ذکر امام رضا (علیه السلام) برای نگارش

خانه / مطالب و رویدادها / ذکر امام رضا (علیه السلام) برای نگارش

امام رضا (علیه السلام) هرگز چیزی را فراموش نمی کردند، بلکه شیوه ایشان چند نکته آموزشی را در خود نهفته داشت.

گاهی وقت ها امام رضا (علیه السلام) کارهایی را که می خواستند انجام دهند، روی کاغذی یادداشت می کردند. ایشان در هر صفحه پیش از آنکه عناوین کارها را یادداشت کنند این دو جمله را می نوشتند: «بسم الله الرحمن الرحیمِ اذکُرُ ان شاءَاللهُ» یعنی «به نام خداوند مهرگستر مهربان به خواست خدا به یادم خواهد ماند»

امام رضا

ایشان سپس کارهای خود را می نوشتند.

امام رضا (علیه السلام) چیزی را فراموش نمی کردند بلکه این شیوه ایشان چند نکته آموزشی را در خود نهفته داشت: نخست آنکه هر کاری را باید با نام خدا آغاز کرد، اینکه در هر برنامه ریزی و تدبیری نقش خدا نباید فراموش شود، همچنین برای هر کاری باید «ان شاء الله» گفت و نهایتا آنکه یادداشت کردن کارها سبب نظم در امور می شود.

علاوه بر این، ایشان برای شکر خداوند نیز دستورالعملی ویژه داشتند و در نامه ای به یکی از یارانشان نوشتند: «در سجده شکر صد بار «شکراً شکراً» یا «عفواً عفواً» بگو»

امام رضا (علیه السلام) می فرمودند: «کمترین ذکر در سجده شکر این است که سه بار بگوید: «شکراً لله»، پرسیدند که منظور از «شکراً لله» چیست؟

حضرت ثامن الحجج (علیه السلام) فرمودند: «یعنی این شجده من شکری به درگاه خداوند است برای توفیق خدمت و ادای فریضه ای به به من داده. شکر موجب زیاد شدن است و اگر در نماز کوتاهی و نقضی باشد که با نوافل جبران نشده باشد با این سجده جبران خواهد شد.»

منبع : قدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *