دلايل بر عصمت حضرت زهرا سلام الله عليها چيست؟

دلايل بر عصمت حضرت زهرا سلام الله عليها چيست؟

خانه / پیشنهاد ویژه / دلايل بر عصمت حضرت زهرا سلام الله عليها چيست؟

كسي كه متون وارده در قرآن و سنت شريف درباره اهل‌بيت ـ عليهم‌السلام ـ و ازجمله فاطمه زهرا ـ سلام‌الله عليها ـ را مورد بررسي قرار دهد جز اقرار به عصمت و بلندي مقام و عظمت ايشان در دوري از گناه و معصيت، راه ديگري در پيش پاي خود نمي‌بيند. در مورد حضرت فاطمه زهرا ـ سلام‌الله عليها ـ بايد معتقد بود كه ايشان، صاحب ولايت كبري است يعني همانطور كه بايد به ولايت رسول اكرم ـ صلي‌الله عليه و آله و سلم ـ و اميرالمومنين علي ـ عليه‌السلام ـ و حسنين ـ عليهم‌السلام ـ ايمان داشت، مي‌بايست به ولايت حضرت صديقه طاهره ـ سلام‌الله عليها ـ نيز همانگونه اعتراف كرد و معتقد بود اين نوع ديدگاه جزء با عصمت ايشان نمي‌سازد و اينكه آن حضرت ـ سلام‌الله عليها ـ همچون ديگر ائمه معصومين ـ عليهم‌السلام ـ از هرگونه گناه و پليدي به دور است و حتي به سهو هم دچار نمي‌شوند.

حتي دور از خطا

كسي كه متون وارده در قرآن و سنت شريف درباره اهل‌بيت ـ عليهم‌السلام ـ و ازجمله فاطمه زهرا ـ سلام‌الله عليها ـ را مورد بررسي قرار دهد جز اقرار به عصمت و بلندي مقام و عظمت ايشان در دوري از گناه و معصيت، راه ديگري در پيش پاي خود نمي‌بيند. در مورد حضرت فاطمه زهرا ـ سلام‌الله عليها ـ بايد معتقد بود كه ايشان، صاحب ولايت كبري است يعني همانطور كه بايد به ولايت رسول اكرم ـ صلي‌الله عليه و آله و سلم ـ و اميرالمومنين علي ـ عليه‌السلام ـ و حسنين ـ عليهم‌السلام ـ ايمان داشت، مي‌بايست به ولايت حضرت صديقه طاهره ـ سلام‌الله عليها ـ نيز همانگونه اعتراف كرد و معتقد بود اين نوع ديدگاه جزء با عصمت ايشان نمي‌سازد و اينكه آن حضرت ـ سلام‌الله عليها ـ همچون ديگر ائمه معصومين ـ عليهم‌السلام ـ از هرگونه گناه و پليدي به دور است و حتي به سهو هم دچار نمي‌شوند. در اين دو صفحه سعي شده نگاهي كوتاه به دلايل اثباتي عصمت حضرت زهرا سلام‌الله عليها انداخته شود.

آيه تطهير و عصمت حضرت

يك دليل كه شايد مهم‌ترين دليل باشد و در حديث كساء هم مطرح شده است همان آيه تطهير است «انما يريد‌الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا» اين آيه شريفه درباره پنج تن آمده است و خداوند اراده كرده است كه پليدي، ناپاكي و خطا را از آنها دور كند. اگر خداوند اراده كرده است كه از اين پنج تن هيچ‌كس رجسي نداشته باشد آنها معصوم هستند و حضرت زهرا سلام‌الله عليها به اين دليل معصوم است.

آيه مباهله، دليل معصوم بودن

دومين دليل معصوم بودن حضرت زهرا سلام‌الله عليها آيه مباهله است كه زمخشري آن را بيان كرده است. در تاريخ صدر اسلام تنها يك‌بار مباهله انجام شده است. در زمان پيغمبر اسلام صل‌الله عليه و آله و سلم تنها تهديد به مباهله بوده است. هركس حضرت زهرا سلام‌ الله عليها را لعن كند؛ مورد لعن خدا قرار مي‌گيرد. يك قاضي اهل سنت در شهر موصل عراق بوده است كه به شيعيان گفته بود شما براي چه در زيارت عاشورا بيش از 30 مرتبه بني اميه را لعن مي‌كنيد؟!! سهوان ابن عوان گفت: آنچه در زيارت عاشورا آمده است حق است و من در اين موضوع مباهله مي‌كنم و دو سه روز روزه گرفتند و به يكديگر دست دادند. سهوان ابن عوان گفت: خدايا من مي‌گويم بايد بني اميه را لعن كرد و ادامه داد خدايا هر كدام از ما دروغ مي‌گويد عذابي بر ما نازل كن. به محض اينكه آنها دستشان را از يكديگر جدا كردند، دست قاضي موصل سياه شد و پس از چند روز به هلاكت رسيد و اين مورد ديگري است كه در آن مباهله انجام شده است. در آيه شريفه «أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ» گفته مي‌شود كه روح فاطمه زهرا سلام‌الله عليها با روح رسول اكرم صل‌الله عليه و آله و سلم يكي است. اين به اين معناست كه پنج تن در يك روح هستند و فاطمه زهرا سلام‌ الله عليها بايد معصوم باشد.

ملكهاي از جانب خداوند

اولين شرط عصمت داشتن يك معصوم اين است كه ملكه‌اي درون آن از جانب خداوند متعال وجود داشته باشد كه باعث مي‌شود انسان نه‌تنها گناهي نداشته باشد؛ بلكه هيچ‌گونه خطا، نسيان و غفلت هم نداشته باشد. اگر فردي در خواب حرفي زد و اشتباه بود معصوم نيست. معصوم كسي است كه كلمه اشتباهي از دهانش خارج نشود و هيچ خطا و اشتباهي از او سر نزند. معصوم نه‌تنها گناهي نمي‌كند؛ بلكه خطا هم نمي‌كند. اگر كسي انسان عادلي باشد ممكن است اشتباه كند، اما كسي كه معصوم است نه‌تنها گناهي ندارد؛ بلكه اشتباه هم ندارد. ممكن است امام جمعه خطا كند و سهوا غذايي را بخورد، اما معصوم كسي است كه هيچ كدام از آنها در زندگيش وجود ندارد.حضرت رسول اكرم صلی الله عليه و آله و سلم در كودكي مي‌خواست با كودكان ديگر به يك مجلس عروسي برود كه در آن موسيقي وجود داشت. پيغمبر اكرم صل‌الله عليه و آله و سلم مي­‌گويد: عصر آن روز خوابم برد و نيمه شب هنگامي كه بيدار شدم، عروسي تمام‌شده بود. معصوم كسي است كه از ابتداي كودكي تا آخر عمر هيچ خطايي از او سر نزند. عادل براي كسي كه مي‌خواهد به حرف او عمل كند، حرفش حجت است. وقتي مي‌گوييم بايد از صحبت يك مرجع تقليد اطاعت كنيم يعني اينكه اطاعت از مرجع تقليد بر مقلد آن واجب است. اگر كسي معصوم باشد مي‌گوييم كلام او كلام خداست. ممكن است مرجع تقليد اشتباه كند، اما خطايي ندارد. آنچه را كه امام صادق عليه‌السلام مي‌گويد: كلام خداست. اطاعت از مرجع تقليد واجب است، اما كلامش كلام خدا نيست. در كتاب‌ها به‌دليل مختلف نوشته شده است كه حضرت زهرا سلام‌ الله عليها معصوم است اما در هيچ كتابي نديدم كه دليل عصمت حضرت زهرا را عنوان كرده باشد.

او  «حورا الانسيه» است

يكي ديگر از دلايل آن نحوه ولايت حضرت زهرا سلام‌الله عليها است كه رسول خدا صل‌الله عليه و آله و سلم فرمودند: فاطمه زهرا سلام‌الله عليها «حورا الانسيه» است كه اصل آن درختي است از بهشت و حور بهشتي است و چيزي كه در بهشت باشد هيچ‌گاه در آن خطا و اشتباه وجود ندارد. دليل ديگر آن اين است كه اهل سنت تمامي صحابه پيامبر را عادل مي‌دانند اما شيعيان تعدادي را عادل و تعدادي را فاسق مي‌دانند. اهل سنت مي‌گويند هر كس پيغمبر را يك‌بار در عرش ديده باشد پس عادل است. حضرت زهرا سلام‌الله عليها هم جزء صحابه پيغمبر است و بايد سخن حضرت زهرا سلام‌ الله عليها را سخن پيامبر صل‌الله عليه و آله و سلم بدانيم. هر كس عدالت صحابه را قبول دارد بايد عدالت مافوق قدرت صحابه را نيز قبول كند. نتيجه مي‌گيريم كه فاطمه زهرا معصومه، مطهره، راضيه و مرضيه است.

او سيده النساء العالمين است

دليل سوم در اين آيه «يا مريم ان‌الله اصطفاك و طهرك و اصطفاك علي نساء العالمين» كه در اين آيه از چند جهت به عصمت حضرت زهرا سلام‌الله عليها دلالت مي‌كند.‌اي مريم خدا تو را برگزيده و مطهر گردانيده و تو برگزيده بر زنان عالم هستي. اهل سنت تعدادي از پيغمبران را زن مي‌دانند درحالي‌كه ما شيعيان تمام پيامبران و امامان را مرد مي‌دانيم و هركسي پيغمبر باشد، بايد معصوم باشد. در روايات فراوان داريم كه حضرت زهرا سلام‌الله عليها بر حضرت مريم ارجحيت دارد و در روايات بيان شده است كه شخصيت حضرت زهرا سلام‌الله عليها از حضرت مريم بالاتر است. در اين آيه عنوان مي‌شود كه حضرت زهرا سلام‌الله عليها معصوم است. در تعدادي از روايات نيز شخصيت حضرت زهرا سلام‌الله عليها را با شخصيت حضرت مريم يكي مي‌دانند. اگر حضرت مريم معصوم است حضرت زهرا سلام‌الله عليها نيز بايد معصوم باشد. حضرت مريم سيده النساء العالمين خودش بوده است و حضرت زهرا سلام‌الله عليها از ابتدا تا انتهاي خلقت سيده النساء العالمين است و حضرت زهرا بر حضرت مريم برتري دارد و دليل‌هاي قرآني بسياري بر عصمت حضرت زهرا سلام‌الله عليها وجود دارد..

يكي ديگر از دلايل معصوم بودن حضرت زهرا سلام‌الله عليها اين است كه رسول خدا صل‌الله عليه و آله و سلم فرمود: «فاطمه بضعه مني» حضرت زهرا سلام‌الله عليها بخشي از من است. هنگامي كه پيامبر اكرم صل‌الله عليه و آله و سلم معصوم است دست و چشم پيامبر نيز معصوم است همين كه پيامبر گرامي اسلام كاري را انجام مي‌دهد از حكم خداوند است و فاطمه زهرا سلام‌الله عليها نيز جزئي از رسول خداست. اگر دست پيغمبر معصوم است؛ حضرت زهرا نيز سلام‌الله عليها نيز معصوم است.

 دليل ديگر عصمت حضرت زهرا سلام‌الله عليها اين است كه خداوند با خشنودي حضرت زهرا سلام‌الله عليها خشنود مي‌شود و با ناراحتي حضرت زهرا سلام‌الله عليها غمگين مي‌شود. هيچ دليلي بالاتر از عصمت نيست براي آنها كه اگر كسي هر چه را خدا دوست دارد، معصوم هم دوست دارد و اگر چيزي را دوست ندارد او هم دوست ندارد.

در حديثي آمده است كه اگر حضرت علي عليه‌السلام نبود براي حضرت فاطمه سلام‌ الله عليها كفوي پيدا نمي‌شد. فاطمه زهرا سلام‌ الله عليها هرگاه مي‌خواهد ازدواج كند تنها حضرت علي عليه‌السلام هم كفو اوست و اين دليلي براي عصمت حضرت علي عليه‌السلام است. در كتاب‌هاي مختلف درباره عصمت حضرت علي عليه‌السلام مطالب فراواني نوشته شده است كه حضرت علي عليه‌السلام با حضرت فاطمه سلام‌الله عليها مساوي است.

دليل ديگر از تفسير قمي كه از امام صادق عليه‌السلام نقل شده است كه حضرت زهرا سلام‌الله عليها «حجت علي الحجت» است. در صلواتي كه براي حضرت رسول صل‌الله عليه و آله و سلم فرستاده مي‌شود 13معصوم را ذكر مي‌كنند كه تمام اين 13معصوم به جز حضرت زهرا سلام‌الله عليها حجت رب العالمين بودند. به اين معني كه 12امام و رسول اكرم صل‌الله عليه و آله و سلم حجت خدا بر مردم هستند. كلام حضرت زهرا سلام‌الله عليها بر امام صادق عليه‌السلام حجت است و كلام امام صادق عليه‌السلام بر ما حجت است. كلام فاطمه زهرا سلام‌الله عليها بايد فوق حجت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *