دکتر رجبی دوانی - کارکرد اصلی هیات ها ارتقای معنویت و سبک زندگی

دکتر رجبی دوانی – کارکرد اصلی هیات ها ارتقای معنویت و سبک زندگی

خانه / پیشنهاد ویژه / دکتر رجبی دوانی – کارکرد اصلی هیات ها ارتقای معنویت و سبک زندگی

پژوهشگر تاریخ اسلام با تأکید بر اینکه کارکرد اصلی هیات های مذهبی در حوزه ارتقای اخلاق، معنویت و سبک زندگی است، گفت: باید تلاش کرد که هیات های مذهبی از ماهیت اصلی خود دور نشوند و صرفاً به مداحی اکتفا نکنند و از سخنرانان متعهد و انقلابی و فاضل هم استفاده کنند.

دکتر رجبی دوانی – کارکرد اصلی هیات ها ارتقای معنویت و سبک زندگی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام و به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، دکتر محمدحسین رجبی دوانی در نشست علمی با موضوع « الگوی هیات های مذهبی در ارتقای معنویت، اخلاق و سبک زندگی اسلامی ــ ایرانی » صبح روز یکشنبه، ۲۹ دی‌ماه، سخنان خود را پیرامون نقش هیات های مذهبی در ترویج و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب ( کارکرد اصلی هیات ها ارتقای معنویت و سبک زندگی ) آغاز کرده و گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب تأکید می‌کنند که انقلاب اسلامی وارد مرحله دوم خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده است و برای برداشتن گام‌های استوار در آینده باید آینده را درست شناخت و از گذشته درس گرفت. اگر از این راهبرد غافل شویم، دروغ‌ها به‌جای حقیقت خواهند نشست و آینده در معرض تهدید‌های ناشناخته قرار خواهد گرفت.

تمدن‌سازی‌؛ مؤلفه‌ مهم نهاد‌های اجتماعی

این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه باید نگاهی به وضعیت هیات های مذهبی در گذشته و چهل سال اخیر داشته باشیم، افزود: در بحث علم تاریخ تمدن آمده است که حاکمیت‌ها یا فرهنگ مردم می‌تواند نهاد‌های تمدنی را پدید بیاورند. در تمدن‌سازی‌ها یکی از مؤلفه‌های مهم ایجاد نهاد‌های اجتماعی است که از سوی مردم یا حاکمیت پدید می‌آید. از زمانی که مذهب شیعه در کشور ما مذهب رسمی اعلام شد، زمینه ایجاد نهاد‌های مذهبی ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه هیات های مذهبی نهاد‌هایی استثنایی و منحصر به‌فرد هستند که در هیچ تمدن و مذهبی نمونه آن را نمی‌توان پیدا کرد، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در همین رابطه با موضوع مداحی که یکی از اصول هیات هاست فرمودند: «هیات های مذهبی امتیاز شیعه‌اند و شیعه تنها این امر مهم را دارد».

این پژوهشگر تاریخ اسلام اضافه کرد‌: هیات های مذهبی در دوران صفویه شکل گرفتند و در دوران قاجار قوام جدیدی پیدا کردند. در زمان پهلوی اول به‌صورت علنی و آشکار به مقابله با هیات ها می‌پرداختند و پهلوی دوم که در ظاهر این کار را نمی‌کرد، با ترویج فرهنگ منحط غربی و به سخره گرفتن ارزش‌های دینی درصدد تضعیف جایگاه هیات های مذهبی در کشور بودند؛ که البته هرچه فشار بیشتری آوردند، نتیجه عکس گرفتند.

وی اضافه کرد: بعد از آن هیات ها در انقلاب اسلامی بسیار مؤثر بودند، به‌طوری که مردم را در محرم سال ۵۷ به میدان مبارزه با طاغوت آوردند. در آن دوران، بخش مهمی از نیرو‌های مردمی از هیات های مذهبی برخاسته از مساجد و حسینیه‌ها بودند که بعد از انقلاب به جبهه‌های نبرد با دشمن بعثی و صهیونیستی صدام اعزام می‌شدند.

رجبی دوانی با تأکید بر اینکه هیات های مذهبی تقویت‌کننده روحیه اخلاقی و معنوی رزمندگان در دوران دفاع مقدس بودند، افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، هفت عرصه را برای ساختن کشور مطرح کردند که هیات های مذهبی در تمام این عرصه‌ها می‌توانند نقش‌آفرین باشند، اما کارکرد اصلی آن‌ها در حوزه ارتقای اخلاق، معنویت و سبک زندگی است.

دکتر رجبی دوانی - کارکرد اصلی هیات ها ارتقای معنویت و سبک زندگی
دکتر رجبی دوانی – کارکرد اصلی هیات ها ارتقای معنویت و سبک زندگی

برکات هیات ها

این پژوهشگر تاریخ اسلام اضافه کرد: هیات ها قبل از انقلاب اسلامی عمدتاً از سوی افراد میانسال، کهنسال و به اصطلاح جاافتاده تشکیل و مدیریت می‌شدند، اما یکی از برکات انقلاب اسلامی ورود گسترده و همه‌جانبه جوانان در راه‌اندازی و اداره هیات هاست. ورود افراد تحصیل‌کرده و دانشگاهی به هیات ها یکی دیگر از برکات انقلاب است؛ به طوری‌که اکنون تعداد زیادی از هیات های دانشجویی و هیات های اساتید دانشگاهی را هم در کشور داریم.

وی به ترویج روحیه انقلابی و جرم‌ستیزی از سوی هیات های مذهبی و دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد و گفت: همین بچه هیاتی‌ها بودند که در سال ۸۸ به مقابله با فتنه خائنانه دشمنان انقلاب و اسلام و رهبران آن مبادرت کردند. در آن زمان تلاش دشمن برای سکولار کردن هیات های مذهبی بسیار زیاد بود و اگر هیات های مذهبی سکولار شوند، کشور و نظام اسلامی دچار آفات و آسیب‌های بسیاری می‌شوند.

رجبی دوانی با بیان اینکه باید تلاش کرد که هیات های مذهبی از ماهیت اصلی خود خالی نشوند، گفت: هیات ها نباید صرفاً به مداحی اکتفا کنند و نباید از سخنرانان متعهد، انقلابی و فاضل خالی شوند. سخنرانی روحانیون انقلابی باید محور فعالیت هیات ها باشد، هرچند در بسیاری از هیات ها این‌چنین نیست.

تأثیر هیات ها در رفع مشکلات اجتماعی

این کارشناس تاریخ اسلام اظهار کرد: هیات ها می‌توانند در رفع مشکلات جامعه مؤثر و نمود بیرونی داشته باشند؛ همان‌طور که حضرات معصومین(ع) دغدغه و اهتمام جدی به رفع مشکلات مردم داشتند؛ لذا اگر مردم متوجه شوند که هیات‌ مشکلات آنان را برطرف می‌کند، مطمئناً بیشتر جذب آن می‌شوند و همین موضوع زمینه‌ای برای ارتقای روحیه انقلابی در آنان و تحقق اخلاق، معنویت و سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه شود.

وی با بیان اینکه این سنت خداوند است که اگر افراد برای رضای پروردگار فعالیت کنند، خداوند به آنان نصرت می‌رساند، گفت: این به شرطی است که هیات ها با نظرات و کنترل دقیق سازمان تبلیغات اسلامی، هیات رزمندگان، بسیج مداحان و سایر دستگاه‌های مسئول مشترکاً راهنمایی شوند تا در عرصه‌های گوناگون تبیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب در گام دوم، شاهد بروز و ظهور فعالیت‌های ارزشمند آن‌ها باشیم. در کنار آن هم مسئولان هیات های مذهبی برای جلب رضایت خداوند باید فعالیت کنند و حرکت این هیات ها در مسیر شکل‌گیری تمدن‌نوین و عظیم اسلامی باشد.

در پایان نشست تخصصی الگوی هیات های مذهبی در ارتقای معنویت، اخلاق و سبک زندگی اسلامی ایرانی تأکید شد. این برنامه با حضور جمعی از اساتید، مداحان، اصحاب قلم و کارشناسان حوزه هیات‌پژوهی و ارائه پنل‌ها و مقالات مرتبط همراه بود.

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *