ذکر امام رضا علیه السلام برای خروج از منزل

خانه / قرآن و عترت / عترت / ستارگان هدایت / امام رضا (علیه السلام) / ذکر امام رضا علیه السلام برای خروج از منزل

هم امام رضا (ع) و هم پدرشان (ع) پیوسته به یاران خود اذکار مختلف می آموختند تا زندگی ایشان معنوی و خدامحور باشد.

امام رضا علیه السلام می فرمودند: «هر گاه خواستی از منزلت بیرون روی –چه در سفر بودی و چه در شهر خودت- این دعا را بخوان: «بسمِ اللهِ آمنتُ بِاللهِ تَوَکّلتُ علی الله، ماشاء اللهُ لاحول وَ لا قُوه الّا بالله»

6

«در این صورت شیاطین از دستیابی به او در می مانند و فرشتگان به شیاطینی که قصد آزار رساندن و فریفتن او را دارند، می گویند: چه کاری به او دارید در صورتی که او نام خدا را برده و به او ایمان آورده و بر او توکل کرده و گفته است: «ماشاء اللهُ لاحول وَ لا قُوه الّا بالله»

امام علیه السلام شیوه دیگری نیز داشتند. ایشان می فرمودند: «وقت بیرون رفتن از خانه 10 بار سوره توحید را بخوانید. هر کس چنین کند پیوسته در پناه خداوند و نگهداری او است تا به خانه اش باز گردد.»

ایشان همچنین خاطره ای از پدرشان نقل کرده و می فرمودند: «هر گاه پدرم از خانه اش بیرون می آمد، می فرمود: «بسم الله الرحمن ِ الرحیمِ خَرَجتُ بِحول اللهِ وَ قُوّتِه لا بِحولٍ مِنّی و لا قُوَّتی بل بِحولک وَ قُوَّتک یا ربِّ متعرّضاً لِرِزقک فَاتنی بِهِ فی عافیهٍ» یعنی: «به نام خداوند مهرگسترِ مهربان. با توش و توان خدا بیرون می آیم نه با توش و توانی از خویش که با توش و توان تو ای پروردگار من در جستجوی روزی تو می روم. پس آن را با عافیت به من عطا فرما.»

ایشان همچنین ذکری برای سوار شدن بر مرکب داشتند و می فرمودند: «کسی که هنگام سوار شدن بر مرکب «بسم الله» بگوید، فرشته ای مامور حفاظت از او می شود و کسی که ذکر «بسم الله و لاقوه الا بالله، الحمدُللهِ الذی سخَّرَ لنا هذا و ما کنُّا لَهُ مُقرنینَ» را بگوید، جان او و مرکبش در امان خواهد بود تا هنگامی که فرود آید.»

منبع : قدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *