رضا سراج از جهان پس از کرونا می گوید

رضا سراج از جهان پس از کرونا می گوید

خانه / با ولایت / امام خامنه ای / بیانات و دیدارها / رضا سراج از جهان پس از کرونا می گوید

آیا ویروس کرونا به عنوان یک پیشران، تغییر در هندسه و نظم جهانی را پُرشتاب می‌سازد؟ اگر چنین است، چه تصویری از هندسه و نظم جهانی در پسا کرونا می‌توان ترسیم کرد؟

رضا سراج از جهان پس از کرونا می گوید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام  ، رضا سراج کارشناس مسائل راهبردی در کانال شخصی خود نوشت: آیا ویروس کرونا به عنوان یک پیشران، تغییر در هندسه و نظم جهانی را پرشتاب می‌سازد؟ اگر چنین است، چه تصویری از هندسه و نظم جهانی در پسا کرونا می‌توان ترسیم کرد؟

رضا سراج از جهان پس از کرونا می گوید
رضا سراج از جهان پس از کرونا می گوید

امام خامنه ای در ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ فرمودند: «وضعیتی که امروز در دنیا است یک وضعیت تحول است. اوضاع جهان در حال تبدیل به یک شکل جدید و هندسه جدید است.» در ادامه امام خامنه ای به چهار نشانه برای تغییر در هندسه جهانی، شامل بیداری اسلامی، شکست برنامه آمریکا برای تسلط بر منطقه غرب آسیا، آینده مبهم اتحادیه اروپا و افول وجهه‌ی آمریکا، اشاره فرمودند. چهار نشانه مورد اشاره امام خامنه ای را باید به مثابه چهار روند در نظر بگیریم و سیر آنها را قبل و بعد از کرونا بررسی کنیم. قطعا روند هویت خواهی دینی و اتکای به اسلام فزآینده شده است و تبلور آن را در گسترش بیداری اسلامی و موفقیت‌های محور مقاومت در منطقه به وضوح می‌توان مشاهده کرد. برنامه ریزی سه لایه‌ی آمریکا شامل طرح خاورمیانه بزگ، خاورمیانه جدید و جنگ نیابتی برای تسلط بر منطقه غرب آسیا کاملا شکست خورده است و آمریکا در آستانه‌ی اخراج از منطقه قرار گرفته است.
روند ابهامات در آینده سیاسی، فلسفه و جهان‌بینی تمدن غربی به قدری فزآینده شده که مقامات و نظریه پردازان غربی نیز به آن اذعان دارند. پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، “دونالد تاسک” رئیس لهستانی شورای اروپایی گفت : «خروج بریتانیا می تواند آغاز ویرانی نه تنها برای اتحادیه اروپا بلکه برای کل تمدن سیاسی غربی باشد.» درباره روند چهارم، افول وجهه‌ی جهانی امریکا در زمان اوباما و به ویژه در دوره‌ی ترامپ، کاملا پُرشتاب و مشهود شده است. آمریکا توانایی مدیریت بر پرونده‌های بزرگ را از دست داده است.

رضا سراج از جهان پس از کرونا می گوید
رضا سراج از جهان پس از کرونا می گوید

با این شرایط در پسا کرونا، توجه به معنویت، دین اسلام و آموزه‌های اسلامی بسیار شتابنده خواهد شد. آمریکا در پسا کرونا، همانند اسلاف انگلیسی خود که بعد از جنگ جهانی دوم مجبور به ترک منطقه شدند، ناگزیر به خروج از غرب آسیا خواهد شد. چنانچه آمریکا اشتباه دیگری در عراق یا منطقه مرتکب شود، روند اخراج خود را سرعت خواهد بخشید. کرونا و مشکلات اقتصادی و روانی ناشی از این ویروس، از یک سو “درون‌گرایی و ملی گرایی” و از سوی دیگر “استقلال طلبیِ فروملی” را بر اروپا مسلط خواهد خواهد کرد. در پسا کرونا، هویت و موجودیت اروپایی در لبه‌ی پرتگاه فروپاشی قرار خواهد گرفت.
کرونا آمریکا را دچار شدیدترین بحران‌هایِ اجتماعی، اقتصادی، سیاسی خواهد کرد. واشنگتن در پسا کرونا مجبور به درون گرایی و بحران زدایی خواهد شد. امواج درون گرایی در دو سوی آتلانیک به هم افزایی خواهند رسید و گسل‌های استقلال طلبی حداقل در شانزده ایالت آمریکا فعال خواهد شد. بنابراین کرونا جهان را به قسمت تند پیچ تغییر رهنمون کرده است. از این رو در پسا کرونا، جهان به مرحله خروج از پیچ تغییر در هندسه و نظم جهانی خواهد رسید. از منظر سنن و قواعد الهی نیز این تغییر، محتوم به نظر می‌رسد انشاءالله.

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *