دستاوردهای علمی ایران

دستاوردهای علمی ایران

خانه / پیشنهاد ویژه / دستاوردهای علمی ایران

دستاوردهای علوم نوین هوا و فضا در کنار پیشرفت های صلح آمیز در دانش هسته ای ، موشکی، فناوری نانو و دیگر نوآوری ها نشان می دهد که جمهوری اسلامی، به باشگاه کشورهای توسعه یافته جهان وارد شده است.

دستاوردهای علمی ایران

طی عمر پر برکت انقلاب اسلامی؛ دستاوردهای جهشی متکی به معنویت این نظام الهی از چنان گستردگی و تنوعی برخوردار بوده که امروزه نه تنها اندیشمندان و صاحبنظران بی‌طرف غربی و شرقی، بلکه دشمنان قسم خورده این مرز و بوم نیز بر عظمت آن اذعان داشته و به کارآمدی بالای آن اعتراف دارند. در این گزارش  می خواهم به گوشه ای از پیشرفت های علمی کشور بعد از انقلاب اشاره کنیم.

۱-پیشرفت در زمینه علمی دانشگاهی

يكي از افتخارات غرور آفرين جمهوري اسلامي ايران بعد از انقلاب، رشد روز افزون و حضور فعال كشور در عرصه‌هاي علمي است، پیشرفت در اين زمينه بقدري با سرعت انجام شده است كه تا سال ۱۳۹۶ بیش از ۳۰۰۰۰۰ هزار اختراع  در کشور ثبت شده است، همچنین بر اساس پایگاه آی اس آی از لحاظ کمیت در سال ۲۰۱۶ رتبه ۱۷ کسب کردیم و نرخ تولید مقاله در کشور در سال ۲۰۱۶ به تعداد ۴۳۲۹۲ ثبت شده است. علاوه بر آن، ایران رتبه نخست در بین ۲۵ کشور برتر دنیا در خصوص تولید مقالاتی که بیشترین ارجاع را دارند را کسب نموده است.

همچنین طبق آماری که پایگاه رتبه‌بندی تایمز که یکی از معتبرترین نظام های رتبه‌بندی بین‌المللی است که دانشگاه‌های برتر دنیا را هر ساله مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می دهد. نتایج رتبه‌بندی سال ۲۰۱۸-۲۰۱۷ میلادی تایمز نشان می دهد  ایران با داشتن ۱۸ دانشگاه رتبه ۱۷ جهانی را به لحاظ تعداد دانشگاه در تایمز کسب کرده است.

 

۲- قرار گرفتن در بین ۱۰ کشور در زمینه تحقیقات سلول های بنیادی

در زمینه فناوری و تحقیقات سلول های بنیادی ایران جزوء ۱۰ کشور برتر جهان محسوب می شود و محققان ایرانی توانسته اند پیشرفت های خوبی را در این زمینه داشته باشند. آن ها توانسته اند از سلول های بنیادی حتی در پیوندهای مغز و استخوان، پوست و ترمیم بافت آسیب دیده قلب استفاده کنند. همچنین در پژوهشکده رویان اصفهان شبیه سازی سلول های بنیادی انجام شده است. استفاده از سلول های بنیادی در پیوند قرینه چشم، تکثیر سلول های بنیادی بندناف به‎‎منظور درمان سرطان یا صدمات بافت قلب، عصب و سلول های استخوانی، ترمیم ضایعات‎ ‎نخاعی، شبیه سازی و تولید سلول های بنیادی جنین از جمله دستاوردهای بزرگ کشور ما در‎ ‎عرصه فناوری های نوین است‎.‎‏ هم اکنون سلول های بنیادین جنینی و علم شبیه سازی نیز در کشور به دانشی بومی تبدیل شده است و شبیه سازی حیواناتی چون بز، گوسفند و گوساله در سال های اخیر باعث شده تا ایران در زمینه سلول های بنیادی در جمع کشورهای مطرح در این زمینه قرار گیرد.

 

۳- ورود به باشگاه هسته ای جهان

در حوزه فناوری هسته ای، ایران بعد از پیروزی انقلاب و به خصوص در سال های اخیر گام های بزرگی را برداشته است. در سال ۱۳۵۳ سازمان انرژی اتمی ایران تاسیس شد و قرارداد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر نیز به امضا رسید. اما از آن زمان تا سال ۱۳۸۱ شاید فعالیت چندان چشمگیری صورت نگرفت. در ۲۰ بهمن ۱۳۸۱ رئیس جمهور وقت کشور خبر از تهیۀ سوخت هسته ای توسط متخصصین ایرانی برای نیروگاه های هسته ای ایران را داد. در فروردین ۱۳۸۵ محمود احمدی‌نژاد، اعلام کرد که ایران موفق به غنی‌سازی اورانیوم به میزان ۵/۳ درصد شده ‌است. در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ (۱۵ فوریه ۲۰۱۲) ایران از ساخت میله سوخت هسته‌ای ۲۰ درصد غنی شده و بارگذاری آن در رآکتور تحقیقاتی ۵۵ مگا واتی تهران خبر داد. این پیشرفت ها باعث شد تا در سال ۲۰۱۳، بریتیش پترولیوم با معرفی ۲۹ کشور تولیدکننده انرژی هسته ای جهان، از رتبه ۲۸ ایران میان تولید کنندگان انرژی هسته ای در سال ۲۰۱۳ خبر دهد و اعلام کرد ایران با افزایش ۳ برابری تولید انرژی هسته ای اش در این سال از هلند جلو زده است.

۴- کسب رتبه چهارم تولید علم و فناوری نانو

بر اساس گزارشی که در وب آو ساینس  منتشر شد در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۵۴ هزار مقاله مرتبط با فناوری نانو در سال در وب آو ساینس منابع شده است. تقریبا ۵۰ درصد این مقالات توسط کشورهای چین، آمریکا، هند، ایران و کره جنوبی تولید شده و بر این اساس ایران با تولید هشت هزار و ۷۹۱ مقاله رتبه چهارم تولید علم و فناوری نانو را به خود اختصاص داده است.

۵- دستیابی به دانش پرتاب ماهواره و فرستادن موجود زنده به فضا

حوزه هوافضا یکی دیگر از حوزه هایی است که ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال های اخیر پیشرفت های خیره کننده ای را در آن داشته است. ایران با اینکه فعالیت خود در این حوزه را بسیار دیر آغاز کرده اما هم اکنون موفق شده است در میان ۹ کشور صاحب چرخه کامل فناوری ماهواره در دنیا قرار گیرد. در سال ۹۱ دانشمندان و متخصصان فضایی کشورمان توانستند با ارسال حیات به فضا و تحقیقات زیستی موفقیت بزرگی را در زمینه هوافضا برای کشورمان به ارمغان بیاورند و این موفقیت در سال ۹۲ با پرتاب کاوشگر «پژوهش» حامل دومین میمون فضایی ادامه یافت و باعث شد تا جمهوری اسلامی ایران یک گام دیگر به اعزام انسان به فضا نزدیک تر شود و طبق وعده ای که مسئولین کشورمان داده اند قرار است ۲ ماهوره دیگر نیز در سال ۹۷ با فضا پرتاب کنیم.

۶- خودکفایی در زمینه پزشکی

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کشور با عقب ماندگی های شدیدی در بخش های مختلف از جمله آموزش عالی مواجه بود و کمبود نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده به شدت در کشور احساس می شد، به طوری که تا چند سال پس از پیروزی انقلاب در برخی شهرهای کشور پزشکانی از کشورهای جهان سوم مشغول به کار بودند. این وضعیت تا اواسط دهه ۶۰ ادامه داشت تا اینکه برنامه ریزی هایی جهت بهبود این وضعیت در ستاد انقلاب فرهنگی صورت گرفت و در عرض کمتر از یک دهه کمبود نیروی انسانی متخصص به طرز محسوسی برطرف شد.پیشرفت های پزشکی ایران در زمینه داروهای پزشکی نیز یکی دیگر از موفقیت ها در زمینه تولید علم و فناوری ایران بعد از انقلاب اسلامی است. فراهم شدن امكانات تولید داخلی واكسن آنفلوانزا و آنتی بوتولیسم برای اولین بار از جمله دستاوردهای دارویی ایران در سال های اخیر است. همچنین تولید داروی مقابله با ایدز، تولید داروی درمان زخم پای دیابتی و تولید دارو برای درمان كم خونی بیماران تالاسمی برای نخستین بار در جهان از دیگر دستاوردهای دارویی كشور به شمار می رود.

شأن و شایستگی‌های مردم ایران به عنوان پایه گذار یکی از قدیمی‌ترین تمدن های جهان و خردمند ترین انسانهایی که بی هیچ تعصبِ غیر منطقی و جاهلانه، آخرین، برترین و کامل‌ترین دین آسمانی را برگزیده‌اند، بسیار بالاتر از چیزی است که هم اکنون به آن دست یافته اند، چرا که نه تنها برترین اصول و ارزشهای معنوی و اجتماعی به آنها تعلق دارد، بلکه خداوند به یمن فضیلت‌های انسانی مردم این خِطه، نعمت را بر آنان تمام داشته و همگام با اعطای مسئولیت پرچمداری نهضت بیداری جهان اسلام و مبارزه با استکبار، ظرفیت‌های لازم برای الگوسازی و رشد و شکوفایی مادی و معنوی را نیز در این سرزمین، به ودیعه نهاده است. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نیز توسعه قدرت جمهوری اسلامی، بیداری اسلامی، افت قدرت نظام سلطه را از واقعیت‌هایی می‌دانند که در پی انقلاب اسلامی به وقوع پیوسته و بر این اعتقاد هستند که جهان بر سر یک پیچ تاریخی قرار دارد و هندسه سیاسی جهان در حال تغییر می‌باشد. معظم‌له ایجاد تمدن نوین اسلامی در آینده نزدیک را نوید می‌دهند

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *