راهکارهای دینی در مواجهه با بلا

خانه / پیشنهاد ویژه / راهکارهای دینی در مواجهه با بلا

امام معصوم (علیه السلام) می‌فرماید که “إِنَّ الدُّعاءَ لَيَرُدُّ الْبَلاءَ”. با دعا می‌توان مقابل بلا ایستاد. روایت دیگری داریم که “اِدفع البلاءَ بِالدعا”.

راهکارهای دینی در مواجهه با بلا 

“یدالله بهتاش” کارشناس مذهبی  با بیان اینکه بلایا و سختی‌ها برای همه یکسان نیست، گفت: روایتی از پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در کتاب بحارالانوار نقل شده است که می‌فرماید: ” إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کَرَامَة”. بلا برای آدم ظالم، ادب است. همه افرادی که به نوعی به دیگران ظلم می‌کنند، ظالم محسوب می‌شوند. مردی که به همسر و فرزندانش ظلم می‌کند هم ظالم است. زنی که با همسرش بداخلاقی می‌کند و فرزندی که والدینش را تکریم نمی‌کند هم ظالم است؛ کاسبی که به مشتری‌اش رحم نمی‌کند و کارمند اداره‌ای که به ارباب رجوع احترام نمی‌گذارد در زمره افراد ظالم است.

 

وی با بیان اینکه بلا و سختی، انسان را ادب می‌کند، گفت: اینکه در روایت می‌فرماید “وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ” برای افرادی است که گناه نمی‌کنند اما در معرض امتحانات الهی قرار می‌گیرند. “وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ”. در این آیه، چند تأکید وجود دارد که خداوند شما را امتحان خواهد کرد. موارد امتحان هم متفاوت است؛ برخی با ترس امتحان می‌شوند و برخی دیگر با گرسنگی، اموال و یا مرگ فرزند مورد امتحان قرار می‌گیرند. پیامبران خداوند نیز در طول عمرشان، مورد بلا و امتحان قرار گرفتند.

این کارشناس مذهبی به راهکارهای دینی برای مواجهه با بلایا و سختی‌ها اشاره کرد و گفت: در مواجهه با گرفتاری‌ها و بلایا اولاً باید به دستورت افراد متخصص، توجه کرد. همانطور که در زمینه ویروس کرونا تأکید رهبر انقلاب این بود که به توصیه پزشکان و کادر درمانی گوش بدهیم. ثانیاً مؤمن از پناه بردن به طبیب اصلی که خداوند متعال است، غافل نشود. اینکه می‌فرماید “الله طبیب” و یا در دعای جوشن‌کبیر می‌خوانیم “یاطبیب” و یا در توصیف پیامبر گرامی اسلام گفته می‌شود ” طبیب دوّار بِطِبِّه”. آنها هم دستوراتی دارند که باید به آنها توجه کرد.

بهتاش درباره میزان اثرگذاری دعا و نیایش در مواجهه با بلایا و سختی‌ها نیز گفت: امام معصوم (علیه السلام) می‌فرماید که ” إِنَّ الدُّعاءَ لَیَرُدُّ الْبَلاءَ”. با دعا می‌توان مقابل بلا ایستاد. روایت دیگری داریم که “ادفع البلا بالدعا”.

وی ادامه داد: موضوع بعدی که در روایات ائمه معصومین (علیهم السلام) درباره مقابله با بلا آمده، استغفار است. آیه قرآن است که می‌فرماید: “اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً”. صدقه دادن هم می‌تواند از بلا جلوگیری کند. روایت است که “إن‌َّالصَّدقةَ تَدفَع‌ُالبَلاء”.

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *