رحمان استکی شهیدی از خیل 72 تن انقلاب

خانه / استان ها / رحمان استکی شهیدی از خیل 72 تن انقلاب

شهیدرحمان استکی نماینده مردم شهرکرد در اولین دوره مجلس شورای اسلامی وعضو حزب جمهوری اسلامی، از خیل شهدایی است که در واقعه هفتم تیر ماه سال 1360 همراه با شهید بهشتی به درجه رفیع شهادت نائل شد.

شهید رحمن استکی

بسیج مداحان استان چهارمحال وبختیاری:شهیدرحمان استکی نماینده مردم شهرکرد در اولین دوره مجلس شورای اسلامی وعضو حزب جمهوری اسلامی، از خیل شهدایی است که در واقعه هفتم تیر ماه سال 1360 همراه با شهید بهشتی به درجه رفیع شهادت نائل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام استان چهارمحال وبختیاری؛ شهید رحمان استکی سوم اردیبهشت ماه سال 1339 در یک خانواده مذهبی در شهرکرد به دنیا آمد و پس از دیپلم و اتمام خدمت سربازی در سال 1351 به شغل آموزگاری مشغول شد و بعد از یک سال برای آشنایی با جریانات مبارزاتی به تهران هجرت کرد .

در سال 1353 شهید استکی وارد دانشگاه شد و در همین ایام در جلسات درس علامه محمدتقی جعفری و جلسات مخفی درس شهید مظلوم دکتر بهشتی شرکت می کرد و در سال 57 در رشته علوم تربیتی فارغ التحصیل شد .

با اوج گیری مبارزات ملت ایران شهید استکی به زادگاهش شهرکرد بازگشت و مدیریت و سازماندهی اکثر راهپیمایی ها و تظاهرات شهر را بر عهده داشت.

در اوج مبارزات که دانش آموزان مدارس شهرکرد برای نشان دادن خشم و نفرت از رژیم پهلوی به خیابان ها می ریختند و دست به تظاهرات می زدند، مدیر کل وقت اداره آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گزارشی عامل تحریک دانش آموزان را ˈرحمان استکیˈ که دبیر یکی از مدارس شهرکرد بود، معرفی کرد.

شهید استکی به علت شناخت عمیق از مبانی اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم توانست گروه زیادی ازدانش آموزان را با شرکت دادن در جلسات مخفی به صحنه مبارزه علیه رژیم ستم شاهی بکشاند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی شهید استکی که از فقدان تشکیلات منسجم اسلامی و عدم تشکل نیروهای مبارز مسلمان رنج می برد در فکر چاره افتاد.

با اعلام تأسیس حزب جمهوری اسلامی پس از تحقیق و با توجه به شناخت قبلی که از استادانی همچون شهیدان بهشتی و باهنر داشت، مقدمات تأسیس دفتر حزب جمهوری اسلامی را در شهرکرد فراهم کرد.

پس از مدتی که خود در حزب جمهوری اسلامی فعالیت کرد به عنوان معاون آموزش و سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری انتخاب شد.

این شهید بزرگوار هفتم تیرماه در تهران بر اثر انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی توسط سازمان منافقین همراه با سید الشهدای انقلاب اسلامی، شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و 72 یار وفادراش به شهادت رسید.

خانواده شهید رحمان استکی دو شهید دیگر نیز به تقدیم اسلام و انقلاب کرده است، شهید”مجتبی استکی” نماینده مردم شهرکرد درمجلس شورای اسلامی در چهار راه خواجه ربیع در مشهد مقدس مورد سوء قصد عوامل سازمان منافقین قرار گرفت و براثر اصابت ترکش نارنجک به شهادت رسید و شهید “حمید استکی” 16 اسفندماه سال 1362در عملیات خیبر به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *