راههای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و ایجاد روحیه ی انقلابی در بین مردم در سیزدهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام

راههای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و ایجاد روحیه ی انقلابی در بین مردم در سیزدهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام

خانه / آموزش / راههای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و ایجاد روحیه ی انقلابی در بین مردم در سیزدهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام

راههای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و ایجاد روحیه ی انقلابی در بین مردم در سیزدهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام توسط حجة الاسلام و المسلمین شفیعی

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: راههای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و ایجاد روحیه ی انقلابی در بین مردم

قبل از ورود به اهداف انقلاب اسلامی مقدمه ی کوتاهی عرض کنم. اهداف انقلاب اسلامی همان اهداف ظهور امام زمان است. اهداف انقلاب اسلامی وصل به ظهور است با استفاده از بیانات امام و مقام معظم رهبری، استفاده می شود که این انقلاب اسلامی مقدمه ی ظهور است. اگر این نظامی که در این عالم حاکم است؛ نظام سلطه و نظام استکبار، بناست با ظهور از بین برود طبیعتا در مقابل این نظام باید یک نظام حقی برپا شود. ما اعتقادمان این است که آن نظام حقی که در مقابل این نظام سلطه ایستاده است جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران است. هر کاری که برای اقتدار این نظام صورت بگیرد کمک به اهداف امام زمان است. چون بنا نیست ظهور امام زمان با یک معجزه ی خاصی همراه شود. منظور من از معجزه این است که بنا نیست یک تصور کاریکاتوری یا انیمیشنی و خیالی از ظهور امام زمان علیه السلام داشته باشیم که حضرت سوار بر یک اسب سفید با یک پرچم سبزی حرکت می کند و همه خاضع و خاشع در برابر امام زمان علیه السلام قرار می گیرند نه، بنا است در همان نظام و چارچوب تربیتی این ظهور اتفاق بیفتد. پس نیاز به بصیرت و حضور مردم است. اگر قرار بر معجزه بود که در زمان خود آقا رسول الله اتفاق می افتاد. این مقدمه خیلی واضح است بنابراین باید بستر سالم و حقی اتفاق بیفتد تا امام زمان در بستر این نظام حق به مقابله با نظام سلطه برخیزد. قطعا در آستانه ی ظهور پیچیدگی های نظام سلطه اگر این است اگر عصر ظهور باشد حداقل اگر به این عصر هم نگاه کنیم پیچیدگی ها آنقدر زیاد است که باید یک نظام مقتدر باشد. من همین جا یادی کنم از همه ی شهدای نظام اسلامی و جنگ تحمیلی و همه ی کسانی که در تقویت، استقرار و ایجاد این نظام تلاش کردند، همه ی اینها در مقدمات ظهور شریک هستند. همه ی اینها در ثواب جهاد و مقابله ی با دشمن در رکاب امام زمان شریک هستند. امروز هر کاری که برای اقتدار جمهوری اسلامی ایران انجام شود اعم از اقتدار سیاسی، اقتصادی، علمی فناوری و پزشکی همه اینها به ظهور کمک می کند.

نکته دوم:

اهداف انقلاب اسلامی ایران جدای از اهداف بعثت انبیاء نیست. این را با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در عید مبعث که جمعی در خدمت معظم له بودند می توان به وضوح دریافت. حضرت آقا فرمودند جریان بعثت یک جریان مستمر است همچنان که جاهلیت مستمر است. من تعابیری را از حضرت آقا یادداشت کرده ام در مورد بعثت که فرمودند بعثت به معنای برانگیختگی برای نجات انسان و نجات بشر، بعثت یعنی استقرار نظام صلح و سداد در میان جامعه ی بشری. این معنای بعثت است. بعثت  یعنی خیرخواهی برای تمام آحاد بشر. این دو جبهه در میان بشر هست. بعد جمله ای را که از محتوای سخن ایشان برمی آمد و فردای آن روز هم بعضی روزنامه ها هم این را تیتر کردند این جمله هم به نظرم جمله ی درستی است؛ امروز انقلاب اسلامی ایران نماد بعثت، و آمریکا و صهیونیستها نماد جاهلیت است. من نهایتا این را می خواهم عرض کنم که اگر بخوهیم اهداف انقلاب اسلامی را بحث کنیم باید برگردیم به اهداف بعثت چون جریان بعثت و جاهلیت یک جریان مستمر است. اهداف بعثت هم در قرآن و روایات به وضوح آمده است. بنابراین من بحثم را در رابطه با اهداف انقلاب اسلامی و تحقق اهداف انقلاب اسلامی بر می گردانم به اهداف بعثت انبیاء.

اهداف بعثت انبیاء را در ده مورد نوشته ام:
1- خداپرستی و دوری از طاغوت: قرآن می فرماید و لقد بعثنا فی کل امة رسولا ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت. فرمایشات بسیار حکیمانه ی مقام معظم رهبری در روز گذشته در دیدار با قاریان در رابطه با طاغوت و بحث عبودیت خدا داشتند. به نظر من در ذیل این آیه ی شریفه ی ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت من بیشتر در مورد و اجتنبوا الطاغوت دو سه تا نکته عرض بکنم. اولا باید دشمن شناسی کرد، طاغوت را باید شناخت. تمام انقلابها، تمام نظامها و حکومتهای قبل از انقلاب اسلامی تا برسد به عصر امام مجتبی از آن دو ماهه ی امام مجتبی تا انقلاب اسلامی همه ی آنها یک نکته ی مشترک دارند و آن اینکه همه طاغوت بوده اند؛ شیعه باشند، سنی باشند، علما حضور داشته باشند، حضور نداشته باشند، متجاهر به فسق باشند همه در یک نکته مشترک هستند و آن اینکه طاغوت هستند. امام فرمود اگر فقیه در کار نباشد، نظام ولایت فقیه نباشد، طاغوت است. به نظر من یکی از چیزهایی که ما بتوانیم این را به مرحله ی اجرا برسانیم باید ولایت فقیه را باید به عنوان درس علمی برای مردم بازگو کنیم. ما به ولایت فقیهمان متأسفانه خیلی سیاسی نگاه کرده ایم و مردم ما بیشتر تلقیشان از ولایت فقیه یک بحث سیاسی است تا یک بحث علمی. چرا در کتابهای کلامی ما بحث ولایت فقیه به عنوان استمرار بحث جریان امامت نمی آید، به عنوان یک بحث علمی نمی آید. مردم ما با بحث ولایت فقیه به عنوان یک بحث علمی کلامی کمتر آشنا هستند. ما باید این بحث را در بین مردم همه گیر کنیم تا بتوانیم نقطه ی مقابل طاغوت را به مردم نشان دهیم.

2- آیه ی دومی که می خواهم عرض کنم و بحث تلاوت و آشنایی با معارف دین را از این آیه می خواهم استفاده کنم آیه ی معروف سوره ی مبارکه ی جمعه است. هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلو علیهم آیاته… اولین نکته یتلو علیهم آیاته است که قبل از تزکیه نفس و تعلیم کتاب حکمت، تلاوت آیات است. پیامبر اکرم در خود بعثت هم قدم اول، تلاوت آیات کرد. اولا فرق است بین تلاوت و قرائت؛ قرائت برای هر متنی است ولی تلاوت مخصوص قرآن است. بنابراین باید تلاوت کرد یعنی آیات قرآن را برای مردم بایدخواند. همین ظواهر آیات به نظر من موضوعیت دارد. دیروز ما بین مبلغین اروپا و آمریکا بحثی داشتیم من آنجا به این نکته اشاره کردم گفتم شما برای نامه ی حضرت آقا به جوانان اروپا چه کردید. ما به عنوان اساتید و مبلغان و مسؤولین جامعة المصطفی چه کار کردیم برای باز نشر نامه ی حضرت آقا به جوانان اروپا. بعد عرض کردم که در نامه ی اول بحث آشنایی مستقیم با پیغمبر اکرم و قرآن است. ما چه کار کرده ایم برای نشان دادن قرآن مستقیما بدون واسطه ی رسانه های اروپایی و آمریکایی. بعد کلیپی را نمایش دادم که یک آقایی که ظاهرا سنی هم هست می رود قرآن را نشان می دهد، صوت قرآن را نمایش می دهد برای جوانان غیر مسلمان کوچه و بازار ظاهرا آمریکا هست و می گوید این را بشنوید و بگویید این چیست. یکی می شنود و می گوید یک موسیقی خاص است. ولی اکثرا یا چند نفری که مصاحبه می کند و صحبت می کنند می گویند این صوت به ما آرامش می دهد، این صوت ما را از این فضای دنیای کنونی خارج می کند و آرامش خاصی به ما می دهد حتی یکی از آنها که ظاهرا به گریه هم در می آید می گوید من آسمانی تر از این صوت نشنیده ام! اینها همه غیر مسلمان هستند. یک نفرشان دوست مسلمانی دارد میگوید من این را قبلا هم شنیده ام و دوست من برای آرامش به این صوت گوش می دهد. اتفاقا وقتی من این حرف را زدم یک جوانی مال سوئد به من گفت من یک دوستی دارم در سوئد که می گفت من برای آرامش در MP3 خودم صوت قرآن دارم، مسلمان هم نبود. من می خواهم این را عرض کنم که قرآن می فرماید هو الذی بعث فی الامیین هدف از ابعاث رسل اولین چیز تلاوت آیات است یتلوا علیهم آیاته و پیاده کردن فرهنگ قرآن است. باز بنده اشاره کنم به صحبتهای دیروز مقام معظم رهبری که فرمودند اگر می خواهید از طاغوت رها شویم و گرفتار طاغوت نشویم باید رو بیاوریم به معارف قرآن. ما باید جلسات تفسیرمان را زیاد کنیم. ما متأسفانه شاید جو غالبی که در حوزه است جو حوزه جو قرآنی نیست، جو کشور قرآنی نیست. جناب آقای دکتر رهنمایی در جلسه نیستند ایشان می فرمودند که آقای آقا مرتضی تهرانی می گفتند که من در آمریکا وقتی می خواستم پایان نامه ی دکتری را دفاع کنم تعمد داشتم عربی آیات را بخوانم. چون این موسیقی، موسیقی تأثیر گذار است. روز اولی که پیغمبر اکرم رسالتش را ابلاغ کرد با همین آیات رفت به مصاف مشرکین و کفار. اینطور نیست که آیات بین مسلمین فقط قابل تلاوت باشد به نظر من در همه ی عرصه ی جامعه ی بشری آیات قرآن قابل عرضه است.

در همین آیه ی شریفه، بعد از تلاوت تزکیه ی نفس است. شاید بتوان استفاده کرد که تلاوت آیات خودش می تواند زمینه ی تزکیه نفس را مهیا کند و موجب تزکیه شود، بعد تعلیم کتاب و حکمت. شاید تعلیم کتاب و حکمت به یک معنا به این باشد که تعلیم مطالب درون دینی (کتاب) و برون دینی و عقلی است (حکمت) که این هم نیازمند تبیین است.

3- برقراری عدالت اجتماعی که از بعضی از آیات قرآن به دست می آید

4- اتصاف به مکارم اخلاقی

5- بازگرداندن مردم به فطرت الهی که از فرمایش امیرالمؤمنین به دست می آید

6- شکوفا کردن عقل سلیم و رشد فکری مردم که باز هم از فرمایش امیرالمؤمنین به دست می آید

7- یادآوری نعمتهای فراموش شده. من استناد کنم به فرمایش رهبر انقلاب که فرمودند دوران حکومت پهلوی را برای جوانها بگویید که نعمت انقلاب به دستشان بیایدو ببینند ما کجا بوده ایم و به کجا رسیده ایم.

آقای تویسرکانی(مدیر جلسه):

4 نکته مهم از صحبتهای ایشان:

1- اهداف انقلاب اسلامی همان اهداف بعثت و اهداف مهدویت است

2- در حاکمیتهای سیاسی اگر ولایت نباشد طاغوت است حالا یا ولایت معصوم یا ولایت فقیه

3- فرهنگ قرآن در جامعه با تلاوت و تفسیر باید تقویت شود

4- توجه به تاریخ گذشته باعث توجه به نعمتهای موجود می شود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *