دوران کودکی و نوجوانی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

دوران کودکی و نوجوانی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

دوران کودکی و نوجوانی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

قرآن کریم بر یتیم بودن پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم تصریح دارد و منابع تاریخی نیز در این‌باره فراوان است. پدر پيامبر‌ صلی الله علیه و آله و سلم، عبدالله فرزند عبدالمطلب و مادرش آمنه دختر وهب و هر دو از قبيلة بزرگ قريش بودند؛ قبيله‌ای كه بزرگان آن از نفوذ فراوانی در مكه برخوردار بودند و بيشتر به بازرگانی اشتغال داشتند. عبدالله، چند ماه پس از ازدواج با آمنه، سفری تجاری به شام رفت و هنگام بازگشت، در یثرب درگذشت. برخی سیره‌نویسان، درگذشت عبدالله را چند ماه پس از ولادت محمد صلی الله علیه و آله و سلم نوشته‌اند. بنابر رسمی كه در مكه رايج بود ، محمد صلی الله علیه و آله و سلم را به زنی به نام حليمه سپردند تا در فضای ساده و پاك باديه پرورش يابد. وقتی محمد شش سال و سه ماه (و به قولی چهار سال) داشت، مادرش او را برای دیدار با اقوام و خویشان، به یثرب برد و در بازگشت به مکه، آمنه در ابواء درگذشت و همان‌جا دفن شد. آمنه در وقت درگذشت، ۳۰ ساله بود. محمد صلی الله علیه و آله و سلم از اين پس در كنف حمايت جدش عبدالمطلب قرار گرفت، اما او نيز در 8سالگي وی درگذشت و سرپرستی محمد صلی الله علیه و آله و سلم بر عهده عمويش ابوطالب گذارده شد.

 

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم همراه با ابوطالب سفری تجاری به شام رفت و با بحیرای نصرانی، که از عالمان مسیحی زمان خود بود، دیدار کرد که او وعده نبوّت حضرت را به عمویشان داد و ایشان را از خطر یهود در مورد نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مطلع کرد. در مورد شغل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم گفته‌اند که او به شغل چوپانی که شغل اکثر انبیا بوده است، فعالیت داشته.

ایشان در دوران نوجوانی خود به دلیل امانت داری، به صفت امین مشهور شد و با پذیرفتن سرپرستی کاروان تجاری حضرت خدیجه(س) و نشان دادن لیاقت‌های خود در امر تجارت، باعث شد که سود خوبی به این کاروان حاصل گردد. یکی دیگر از توانمندی ها و نشانه های لیاقت ایشان، حل اختلاف به وجود آمده بین سران قریش بر سر نصب حجرالاسود، که نزدیک بود به جنگی خانگی منجر شود، بود.

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *