دستاورد های 40 ساله انقلاب اسلامی در تمامی زمینه ها

خانه / اختصاصی هیأت / دستاورد های 40 ساله انقلاب اسلامی در تمامی زمینه ها

هرچه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی فاصله گرفته شود، اهمیت پرداختن  به  موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی و اهمیت تبیین دستاوردها و پیش‌رفت‌های جمهوری اسلامی بیش‌تر می‌شود. یکی از اهداف راهبردی دشمنان در جنگ نرم علیه انقلاب و جمهوری اسلامی، ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه و به‌ویژه در نسل جوان نسبت به آینده از طریق سیاه‌نمایی، بزرگ کردن مشکلات، زیر سؤال بردن و یا کم‌ارزش جلوه دادن دستاوردهای انقلاب و ناکارآمد نشان دادن نظام دینی است

دستاورد های 40 ساله انقلاب اسلامی در تمامی زمینه ها

دستاورد‌های انقلاب؛ از پیشرفت‌های اقتصادی تا نظامی

انقلاب اسلامی را باید سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه، جهان اسلام و جهان غیراسلام دانست. رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) از انقلاب اسلامی با عناوینی چون «معجزه قرن» و «انفجار نور» یاد کرده و همین کلمات برای توصیف عظمت و بزرگی انقلاب اسلامی کفایت می‌کند. دهه فجر و فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت مغتنمی برای بازخوانی انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در حوزه‌های گوناگون می‌باشد. هرچه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی فاصله گرفته شود، اهمیت پرداختن  به  موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی و اهمیت تبیین دستاوردها و پیش‌رفت‌های جمهوری اسلامی بیش‌تر می‌شود. یکی از اهداف راهبردی دشمنان در جنگ نرم علیه انقلاب و جمهوری اسلامی، ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه و به‌ویژه در نسل جوان نسبت به آینده از طریق سیاه‌نمایی، بزرگ کردن مشکلات، زیر سؤال بردن و یا کم‌ارزش جلوه دادن دستاوردهای انقلاب و ناکارآمد نشان دادن نظام دینی است. دشمنان تلاش می‌کنند تا از طریق قدرت رسانه‌ای خود، جلوی درک واقعیات انقلاب اسلامی و دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی از سوی جوانان ایرانی را گرفته و با نوع واقعیت‌پنداری برای آنان، در پشتوانه‌های مردمی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی خلل وارد سازند.در چنین شرایطی، اهمیت تبیین دستاوردهای انقلاب و جمهوری اسلامی به‌عنوان یک وظیفه آشکار می‌گردد. در این نوشتار تلاش می‌شود با مروری به مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی به این وظیفه عمل گردد.

 

برای درک واقعیات انقلاب اسلامی و دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی، توجه به وضعیت ایران در دوران رژیم طاغوت از جهات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یک ضرورت است. بدون توجه به شرایط داخلی و خارجی ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی، نمی‌توان به اهمیت و عظمت دستاوردهای این انقلاب بزرگ و دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی در دوران بعد از انقلاب اسلامی پی برد. بر همین اساس، به اختصار وضعیت ایران در زمان رژیم طاغوت بررسی می‌شود.

وضعیت سیاسی ایران قبل از انقلاب

نظام سیاسی ایران در دوران قبل انقلاب اسلامی، نظام سلطنتی و پادشاهی به شکل موروثی بوده و مردم ایران هیچ نقشی در به قدرت رسیدن پادشاه نداشتند. در نظام سلطنتی شاه با هر نوع خصوصیت و ویژگی‌هایی، از اختیارات کامل برخوردار و فرمان او، دستور خدا تلقی می‌شد. محمدرضا پهلوی نیز با نظر بیگانگان به قدرت رسید و بسیاری از خصلت‌های دیکتاتور مآبانه پدر در او وجود داشت. در وابستگی رضا شاه به انگلیس همین بس که چرچیل و روزولت در کنفرانس تهران درباره او اعتراف کردند: «خودمان او را آوردیم و خودمان او را برداشتیم». (حسین فردوست، ظهور و سقوط پهلوی، جلد ۱، صفحه ۸۲)

محمدرضا شاه نیز از سوی بیگانگان به قدرت رسید و او خود را مدیون آنان می‌دانست. روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد: «پس از کودتا، محمدرضا به کرمیت روزولت رئیس بخش سیا در خاورمیانه گفت: من تاج و تخت خود را به‌خدا، مردم کشورم، ارتشم و به شما مدیونم». (گازیوروسکی، سیاست خارجی آمریکا و شاه، صفحه ۲۸)

اوضاع اجتماعی ایران قبل از انقلاب اسلامی

در سال ۱۲۹۰ هجری شمسی یعنی در اوایل نهضت مشروطه، جمعیت کل کشور ایران حدود ۱۰ میلیون نفر بود و اکثر مردم ایران در روستا زندگی می‌کردند. فقر و محرومیت از دلایل مهاجرت روستائیان به شهرها بود. وضع زندگی روستائیان در مقایسه با شهرنشینان بسیار نامطلوب بود. به دلیل نبودن امکانات، خدمات بهداشتی و درمانی، راه مناسب، برق و … زندگی برای بسیاری از روستائیان؛ با مشکلات فراوان همراه بود که مرگ و میر بالا یکی از نتایج طبیعی این وضعیت به‌ویژه در نوزادان و خردسالان بود.

وضعیت اقتصادی ایران قبل از انقلاب اسلامی

نیم نگاهی به وضعیت اقتصادی دوران پهلوی بیانگر این واقعیت است، به‎رغم اینکه رژیم پهلوی به پشتوانه دلارهای نفتی و حمایت گسترده بیگانگان و نیز سیل کالاهای مصرفی و تجملاتی از خارج به داخل توانسته بود وضعیت اقتصادی بخش‌هایی از کشور خصوصاً گروه‌های وابسته به قدرت و یا مناطق مرفه نشین و شهری را خوب جلوه دهد، اما نگاهی دقیق‌تر به ساختارها و برنامه‌های اقتصادی و نحوه عملکرد مدیریت کلان کشور در این زمینه و وضعیت اکثر طبقات پایین جامعه همگی حکایت از اوضاع رو به وخامت و منفی اقتصاد کشور در آن دوران دارد. در حقیقت اقتصاد ایران در سال‌های پایانی رژیم پهلوی، یک اقتصاد کاملاً وابسته به خارج بود. رژیم شاه در سال‌های پایانی عمر خود، روزانه حدود شش میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد و با وارد کردن کالاهای مورد نیاز مردم در بسیاری از زمینه‌ها، علاوه بر نابودی اقتصاد داخلی، زندگی مصرفی و وابسته به خارج را در ایران نهادینه می‌نمود.

شرایط فرهنگی قبل از انقلاب اسلامی

مبارزه با فرهنگ اسلامی و ملی از مختصات فعالیت‌های فرهنگی رژیم طاغوت می‌باشد. اسلام‌زدایی از یک طرف و ترویج فرهنگ غربی از طرف دیگر، از اولویت‌های کاری تمامی دستگاه‌های فرهنگی رژیم گذشته بود. رادیو و تلویزیون، تئاتر و سینما، مطبوعات و کتاب، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی همگی مأموریت داشتند تا فرهنگ غربی را برای تغییر سبک زندگی ایرانیان از یک زندگی اسلامی و ملی به یک زندگی با سبک غربی ترویج نمایند. دربار و خاندان پهلوی خود پیشتاز ترویج فرهنگ مبتذل غربی در ایران بودند. مراکز فساد و فحشا علنی برپا بود و عناصری از خود دربار و خاندان پهلوی در پشت صحنه این مراکز حضور داشتند.

سیاست خارجی و دفاعی ایران قبل از انقلاب اسلامی

ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی، دارای سیاست خارجی و دفاعی مستقلی نبود و به عنوان یک کشور تابع، در قلمرو قدرت بلوک غرب با محوریت آمریکا در نظام دو قطبی حاکم بر روابط بین‌الملل عمل می‌کرد. ارتش ایران به خاطر نقشی که آمریکایی‌ها تحت عنوان سیاست دو ستونی برای ایران به عنوان «ژاندارم منطقه خلیج فارس» تعریف کرده بودند، کاملاً تحت کنترل ایالات متحده بود. هزاران مستشار نظامی آمریکایی در بخش‌های کلیدی ارتش حضور داشتند. شاه در واقع هیچ اعتقادی به استقلال و حاکمیت ملی ایرانیان نداشت و تداوم حضور خودر در قدرت را، در گروه وابستگی به آمریکا می‌دید.

 

 

دستاوردهای انقلاب اسلامی

نتایج و دستاوردهای انقلاب اسلامی طی قریب به ۴۰ سال گذشته را می‌توان به اختصار در چهار حوزه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و نظامی بررسی کرد. البته در این بررسی اجمالی، بدیهی است که به اهم دستاوردها اشاره می‌شود و امکان پرداختن به جزئیات وجود ندارد

الف) دستاوردهای سیاسی در حوزه داخلی و خارجی

  • سرنگونی استبداد ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی؛
  • حاکمیت اسلام بر پایه ولایت فقیه؛
  • ارتقای مشارکت سیاسی و آگاهی‌های مردم؛ برگزاری نزدیک به ۴۰ انتخابات سراسری که نشان دهنده حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش است
  • شناسایی خادمین از خائنین؛ فراز و فرودهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران موجب شد، مردم عزیز ایران به پیروی از رهبر کبیر انقلاب (ره) و امام خامنه ای (دام ظله العالی ) به خوبی شاهد باشند که کدام‏یک از جریانات و شخصیت‏های سیاسی به این کشور و انقلاب و مردمش وفادار بوده و راه خدمت و خدمت گذاری به مردم را برگزیده‏اند و کدامیک راه خیانت و انحراف و سر سپردگی به دشمنان انقلاب و مردم را در پیش گرفته است. فراز و فرودهایی همچون ترورهای منافقین، خیانت گروهک‏ها و شخصیت‏های سیاسی و فتنه‏های سال‏های ۷۸ و ۸۸ به خوبی خادمین را از خائنین برای مردم ایران آشکار کرد
  • کسب استقلال و آزادی سیاسی در زمره مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب در حوزه سیاست داخلی است.
  • حاکمیت اصل نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی؛
  • تأثیر جدی بر نظریههای سیاسی بین المللی؛
  • تأثیر بر مسائل و موضوعات راهبردی جهان و منطقه؛
  • بازتاب جدی بر جنبش‌های رهایی بخش در جهان اسلام و حتی فراتر از مرزهای اسلامی؛
  • ایجاد و تقویت روح مبارزه؛ مقاومت و ایستادگی در ملت‌ها برای مبازه با آمریکا؛
  • معرفی اسلام ناب به عنوان یک مکتب تعالی‌بخش و تمدن‌ساز و تبدیل ایران به یک قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تاثیرگذار از جمله مهمترین دستاوردهای عینی انقلاب اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی و بین المللی می‌باشد.

ب) دستاوردهای معنوی،  فرهنگی واجتماعی

بصیرت افزایی و ارتقاء معنویت در کشور یکی از بزرگترین و مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار می‌رود، این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که پس از انقلاب اسلامی، همگام با رشد کمی و کیفی هیئت‌های مذهبی، برای اولین بار واژه‌هایی مانند؛ ایمان، تقوا، وحدت، ایثار و شهادت و موضوعاتی مانند؛ حج دانش‌آموزی و دانشجویی یا مراسم اعتکاف و امثال آن در جامعه مورد توجه جدی آحاد مردم به‌ویژه جوانان قرار گرفت، به عنوان مثال؛ افزایش تعداد جوانان معتکف از۶۰ هزار نفر در سال ۱۳۸۶ به بیش از ۸۵۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۵، نمونه بارزی از تحول معنوی در جامعه به‌شمار می‌رود و این مورد نمونه‌ای است که قبلاً هرگز در کشور مصداق نداشته است.

فرهنگی و اجتماعی

۱-  به وجود آمدن محیطی مناسب جهت رشد کمالات اخلاقی و انسانی و بازگشت به خویشتن.

۲-  زدودن مظاهر فساد ـ مانند عشرت‏کده ‏ها و مشروب فروشی‏ها ـ از عرصه ی جامعه.

۳ – ارتقای نسبی سطح آگاهی ‏های عمومی و روحیه ی تحقیق

۴ – مبارزه با بی‏سوادی، که با موفقیت بی‏سابقه ایی همراه بوده است.

۵-  تأمین امنیت اجتماعی و قضایی و برقراری حقوق مساوی برای مردم.

۶ –  ایجاد روحیه وحدت و برادری.

۷ – رواج ادبیات انقلابی دینی.

۸ – افزایش و رشد مطبوعات و نشریات و وسایل ارتباط ‏جمعی ‏و تکثر انتشار آرا و نظریات از طریق رسانه‏های ‏عمومی؛ از جمله حضور فعال در حوزه مجازی و ماهواره‏ای و هم‏چنین ‏اجرای ‏طرح ‏موفق افزایش رسانه‏های ‏صوتی ‏و تصویری اسلامی ‏( صدا و سیما) ‏در ‏مقابله با ‏تهاجم ‏فرهنگی ‏دشمن در این حوزه ها

۹ – اسلامی کردن مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، نظامی و سیاسی.

۱۰ – احیای تفکر دینی، تحول در ارزش ‏های اجتماعی و احیای مفاهیمی مانند جهاد، هجرت، شهادت، ایثار، اخلاص و حج سیاسی.

۱۱ – هماهنگی بین تعهد و تخصص و دیانت و روشنفکری.

۱۲ – هم‏کاری متقابل حوزه و دانشگاه.

۱۳-  افزایش ظرفیت دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و حوزه ‏های علمیه.

۱۴ – مردمی شدن قوای مسلح و  ایجاد و سازماندهی نیروی بسیج مردمی.

۱۵ – معرفی الگوی زن مسلمان؛ انقلاب اسلامی با فراهم ساختن زمینه‏های تشکیل جشنواره ‏های مختلف بانوان، مطبوعات ویژه ی زنان، تأسیس جمعیت ‏ها و تشکل های مربوطه، فدراسیون ورزشی بانوان و شرکت آنان در صحنه ‏های سیاسی و اجتماعی از جمله کاندیداتوری آن‏ها برای مجلس شورای اسلامی و شورا های شهر و روستا، الگویی نوین از زن مسلمان در عصر حاضر ترسیم و تبلیغات منفی علیه اسلام مانند محرومیت زنان از شرکت در فعالیت‏های اجتماعی و ورزشی را خنثی کرد.

۱۶-  خود باوری فرهنگی در کشور های اسلامی و جهان سوم؛ انقلاب اسلامی  ایران بر اساس اصل نه شرقی نه غربی، الگوی فرهنگی جدیدی برای مسلمانان و مستضعفان جهان به ارمغان آورد.(اندیشمندانی که بالندگی تفکرات اسلامی خود را با کمونیسم و سوسیالیسم یا لیبرالیسم غربی سازگار می‏دیدند، اینک به تفکر اسلامی رهنمون شده‏اند.گرایش عمومی به مذهب در جهان با انقلاب اسلامی ارتباط و پیوند واقعی دارد).

۱۷-  تأثیر بر نظریات علوم اجتماعی و تئوری پردازان انقلاب؛ انقلاب اسلامی ایران تأثیر «ایدئولوژی » بر تحولات سیاسی و اجتماعی را به خوبی به تصویر کشید و تئوری پردازان انقلاب، مانند اسکاچ پل ، احمد اعجاز، حمزه علوی و جان فورن و میشل فوکو یاما را تحت تأثیر خود قرار داد.

اینان از بعد نفی و اثبات متاثر از تاثیر انقلاب اسلامی داد سخن نموده و به تجزیه و تحلیل انقلاب اسلامی ایران و تاثیرات آن در تحولات جوامع به خصوص در اواخر قرن بیست نظریاتی را بیان داشته ‏اند.

ج) دستاوردها و خدمات اقتصادی، اجتماعی و عمومی

با اینکه ملموس‌ترین و گسترده‌ترین فعالیت‌های نظام جمهوری اسلامی در حوزه اقتصادی است، اما نظام تبلیغاتی کشور نتوانست آن را به طور شایسته‌ای به افکار عمومی منعکس کند. مطالعه آمار و ارقام این فعالیت‌ها مؤید این نکته است.

بخش علمی آموزشی

هم اینک سرعت پیشرفت علمی در ایران براساس گزارش محافل علمی بین‌‌المللی، ۱۱ برابر سرعت متوسط رشد علم در جهان است. در حالی که قبل از انقلاب اسلامی، نزدیک به ۷۰ درصد بزرگسالان کشور بی‌سواد بودند و کم‌تر از ۴۰ درصد کودکان می‌توانستند به مدرسه بروند، اکنون رقم باسوادی در کشور به عدد ۱۰۰ درصدی در حال نزدیک شدن است. در دوران قبل از انقلاب اسلامی، تعداد ۱۵۴ هزار دانشجو در تعداد محدودی دانشگاه یا مراکز آموزش عالی و آن هم در چند کلان‌شهر کشور تحصیل می‌کردند. اکنون بیش از ۱۲۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی دولتی، بیشتر از ۳۰ مرکز آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، بیش از ۳۰۰ دانشگاه غیرانتفاعی، ۶۰۰ دانشگاه پیام نور، ۴۰۰ دانشگاه آزاد اسلامی، ۸۰۰ مرکز آموزش عالی علمی و کاربردی، بیش از ۳۰۰ مرکز آموزش فنی حرفه‌ای و تربیت علم در کشور فعال بوده و در این دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، بیش از ۴ میلیون دانشجو به تحصیل اشتغال دارند.

خدمات شهری، روستایی و زیرساخت‌ها

در حالی که تعداد مشترکین برق در سال ۵۷ رقم حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بود و بسیاری از روستاهای کشور فاقد برق بودند، تعداد مشترکین برق هم اکنون از مرز ۳۰ میلیون گذشته است. این تعداد مشترکین نشان‌دهنده توانایی کشور در صنعت برق، گسترش شبکه سراسری توزیع برق است. تا سال ۱۳۵۷ تعداد ۵۱ هزار خانوار ایرانی از نعمت گاز طبیعی برخوردار بودند و این رقم هم‌ اکنون از مرز ۱۵ میلیون خانوار گذشته است. اکنون بسیاری از روستاهای ایران هم علاوه بر شهرها از نعمت گاز برخوردارند. خطوط ریلی و راه‌آهن در هر کشور، نقش مهمی در پیشرفت و توسعه دارد. از سال ۱۲۹۱ هجری شمسی که اولین سوت قطار در ایران به صدا درآمد تا سال ۱۳۵۷ حدود ۵۶۵ کیلومتر خطوط ریلی در ایران ساخته شد. اکنون ایران نزدیک به ۲۰ هزار کیلومتر خطوط ریلی دارد. طی سال‌های پس از انقلاب در عرصه برخورداری مردم از نعمت مخابرات و خطوط تلفن ثابت و همراه، آمارهای رسمی نشان‌دهنده یک تحول بزرگ در این عرصه است. تعداد خط تلفن ثابت از ۸۵۰ هزار مشترک به بیش از ۳۰ میلیون افزایش پیدا کرده است. تلفن‌های همگانی از تعداد ۴۲۹۴ دستگاه در سال ۱۳۵۷ به ۲۷ هزار افزایش یافته است.

در این راستا پوشش حدود ۹۹ درصد از مشترکان تلفن ثابت و ۶۲ درصد از مشترکان تلفن همراه در کشور، رسیدن به ۶۶ میلیون مشترک تلفن همراه و به روز رسانی دایری تلفن همراه در سراسر کشور، پوشش تلفن همراه در تمامی شهرها و ۴۵ هزار روستا و برخورداری از شبکه تلفن ثابت با ۲۹ میلیون مشترک بخشی از دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات در کشور محسوب می‌شود. افزایش تعداد سدهای مخزنی کشور از ۱۳ سد به حدود ۵۰۰ سد، دستاورد فوق‌‍‌العاده بزرگ دیگری است که باید از آن به عنوان انقلاب در عرصه آب کشور نام برد.

بخش صنعت و هسته‌ای

افزایش قابل توجه تولید فولاد از نیم میلیون تن قبل از انقلاب به بیش از ۳۸ میلیون تن در سال و کسب رتبه ۱۴ جهانی، افزایش تولید سیمان از ۳/۶ میلیون تن به حدود ۹۰ میلیون تن، افزایش تولیدات معدنی از ۲۰ میلیون تن به ۲۲۰ میلیون تن، افزایش و توسعه تولید و صادرات خودرو با انواع خودروهای سبک و سنگین، افزایش و توسعه انواع کارخانجات لوازم خانگی و صنعتی و ده‌ها مورد مشابه، از دیگر افتخارات صنعتی کشور در دوران پس از انقلاب به شمار می‌روند.

افزایش و توسعه پالایشگاه‌ها و مراکز پتروشیمی و ساخت بیش از ۶۰ کارخانه بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی در نزدیک به چهار دهه گذشته، باعث شده تا میزان خودکفایی کشور در صنعت نفت از ۴ درصد به ۸۰ درصد ارتقاء یافته و تولیدات پتروشیمی نیز از۴ میلیون تن در سال ۵۷ به ۳۸ میلیون تن در بعد از انقلاب برسد.

علاوه بر این؛ ساخت انواع نیروگاه‌های بادی، گازی، فسیلی و ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای در بوشهر و اولین نیروگاه انرژی‌های زیرزمینی در اردبیل و قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در ردیف چهارمین کشور سازنده سد و ارائه انواع خدمات فنی، عمرانی و تخصصی در زمینه‌های مختلف به سایر کشورها نیز، برگ زرین دیگری از کتاب پر افتخار انقلاب اسلامی است. در مجموع این رویکرد باعث شده تا نسبت حجم صادرات نفتی به غیر نفتی از ۲ درصد قبل از انقلاب اسلامی، به بیش از ۴۵ درصد در شرایط فعلی رسیده و توازن نسبی برای صادرات سایر اقلام ایجاد شود.

همچنین جمهوری اسلامی به رغم تحریم‌های شدید آمریکا و فشار به کشورهای دیگر برای عدم همکاری در پروژه هسته‌ای ایران، توانست چرخه سوخت هسته‌ای را با دستان دانشمندان داخلی به نقطه قابل ملاحظه‌ای برساند تا جایی که تعجب جهانیان را برانگیزد. در این ارتباط نظام جمهوری اسلامی توانست با کشف و استخراج اورانیوم طبیعی در یزد و فناوری آن در اردکان یزد و سپس تبدیل آن به سه ماده، هگزا فلوراید اورانیوم، اکسید اورانیوم و تترا فلوراید اورانیوم در پایگاه هسته‌ای اصفهان، بزرگ‌ترین گام‌های چرخه سوخت هسته‌ای را بر دارد و سپس با تأسیس پایگاه در نطنز از طریق به کارگیری دستگاه‌های سانتریفوژ به غنی سازی اورانیوم دست یابد. این امر ایران را به ردیف دهمین کشور دارای فن آوری هسته‌ای ارتقا داده است.

۱ـ برخی دستاوردهای اقتصادی ۴ دهه انقلاب اسلامی

۱-۱زیرساخت

  • ۶ برابر شدن راه‌های کشور، افزایش راه‌های اصلی و فرعی کشور از ۳۶ هزار کیلومتر به بیش از ۲۱۰ هزار کیلومتر در سال ۱۳۹۴
  • ۲ برابر شدن میزان راه‌آهن کشور، افزایش میزان راه‌آهن کشور از ۶ / ۴ هزار کیلومتر به نزدیک ۱۰هزارکیلومتر
  • ۲۰ برابر شدن ظرفیت بنادر کشور، ارتقاء ظرفیت بنادر از ۱۰میلیون تن به بیش از ۲۰۰میلیون تن در سال ۱۳۹۴
  • ۳۰برابر شدن سدهای مخزنی کشور، تعداد سدهای مخزنی کشور از ۱۳سد به حدود۴۰۰ سد بزرگ در سال۱۳۹۵
  • ۱۴برابر شدن تولید برق کشور، افزایش تولید برق کشور از۲۰ به ۲۸۰ میلیارد کیلووات ساعت در سال ۱۳۹۴ و برق‌دار شدن ۹ / ۹۹درصد روستاها (۱۰۰درصد روستاهای بالای ۲۰خانوار و ۳ / ۹۹درصد روستاهای زیر ۲۰خانوار)
  • افزایش دسترسی به آب تصیفه شده، در سال ۲۰۱۵ به ۲/ ۹۶درصد رسیده است.
  • توسعه صنعت گاز، افزایش سهم گاز در سبد انرژی کشور از ۱ درصد در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، به ۷۲درصد
  • ۲۱۱برابر انشعاب گاز در کشور (۹۷درصد شهرها و ۸۰درصد از روستاها)؛ انشعاب گاز در اوایل انقلاب از ۵۰هزار انشعاب (تنها ۹ شهر و یک روستا) به ۱۰ میلیون و ۵۷۰ هزار انشعاب[ در سال ۱۳۹۵ (یکهزار و ۸۳شهر و ۲۳ هزار روستا)
  • ۳۵ برابر شدن تعداد مشترکین تلفن ثابت، از ۸۵۰ هزار اشتراک در قبل از انقلاب به حدود ۳۰میلیون اشتراک تعداد دفاتر خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی به ۸هزار و ۴۴۳دفتر در آذرماه ۱۳۹۴رسیده است.

۲-۱تولید ملی

  • ۵۷ برابر شدن صادرات غیرنفتی، افزایش صادرات غیر نفتی از ۵۴۳میلیون دلار در سال ۱۳۵۷به ۳۱میلیارد دلار در سال ۱۳۹۵
  • ۵/ ۶ برابر شدن تولید و مونتاژ خودرو، افزایش تولید و مونتاژ ۱۵۰هزار دستگاه خودرو در سال ۱۳۵۷ به تولید و مونتاژ حدود ۹۷۷هزار دستگاه خودرو در سال ۱۳۹۴
  • ۳۰برابر شدن تولید محصولات پتروشیمی، افزایش تولید محصولات پتروشیمی از ۶/ ۱ میلیون تن در سال ۱۳۵۷ به ۱ /۴۸ میلیون تن در سال ۱۳۹۴
  • ۲۴ برابر شدن تولید فولاد خام، افزایش میزان تولید فولاد خام ۶۸۰ هزار تن در سال ۱۳۵۷ به ۷ / ۱۶ میلیون تن در سال ۱۳۹۴
  • ۱۵ برابر شدن تولید محصولات فولادی، و تولید ۱ میلیون تن محصولات فولادی در سال ۱۳۵۷ به ۷/ ۱۵ میلیون تن در سال ۱۳۹۴
  • در سال ۱۳۵۶ میزان تولید ناخالص داخلی ۱۱۹ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۱۳۹۳ با ۷ / ۱ درصد رشد به ۲۰۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.
  • نرخ رشد اقتصادی در سال ۱۳۵۶، حدود ۷ / ۳- درصد بوده است که در سال ۱۳۹۵ این نرخ به ۵ / ۴درصد رسیده است و بیانگر آن است که سرعت پیشرفت اقتصادی در سال های بعد از انقلاب به مراتب بیشتر از سال ۱۳۵۶ بوده است.

۳-۱شاخص فقر و دسترسی به خدمات اساسی

  • براساس شاخص های اقتصادی فقر در مقایسه با سالهای آخر پیش از انقلاب به طرز قابل توجهی کاهش یافته است به طوری که میزان فقر ( به معنای نسبت افراد کمتر از دو دلار در آمد در روز ) تک رقمی بوده، که با توجه به استاندارد کشورهای درحال توسعه کاملا پایین و یک هشتم در پیش از انقلاب است.
  • طی سال های بعد از انقلاب شاخص دسترسی به خدمات اساسی و لوازم خانگی افزایش داشته است به طوریکه باوجود گسترش شهرنشینی مالکیت مسکن و مساحت سرانه خانه ها افزایش یافته است و شکاف شهری – روستایی در دسترسی به خدمات اساسی کمتر شده است و شکاف نهایی میان مناطق روستایی و شهری کمتر شده است.
  • پیش از انقلاب تنها ۱/ ۳ میلیون مشترک برق اعم از خانگی و عمومی و صنعتی و کشاورزی وجود داشت و این درحالی است که این رقم در سال ۱۳۹۲ به ۰۰۰/ ۴۱۴ / ۳۰ مشترک رسیده است.
  • وضعیت آبرسانی در سال ۱۳۵۷ میزان تولید آب ۵/ ۱ میلیون متر مکعب آب و تعداد انشعابات ۷/ ۲ میلیون بوده است اما این رقم تا سال ۱۳۹۴ در کل کشور ۴۵۰ هزار کیلومتر شبکه آبرسانی شهری و روستایی وجود دارد و نرخ دسترسی به آب لوله کشی سالم در مناطق روستایی نیز افزایش یافته که با توجه به پراکندگی وسیع خانواده های روستایی در کشور، دستاورد عظیمی محسوب می شود.
  • در بخش شاخص های مهم بخش گاز و گازرسانی پس از انقلاب تنها پنج شهر و در حدود ۵۰ هزار انشعاب برخوردار بودند که اکنون بیشتر مناطق شهری و روستایی کشور از این نعمت بهره مندند و تعداد انشعابات به حدود ۵/ ۱۳ میلیون انشعاب رسیده و برای اولین بار بیش از ۱۰ هزار روستا گازدار شده اند.

۴-۱پیشرفت های صنعت نفت پس از انقلاب

  • تولید پنج فراورده اصلی پالایشگاه ها ۴/ ۲ برابر شد

پس از انقلاب تا پایان سال ۱۳۸۸ تولیدات پنج فراورده اصلی پالایشی، نسبت به قبل از انقلاب با رشدی بالغ بر ۵/ ۱۳۵ درصدی حدود ۴/ ۲برابر شده است. در این مدت مجموع تولید پنج فراورده اصلی (گاز مایع، بنزین، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره) از ۷۴/ ۹۹میلیون لیتر در روز به بیش از ۲۳۵.۷۳ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

  • افزایش ذخایر هیدرو کربوری مایع و گاز طبیعی

ذخایر هیدروکربوری مایع تا قبل از انقلاب ۹۴/ ۱۴۵میلیارد بشکه بوده که بعد از انقلاب و تا سال ۱۳۹۰ به ۸ / ۱۵۴ میلیارد بشکه رسیده و  ذخایر قابل استحصال گاز طبیعی از ۷۵ / ۱۲ تریلیون متر مکعب در ابتدای سال ۵۷ ، به بیش از ۳۳ تریلیون متر مکعب در سال ۱۳۹۰ رسیده که نشان‌دهنده برداشت صیانتی از میادین نفتی و سرمایه گذاری های جدید است. طی سه  دهه اخیر ۴ / ۳۶میلیارد بشکه نفت خام و ۲۱۹۴ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی استخراج شده است.

 

  • افزایش در تولید و فروش نفت، گاز، مایعات و میعانات گازی، تزریق گاز و حفاری

متوسط تولید گاز غنی از ۱۱۰ میلیارد متر مکعب به ۹ / ۵۵۱ میلیارد متر مکعب، میزان تولید مایعات و میعانات گازی و نفتی که از ۳/ ۳۱ هزار بشکه در روز به ۲ / ۴۴۸ هزار بشکه در روز، تزریق گاز به میادین نفتی که از ۷ / ۲میلیون متر مکعب در روز به ۷ / ۷۷ میلیون متر مکعب و عملکرد حفاری از متوسط ۱۱۷ هزار متر در سال قبل از انقلاب به ۶ / ۴۹۱ هزار متر تا سال ۱۳۹۰ رسیده است.

  • افزایش ۳ برابری تولید بنزین

تولید بنزین پالایشگاهی پس از انقلاب و تا پایان سال ۱۳۸۸ نسبت به قبل از انقلاب  تا ۱۳۵۷ با رشدی بالغ بر ۲ / ۱۹۹ درصد تقریبا ۳ برابر شده و از ۴۳/ ۱۴ میلیون لیتر در روز به ۱۸/ ۴۳ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

البته ناگفته نماند که پس از سال ۱۳۸۸ و با توجه به طرح تحول اقتصادی و همچنین سرمایه گذاری های جدید در واحدهای پالایشگاهی کشور، آمارهای تولید مربوط به بنزین و چهار فراورده اصلی دیگر به طور چشمگیری افزایش یافته  است .

  • افزایش تولید گاز مایع

تولید گاز مایع پس از انقلاب و تا پایان سال ۱۳۸۸، نسبت به قبل از انقلاب  با رشدی بالغ بر ۱۴۳ درصد تقریبا ۴ / ۲ برابر شده و از  ۴۴ / ۳ میلیون لیتر در روز به ۳۶ / ۸ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

  • افزایش تولید نفت سفید

تولید نفت سفید پس از انقلاب نسبت به قبل از آن با رشدی بالغ بر ۱ / ۳۹ درصد تقریبا ۴ / ۱ برابر شده و از ۳۱ / ۱۳میلیون لیتر در روز به ۵۲ / ۱۸ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

  • رشد ۵/ ۳ برابری تولید نفت گاز

تولید نفت گاز پس از انقلاب و تا پایان سال ۱۳۸۸ نسبت به ۶۷ سال قبل از انقلاب (۱۲۹۱ تا ۱۳۵۷) با رشدی بالغ بر  ۸ / ۲۵۴درصد تقریبا ۵ / ۳ برابر شده و از ۲۵ میلیون لیتر در روز به ۷ / ۸۸ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

  • رشد ۳ / ۲ برابری خوراک پالایشگاه های کشور

مقایسه خوراک مورد مصرف در پالایشگاهی ایران شامل نفت خام و میعانات گازی پس از انقلاب و تا پایان سال ۱۳۸۸ نسبت به ۶۷ سال قبل از انقلاب (۱۲۹۱ تا ۱۳۵۷) با رشدی بالغ بر  ۶ / ۱۲۸ درصد تقریبا ۳ / ۲ برابر شده و از ۷۴۷ هزار بشکه در روز به ۱۷۰۸ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

  • رشد قابل ملاحظه شاخص های مهم بخش گاز و گاز رسانی

بررسی شاخص های مهم بخش گاز و گاز رسانی تا ۱۳۸۷ حاکی از افزایش مصارف داخلی گاز طبیعی( خانگی، تجاری، صنایع عمده و نیروگاهی) از ۸/ ۶ میلیون متر مکعب در روز به ۴ / ۳۶۲ میلیون متر مکعب در روز، افزایش ظرفیت پالایش و نم زدایی(تجمعی) از ۳۶ میلیون متر مکعب در روز به ۵ / ۴۹۷ میلیون متر مکعب در روز، افزایش مصرف گاز در نیروگاه ها از ۴ میلیون متر مکعب در روز به     ۱ / ۱۱۷ میلیون متر مکعب در روز، افزایش احداث خطوط انتقال گاز طبیعی از ۲۹۰۰ کیلیومتر به ۳۰۱۵۳ کیلومتر، افزایش میزان انشعابات نصب شده از ۵۰ هزار انشعاب به ۷۰۰۱۸۱۵ انشعاب، افزایش جمعیت تحت پوشش گازرسانی از ۲۲۵ هزار نفر به ۵۵ میلیون و ۸۶ هزار نفر، افزایش خانوارهای تحت پوشش گاز طبیعی از ۵۱ هزار خانوار به ۱۴ میلیون و ۳۹۷ هزارو ۲۰۰ خانوار، افزایش تعداد شهرهای گاز رسانی شده از ۵ شهر به ۷۴۴ شهر و افزایش تعداد روستاهای گاز رسانی شده از ۱ روستا به ۷۳۶۴ روستا است که نشان دهنده حجم عظیم سرمایه گذاری ها در این بخش است.

  • رشد قابل ملاحظه در بخش تولیدات پالایشگاهی

مقایسه شاخص های مهم بخش پتروشیمی تا ۱۳۸۷ و در طی سه پس از انقلاب میزان تولید محصولات پتروشیمی از یک میلیون و ۶۰۴ هزار تن در سال به ۳۰ میلیون و ۴۰ هزار تن در سال، مقدار فروش داخلی محصولات پتروشیمی از ۵۷۰ هزار تن در سال به ۷ میلیون و ۵۵۶ هزار تن در سال، ارزش فروش داخلی محصولات پتروشیمی از یک میلیارد و صد میلیون تومان به ۴۰ میلیارد و ۵۶ میلیون تومان، مقدار صادرات پتروشیمی از ۶۰۰ هزار تن به ۱۲ میلیون و ۲۶۸ هزار تن و ارزش صادرات محصولات پتروشیمی از ۴۶ میلیون دلار به ۷ میلیارد و ۸۵۵ میلیون دلار افزایش نشان می دهد.

  • عبور از تحریم بنزین و خودکفایی

افزایش مصرف بنزین و جوابگو نبودن تولید داخلی سبب شد تحریم صادرات بنزین، به ابزاری برای تحمیل خواسته های غرب به ایران تبدیل شود که البته با کنترل مصرف و اجرای طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه های کشور با شکست روبه رو شد و امروز شاهد صفر شدن واردات بنزین هستیم.

اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و سپس اصلاح قیمت بنزین، عوامل موثر دیگری بودند که سبب شدند میانگین مصرف روزانه بنزین کشور از ۶ / ۷۳ میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۸۶ به کمتر از ۶۰ میلیون لیتر در سال ۱۳۹۱ کاهش یابد. هم اکنون تولید بنزین موتور در کشور به بیش از ۶۰ تا ۶۵ میلیون لیتر (به همراه افزاینده اکتان و اختلاط در انبار) در روز رسیده است و با در نظر گرفتن متوسط مصرف روزانه حدود ۶۰ میلیون لیتر در داخل می توان گفت که تولید در حال پیشی گرفتن از مصرف است که البته با بهره برداری از ۱۷ طرح پالایشگاهی که در دست اجراست، به مرور توان صادرات بنزین ایران افزایش خواهد یافت

۵-۱علم و فناوری

۲۴ برابر شدن تعداد دانشجویان، افزایش تعداد دانشجویان از ۱۷۶هزار نفر در سال ۱۳۵۷ به ۳/ ۴ میلیون در سال تحصیلی ۱۳۹۵

۱۳ برابر شدن تعداد دانشجویان به ازای هر ۱۰۰هزار نفر، از ۲۴۸نفر به ۵۴۸۶ نفر افزایش یافته

۵ /۱۶برابر شدن سهم ایران از تولید مقالات ISI؛ سهم ایران از تولید مقالات خارجی ISI؛ از ۱/ ۰درصد ( ۶۶۹ مقاله) در سال ۱۳۵۷ به ۶۵ / ۱درصد (۲۳هزار مقاله) در سال۱۳۹۴

ساخت هواپیما و بالگرد سبک و نیمه سنگین(شخصی و عمومی)

پرتاب ماهواره، ساخت کشتی و تولید انواع قایق که برای اولین بار در تاریخ کشور رخ داده است.

 ـ بر اساس گزارش سایماگو طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۵:

  • رتبه جهانی تولید علم ایران طی سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۵ از ۵۳ ام به ۱۶ ام در جهان ارتقاء یافته است. رتبه جهانی تولید علم ایران در رشته انرژی اتمی از ۸۳ به ۱۱ ام ارتقاء یافته است.( افزایش تعداد مقالات از ۱ به ۴۱۸)
  • رتبه جهانی تولید علم ایران در رشته نانو و نانو تکنولوژی از ۵۷ ام جهان به ۱۶ام ارتقاء یافته است. ( افزایش تعداد مقالات از ۱ به ۶۸۷)
  • رتبه جهانی تولید علم ایران در رشته بیوتکنولوژی از ۵۶ به ۱۴ ام جهان ارتقاء یافته است.(افزایش تعداد مقالات از ۱۱ به ۶۱۸)
  • رتبه جهانی تولید علم ایران در رشته مهندسی هواوفضا از ۴۳ به ۱۱ ام جهان ارتقاء یافته است.( افزایش تعداد مقالات از ۴ به ۳۴۱)
  • رتبه جهانی تولید علم ایران در رشته پزشکی از ۵۴ به ۱۹ ام جهان ارتقاء یافته است. ( افزایش تعداد مقالات از ۶۴ به ۳هزار)
  • رتبه جهانی تولید علم ایران در رشته شیمی از ۴۸ به ۱۱ ام جهان ارتقاء یافته است. ( افزایش تعداد مقالات از ۷۹ به ۳هزار)
  • رتبه جهانی تولید علم ایران در رشته فیزیک و نجوم از ۶۴ به ۱۹ ام جهان ارتقاء یافته است.( افزایش تعداد مقالات از ۲۱ به ۱هزار)
  • رشد روزافزون و حضور فعال کشور در عرصه‌های علمی بطوریکه تا سال ۱۳۹۱ بیش از ۲۶۱۹۶ اختراع در کشور ثبت شده است.
  • پژوهشگران ایرانی از نظر پژوهشی با ثبت ۸۵۱۳ مقاله علمی، در ردیف شانزدهم تولید علم و در زمره دانشمندان و پژوهشگران ممتاز جهان قرار گرفته اند.
  • بر اساس گزارش سازمان بین المللی آیسسکو: جمهوری اسلامی ایران در میان ۵۷ کشور اسلامی از لحاظ علمی و پژوهشی و ثبت اختراع در رتبه اول کشورهای اسلامی قرار دارد.
  • دستیابی به فن آوری و دانش کامل چرخه سوخت هسته‌ای و قرار گرفتن در ردیف پنج کشور برتر جهان
  • ورود موفقیت آمیز و همزمان با سایر کشورهای پیشرفته به عرصه علوم جدید مانند: نانو تکنولوژی که رتبه هفتم جهانی را به خود اختصاص داده و سایر علوم جدید از جمله؛ لیزر، میکرو الکترونیک، ورود به علم ساخت روبات و کسب موفقیتهای جهانی در مسابقات روبوتیک، توسعه سخت‌افزاری و ساخت ابر رایانه، توسعه نرم افزاری و بهره برداری گسترده از علوم رایانه‌ای در کشور و کسب ۳۶۲ مدال در المپیادهای مختلف علمی جهان
  • افزایش تعداد پزشکان از ۱۵ هزار نفر پیش از انقلاب به بیش از ۱۱۱۰۰۰ نفر و رفع کامل نیاز کشور به جذب پزشک خارجی
  • تغییر و تبدیل کشور به قطب منطقه‌ای توریسم سلامت و پذیرش و درمان بیماران خارجی در انواع بیماری‌ها
  • دستیابی به دانش کشت سلولهای بنیادین، قرار گرفتن در ردیف کشورهای برتر پیوند کلیه و درمان بیماری‌های چشمی
  • کسب تجارب ارزشمند برای مقابله با انواع عوارض و بیماریهای ناشی از عوامل شیمیائی

۶-۱شاخص‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی

  • نمره ایران به لحاظ شاخص توسعه انسانی از ۵۶۷/ ۰ در سال ۱۹۹۰به ۷۶۶/ ۰ در سال ۲۰۱۴ بهبود یافته است. (بهبود رتبه از ۹۲ به ۶۹)
  • ایران از حیث میزان افزایش شاخص توسعه انسانی طی دوره ۲۰۱۴-۱۹۹۰ پس از کشورهای رواندا و چین در رتبه سوم جهان قرار گرفته است.
  • امید به زندگی ایران از ۱/ ۵۴ سال در ۱۹۸۰ به ۴/ ۷۵ سال در ۲۰۱۴ افزایش یافته است. (بهبود رتبه از ۱۴۲ به ۶۳)
  • ایران از حیث میزان افزایش شاخص امید به زندگی طی دوره ۲۰۱۴-۱۹۸۰ دررتبه هفتم جهان قرار گرفته است.
  • میانگین سال‌های تحصیل ایران از ۳/ ۲ سال در ۱۹۸۰به ۲/ ۸ سال در ۲۰۱۴ افزایش یافته است. (بهبود رتبه از ۱۰۹ به ۱۰۰)
  • ایران از حیث میزان افزایش میانگین سال‌های تحصیل طی دوره ۲۰۱۴- ۱۹۸۰ در رتبه پنجم جهان قرار گرفته است.
  • سال‌های مورد انتظار تحصیل در ایران از ۲/ ۹ سال در ۱۹۹۰به ۱/ ۱۵ در ۲۰۱۴ افزایش یافته است. (بهبود رتبه از ۱۱۴ به ۴۵)
  • ایران از حیث میزان افزایش سال‌های مورد انتظار تحصیل طی دوره ۲۰۱۴-۱۹۹۰ در رتبه ششم جهان قرار گرفته است.
  • نرخ مرگ ومیر کودکان (در هر ۱۰۰۰تولد) در ایران از۱/ ۴۴ در سال ۱۹۹۰ به ۴/ ۱۴ در سال ۲۰۱۳ بهبود یافته است. (بهبود رتبه از ۱۰۹ به ۹۲)
  • بهبود توزیع درآمد، کاهش ضریب جینی از ۴۳۶۰/ ۰ در سال ۱۳۵۷ به ۳۹۸۸/ ۰ در سال ۱۳۹۴
  • احداث شهرک‌های صنعتی متعدد در حاشیه شهرهای کشور
  • ساخت مجموعه‌های تولیدی در روستاهای که به یک برنامه مستمر تبدیل شده است.
  • علاوه بر افزایش تعداد کارخانجات، افزایش تنوع محصولات تولیدی و رشد صادرات
  • افزایش قابل توجه تولید فولاد از نیم میلیون تن قبل از انقلاب به ۳۸ میلیون تن در سال و کسب رتبه ۱۴ جهانی
  • افزایش تولید سیمان از ۳/ ۶ میلیون تن به حدود ۸۰ میلیون تن
  • افزایش تولیدات معدنی از ۲۰ میلیون تن به ۲۲۰ میلیون تن
  • افزایش و توسعه تولید و صادرات خودرو با انواع خودروهای سبک و سنگین
  • افزایش و توسعه انواع کارخانجات لوازم خانگی و صنعتی و دهها مورد مشابه

۲ـ بسترسازی برای جهش در پیشرفت

بسترسازی و سرمایه‌گذاری‌های عظیم که در حوزه‌های مختلف طی نزدیک ۴ دهه گذشته صورت پذیرفته از جمله:

ـ زیرساخت‌های اقتصادی در حوزه‌هایی چون تأمین انرژی، ‌حمل و نقل، ارتباطات، بهداشت و درمان، آموزش.

ـ باز شدن پنجره جمعیتی (بیش از ۵۵درصد از جمعیت کشور در سن فعالیت ۱۵ تا ۶۵ سال قرار دارند(

ـ تربیت نیروی انسانی متخصص کارآمد، متعهد و عمدتاً جوان و دارای عزم پیشرفت

ـ شکل‌گیری مراکز آموزش عالی، تحقیقاتی، پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان

–تجربیات موفق در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری چون هسته‌ای، نانو، بیوتکنولوژی، موشکی، ‌سلول‌های بنیادین، ‌هوافضا، داروهای نوترکیب و پزشکی که ثابت نمود درصورت اتکا به ظرفیت‌های داخلی و مدیریت مناسب آنها، دسترسی به قله‌های علم و فناوری امکان پذیر است.

ـ حضور مقتدرانه ج.ا.ا در منطقه و تبدیل ایران به قطب تأمین ثبات و امنیت در منطقه

ـ ثبات و امنیت داخلی و خارجی قابل تحسین در منطقه و جهان

در کنار برخورداری از ذخایر غنی نفت، گاز، معدنی، منابع طبیعی و موقعیت جغرافیایی، همگی گویای آن است که ظرفیت بالقوه جهش در حوزه اقتصاد و رسیدن به جایگاه اولی در منطقه جنوب غرب آسیا با شکوفاسازی این استعداد‌ها و بکارگیری مطلوب ظرفیت‌های مادی و معنوی وجود دارد.

در مقطع کنونی سرمایه انسانی موجود در ایران، فرصت بی‌نظیری در اختیار کشور قرار داده تا بتواند به اتکای این سرمایه پتانسیل‌های بالقوه سرزمینی و معدنی اقتصاد ایران را شکوفا نموده  و تحول تاریخی در اقتصاد کشور ایجاد نماید.

اگر چه ایران به لحاظ تولید ناخالص داخلی (پتانسیل‌های تحقق یافته ) در رتبه ۱۸ قرار دارد ولی بر اساس پتانسیل‌های بالقوه سرزمینی ( وسعت سرزمین، دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی، تعداد همسایگان، بازار منطقه‌، کریدورهای حمل و نقل و ….) و نیروی انسانی (تعداد جمعیت در سن کار و میران تحصیلات)، ایران می‌تواند در رتبه ۱۲ در جهان قرار گیرد و جزو اقتصادهای پیشرو در جهان به شمار آید. همچنین ایران به لحاظ پتانسیل‌های انسانی و سرزمینی استفاده نشده در رتبه اول در سطح جهان است. به تعبیری دیگر ایران مخزنی از استعداد‌های انسانی و سرزمینی بهره‌برداری نشده می‌باشد.

3پیشرفت های صنعت نظامی و دفاعی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی گسترش روزافزون تحریم ­های مختلف از سوی دشمنان انقلاب اسلامی؛ متخصصان دلسوز و جوان این کشور را واداشت تا کمر همت در بی نیازی کشور از قدرت­ های جهانی ببندند و در این راه دستاوردهای گوناگونی را در حوزه ­های مختلف از جمله صنعت دفاعی و نظامی کشور رقم بزنند. پیشرفت ایران در زمینه ساخت و تولید انواع سلاح­ها و تجهیزات نظامی بقدری شگفت انگیز بوده که موسسه ” گلوبال فایرپاور ” در آماری که اخیرا منتشر کرد؛ اعلام کرده که ارتش ایران در رتبه ۲۳ جهان قرار گرفته است و این در حالی می‌باشد که این آمار پیشرفت ایران را در زمینه نظامی ثابت می‌کند. نمونه های زیر تنها بخشی کوچک از پیشرفت های خیره کننده ایران در صنعت نظامی و دفاعی کشور پس از انقلاب اسلامی است و این پیشرفت ها در حالی  بدست آمده که تا پیش از انقلاب اسلامی نیروهای مسلح ایران در بعد تجهیزات و آموزش کاملا وابسته به غرب بودند

  • ساخت انواع سلاح ها و تجهیزات نظامی از جمله: ساخت انواع هواپیما و جت های جنگنده مافوق صوت رادارگریز (مانند؛ صاعقه و آذرخش)، آموزشی (مانند؛ پرستو، درنا، سیمرغ، شفق، تندر)
  • خودکفایی در تولید و ساخت انواع هواپیماهای بدون سرنشین مدرن
  • ساخت انواع بالگرد(مانند، بالگردهای شاهد، شباویز ۲۰۷۵ و۲۰۶۱ و بالگرد ضد تانک ۲۰۹۱) و تعمیر انواع هواپیما و بالگرد با کسب رتبه پنجم جهانی بخشی از دستاوردهای صنعت هوایی است.
  • پیشرفت ایران در زمینه ساخت و تولید انواع موشکهای بالستیک، دور برد زمین به زمین، زمین به هوا و انواع موشک های دریایی (مانند: موشک ماهواره بر سفیر، شهاب، سجیل، موشک کروز) بقدری شگفت انگیز بوده، ایران را در ردیف معدود کشورهای دارنده تکنولوژی ساخت موشک های فوق دقیق سطح به سطح قرار داده است.
  • ساخت انواع رادار با بُرد بیش از یک هزار کیلومتر و پرتاب چندین ماهواره با سرنشین و بدون سرنشین به فضا از جمله مواردی هستند که کسب رتبه هفتم جهان در سامانه کامل پرتاب ماهواره و رتبه دوازدهم جهان در طراحی و ساخت ماهواره را برای یازدهمین عضو باشگاه فضایی جهان یعنی ایران به ارمغان آورده است.
  • ساخت زیر دریایی، ساخت و تعمیر انواع ناو و ناوچه ساخت هاور گرافت (قایقهای دوزیست) ساخت انواع قایقهای تندرو و قایق پرنده
  • ساخت و تعمیر انواع زره پوش و تانک
  • خودکفایی در ساخت انواع تجهیزات و سلاحهای سبک، نیمه سنگین و سنگین مانند: انواع خمپاره انداز و توپهای مدرن، انواع سامانه‌ها و سلاحهای پدافند ضد هوایی و مهمات سبک و سنگین
  • توسعه صنایع مخابراتی و ساخت انواع بی سیم و تقویت و توسعه صنایع اپتیک و ساخت انواع دوربین های معمولی و دید در شب و صدور برخی از این محصولات به ۳۲ کشور جهان

این موارد از دستاوردهای صنایع نظامی محسوب می شوند که قبل از انقلاب اسلامی، تولید آنها در کشور سابقه‌ نداشته و مهمتر اینکه بخش قابل توجهی از آنها، صرفاً در انحصار تعداد معدودی از کشورها پیشرفته جهان قرار داشته است.

4پیشرفت های بخش کشاورزی  

بررسی ها نشان می دهد رژیم پهلوی در دهه ۴۰ شمسی (دهه ۶۰ میلادی ) با استراتژی نادرست خود که تحت عنوان اصلاحات ارضی از آن یاد ‌می شد، باعث بیمار شدن اقتصاد ایران شده بودکه نشانه‌های این بیماری را در عرصه‌های مختلف اقتصاد می توانستیم به وضوح ‌مشاهده کنیم.

رژیم شاه در برنامه های عمرانی خود بر صنایع وابسته به ویژه صنایع مربوط به کالاهای مصرفی اتکا داشت که نتیجه آن عدم توازن بین بخش کشاورزی و بخش های دیگر اقتصادی شد؛ به گونه ای که در بخش کشاورزی، تولید محصولات کشاورزی از        ۲۹ر۱ درصد تولید ناخالص ملی در سال ۱۳۳۹ به ۰۹ر۱ درصد در سال ۱۳۵۶ یک سال قبل از فروپاشی حکومت پهلوی تنزل یافت.

رفته رفته با اجرای استراتژی های نادرست رژیم پهلوی، بخش کشاورزی فراموش شد و بیشترین سرمایه گذاری و امکانات کشور در بخش صنعت و صنایع متکی به واردات صورت گرفت که همین امر باعث فاصله گرفتن امکانات شهری و روستایی بود که پیامد آن مهاجرت روز افزون روستائیان به شهرها شد.

 برخی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه کشاورزی عبارتند از ؛

  • امروزه بالغ بر ۹۰ درصد از نیاز کشور به محصولات کشاورزی و استراتژیک نظیر گندم، برنج و جو، در داخل تامین می شود و در مرز خودکفایی قرار داریم.
  • در زمینه گندم با سرمایه گذاری های مناسب انجام شده، میزان تولید آن نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۵ برابر شده است.
  • تولید برنج دومین محصول استراتژیک و پرمصرف کشور (پس از گندم ) رشدی بالغ بر ۶۰تا ۷۰ درصد نسبت به قبل از انقلاب اسلامی داشته است که تا حد بسیار قابل توجهی از واردات آن کاسته شده است.
  • در طول سال های پس از انقلاب با وجود دو برابر شدن جمعیت ایران و افزایش مصرف سرانه، با خودکفایی کشور در بخش دام و تأمین مواد غذایی واردات اقلامی نظیر گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ و شیر هم تقریبا قطع شده است.
  • در حال حاضر مرکبات، انار، کیوی، انبه، خرمالو، محصولاتی همانند پسته، زعفران، کشمش و میوه هایی همچون هلو، شلیل، زردآلو و سیب و انواع سبزیجات از ایران به کشورهای مختلف صادر می شود.
  • ایران نخستین تولیدکننده محصولاتی نظیر پسته، زعفران و انار در جهان است .
  • در زمینه جنگل و مرتع، سطح جنگل کاری و احیای جنگلها نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۲ برابر شده است.
  • در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران با در پیش گرفتن سیاست های حمایتی از جمله تامین به موقع تسهیلات، خریدهای تضمینی، حمایت از خسارت دیدگان خشکسالی و گسترش بیمه محصولات کشاورزی و دامی سعی در حمایت هرچه بیشتر از تولید کنندگان بخش کشاورزی دارد.
  • آمار موجود حاکی از تولید ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم در سال ۵۶ و ۵۷ است. به طوری که میزان واردات گندم در سالهای قبل از انقلاب به بیش از یک میلیون و ۱۴۰ هزار تن می رسید .
  • با اجرای طرح خودکفایی گندم ، ایران با تولید ۵ر۱۴ میلیون تن و خرید ۲ر۱۱ میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به خودکفایی در این محصول اساسی رسید و ضمن قطع وابستگی شاهد صادرات چند میلیون تنی گندم به کشورهای مختلف جهان است.
  • حجم تولید محصولات کشاورزی ایران در ۳۰ سال بعد از پیروزی انقلاب با رشد حدود ۱۹۵ درصد مواجه بوده است.
  • سازمان جهانی خوار و بار و کشاورزی (فائو) در گزارشی در مورد وضع کشاورزی ایران در سالهای پس از انقلاب اسلامی با اعلام این که مجموع تولید حدود ۱۰۰ رقم محصول کشاورزی ایران در سال ۱۹۷۸ بیش از ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده که این رقم را در پایان سال ۸۶ بیش از ۸۴ میلیون و ۱۰۴ هزار تن اعلام کرده است که بیش از ۵۵ میلیون تن رشد نشان می دهد .
  • توجه به صنایع تبدیل و تکمیلی بخش کشاورزی پس از انقلاب اسلامی
  • صنایع مرتبط با بخش کشاورزی توسعه یافته به گونه ای که ظرفیت فراوری محصولات کشاورزی کشور در سال ۱۳۸۵ به حدود ۳۳ میلیون تن و تا پایان برنامه چهارم به رقم ۴۲ میلیون تن افزایش یافت .
  • در زمینه فعالیت های توسعه روستایی برخورداری جمعیت روستایی کشور از نعمت برق به بالاتر از ۹۷ درصد رسیده و به چندین هزار روستا برق رسانی صورت گرفته است، در حالی که قبل از پیروزی انقلاب فقط ۲۳۶۰ روستا در کشور دارای برق بوده اند.
  • میزان برخورداری جمعیت روستایی از آب آشامیدنی هم از حدود ۲۱ درصد در سال ۱۳۵۵ به بیش از ۸۱ درصد افزایش یافته است.
  • همچنین طول راه های روستایی در سال ۱۳۵۵ حدود ۲۶ هزار کیلومتر راه از نوع خاکی بوده که هم اکنون به بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر افزایش یافته که ۵۶ درصد آن آسفالته و مابقی راه شوسه است.
  • نرخ باسوادی روستائیان هم از حدود ۳۰ درصد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به بالاتر از ۷۵ درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش داشته و براساس گزارش موسسات بین المللی، دسترسی روستائیان کشور به مراقبت های اولیه بهداشتی پس از پیروزی انقلاب به بالای ۹۰ درصد افزایش یافته است.
  • قبل از انقلاب، مرز تولیدات کشاورزی ۲۵ میلیون تن بود، اکنون از مرز ۱۰۰ میلیون تن گذشته است و علاوه بر تأمین مواد غذایی کشور، دیگر وابستگی به خارج نداریم

دستاوردهای جمهوری اسلامی به روایتی دیگر و برنامه دشمن، تمرکز بر         نا امیدی در جامعه

  • تلاش دشمنبرای دمیدن روح نا امیدی در جامعه ! آیا ایران کشوری عقب‌مانده است؟
  • علیرغمسیاه‌نمایی‌های منتشرفضای مجازی، کشورمان همواره رو به پیشرفت بوده است؛
  • جمهوری اسلامیتا به امروز چه دستاوردهایی داشته است؟

 پزشکی

جزو ۴کشور برترِ دنیا در درمانِ ناباروری

جزو ۱۰کشور برتر سازنده داروهای بیماری خاص

جزو ۵کشور برتر دنیا در علم ژنتیک و رویان

جزو ۴کشور اول

جهان در ارتوپدی، عملهای زیبایی، پیوند اعضا

ساخت هزاران مرکز درمانی مجهز در شهرها و دورترین نقاط کشور

  نظامی

جزو ٨کشور قدرتمندِ نظامی دنیا

جزو ٧کشور قدرتمند موشکی

جزو ۵کشور سازنده زیر دریایی و دومین کشور سازنده اژدرهای حباب ساز

ساخت انواع موشک کروز و بالستیک

ساخت انواع پهبادهای پیشرفته بومی

ساخت انواح ناوچه و تانک و بالگرد بومی

  دانشگاهی

افزایش چند ده برابری تعداد دانشگاه ها و دانشجویان

رتبه زیر ۱۰۰دانشگاههای معروف ایران در دنیا

٧۵% جوانان ٢۰تا٣۵ ساله تحصیلات آکادمیک دارند.

رتبه های اول تا پنجم مسابقات جهانی رباتیک

رتبه های بالای المپیادهای علمیِ دانشجویی و دانش آموزی

علمی رشد و شتابِ اول علمی دنیا (قبل از دولت آقای روحانی)

مقام اول تولید علم و مقاله (قبل از دولت آقای روحانی)

جزو ٨کشور دارنده دانش بومیِ هسته ای

جزو ۵کشور دارنده دانش پیل سوختی

جزو٧کشورِ اول دنیا در نانوتکنولوژی

جزو ۱۰کشور سازنده ماهواره و فضاپیما

جزو ۱۰کشور سازنده گوشی تلفنِ هوشمندِ ٣هسته ای با تکنولوژیِ بومی

جزو ٨کشور برتر سازنده سد های بتنی و خاکی و تأسیساتِ نیروگاهی

  کشاورزی

رتبه های اول تا هفتم جهان در تولیدِ زعفران، پسته، گردو، خرما، سیب، مرکبات، هلو، زردآلو، خیار، هندوانه

خودکفایی در گندم در بعضی از سالها در طول این چهل سال

احداث

چند صد هزار هکتار گلخانه و مزرعه مکانیزه

رتبه اول تولید حبوبات در آسیا

رتبه بالا در تولید گل

رتبه ٧ دنیا در تولید و رواج گیاهان دارویی و طب سنتی

رفاهی

ساخت هزاران کیلومتر جاده کوهستانی، روستایی و پوشش ٩۰% جاده ای کشور،

برق رسانی به بیش از ٩۵% مناطق کشور

گاز رسانی به ٨۰% مناطق کشور

پوشش ارتباط تلفنی و موبایلی در بیش از ٩۰% مناطق کشور

پوشش اینترنت در بیش از ٨۰% کشور

تبدیل شدن به بانفوذ ترین قدرتِ منطقه بنابه اعتراف شورای راهبردی روابط خارجه آمریکا

 ورزشی

مقام اول تا سوم کشتی دنیا

طی ٣المپیک قوی ترین وزنه برداران دنیا، ایرانی بوده اند

جزو ۵قدرت برتر تکواندو دنیا

جزو ٨قدرت برتر والیبال

رتبه ۵ فوتسال دنیا

رتبه ۴ فوتسال ساحلی دنیا

رتبه ۱ فوتبال آسیا

رتبه ۱ بسکتبال آسیا علی رغم حضور چین و ژاپن

جزو قدرتهای جودو و کاراته دنیا و برترینهای شطرنج دنیا ایرانی اند

و دستاوردهای فراوان دیگر در عرصه های مختلف …

تمام این پیشرفتها درحالی بوده که ٨سال تمام جنگیدیم، از ابتدا تا همین امروز در شدیدترین تحریمِ علمی و اقتصادی و نظامی تاریخ بودیم،  بیشترین گروه های تروریستی ، جاسوسی و مخرب را پشت سر گذاشته ایم . بیشترین و شدیدترین تبلیغات رسانه ای تاریخ را علیه خودمان داشته ایم…

فروش نفت ما نسبت به زمان شاه از ۶میلیون بشکه به حدود ٢میلیون بشکه رسیده، جمعیت کشور از ٣۰میلیون به ٨۰میلیون نفر رسیده و به همین نسبت هزینه ها هم چند برابر شده.

درعین حال برخی موارد مانند، بروز جنگ تحمیلی و تحریم و محاصره اقتصادی مهم‏ترین موانع در  این راستا به شمار می‏آیند.

جنگ تحمیلی ‏هشت ساله عراق علیه  ایران خسارتی بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد دلار ـ معادل هزینه ۷۰ سال کشور ـ به همراه داشته است. قیمت نفت که با پیروزی انقلاب اسلامی از ۱۳ دلار به مرز بشکه‏ای ۴۰ دلار رسیده بود، ‏پس از گذشت چند سال به بشکه‏ای ۸ دلار سقوط کرد و تقریباً بیش از یک دهه دیگر از بشکه‏ای ۱۸ دلار فراتر نرفت  این درحالی است که برای استخراج هر بشکه نفت بعد از انقلاب در مقطعی حداقل ۶ دلار هزینه می‏ شود. البته این ارقام با توجه به تغییرات قیمت بازار جهانی نفت طی سی سال گذشته نوسانات بسیاری را به همراه داشته است و توانسته اقتصاد متکی به نفت ایران را دچار نوسان کند.

‏ ‏لذا اکنون گرایش انقلاب اسلامی به جای‏گزینی صادرات غیرنفتی، به جای نفت و هم‏چنین گزینش اقتصاد مقاومتی به جای اقتصاد وابسته، باعث شده است که  صادرات غیر نفتی که پیش از انقلاب حدود نیم میلیارد دلار بود، اکنون به مرز ۵ میلیارد دلار در سال نیز برسد.

‏ ‏در مجموع می توان گفت دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران بی شمار است. درعین حال چالش های داخلی و خارجی انقلاب اسلامی نیز همواره آرمان‏ها و دستاوردهای انقلاب را با چالش روبه رو ساخته است.

هیچکس منکر نقاط ضعف و مشکلات نیست، اما هیچ کشوری با این همه جنگ و تحریم و تهدید نرم و سخت، ظرف چهل سال به این استقلال و پیشرفت در ابعاد مختلف نرسیده است.پس منصف باشیم، فقط ضعف را بیان نکنیم، و به دست خودمان هموطنان مان را مایوس نکنیم ،چرا که یاس بهترین سلاح برای دشمنان است

بحث دستاوردهای انقلاب اسلامی را با کلامی از امام خمینی (ره) به پایان می‏بریم: به ملت عزیزان توصیه می‏کنم که نعمتی که با جهاد عظیم خودتان و خون جوانان برومندتان به دست آوردهاید هم چون عزیزترین امور قدرش را بدانید و از آن حفاظت و پاسداری کنید و در راه آن که نعمتی عظیم و الهی و امانت بزرگ خداوندی است کوشش کنید و از مشکلاتی که دراین صراط مستقیم پیش می آید نهراسید که: ‏ان تنصرالله ینصرکم و یثبّت اقدامکم.

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

یک دیدگاه

  1. بسیار علی بود ? درود بر انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب و روح امام بزرگوار شاد که توانستند دوباره عزت و افتخار ایرانیان را بازگردانند ✌??
    ان شاالله به زودی اوضاع اقتصادی هم حل خواهد شد و در حوزه اقتصادی هم از رتبه های برتر دنیا خواهیم شد ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *