رشادت حضرت زینب(س) نمایانگر نقش جهادی زن از دیدگاه اسلام است

خانه / مطالب و رویدادها / رشادت حضرت زینب(س) نمایانگر نقش جهادی زن از دیدگاه اسلام است

آیت الله اسدالله ایمانی:

رشادت حضرت زینب(س) در کربلا، نمایانگر نقش جهادی زن از دیدگاه اسلام است

ayatollah eimani

آیت الله اسدالله ایمانی با اشاره به فرارسیدن میلاد حضرت زینب (س) اظهار داشت: حضرت زینب (س) در یک محیطی که وحی و علم و دانش و تقوا در آن وجود داشت تربیت شدند، پدرشان امام علی (ع) و مادرشان حضرت زهرا (س) بودند که خانواده نبوت و ولایت و امامت بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: طبیعی است که آگاهی حضرت زینب (س) به مسائل مختلف یک آگاهی بالایی بوده و بدون اینکه استاد خاصی داشته باشد در محیط تربیتی که محیط علم و دانش بوده و ارتباط معنوی که با مسائل مختلف داشته چهره دانشمندی از حضرت زینب (س) ایجاد کرده بود.

آیت الله ایمانی بیان کرد: حضرت زینب (س) در تاریخ اسلام به بیان مسائل شرعی، تفسیر قرآن، احادیث و روایات می‌پرداخته است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به نقش آفرینی حضرت زینب (س) در واقعه عاشورا عنوان کرد: آنچه که به حضرت زینب (س) یک چهره ابدی و فراموش نشدنی داده عاشورا و کربلا بوده است و نقشی که در کربلا ایفا کرد نقشی استثنایی بود که همانند امام حسین (ع) در کربلا انجام داد و مکتب شهادت را به صورت کامل و جامع به نسل‌های بعد منتقل کرد.

وی تصریح کرد: تداوم خط و مکتب شهادت در سایه ابلاغ پیام کربلا است و اگر این پیام ابلاغ نمی‌شد کربلا در کربلا می‌ماند و عاشورا در عاشورا حبس می‌شد، اینکه عاشورا به همه زمان‌ها رسید و کربلا به همه مکان‌ها تسری پیدا کرد به برکت ابلاغ پیام شهادت بود که حضرت زینب رئیس کاروانی بود که این مسئولیت را بر عهده داشتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به زندگی سیاسی حضرت زینب (س) گفت: نقش علمی، تقوایی و معنوی حضرت زینب (س) از دوران طفولیت آغاز شد که تبلور آن در مدینه و کوفه بود اما نقش سیاسی ایشان در داستان کربلا بود که انعکاس پیدا کرد و در تاریخ از حضرت زینب (س) با عظمت و بزرگی یاد می‌شود.

آیت الله ایمانی با بیان اینکه زنان عامل موفقیت مردان در عرصه‌های مختلف هستند بیان کرد: اسلام معتقد است در مکتب انبیا در کنار هر پیامبری یک بانوی بزرگی قرار داشته که یار پیامبر (ص) و اثرگذار در فرستاده خدا بوده و ما این را در تاریخ انبیا نیز شاهد هستیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اسلام بر حضور زنان با حفظ کرامت در عرصه‌های مختلف تاکید دارد عنوان کرد: زنان همه جا نقش سازنده‌ای در حرکات معنوی و اجتماعی داشتند، توقعی که از زنان مسلمان است این است که نقش سازنده خویش را در عرصه‌های مختلف اثبات و اجرا کنند و در جامعه بشری نشان دهند، اسلام برای زنان نقش انفعالی قائل نشده بلکه نقش فعال و جهادی قائل است.

وی تصریح کرد: هرگاه اسلام می‌خواهد از ایستادگی نام ببرد نقش زنان و مردان را با یک‌دیگر نام می‌برد، هر حرکت اثرگذاری که در جامعه است نقش زنان و مردان با یک‌دیگر بوده که این بینش اسلام است و جهان‌بینی اسلام درباره زنان این است که یک حرکت فعالانه با مسائل مختلف زندگی برخورد کنند و حالت انفعال نداشته باشند.

آیت الله ایمانی اظهار داشت: مسئولیت‌های خاصی که خداوند به عنوان زن برعهده آن‌ها گذاشته همانند مادر بودن، مربی بودن، گرداننده محیط خانه بودن، کانون مهر و محبت، صفا و صمیمیت در خانه نقشی است که مخصوص زن است و هیچ‌مردی نمی‌تواند به عنوان مربی و مادر کار کند و کانون عشق و صفا باشد چون این نقش خاص زنان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقشی که اسلام برای زنان قائل شده است گفت: اسلام فعالیت‌های اجتماعی را برای زنان رقم زده و به عنوان موجود فعال از آن‌ها یاد کرده که زنان در عرصه‌های اجتماع دوشادوش مردان تاریخ‌ساز به فعالیت پرداخته‌اند و خودشان هم تاریخ‌ساز شده‌اند.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: زنان ما باید بهترین اسوه‌شان حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) باشد و تربیت شدگان این مکتب باشند چون این افراد هم مادر و هم فرزند و نیز کانون عشق و علاقه و محبت بودند و با داشتن عفاف و حجاب و پاکی فعالیت‌های اجتماعی شان را هم انجام می‌دادند.

وی عنوان کرد: قرآن مجید برای زنان و مردان جامعه اسلامی اسوه خوبی و پاکی را زنان می‌داند و می‌گوید برای زنان و مردان آسیه و حضرت مریم (س) به عنوان اسوه تقوا و پایداری الگو هستند و در تاریخ اسلام هم حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) و تربیت‌شدگان مکتب این خاندان الگو هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *