راهکار حضرت زهرا سلام الله علیها برای در امان ماندن از غضب الهی

خانه / مطالب و رویدادها / راهکار حضرت زهرا سلام الله علیها برای در امان ماندن از غضب الهی

حضرت زهرا سلام الله علیها در حدیثی با اشاره به زشتی نسبت ناروا به مؤمن و بر هم زدن عفت عمومی جامعه و نیز خدشه‌دار کردن اعتبار اجتماعی مردم، به تشریح علت حرمت این کار پرداختند.

دین اسلام برای آبرو و حیثیت انسان اهمیت ویژه‎ای قائل شده است، چراکه حیثیت افراد جامعه همانند یخی است که اگر ذوب شود دیگر باز نمی‏‌گردد. بر همین اساس می‌توان تهمت را آفتی اخـلاقی و اجتماعی دانست که با رایج شدن آن در جامعه، امنیت و آبروی افراد را به خطر می‌‌اندازد.  در اجتماعی که افراد آن، به خود حق تهمت زدن به دیگران را بدهند، اعضای آن، احساس امنیت و آرامش نمی‌کنند، بلکه نسبت به هم احساس بدبینی می‌کنند.

 حضرت زهراسلام الله علیها با اشاره به زشتی نسبت ناروا به مؤمن و بر هم زدن عفت عمومی جامعه و نیز خدشه‌دار کردن اعتبار اجتماعی مردم، به تشریح علت حرمت این کار پرداختند و می‏‌فرمایند: «خداوند، پرهیز از تهمت و نسبت‌‏های ناروا را، حجاب و مانعی در برابر غضب خود قرار داد تا با دوری از این اعمال زشت، از غضب و خشم خداوند در امان باشند. (الاحتجاج، ج1، ص99)

قرآن کریم نیز انسان‏‌ها را از این کردار ناپسند نهی کرده است و می‏‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ * یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَیْدِیهِمْ وَ أَرْجُلُهُم بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»، بى‏‌گمان کسانى‌که به زنان پاکدامنِ بى‌‏خبر [از همه جا] و با ایمان نسبت زنا مى‌‏دهند، در دنیا و آخرت لعنت ‏شده‏‌اند و براى آن‌ها عذابى سخت‏ خواهد بود. در روزى که زبان و دست‌ها و پاهایشان بر ضد آنان براى آن‌چه انجام مى‏‌دادند شهادت مى‏‌دهند». (آیات 23 و 24 سورۀ مبارکۀ نور)

منبع : تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *