتر حضرت زهرا سلام الله عليها

در ستايش بانوي دو عالم | 10كتاب براي شناخت بيشتر حضرت زهرا سلام الله عليها

خانه / قرآن و عترت / عترت / کتابخانه عترت / در ستايش بانوي دو عالم | 10كتاب براي شناخت بيشتر حضرت زهرا سلام الله عليها

يك راه آشنايي با بزرگان ديني، مطالعه سيره آنها در كتابهاي مختلف است. از كتابهاي تخصصي تاريخي در مورد حضرت زهرا سلامالله عليها تا كتابهاي رمان و شعر، همه نويسندگان سعي داشتهاند كه بهنحوي ارادت خود را به اين بانوي بزرگوار اسلام نشان دهند. ايام فاطميه امسال بهانهاي شده است تا تعدادي از كتابهاي فاخر با محوريت حضرت زهرا سلامالله عليها را معرفي كنيم. در اينجا به معرفي 10كتاب در اين زمينه خواهيم پرداخت.

آيين همسرداري در زندگي حضرت فاطمه سلام‌الله عليها

نويسنده: اسدالله محمدي نيا

انتشارات: سبط اكبر

اين كتاب با موضوع نحوه زندگي زناشويي و تعاملات داخل خانه حضرت زهرا سلام‌الله عليها با ديگر اعضاي خانه به نگارش درآمده است. نويسنده در اين كتاب با بيان احاديثي از ائمه اطهارعليهم السلام و آياتي از قرآن كريم پيرامون ازدواج و همسرداري تلاش كرده است تا راه تكامل زن و شوهر و چگونگي ايجاد آرامش در خانواده و زندگي مؤفق را براي آنها به تصوير بكشد. در بخشي از كتاب «آيين همسرداري» درباره «آثار ازدواج در ابتداي جواني»، آمده است: يكي از راه‌هايي كه شيطان مي‌تواند انسان را به گناه و آلودگي بكشاند، زنان بي‌حجاب و بي‌تقوا هستند. زناني كه با آرايش و ناز و عشوه‌گري دل مردان به‌ويژه جوانان را مي‌ربايند و غريزه جنسي آنان را تحريك مي‌كنند

بحثي كوتاه پيرامون خطبه فدك

نويسنده: مرحوم آيتالله العظمي حاج آقا مجتبي تهراني

انتشارات: مصابيح الهدي

تصاحب «فدك» كه قطعه زمين اهدايي پيامبر گرامي اسلام صلي‌الله عليه و آله و سلم به حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله عليها بود، از وقايع تلخي است كه به همراه موضوع ناديده گرفتن جانشيني و خلافت حضرت اميرالمؤمنين عليه‌السلام جان و روح زهراي مرضيه را مي‌آزرد، به‌گونه‌اي كه آن بانوي معصوم و دلخسته را به دفاع از فدك، و نيز دفاع از مظلوميت حضرت علي عليه‌السلام با از دست رفتن مقام و منصب الهي‌اش وامي‌داشت.فقيه و مرجع آگاه مرحوم آيت‌الله العظمي حاج آقا مجتبي تهراني مباحثي را در موضوع فدك تشريح كرده‌اند كه به‌صورت كتابي ارزشمند منتشر شده است. در مقدمه اين كتاب كه توسط مؤسسه فرهنگي مصابيح الهدي تنظيم شده است در اين‌باره اينگونه توضيح داده مي‌شود: اهميت اين خطبه تا بدانجاست كه ائمه اطهارعليهم‌السلام آن را نقل كرده‌اند و علماي دين بر حفظ و فراگيري آن تأكيد داشته‌اند. علماي بزرگوار شيعه در طول تاريخ، اسناد و مدارك اين خطبه و شرح‌هايي از آن را تحرير و براي جامعه مسلمين به يادگار نهاده‌اند تا جايي كه غيراز ده‌ها كتاب به زبان عربي و فارسي، ترجمه‌هايي از اين خطبه به زبان‌هاي اردو، تركي و فرانسوي صورت گرفته است.

  شرحي بر دعاهاي روزانه حضرت زهرا سلام‌الله عليها

نويسنده: استاد علي صفائي حائري

انتشارات: ليله القدر

اين نوشتار به شرح دعاهاي حضرت زهرا سلام‌الله عليها در روزهاي هفته پرداخته و نشان داده كه چطور با توجه به مفردات و تركيب و روابط و فضايي كه جمله‌ها در آن شكل مي‌گيرد، روشي به‌دست مي‌آيد كه زمينه ساز تامل در همين جملات به ظاهر ساده مي‌گردد. و همچنين به مباحثي در زمينه‌هاي: رحمت، رزق، شكر، افتقار، غنا و تعفف، فلاح و نجاح و صلاح، عبادت و عبوديت، محيط‌ها و موضع گيري‌ها، حفاظت و ستر، هدايت و تقوا، قرب و وجاهت، رويت و لقاء و رضايت و اخلاص و محبت و… پرداخته و زمينه‌هايي را براي تامل بيشتر فراهم آورده است. روزهاي فاطمه سلام‌الله عليها دست نوشته‌اي است مختصر از مرحوم استاد صفايي حائري و در آن به دو شكل حمايت فاطمه سلام‌الله عليها از ولي خدا و احقاق حق علي عليه‌السلام به‌صورت مختصر و مفيد توضيحي آمده است.در قسمت دوم اين كتاب به شرحي از خطبه حضرت زهرا سلام‌الله عليها در مسجد مدينه(خطبه فدك)، پرداخته شده است. در اين قسمت، از زيبايي و قدرت و پيام و ارتباط و انسجام اين خطبه، نمونه‌هايي آورده شده و نشان داده شده كه تفاوت اين خطبه با خطبه‌هايي كه از فصحاء و بلغاي عرب مثل: صهبان وائل و غيره، نقل مي‌كنند، چقدر زياد است و مقايسه‌ها، مع الفارق. البته اين قسمت از مجموعه نوارهاي ايشان در دهه محرم سال 1378، بعد از پياده كردن و تحقيق كامل، تهيه و تنظيم و به‌صورت نوشتاري درآمده كه خدمتتان عرضه مي‌شود. در اين كتاب اين عناوين به چشم مي‌خورد: روزهاي فاطمه، تربيت رسول، وضعيت عرب قبل از بعثت، تحولات بعد از رحلت رسول، فقه فاطمه سلام‌الله عليها، عوامل اعراض از رسول، انصار در نگاه فاطمه سلام‌الله عليها، جايگاه گفت‌وگوي تمدن‌ها، فدك از اموال فاطمه سلام‌الله عليها و…

  عروسي مهر و ماه: ماجراي ازدواج امير المؤمنينعليه‌السلام و فاطمه زهرا سلام‌الله عليها

نويسنده: غلامرضا حيدري ابهري

انتشارات: جمال

زندگاني فاطمه زهرا سلام‌الله عليها و اميرمومنان عليه‌السلام چنان درخشان، جذاب و باشكوه است كه چهارده قرن همه انديشمندان را به‌خود خيره كرده و الگوي آرماني همه پاكان عالم گرديده است. لحظه به لحظه زندگاني اهل‌بيت عليهم‌السلام ديدني، شنيدني و درس گرفتني است.در اين ميان خاطره بسيار شيرين ازدواج دو گل پر ثمر خاندان پاك پيامبرصلي‌الله عليه و آله و سلم، يعني فاطمه زهرا سلام‌الله عليها و امير مومنان عليه‌السلام است. اين كتاب با نثري روان و شيوا، شهد اين ماجراي دلنشين را به كام ولايت دوستان مي‌چشاند و آنان را با يكي از جالب‌ترين قطعات زندگي فاطمه سلام‌الله عليها و علي عليه‌السلام آشنا مي‌سازد. آنچه اين اثر را از ساير نوشته‌هاي همانندش متمايز مي‌سازد شيوايي، زيبايي و غناي تاريخي متن آن است. توجه نويسنده به آثار تربيتي ازدواج حضرت زهرا سلام‌الله عليها، ديگر امتياز اين كتاب است.

فرهنگ فاطميه: الفباي شخصيتي حضرت زهرا سلام‌الله عليها

نويسنده: مهدي نيلي پور

انتشارات: مركز فرهنگي شهيد مدرس

نويسنده، ويژگي‌هاي اخلاقي و رفتاري و نيز جنبه‌هاي مختلف زندگي حضرت زهراي سلام‌الله عليها را براساس حروف الفبا در كتاب تنظيم كرده است. وي در مقدمه مي‌گويد:«الفباي شخصيتي زهرا سلام‌الله عليها فرهنگي عظيم و بي‌انتهاست، لكن به قدر توان، قطره‌اي از زلال كوثر او را چشيديم. آرزوي فاطمي بودن و تلاش براي فاطمي شدن و بسط فرهنگ و مرام فاطمه سلام‌الله عليها بر زندگي جوان و پير، زن و مرد ما لازم است. در بخشي از كتاب آمده است: حضرت مجتبي عليه‌السلام در پنج سالگي هر روز به مسجد مي‌رفت و از كلمات و مواعظي كه پيغمبر صلي‌الله عليه و آله در مسجد بيان مي‌فرمود، همه را به ذهن مبارك خود مي‌سپرد، به خانه مي‌آمد (و به اقتضاي اداي حق علم كه نشر است) براي مادر بزرگوار خود حرف به حرف بيان مي‌كرد و چون اميرالمؤمنين عليه‌السلام به خانه تشريف مي‌آورد، حضرت صديقه طاهره سلام‌الله عليها آنها را براي آن جناب بازگو مي‌كرد. روزي حضرت علي عليه‌السلام پرسيد:‌اي فاطمه، تو به مسجد حاضر نبودي ازكجا اين كلمات را فهميدي؟ گفت: فرزندم حسن هر روز آنچه پدر بزرگوارم بر منبر مي‌گويد، بي‌كم و كاست به همان ترتيب برايم بيان مي‌كند.

كوثريه(اشعار حضرت فاطمه زهرا)

نويسنده: ميرعلي محمدنژاد

انتشارات: سنا

اشعار عربي ترجمه‌شده به فارسي حضرت زهرا سلام‌الله عليها در اين مجموعه منتشر شده است.

مقام ليله القدري
حضرت فاطمه سلام‌الله عليها

نويسنده: اصغر طاهرزاده

انتشارات: لب الميزان

كتابي كه در پيش رو داريد سلسله بحث‌هاي استاد طاهرزاده در رابطه با وجه باطني حضرت زهرا سلام‌الله عليها است. طاهرزاده با توجه به متون روايي و وقايع تاريخي ما را دعوت مي‌كند كه بايد از دو منظر به حضرت زهرا سلام‌الله عليها نظر افكند. يكي نظر به حقيقت باطني آن حضرت و روايات دقيقي كه اين بعد از حضرت را معرفي مي‌كند و يكي هم به نقش تاريخي كه حضرت سلام‌الله عليها به‌خصوص پس از رحلت پيامبرصلي‌الله عليه و آله و سلم ايفاء كردند.

كشتي پهلو گرفته

نويسنده: سيدمهدي شجاعي

انتشارات: نيستان

اين كتاب اثري جاودان از سيدمهدي شجاعي است. «كشتي پهلو گرفته» شرح حالي است از زبان اهل‌بيت در سوگ عالم‌سوز حضرت صديقه طاهره عليها السلام كه با قلمي شيوا، رسا و از دل برآمده بر كاغذ تصوير شده است. اگر اين كتاب را نخوانديد فاطميه امسال فرصت بسيار خوبي است كه اين كتاب را مطالعه كنيد.

رازهاي شعله‌ور(مجموعه شعر)

نويسنده: زهرا هنرمند قمي

انتشارات: خورشيد باران

مجموعة حاضر، حاوي شعرهايي در قالب‌هاي چهارپاره، غزل، مثنوي، دوبيتي و رباعي، با مضمون‌هاي مذهبي و عارفانه است. برخي از شعرها با توجه به آيات قرآني سروده شده است. هنرمند قمي در اين سروده‌ها الهامات و احساسات خود را در رابطه با ائمه اطهار عليهم السلام و واقعه عاشورا با زباني عاطفي به نظم درآورده است. «گفت‌وگو با خدا»، «رازها»، «قنوت»، «عطر بسم‌الله الرحمن الرحيم»، «حمايت از ولايت» و «كاروان لاله» از عناوين كتاب 204صفحه‌اي «رازهاي شعله‌ور» است.

زندگي فاطمه الزهرا سلام‌الله عليها

نويسنده: سيدجعفر شهيدي

انتشارات: دفتر نشر فرهنگ اسلامي

روايت زندگي حضرت زهرا سلام‌الله عليها از قلم محققي بزرگ مانند سيدجعفر شهيدي قطعا جذابيت‌هاي خاص خود را دارد. اين كتاب را از دست ندهيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *