دفاع از قدس؛ وظیفه جهان اسلام با تأسی به سیره نبوی

خانه / مطالب و رویدادها / دفاع از قدس؛ وظیفه جهان اسلام با تأسی به سیره نبوی

رجوع به سیره نبی مکرم اسلام در مبارزه با تعدی گران و دشمنان اسلام کافی است برای اینکه اثبات شود، دفاع از قدس و برهم زدن این نقشه شوم دشمنان اسلام، وظیفه آحاد امت اسلامی است.

در عصر کنونی ما تا آنجا که اذهان و افکار مردم جهان به یاد دارند در صدر یا مابین اخبار روزانه جهان، خبر تعدّی و تجاوز صهیونیست ها و اسرائیل غاصب به حقوق مسلمانان وجود داشته است. اما این روزها این دشمنان قسم خورده ی اسلام و دیانت بی شرمی و وقاحت را از سر گذرانده و با تصمیمی احمقانه و عاجزانه قدس را پایتخت اسرائیل کثیف اعلام نموده اند.

در این مقال و مجال بر آن هستیم که بگوئیم دفاع از قدس و برهم زدن این نقشه شوم دشمنان اسلام ناب، وظیفه آحاد امت اسلام است، چرا که به نصّ قرآن کریم رسول خدا الگوی همیشه و جاودانه هر مسلمانی است و در سیره آن حضرت، مبارزه با تعدی گران و دشمنان اسلام، آنجا که پر رویی و عناد و عداوت را به سر حد کمال می رساندند وجود داشته فلذا اگر پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم «الیوم» حضوری دنیوی داشتند و در قید حیات دنیوی بودند، قطعاً از قدس و موقعیت مسلمانان فلسطینی دفاع و حمایت می نمودند. حال اینکه عده ای خود را خادم حرم نبوی دانسته و مخالف سیره نبوی اقدام می کنند، خود جای سوال دارد که این چه رسم مسلمانی است؟

اکنون به عنوان شاهد به بررسی برخی موارد از سیره ی آن حضرت می پردازیم که با دشمنان متجاوز اسلام برخوردهایی سرسختانه داشته اند، البته شایسته است به شرح این نکته بپردازیم که آنچه در ادامه از سیره ی نبوی صلی الله علیه و آله و سلم بعنوان مبارزه با یهود یاد شده است و به آن استناد گردیده است، مبارزه آن حضرت با یهودیانی بود که به اوصافی چون « تجاوز به حقوق اسلام و مسلمین»، «تعدّی به آحاد امت اسلامی»، «پایبند نبودن به تعهداتی که نسبت به حکومت اسلامی داشتند» موصوف بودند و به طور کلی با یهود یاغی و سرکش مصاف می نمودند و در جنگ ها آنها را شکست می دادند والّا پر واضح آن دسته از یهودیان که در کمال احترام و ادب به آیین خود بوده و احترام وحریم امت و حکومت اسلامی را حفظ نموده و از تجاوز و دست اندازی به اموال و بلاد مسلمین خودداری می کردند، همیشه مورد احترام و حمایت نبی عظیم الشان اسلام بودند، کما اینکه اکنون آن دسته از یهودیان که در کشور ایران اسلامی زندگی مسالمت آمیزی با مردم دارند هیچ گاه داخل در حکمی که به صهیونیسم و اسرائیل غاصب تعلق می گیرد نبوده و حساب اینچنین یهودی که حفظ حرمت مسلمان می کند از اسرائیل و یهود حامی اسرائیل جداست و جهان اسلام همیشه با تأسی به سیره ی نبوی صلی الله علیه و آله و سلم با یهود داخل در صهیونیسم تا قیام قیامت و تا نابودی اسرائیل سر ستیز و مبارزه دارد.

غزوه بنی قنیقاع

غزوه بنی قَینُقاع، اولین جنگ پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم با یهودیان مدینه بود. این جنگ با قبیله یهودی بنی قنیقاع درگرفت که پیمان خود را با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شکستند و طی غزوه‌ای محاصره، تسلیم و تبعید شدند.دلائل جنگ پیامبر مکرم اسلام با یهودیان بنی قنیقاع بسیار قابل تأمل است ، چرا که بی شرمی یهودیان و برخورد با شدت و حدّت پیامبر مکرم اسلام را به خوبی نشان می دهد. این دلائل عبارت اند از :

۱- پیامبر پس از بازگشت از بدر (رمضان سال دوم هجرت)، بنی قینقاع را در بازارشان گرد آورد و از آنان خواست که از شکست قریش عبرت گیرند و اسلام آورند؛ یهودیان در پاسخ گفتند که آنان جنگاورند و مانند قریش تن به شکست نخواهند داد.

۲- زنی مسلمان، به قصد فروش شیر یا خرید زیور به بازار بنی قَینُقاع رفت و زرگری یهودی به او اهانت کرد و او را به سُخره گرفت. مسلمانی به پشتیبانی زن، زرگر را کُشت و خود در دم به دست دیگر یهودیان کشته شد؛ خبر به پیامبر رسید و او مصاف آراست.

این موارد به وضوح می رساند که پیامبر عظیم الشأن اسلام هرگاه می دید که امت اسلامی ویا حتی احدی از مسلمانان مورد ظلم وتعدی آن هم توسط دشمنی چون یهود متجاوز قرار گرفته است با تمام قدرت در مقابل این ظلم و تعدی می ایستاد . حال باید پی برد که اگر امروز پیامبر در جمع ما بود و می شنید شهری از بلاد مسلمین آن هم مانند قدس شریف ، مورد غصب و تجاوز دشمنی چون صهیونیسم قرار گرفته است ، چه برخورد و واکنش عظیم و شدیدی نشان می داد ؟!

جنگ خیبر

غزوه خَیْبَر از غزوات پیامبر مکرم اسلام  برابر یهودیان منطقه خیبر که در ماه محرم سال ۷ هجری قمری آغاز شد و در ماه صفر با پیروزی مسلمانان پایان یافت. شکل‌گیری این جنگ به این سبب بود که یهودیان خیبر به یهودیان اخراج‌شده از مدینه پناه دادند و برخی از قبایل عرب را برای جنگ با مسلمانان تحریک کردند. لذا خیبر به نقطه و کانونی برای خطر و توطئه علیه امت اسلامی تبدیل شد و سرانجام با رشادت و شجاعت شیرخدا ،امیرمومنان ، علی بن ابی طالب علیه السلام ، یهودیان با زبونی و خواری شکست خورده و تسلیم لشگر اسلام شدند.

اکنون سخن این است که اسرائیل غاصب و ظالم، سرنوشت آباء و اجداد خویش که یهودیان اسرائیل صفت بودند در غزواتی نظیر: بنی قنیقاع و خیبر و یا بنی نضیر را نصب العین خویش قرار داده و از خرابه های موجود از قلعه خیبر درس بگیرد و بداند که امت اسلامی و بخصوص ایران اسلامی و سرافراز اگر اراده کنند و اگر این بازی های مضحکانه و بی شرمانه صهیونیستی  مانند اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را تمام نکنند بار دیگر همچون زمان رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم این شجره ی خبیثه ی ملعونه، به نام اسرائیل و صهیونیسم را از ریشه در آورده و سوزانده و خاکسترش بر باد خواهد داد . ان شاء الله تعالی.

منبع: ابن اسحاق، سیرت رسول اللّه، ج۲، ص۵۶۱ابن هشام، سیرة النبی، ج۲، ص۶۳۲واقدی، کتاب المغازی، ج۱، ص۱۲۷ / ابن هشام، السیرة النبویة، چاپ مصطفی سقا، ابراهیم ابیاری و عبدالحفیظ شلبی، قاهره ج۴ ص۲۶۶ //محمد بن عمر واقدی، کتاب المغازی، چاپ مارسدن جونز، لندن ۱۹۶۶ ج ۲ ص۴۴۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *