راز ثروتمند شدن از زبان امام رضا(ع)

خانه / قرآن و عترت / راز ثروتمند شدن از زبان امام رضا(ع)

مال دوستی و حرص و آز داشتن در مواجهه با دنیا از صفات مذموم و ناپسندی است که آموزه های دینی انسان را از آن بر حذر داشته اند.
امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: «مال دوستى، آرزوها را تقويت مى كند و اعمال را تباه مى سازد.»
همان حضرت (ع) فرموده اند: «مال دوستى، دين را سست و يقين را تباه مى كند.»
و نیز می فرمایند: «هرگاه خداوند سبحان بنده اى را دوست بدارد، مال و ثروت را منفور او گرداند و آرزوهايش را كوتاه سازد. هر گاه خداوند بدِ بنده اى را بخواهد، مال و ثروت را محبوب او گرداند و آرزوهايش را بگستراند.»
پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «من از فقر بر شما نمى ترسم. بلكه از فزون خواهى و تفاخر به زياد داشتن براى شما نگرانم.»
از امام باقر (ع) روایت است که فرمودند: «مردى نزد ابوذر آمد و به او بشارت داد كه گوسفندانش زاييده اند و گفت: اى ابوذر! مژده كه گوسفندانت زاييدند و زياد شدند! ابوذر گفت: زياد بودن آنها مرا خوشحال نمى كند. چون آن را دوست ندارم! مالى را كه كم باشد اما بسنده، بيشتر دوست دارم از مالى كه زياد باشد امّا [از ياد خدا] غافل سازد.»
امام صادق (ع) می فرمایند: «از نجواهاى خداوند متعال با موسى (ع) اين بود: به ثروت انبوهِ هيچ كس غبطه مخور؛ زيرا ثروت زياد مايه گناهان زياد مى شود؛ زيرا حق و حقوقى بر آن واجب مى گردد.»
امام رضا (ع) می فرمایند: «مال و ثروت جمع نشود، مگر با داشتن پنج خصلت: بخل شديد، آرزوى دراز، آزمندى چيره [بر جان]، رسيدگى نكردن به خويشان و برگزيدن دنيا بر آخرت.»
امیرمومنان علی (ع) فرموده اند: «افزودن بر چيزى (تفاخر به زياد داشتن چيزى) كه نه آن براى تو مى ماند و نه تو برايش مى مانى، از بزرگترين نادانى است.»

پی نوشت ها:
غررالحکم
کنزالعمال
بحارالانوار

منبع:قدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *