راههای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و ایجاد روحیه ی انقلابی در بین مردم در سیزدهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام

راهکارهای تداوم انقلاب اسلامی، ارائه شده در سیزدهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام توسط حجة الاسلام و المسلمین جعفری

خانه / آموزش / راهکارهای تداوم انقلاب اسلامی، ارائه شده در سیزدهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام توسط حجة الاسلام و المسلمین جعفری

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: راهکارهای تداوم انقلاب اسلامی

برای تداوم انقلاب، بنیان های فکری اندیشه ی انقلاب چه بوده است؟ آقای جوادی آملی می فرماید: ما با نهج الباغه انقلاب کردیم ولی با نهج البلاغه ادامه ندادیم. ما آن مؤلفه های تداوم انقلاب و روحیه ی انقلابی را باید در نهج البلاغه پیدا بکنیم. برای تداوم انقلاب باید انقلابی عمل کرد و انقلابی فکر کرد و انقلابی سخن گفت. متأسفانه بعضی ها اگر زمان شاه باشد اصلا با آنها کاری ندارند، طوری صحبت می کنند که اگر زمان شاه هم بود کسی با آنها کار نداشت.

من خیلی سریع و انقلابی تیترها را می گویم. البته این طرح بحث است و به عنوان نمونه ذکر می کنم.

مؤلفه های تداوم انقلاب:

1- انتخاب رهبر مناسب برای تداوم انقلاب:

امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ی 173 می فرماید أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِهَذَا الْأَمْرِ أَقْوَاهُمْ عَلَيْهِ وَ أَعْلَمُهُمْ  بِأَمْرِ اللَّهِ فِيهِ فَإِنْ شَغَبَ شَاغِبٌ اسْتُعْتِبَ فَإِنْ أَبَى قُوتِلَ وَ لَعَمْرِي لَئِنْ كَانَتِ الْإِمَامَةُ لَا تَنْعَقِدُ حَتَّى تَحْضُرَهَا عَامَّةُ النَّاسِ فَمَا  إِلَى ذَلِكَ سَبِيلٌ »

 ای مردم سزاوارترین اشخاص به حکومت آن کسی است که در تحقق حکومت نیرومندتر و در آگاهی از فرمان خدا داناتر باشد تا اگر آشوب گری به فتنه انگیزی برخیزد به حق باز گردانده شود و اگر سر باز زد با او مبارزه شود

2- حفظ وحدت:

این بحث خیلی مهم است. حضرت امیر علیه السلام در خطبه های مختلفی به این اشاره کرده اند که من نمونه هایی راعرض می کنم. در خطبه ی 176 می فرماید: « فَإِيَّاكُمْ وَ التَّلَوُّنَ فِي دِينِ اللَّهِ فَإِنَّ جَمَاعَةً فِيمَا تَكْرَهُونَ مِنَ الْحَقِّ خَيْرٌ مِنْ فُرْقَةٍ فِيمَا تُحِبُّونَ مِنَ الْبَاطِلِ وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ يُعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ خَيْراً مِمَّنْ مَضَى وَ لَا مِمَّنْ بَقَي» در دین دو رویی و چندرنگی نورزید که همبستگی و وحدتی که در راه حق باشد و شما ناراحت باشید. الان مثلا یکی از مشکلات ما این است که گروههای اصولگرا با هم وحدت ندارند. آقا! ما از دست یک نفر ناراحت هستیم ولی در راه حق است. حضرت می فرماید اجتماع و وحدتی که شما ناراضی باشید ولی در راه حق باشد خیر من فرقة فیما تحبون من الباطل بهتر از پراکندگی در راه باطل است. ببینید این چقدر مهم است. ما چقدر عمل می کنیم

در خطبه ی 192 معروف به خطبه ی قاصعه حضرت می فرمایند فَالْزَمُوا كُلَّ أَمْرٍ لَزِمَتِ الْعِزَّةُ  بِهِ حَالَهُمْ وَ زَاحَتِ الْأَعْدَاءُ لَهُ عَنْهُمْ حضرت می فرماید نگاه کنید. بحث آقای شفیعی هم این بود که ما ببینیم عامل عزت و تداوم انقلابها چه بوده است. شما وقتی نگاه می کنید به انقلابهای شیعه و دولتهای شیعه مثل آل بویه، همدانیان حلب، فاطمیون، علت اصلی سرنگونی اینها بحث تفرقه بوده است. وحدت را از دست داده اند. ما همه مقدس باشیم ولی وحدت نداشته باشیم یقینا خدا نکرده انقلاب ما به شکست می انجامد. وَ مُدَّتِ الْعَافِيَةُ فِيهِ  بِهِمْ وَ انْقَادَتِ النِّعْمَةُ لَهُ مَعَهُمْ وَ وَصَلَتِ الْكَرَامَةُ عَلَيْهِ حَبْلَهُمْ مِنَ

حضرت چند امر را عامل عزت و رشد میشمارند.

الِاجْتِنَابِ لِلْفُرْقَةِ اجتناب از تفرقه و دو دستگی،

وَ اللُّزُومِ لِلْأُلْفَةِ در جامعه باید همدلی باشد.

وَ التَّحَاضِّ عَلَيْهَا همدیگر را به وحدت واداشتند

وَ التَّوَاصِي بِهَا سفارش کردن به وحدت. آن چیزی که از اردوگاه اصولگراها شنیده می شود بحث تفرقه است. هر کسی ساز خودش را می زند.

وَ اجْتَنِبُوا كُلَّ أَمْرٍ كَسَرَ فِقْرَتَهُمْ وَ أَوْهَنَ مُنَّتَهُمْ از چیزهایی که پشت آدمها و پشت انقلاب را می شکند. چه حرفهایی زده می شود حالا آن یکشنبه ی سیاه و چیزهای دیگری که خبر دارید

آن وقت عامل شکستن هیبت و قوت و از بین رفتن قدرت  را عوامل ذیل میدانند.

مِنْ تَضَاغُنِ الْقُلُوبِ:  کینه توزی با یکدیگر. الان آیه ی اشداء علی الکفار برعکس شده است متأسفانه. اشداء علی المؤمنین و رحماء بین الکفار شده است.

وَ تَشَاحُنِ الصُّدُورِ : پر کردن دل ها از بخل و حسد

وَ تَدَابُرِ النُّفُوسِ : از هم بریدن

وَ تَخَاذُلِ الْأَيْدِي: دست یاری از هم کشیدن

یا در فراز دیگری از همین خطبه میفرمایند اینکه اگر همدل باشید چه می شود: « فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانُوا حَيْثُ كَانَتِ الْأَمْلَاءُ مُجْتَمِعَةً وَ الْأَهْوَاءُ مُؤْتَلِفَةً  وَ الْقُلُوبُ مُعْتَدِلَةً وَ الْأَيْدِي مُتَرَادِفَةً وَ السُّيُوفُ مُتَنَاصِرَةً وَ الْبَصَائِرُ نَافِذَةً وَ الْعَزَائِمُ وَاحِدَةً أَ لَمْ يَكُونُوا أَرْبَاباً فِي أَقْطَارِ الْأَرَضِينَ وَ مُلُوكاً عَلَى رِقَابِ الْعَالَمِينَ فَانْظُرُوا إِلَى مَا صَارُوا إِلَيْهِ فِي آخِرِ أُمُورِهِمْ حِينَ وَقَعَتِ الْفُرْقَةُ وَ تَشَتَّتَتِ الْأُلْفَةُ وَ اخْتَلَفَتِ الْكَلِمَةُ وَ الْأَفْئِدَةُ وَ تَشَعَّبُوا مُخْتَلِفِينَ وَ تَفَرَّقُوا مُتَحَارِبِينَ قَدْ خَلَعَ اللَّهُ عَنْهُمْ لِبَاسَ كَرَامَتِهِ وَ سَلَبَهُمْ غَضَارَةَ نِعْمَتِهِ وَ بَقِيَ قَصَصُ أَخْبَارِهِمْ فِيكُمْ عِبَراً لِلْمُعْتَبِرِينَ

پس اندیشه کنید که چگونه بودند وقتی وحدت داشتند، خواسته های آنان یکی ، قلب های آنان یکسان و دست های آنان مددکار یکدیگر ، شمشیرها یاری کننده و نگاه ها، به یک سو دوخته و اراده ها واحد و همسو بود، -آیا ما نگاهمان الان به آقا هست یا فقط می گوییم حضرت آقا و کار خودمان را می کنیم؟ آقا می فرماید در تمام حوزه ها فقط همایش می گیریم- آیا در آن حال مالک و سرپرست سراسر زمین نبودند، و رهبر و پیشوای همه دنیا نشدند؟ پس به پایان کار آنها نیز بنگرید در آن هنگام که به تفرقه و پراکندگی روی آوردند و مهربانی و دوستی آنان از بین رفت و سخن ها و دل هایشان گوناگون شد از هم جدا شدند به حزب ها و گروه ها پیوستند. خداوند لباس کرامت خود را از تنشان بیرون آورد و نعمت های فراوان شیرین را از آنها گرفت و داستان آنها در میان شما عبرت انگیر باقی ماند. – این سنت الهی است-

3- پیش قدم بودن رهبران در مشکلات و حوادث

حضرت امیر در نامه 9 که به معاویه نوشتند در یکی از فراز های آن ، وظیفه یک حاکم را در مقابل مردم خود مشخص می کند: وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه واله إِذَا احْمَرَّ الْبَأْسُ وَ أَحْجَمَ النَّاسُ قَدَّمَ أَهْلَ بَيْتِهِ فَوَقَى بِهِمْ أَصْحَابَهُ حَرَّ السُّيُوفِ وَ الْأَسِنَّةِ  فَقُتِلَ عُبَيْدَةُ بْنُ الْحَارِثِ يَوْمَ بَدْرٍ وَ قُتِلَ حَمْزَةُ يَوْمَ أُحُدٍ وَ قُتِلَ جَعْفَرٌ يَوْمَ مُؤْتَةَ. پیغمبر خدا در مشکلات اول فامیل خود را می فرستاد نه اینکه آنها را به اروپا بفرستد. این را مردم می فهمند.

وقتی مردم ملاحظه کنند که رهبر انقلابشان مثل خود آنها است و حتی در مشکلات پیش قدم میباشد به انقلاب خود عشق می ورزند و از آن حمایت می کنند.

4- مبارزه با گناهان

از آنجا که انقلاب ما یک انقلاب  اسلامی است نباید در این انقلاب گناه گسترش پیدا کند بلکه باید با گناهان برخورد کرد ، از جمله عوامل مهم انقراض یک تمدن مکتبی را می توان آلوده شدن مردم به گناهان دانست

لذا حضرت میفرمایند: « وَ احْذَرُوا مَا نَزَلَ بِالْأُمَمِ قَبْلَكُمْ مِنَ الْمَثُلَاتِ بِسُوءِ الْأَفْعَالِ وَ ذَمِيمِ الْأَعْمَالِ» از کیفرهای که بر اثر کردار بد و کارهای ناپسند بر امت های پیشین فرود آمد ، خود را حفظ کنید. (خطبه قاصعه)

لذا حضرت امیر در 178 «و ایم الله،  مَا كَانَ قَوْمٌ قَطُّ فِي غَضِّ نِعْمَةٍ مِنْ عَيْشٍ فَزَالَ عَنْهُمْ إِلَّا بِذُنُوبٍ اجْتَرَحُوهَا لِ‍ أَنَّ اللّهَ لَيْسَ بِظَلّامٍ لِلْعَبِيدِ» به خدا قسم هرگز ملتی از ناز و نعمت زندگی گرفته نشدند مگر به کیفر گناهانی که انجام دادند.

یکی از نعمت ها هم انقلاب اسلامی است که اگر آلوده شویم انقلاب از ما گرفته میشود

تذکر: بیش از اینکه در گناهان فردی تمرکز شود باید نسبت به گناهان اجتماعی حساس بود مثل رباء و عدم رعایت حق مردم گناه فقط بد حجابی نیست.

5- زنده نگه داشتن فرهنگ جهاد و شهادت

حضرت امیر در فضل جهاد میفرماید:«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَاصَّةِ‌ أَوْلِيَائِهِ وَ هُوَ لِبَاسُ التَّقْوَى وَ دِرْعُ اللَّهِ الْحَصِينَةُ وَ جُنَّتُهُ الْوَثِيقَةُ»

ثمره ترک جهاد:

 « فَمَنْ تَرَكَهُ رَغْبَةً عَنْهُ أَلْبَسَهُ اللَّهُ ثَوْبَ الذُّلِّ وَ شَمِلَةُ الْبَلَاءُ وَ دُيِّثَ  بِالصَّغَارِ وَ الْقَمَاءِ وَ ضُرِبَ عَلَى قَلْبِهِ  بِالْإِسْهَابِ وَ أُدِيلَ الْحَقُّ مِنْهُ بِتَضْيِيعِ الْجِهَادِ وَ سِيمَ الْخَسْفَ وَ مُنِعَ النَّصْفَ »

 هر کس جهاد را ناخوشایند دانسته و ترک کند خدا لباس ذلت و خواری بر او می پوشاند و دچار بلا و مصیبت شود و کوچک و ذلیل گردد، دل او در پرده گمراهی مانده و حق از او روی می گرداند به جهت ترک جهاد به خواری محکوم و از عدالت محروم است.( خطبه 27) کاری که القاعده و داعش کرده است این است فرهنگ جهاد و شهادت را برای خودشان زنده کرده اند.

6- غافل نشدن از دشمن

یکی دیگر از مؤلفه های تدام انقلاب غافل نشدن از دشمن است.یکی از چیزهایی که بین مردم هست این است که تا آقا اسم دشمن می آورد مسخره می کنند چون مبنای نهج البلاغه اش را نمی دانند. حضرت امیر میفرماید: «  فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا» ( خطبه 27) به خدا سوگند هر ملتی که درون خانه خود مورد هجوم قرار گرفت ذلیل خواهد شد.

بر اساس همین کلام سخن رهبری درباره دشمنی آمریکا معنا پیدا میکند . اینکه مسخره میکنند که چرا حضرت آقا چرا از آمریکا میگوید ؟ برای همین است.

بر همین اساس حمایت از انقلاب های منطقه و نفوذ در عمق خاک دشمن معنا پیدا میکند.

7- توجه به تاریخ و عبرت گرفتن از گذشتگان

حضرت آقا بسیار تأکید دارند بر توجه به تاریخ معاصر و عبرت گرفتن از آنها.

حضرت امیر در خطبه معروف به قاصعه در یکی از فرازهای آن می فرماید:

فَاعْتَبِرُوا بِمَا أَصَابَ الْأُمَمَ الْمُسْتَكْبِرِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنْ بَأْسِ اللَّهِ وَ صَوْلَاتِهِ وَ وَقَائِعِهِ وَ مَثُلَاتِهِ وَ اتَّعِظُوا بِمَثَاوِي خُدُودِهِمْ وَ مَصَارِعِ جُنُوبِهِمْ وَ اسْتَعِيذُوا بِاللَّهِ مِنْ لَوَاقِحِ الْكِبْرِ كَمَا تَسْتَعِيذُونَهُ  مِنْ طَوَارِقِ الدَّهْرِ»

مردم از آنچه که بر ملت های متکبر گذشته از کیفرها و عقوبت ها و سخت گیری ها و ذلت و خواری فرود آمده عبرت بگیرید و از قبرها و خاکی که بر ره نهادند و زمین هایی که با پهلوها بر آن افتادند پند پذیرید و از آثار زشتی که کبر و غرور در دل ها می گذارد به خدا پناه ببرید همانگونه که از حوادث سخت به او پناه می برید.

8- مغرور نشدن

اگر امتی مغرور به کار خود شوند کم کم دچار سستی شده و از درون از بین می روند. در خطبه قاصعه در فرازی که گذشت به آن اشاره می کند.

غرور باعث کم کاری شده و این موجب می شود به داشته های خود بسنده کنند و این باعث عقب ماندن از تمدن های رقیب می گردد.

9- مبارزه با گروههای التقاطی

برای محفوظ ماندن نسل آینده هر انقلابی باید نسبت به  گروه های التقاطی که تفکر اصیل را با غیر اصیل مخلوط کرده و با قالب زیبا ارائه می کنند ، حساس باشد چرا که این گروه ها با افکار خود انقلاب را از مسیر خود خارج و فضای اندیشه جامعه را غبور آلود می کنند

حضرت امیر علیه السلام می فرمایند: « إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ يُخَالَفُ فِيهَا كِتَابُ اللَّهِ وَ يَتَوَلَّى عَلَيْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَيْرِ دِينِ اللَّهِ فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ  الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِينَ وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ  فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ وَ يَنْجُو الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنی » (خطبه 50)

10- آگاه کردن مردم از خطر منافقین

از عمده ترین خطرات یک انقلاب مکتبی وجود منافقین می باشد، منافق با ظاهری صالح باعث گمراهی و منحرف شدن مردم و انقلاب می گردد.

حضرت امیر علیه السلام در پایان نامه ای که برای محمد بن ابی بکر می نویسند، می فرمایند: پیامبر خدا فرمود: وَ لَقَدْ قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه واله إِنِّي لَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِي مُؤْمِناً وَ لَا مُشْرِكاً أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَيَمْنَعُهُ اللَّهُ بِإِيمَانِهِ وَ أَمَّا الْمُشْرِكُ فَيَقْمَعُهُ اللَّهُ بِشِرْكِهِ وَ لَكِنِّي أَخَافُ  عَلَيْكُمْ كُلَّ مُنَافِقِ الْجَنَانِ عَالِمِ اللِّسَانِ يَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ وَ يَفْعَلُ مَا تُنْكِرُونَ‌ (نامه 27)

11.- پایبند بودن به اهداف حکومت اسلامی

فلسفه تأسیس نظام اسلامی رسیدن به مدینه فاضله ای است که در آن مدینه به کسی ظلم نشود.

مسؤولین وارد مسابقه ثروت اندوزی نشوند، بلکه قسط و عدل در جامعه گسترش پیدا کند همه در امان و امنیت زندگی کنند قوانین اسلامی اجرا شود.

از جمله لوازم آن این است که مسؤولین به غیر از ظاهر اسلامی فکر اسلامی هم داشته باشند

حضرت امیر در خطبه 131 میفرماید: خدایا تو میدانی که جنگ و درگیری ما برای به دست آوردن قدرت و حکومت و دنیا و ثروت نبود بلکه می خواستیم نشانه های حق و دین تو را به جایگاه خویش بازگردانیم و در سرزمین های تو اصلاح را ظاهر کنیم تا بندگان ستمدیده ات در امن و امان زندگی کنند و قوانین و مقررات فراموش شده تو بار دیگر اجراء گردد.

این چند مورد ، از راه کارها و اصول تداوم بخشی انقلاب اسلامی می باشد که بررسی تفصیلی آن نیاز به مجال واسع دارد.

آقای تویسرکانی:

مقام معظم رهبری: اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان اسلامی و انقلابی بماند باید حوزه ی علمیه انقلابی بماند زیرا اگر حوزه ی علمیه انقلابی نماند نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت

نکته ی مهم آقای جعفری توجه به نهج البلاغه برای تداوم انقلاب اسلامی بود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *