دلیل رضایت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از شیخ مفید

خانه / مطالب و رویدادها / دلیل رضایت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از شیخ مفید

ایشان با تالیف کتب فراوان، تقوای بالای خود و همچنین مراوده ای که با دیگر فرقه ها داشته است، در عرض چند سال توانست، ره صدساله را برای شیعیان بپیماید و هم آنان را در کنار اهل سنت متحد کند و هم از موقعیت ایجاد شده، برای تقویت بنیه شیعه استفاده کرده است.

زندگی هر فرد و شخصیتی دارای درس های فراوانی است که در برهه های مختلف متحول شده اند و از زمان ائمه اطهار(علیهم السلام) تا بنی عباس همواره شیعیان در اقلیت بوده اند و کاری نمی توانستند انجام دهند اما در زمان شیخ مفید در قرن چهارم، شیعیان از آزادی برخوردار شدند.

تلاش های شیخ مفید برای تقویت بنیه علمی شیعیان

 ایشان با تالیف کتب فراوان، تقوای بالای خود و همچنین مراوده ای که با دیگر فرقه ها داشته است، در عرض چند سال توانست، ره صدساله را برای شیعیان بپیماید و هم آنان را در کنار اهل سنت متحد کند و هم از موقعیت ایجاد شده، برای تقویت بنیه شیعه استفاده کرده است.

احیای مذهب شیعه توسط شیخ مفید در قرن چهارم

فعالیت های متعدد شیخ مفید در این راستا مورد توجه و عنایت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار می گیرد.

untitled-24

ماجرای سه توقیع امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به شیخ مفید

این نامه ها در سال های آخر برای شیخ مفید صادر شده است و ایشان در یکی از این نامه ها شیخ مفید را «برادر استوار دینی» خطاب می کنند، به این معنا که شیخ مفید به لحاظ دینی استوار است و تبلیغ خوب و خالصانه ای برای دین خدا انجام داده است.

 دومین نامه با موضوع یاری کردن مردم به دین حق و یاری خداوند ذکر شده است و سومین نامه نیز بعد از فوت شیخ مفید و با خط خاصی روی قبر ایشان مکتوب شده است که البته این براساس نقل های تاریخی است، و موضوع این نامه و توقیع بر این اساس بوده است که از دنیا رفتن شما لطمه زیادی در دین تشیع ایجاد کرد که دلیل آن علم، توحید و مباحث دینی شیخ مفید بوده است که هر زمان در درس یا مبحثی وارد می شده است، موجب خرسندی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بوده که نشان می دهد این فرد چه میزان برای دین مفید بوده است.

لقب شیخ مفید از کجا آمد؟

اکبری در پاسخ به این سوال که لقب شیخ مفید از سوی چه کسی به وی داده شده است، افزود: دو روایت در تاریخ برای این موضوع نقل شده است: یکی آنکه این لقب توسط قاضی بغداد بواسطه پاسخگویی به موضوعی در مناظره به وی اعطا و نقل دیگر آن است که این لقب از سوی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به وی عطا شده است.

 این نقل که از سوی قاضی بغداد به وی اعطا شده است، معتبرتر و مستندتر و معقول است که باتوجه به موفقیت وی در مناظره قاضی بغداد، این لقب را دریافت کرده است.

دلیل رضایت و خشنودی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از شیخ مفید

شیخ مفید کتب متعددی تالیف کرده است و علمایی که در زمان وی بوده اند همچون شیخ طوسی و ابن شهرآشوب، مباحثی خاصی پیرامون وی مطرح کرده اند و ابن معلم نیز تعبیر خاصی درباره وی داشته است و علمای اهل سنت همچون جوزی و ابن‌حجر عسقلانی و ابن نبی گفته اند که از کتاب های شیخ مفید دریافتیم که وی چه میزان تاثیرگذار بوده است.

نقل شده شیخ مفید، 300 کتاب تالیف کرده است و علمای اهل سنت درخصوص ایشان گفته اند که دانشمند باهوش و بافراستی است،تاکید کرده اند و شیخ عبدالله رافعی آورده است که در علم کلام استاد توانمندی بوده و این تعبیر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به واسطه خشنودی از اقدامات وی ممکن است، مربوط به یک کتاب باشد اما رد مابقی کتب نیست.

منبع:شستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *