راز همگانی بودن اسلام

خانه / مطالب و رویدادها / راز همگانی بودن اسلام

دين اسلام به وسيله پيغمبر گرامى ما حضرت محمد بن عبداللّه صلى الله عليه و آله براى بشر فرستاده شده است. اين دین رستگارى و سعادت هنگامى به روى جهانيان گشوده شد كه جامعه‏هاى انسانى دوره‏هاى خامى و ناتوانى فكرى خود را گذرانيده و براى به دست آوردن كمال انسانيّت آماده شده و شايستگى دريافت معارف و مطالب عالى و بلند پايه الهى و به كار بستن آن‏ها را به دست آورده بودند.

: از این جهت که دین اسلام بر پایه فطرت انسانی و نیازهای واقعی بشر ، ترتیب داده شده ، همگانی است و برای همه انسان ها از هر نژادی و در هر زمانی مفید و موجب سعادت است . چرا که نیازهای واقعی بشر و فطرت او در همه انسان ها  و در تمام عصرها یکی است .

31

متن : آيين پاك اسلام، آخرين دين آسمانى است و به همين جهت كامل‏ترين اديان مى‏باشد. با آمدن اين دين، اديان قبلى منسوخ شده است، زيرا كه با وجود «كامل» نيازى به «ناقص» نمى‏باشد.

دين اسلام به وسيله پيغمبر گرامى ما حضرت محمد بن عبداللّه صلى الله عليه و آله براى بشر فرستاده شده است. اين دین رستگارى و سعادت هنگامى به روى جهانيان گشوده شد كه جامعه‏هاى انسانى دوره‏هاى خامى و ناتوانى فكرى خود را گذرانيده و براى به دست آوردن كمال انسانيّت آماده شده و شايستگى دريافت معارف و مطالب عالى و بلند پايه الهى و به كار بستن آن‏ها را به دست آورده بودند.

از اين رو، اسلام حقايق و معارفى را كه در خور فهم انسان واقع بين است و نيز اخلاق پسنديده‏اى را كه امتياز انسان به آن است و دستورهايى را كه به همه كارهاى زندگى فردى و اجتماعى انسان سرو سامان مى‏دهد، براى بشر آورده و او را به انجام آن‏ها توصيه مى‏كند.

از اين جهت دين اسلام، دينى است جهانى و هميشگى و يك سلسله امور اعتقادى و مقررات اخلاقى و عملى است كه به كار بستن آن‏ها سعادت و نيكبختى‏ انسان را در دنيا و آخرت تأمين مى‏كند. مقررات دين اسلام طورى است كه هر فردى از افراد بشر و هر جامعه‏اى از جامعه‏هاى انسانى كه آن‏ها را به كار بندد بهترين شرايط زندگى و مترقى‏ترين كمال انسانى برايش فراهم خواهد شد.

دين اسلام آثار نيكوى خود را به طور مساوى به همه كس و هر جامعه‏اى مى‏بخشد و بزرگ و كوچك، دانا و نادان، مرد و زن، سفيد پوست و سياه پوست، شرقى و غربى، بدون تفاوت مى‏توانند از فوايد و مزاياى اين آيين پاك برخوردار شوند و نيازمندى‏هاى خود را به نحو احسن و اكمل رفع نمايند، زيرا دين اسلام معارف و مقررات خود را روى پايه آفرينش گذاشته و نيازمندى‏هاى انسان را منظور داشته به رفع آن‏ها مى‏پردازد و فطرت و ساختمان انسان نيز در همه افراد مختلف و نژادهاى متفاوت و زمان‏ها يك‏سان است، زيرا بديهى است كه جامعه انسانى از خاور گرفه تا باختر، يك خانواده نوعى است. يعنى همه از نوع انسانند و بزرگ و كوچك، مرد و زن، دانا و نادان، سفيد پوست و سياه پوست و … اعضا و افراد اين خانواده هستند و در اصول و اركان ساختمان انسانى شريكند و نيازمندى‏هاى افراد مختلف و نژادهاى متفاوت، مشابه است و آيندگان بشر نيز فرزندان و زادگان همين خانواده‏اند و قطعاً وارث حوايج و نيازمندى‏هاى اينان مى‏باشند.

در نتيجه، اسلام آيينى است كه به رفع نيازمندى‏هاى واقعى و فطرى انسان مى‏پردازد و براى همه كافى و براى هميشه زنده خواهد بود.

به همين سبب خداى متعال اسلام را دين فطرى مى‏نامد و مردم را به زنده نگاه‏داشتن فطرت انسانى دعوت مى‏نمايد و بزرگان دين فرموده‏اند اسلام دينى است آسان كه به انسان سخت‏گيرى نمى‏كند.

همان‏طور كه دين، نسبت به روش‏هاى اجتماعى ديگر موقعيت ممتازى دارد، اسلام نيز در ميان ساير اديان موقعيت ممتازى را دارا مى‏باشد. از اين روى، اسلام از هر روش ديگرى به حال جامعه بشرى، سودمندتر است. اين حقيقت با يك سنجش‏ بين اسلام و ديگران و نيز با روش‏هاى اجتماعى ديگر، روشن مى‏شود.

(تعاليم اسلام ؛علامه طباطبایی ص53)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *