رهنمود های امام حسن عسکري علیه السلام درمورد غيبت حضرت مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف

رهنمود های امام حسن عسکري علیه السلام درمورد غيبت حضرت مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف

خانه / انتظار و مهدویت / کلام مهدوی / رهنمود های امام حسن عسکري علیه السلام درمورد غيبت حضرت مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف

امام حسن عسگري يازدهمين پيشواي شيعيان جهان با تدبير و روشنگري، پيروان خويش را براي پذيرش مساله غيبت حضرت مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف آماده كرد و با هدايت هاي حكيمانه به خرافه پرستي ها و همچنين شبهه افكني هاي جريان هاي انحرافي پايان بخشيد و حقايق راستين دين اسلام را پيش چشم همگان آشكار ساخت.

امام حسن عسگري علیه السلام كوشش هاي علمي فراواني را در دفاع از اسلام ناب محمدي و با روشنگري در ارتباط با شبهه هاي موجود انجام داد و با تمام محدوديت هايي كه از طرف خليفه هاي عباسي براي ايشان وجود داشت، شاگردان بسياري را تربيت كرد.
خرافه پرستي و شبهه پراكني ها درباره اعتقادهاي مسلمانان در جامعه آن روز بسيار گسترش يافته بود كه در اين راستا امام علیه السلام‌ با برگزاري جلسه هاي علمي، مردم را نسبت به مسايل روز و حقايق آشنا مي ساخت و با جذب آنان در راه مبارزه با حاكمان جور به هدايت و روشنگري مي پرداخت.
آماده سازي شيعيان براي دوران غيبت حضرت مهدي علیه السلام
آماده سازي شيعيان براي دوره غيبت امام مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف از جمله فعاليت هاي امام حسن عسگري علیه السلام به شمار مي رفت و ايشان وظيفه داشت تا مردم را براي دوران غيبت فرزند بزرگوارش آماده كند.
عباسيان كه حديث ها و روايت هاي مستند در ارتباط با ميلاد دوازدهمين پيشواي شيعيان عجل الله تعالی فرجه الشریف را در دست داشتند، مراقبت از امام حسن عسگري علیه السلام را به اوج خود رساندند و امام علیه السلام را مجبور به حضور پي در پي در دربار مي‌كردند و حتي به بهانه ‌هاي مختلف ايشان را به زندان مي‌بردند و تحت نظارت مأموران مخفي خود قرار مي‌دادند.
رفت و آمدهاي امام علیه السلام و شيعيان به شدت تحت مراقبت قرار داشت كه با رفتار هوشمندانه و تدبيرهاي خاص ايشان، نقشه دشمنان در آزار و اذيت شيعيان و دوستداران آن حضرت علیه السلام خنثي شد.
با توجه به اينكه امام حسن عسگري علیه السلام سال هاي زيادي را در زندان عسكريه بسر برد تمامي كارها و نامه هاي خويش را به وسيله وكلا يا همان نوابين انجام مي داد.
اين آماده سازي در طول تاريخ امامت به وسيله ائمه اطهار علیهم السلام انجام گرفت و زمينه سازي براي پذيرش مساله غيبت تداوم يافت و در دوران امام هادي علیه السلام و امام حسن عسگري علیه السلام و با نزديك شدن زمان تولد حضرت مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف اين نياز جدي تر شد.
نشر حديث ها و معارف مربوط به عصر غيبت و ويژگي هاي آن از جمله مباحثي بود كه امام علیه السلام با ياران و نمايندگان خود مطرح مي كرد تا به اطلاع مردم رسانيده شود.
ایستادگي امام حسن عسگري علیه السلام در برابر جريان هاي انحرافي
امام حسن عسگري علیه السلام با روشنگري هاي خويش، انديشه هاي انحرافي و مخالفان دين الهي را رسوا مي ساخت و با آگاهي كامل از اين جريان ها به هدايتگري پيروانش مي پرداخت و بدين وسيله گروه هاي زيادي از مردم را از سرگرداني نجات مي داد.
امام حسن عسگري علیه السلام در خصوص گروه منحرفان بارها اعلام موضع كرد و افراد زيادي را كه گرفتار انحراف هاي ديني شده بودند رهايي بخشيد. امام يازدهمعلیه السلام در زمان امامت خود بدنه اجتماعي شيعه را به عنوان يك جريان سياسي براي تشكيل جامعه به خوبي مديريت كرد.
وي كه همواره در تمام دوران زندگي خويش تحت فشار بود از هر فرصتي براي ارتباط و هدايت شيعيان بهره مي‌برد.
دستگاه حكومت بني عباس از امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وحشت داشت و مي‌دانست جانشين امام حسن عسگري علیه السلام بزرگمردي است كه جهان را پر از عدل و داد مي‌كند، از اين رو با تحت نظر گرفتن ايشان از همان ابتدا در فكر نابودي حضرت مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف بود.
با وجود حفاظت هاي شديد دستگاه حكومتي ، امام حسن عسگري علیه السلام با ايستادگي در برابر حاكمان وقت در جهت حفظ و گسترش اسلام كوشيد.به دنبال افشاگري ها و فعاليت هاي ارزنده آن امام همامعلیه السلام، معتمد عباسي دستور از ميان بردن امام يازدهم علیه السلام را صادر كرد.
تاكيد امام حسن عسگري علیه السلام به زيارت اربعين
امام حسن عسگري علیه السلام همواره شيعيان را به حفظ يادبود مراسم زيارت اربعين تشويق مي كرد زيرا بقاي شيعه را در گرو پيوند با زيارت اربعين امام حسين علیه السلام مي دانست چراكه نهضت سيد و سالار شهيدان عامل بقا و حيات دين اسلام است. اين امام همام مي خواست كه نهضت كربلا تا هميشه زنده بماند.
امام حسن عسگري علیه السلام با تاكيد بر زيارت اربعين سعي داشت تا شعارها و نهضت عاشورا در طول تاريخ گم نشود و شيعه مانند ديگر فرقه ها در شرايط سخت از ميان نرود.
امام حسن عسگري علیه السلام اتحاد و انسجام مسلمان و شيعيان را پيرامون نهضت امام حسينعلیه السلام جستجو مي كرد و بزرگي امروز شيعه و رهايي از سختي هاي دوران غيبت را مرهون واقعه عاشورا مي دانست.
شيوه هاي رفتاري و عملي امام حسن عسگري علیه السلام؛ عاملي موثر در كاهش آسيب هاي اجتماعي
توجه به زندگي ائمه معصوم علیهم السلام بسياري از آسيب هاي اجتماعي را كه جامعه امروزي در آن گرفتار است، ترميم مي كند.
شناختن راه و روش امامان و بزرگي هدف آنان مي تواند از به وجود آمدن جريان هاي تكفيري جلوگيري به عمل آورد و آنها را به اسلام ناب برگرداند.
امام حسن عسگري علیه السلام با درس آموزي و اتخاذ برنامه هاي راهبردي سبب پيمان گروه هاي مختلف مردم شد و با يادآوري حوادث مهم تاريخي همچون اربعين سعي در اصلاح آسيب هاي موجود در آن روزگار داشت و استفاده از روش ايشان به عنوان الگويي موثر مي تواند تاثير معنوي و اخلاقي زيادي در ميان مردم و جامعه امروزي به جاي بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *